Dette er ikke dagen!

Her sitter jeg i min lille førjulsferie og gledet meg til å ta fatt på årets julebakst. Handlet inn til den store gullmedaljen i går og fant frem oppskrifter og utstyr.
Aller først skulle jeg lage risboller. Er første gangen min, men det kan da ikke være så vanskelig. Vel, det er det for tenk. Eller, det er sikkert ikke det, men ett eller annet sted gikk noe veldig galt. Jaja, sånt skjer, verden går videre og jeg kan prøve igjen i morgen.

Så skulle jeg lage brune pinner. Det er en av de beste julekakene jeg vet om, og de er enkle å lage. Etter fadesen med risbollene var det jo bare å plukke seg opp igjen og prøve noe annet. Som tenkt så gjort. «Rør sammen smør og sukker» ble til «smelt smøret». Er ikke det det sammen da?? Nei, for tenk. Det er ikke det. Klarte heldigvis å redde smøret før det begynte å smelte.
Så mens det står og mykner, tenkte jeg at da skal jeg benytte sjansen til å hakke mandlene som skal på toppen. Finner frem kviv og bakepapir, vasker og tørker mandlene og setter i gang. Men bak i hodet mitt dukker det opp en tanke. En tanke som sier: «hvorfor gjør du dette for hånd når du har stavmikser som kan fikse hakkingen?». Eureka…… Helte alt over i kutte/skjære/dele boksen og satte i gang. Vips, så hadde jeg ferdig hakkede mandler.

Det var da katastofen intraff. Etter å ha fjernet boksen, mistet jeg hele «staven» i kjøkkengulvet. Og min kjære stavmikser avgikk med døden. Brått, brutalt og frytelig unødvendig. Jeg gråter litt bare ved tanken på lyden som slo opp fra flisene, der plastikk og metall spratt vegg i mellom.

Nå skal jeg sitte her og sutre litt over alt som gikk galt, før jeg tar meg sammen og fortsetter resten av bakingen. Liket av stavmikseren ligger på kjøkkenbenken for å minne meg på at jeg må slutte å slippe alt i gulvet. Kommer forresten et mye blidere og hyggeligere innlegg senere i dag.

Så kjære julenisse: dersom du skulle være av den oppfatning at jeg har vært snill og grei i år, kan du være så snill å sørge for at jeg får en ny stavmikser? Den trenger ikke være dyr eller fancy. Bare jeg kan lage guacamole og kutte mandler til neste år.

6 thoughts on “Dette er ikke dagen!

  1. En stavmikser må da vel nissen få til vel?

    Håper ettermiddagen har vært flott 😉
    ***********************************
    Satser på det, hvis ikke får jeg finne en selv 🙂
    Ettermiddagen har vært fin den likevel 🙂

  2. Jeg lagde kransekake 3 ganger en jul jeg – og fikk det ikke til 3. gangen en gang 🙂 Stå på du, ikke gi deg.
    ****************************
    Hehe…. Ikke meningen å le sånn egentlig. For det var sikkert ikke moro mens det stod på.
    Jeg klarte ett slag til slutt i dag da 🙂

  3. Uffda! ikke helt rette dagen for deg dette men du får håpe «det blir likar i mårra.» 🙂
    Og nissen kommer helt sikkert med ny stavmikser til deg.
    Fin helg til deg. 🙂
    ****************************
    Hehe, var så visst ikke bakedagen i går nei. Men fikk til ett slag. Sånn godt nok iallefall 🙂
    Jeg har troen på nissen 🙂

Legg igjen en kommentar

