"Nå har vi vaska gølvet, og vi har børi ved" (Luke 21)

Nåja… det er nok ikke alle av oss som har kommet så langt enda. Men det nærmer seg med stormskritt.

Selv er jeg en av de som tviholder på det å vente med julepynten til lille juleaften. Treet skal ikke pyntes før og det kommer ikke en nisse i hus før «dagen før dagen». Eller jeg har måttet fire en dag og det er rett og slett fordi jeg reiser hjem til mamma og pappa den 23. Men jeg har følelsen av at jeg snart er alene om å gjøre det på den måten. Hører til stadihet at folk pynter både en og to uker før jul. Dette er ingen kritikk til dere altså, det er bare jeg som tviholder på det gamle 🙂
Husker godt, eller det gjør jeg nok ikke – bare innbiller meg det tenker jeg, spenningen ved å våkne opp på juleaften hvor treet mirakuløst hadde blitt pyntet i løpet av natten og julenissen hadde vært der med pakker under treet. Tenk, den som hadde vært barn igjen 🙂

Jeg er nok ganske så tradisjonsrik. Innser det selv, men jeg kan ikke se at det er noe galt i akkurat det. Som sagt så pynter jeg ikke før 23. (ok 22. da), kan ikke tenke meg noe annet enn pappas juleribbe på juleaften (har lært meg oppskrifta til den dagen jeg må lage den selv) sammen med Hamar og Lillehammer sin fantasktiske julebrus, nekter å reise til samboerens familie juleaften, for den skal feires med mamma, pappa og den ikke fullt så lille lillebroren min. Forresten, samboeren er hjertelig velkommen til oss da 🙂 1. juledag er til for familie, og den dagen jeg får unger selv, så er det ikke snakk om at de får gå og ringe på til naboen for å høre om de vil leke. Jeg vil ha ekte jueltre, fargene er rødt og gull og nissene ser ut som ekte norske nisser. Colanissen skal få være på colaflasken.

«Tre nøtter til Askepott» er ett must, det samme med «Reisen til Julestjernen». Selv om jeg nå kanskje må se den på opptak. Det gjør ingenting.

Familien min er ingen kirkegjengere, men akkurat på juleaften så må jeg. Da senker freden seg og resten er bare stas og kos. Masse gamle kjente man aldri ser ellers og en god jul ønskes i øst og vest. Det er noe eget ved det. Jeg kjenner at jeg gleder meg 🙂

Men midt oppe i alt mitt, så tar jeg meg i å tenke på de som ikke gleder seg like mye til jul. Det være seg barn med alkoholiserte foreldre, ensomme, gamle som unge osv. Også blir jeg litt trist og prøver å skyve tanken vekk. For jeg vil ikke la min jul bli ødelagt av tanken på alle som ikke har det så godt som jeg har det. Og når 1. juledag kommer, så forlater jeg tv’n dersom jeg ser på den, når reklamen kommer. For jeg orker ikke alle disse triste påminnelsene om at ikke alle andre har det like bra. Jeg vet, det er utrolig selvsentrert av meg, men jeg orker ikke.

Tror det var Tyaces som skrev i ett av sine innlegg om alternativ jul i Oslo. Husker ikke hvem det var i regi av, men dere kan helt sikkert gå inn hos henne og lese det igjen. Så tenker jeg at det jammen meg er bra at det er noen som stiller opp for de vanskeligstilte. Jeg gjør det i påsken, men akkurat i julen orker jeg ikke. Kunne kanskje gjort det nyttårsaften?? Ja, det skal jeg jammen meg tenke på til neste år. Nå er planene lagt for i år og tror samboer blir litt skuffet hvis jeg ikke stiller sammen med ham. For når jeg tenker etter så handler jo dette også om å være sammen med familie og venner. For meg som reiser så mye i jobben som jeg gjør, så blir faktisk det viktig.

Jeg sender iallefall mine varmeste tanker til de der ute som ikke har mulighet til å feire julen slik som jeg gjør. Det hjelper ikke, men likevel….

Dette ble jo ett helt annet innlegg enn jeg hadde tenkt. Skulle skrive noe om primstaven og dagens betydning av det, men kanskje jeg skriver ett annet innlegg om akkurat den biten.

Da gjenstår det bare å ønske alle sammen en riktig så god jul og ett fantastisk godt nyttår.
Benytter samtidig muligheten til å gratulere meg selv med dagen:-) Er ikke oppmerksomhetssyk, liker bare å ha bursdag 🙂

13 thoughts on “"Nå har vi vaska gølvet, og vi har børi ved" (Luke 21)

  1. Tusen takk for bidraget ditt.. Fin luke..

    Her i huset pynter vi litt hver søndag, men treet og juledukene kommer ikke på plass før lillejulaften, det er slik jeg fikk det inn i oppveksten.

    Håper du får ei trivelig julefeiring og så snakkes vi på nyåret 🙂
    ******************************************************
    Vi har hver våre tradisjoner og det er jo bare hyggelig det 🙂
    Ha ei strålende julefeiring du også, vi snakkes på nyåret 🙂

  2. Hei Nina Elisabeth, et fint innlegg dette. Jeg er som deg og vil egentlig ikke ha noe pynt og tre inn för lillejulaften, slik var det hjemme hos meg og slik ville det også värt hvis jeg feiret hjemme hos meg selv. Men det har jeg ikke gjort på over tjue år.

    Men julen starter ikke för Kalle Anka og vennene hans «ringer» julen inn med Timmy gresshoppes «When you wish upon a star»
    Da er det jul der hvor Juleflabben befinner seg 🙂

    Og jeg sier heller ikke god jul för siste kontakt för jul.

    Men jeg kan jo gratulere deg med dagen.
    Gratla me’ dagen 🙂
    ***********************************************
    Disney-jul er jo noe for seg selv. Og Timmy Greshoppe er jo selveste tegnet på juleaften. Forruten Tre nøtter til Askepott selvfølgelig 🙂
    Og takk for gratulasjon 🙂

  3. anonym sier:

    da sender jeg i retur et ønske om en god jul, og et riktig godt nytt år!
    Og samtidig en liten bursdagsklem 🙂
    *********************************
    Takk for bursdagsklemmen 🙂
    En riktig så god jul og godt nyttår til deg også 🙂

  4. En fin Luke. Og jeg liker også å pynte like før jul, i siste liten.
    Først da får jeg den gode julestemninga. 🙂

    Ønsker deg en riktig fin Bursdag.
    ***************************************
    Ja, det blir liksom ikke det samme å pynte lenge før. Syns nå jeg da 🙂
    En fin bursdag får jeg nok. Takk 🙂

  5. hei Nina….

    jeg er vant til det samme – advent med sine farger – julen kom i huset på lille juleaften… da ble lysene byttet – huset ble rødt – og treet likeså med lys og røde kuler og glitter…. så tok vi en smak av julematen og koste oss – for så å våkne på julaften med en godteskål under sengen – alle gavene på plass under granen…. og resten av dagen var jeg nesten liggende av spenning….

    en riktig god jul til deg og dine 🙂
    ************************************
    Hei bt.
    Høres ut som en jul etter min smak 🙂
    En god jul til deg og dine også 🙂

  6. Frode sier:

    Så koselig innlegg om juletradisjoner 🙂

    Jeg er jo strålende glad i jula jeg også, og jeg liker ikke at butikkene prøver å starte jula i oktober, men jeg strekker den nok litt lenger enn deg. Er ferdig å pynte juletreet (ekte gran, ikke noe plast her i huset) for snart en uke siden, og har allerede nå startet å nyte og slappe av på kvelden foran treet. Men litt tidlig var det, er enig i det da 😛 Julepynt 10 dager før julaften synes jeg er lov, og treet burde ideelt pyntes på lillejulaften (men da er det juletrepynting hos familien, så rekker ikke mitt eget den dagen) 😛 hehe…

    Men var et koselig innlegg 🙂 Ønsker deg og dine en gledelig jul, og før det selvfølgelig (igjen) en strålende fin bursdag 🙂

    klemmer
    ************************
    Syns det er bra vi har ulike tradisjoner jeg. Og det er jo opp til hver enkelt når de vil begynne pyntingen 🙂
    Da jeg var student i Bergen pyntet jeg jo fra 1. Desember, men det var fordi jeg reiste hjem den 21 og dermed måtte få ha litt jul i eget hjem også:-) Nå er det tilbake til gamle tradisjoner 🙂

    Og takk for enda en gratulasjon.

    Masse klemmer:-)

  7. Så koselig å ta vare på tradisjoner. Her har juletreet kommet inn i stua idag, men pyntet blir det ikke før i morgen, tror jeg? Om barnebarna kommer innom, så vet jeg neimen ikke? Koselig å spare litt til rett inn i jula, da blir forventningen så mye større. Gratulerer så masse med dagen. Håper du får masse oppmerksomhet og hygge. Det fortjener alle på sin fødselsdag. Juleklemmer oversendes.
    **********************************’
    Hei og takk for kommentar 🙂
    Viktig å beholde noen tradisjoner syns jeg. Og skape noen nye for seg selv 🙂
    Takk for bursdgshilsen også. Hadde en fin dag 🙂
    Juleklemmer til deg og 🙂

  8. conn1 sier:

    desember 23rd 2010 at 02:59 Har ikke hatt så vansklig siden vansklighetsgraden øka med flere prosent !
    Mamma hadde bursdag i dag 22/ , flere familiemedlemmer var tilstede , men’s jeg som bor få meter unna på merklig vis ikke deltok i kaffefjas å andre kaker !
    Nå er jeg den eneste som stiller opp med ved , parafin å andre gjøremål mine gamle foreldre ikke klarer å heller ikke skal behøve gjøre på sine dager som er tyngre enn mine !
    Har tatt et valg å forlater hva som heter søster å bror (familie) neste år ( sommeren kansje )
    Jeg har mange julaftner alene , men denne blir nok den som vil sette noe personlig vansklig , men likevel nødvendig for meg ( Julaften blir hos mine foreldre ) , men da må jeg ut å treffe mennesker å ikke sitte issolert som nå uten konntakt med noen bortsett fra få ganger jeg gidder tastaturet (om ikke tok jeg livet) !
    Nå har jeg en filosofi som jeg på beste måte prøver leve etter , å det er at Julaften vil jeg gi Tirsdag morgen eller da det er riktig for meg å sette pris på de som er . Ingenting kan få meg mer fylt av takknemmlighet eller varme tanker når noen er der når de bare er der uten mer enn bare det !
    Av respekt å sannsynlig oppdragelse skal ikke jeg prøve forandre andre , men forandres må jeg , å derfor sier jeg takk for meg å lar de som leker løgner og forklaringer forklare ovenfor seg selv !

    Ja, folk er nok like ensomme Onsdag å påskesommerferie på høsten , å der har du rett . Er vel kansje sånn at julefjase å mase trigges til høyder høyere enn hva enkelte ønsker og kansje mestrer i forventninge !
    Når jeg fikk etter lang tid på sykehus AD/HD voksen å fikk medesiner forandret jeg meg til noe posetivt i MITT LIV , som gjorde at jeg klarte fortelle om alle ensomme tider i fengsel , mobbing juling å juletider !
    Har stor respekt for alle som gjør en innsats alle dager ellers i året(takk for livet) !
    Egentlig trur jeg at jeg ramla litt vekk her , men trur det ikke var for dumt mitt lille skriveri !
    Etter 23 år som heroinmissbruker / tretti med amfetamin mener jeg selv at noe innsikt har jeg når det kommer til ensomhet !

    Riktig god Jul
    Nytt År som skapes selv !
    – FRI I FENGSEL , FENGSLET I FRIHET !
    ******************************************
    Hei.

    Takk for lang og fin kommentar.
    Tror nok folk som er ensomme uansett er det, uavhengig av årstid eller høytid. Men jeg tror du har rett i det at julen kanskje trigger noe mer hos enkelte, fordi vi som gleder oss over julen blir så utrolig blinde for alle andre der ute.
    Tror det er viktig at vi husker alle hele året.

    Jeg håper du får en flott jul. Ønsker deg alt det beste 🙂

  9. Heia

    Fin luke som setter tanker igang tilbake til egne tider som liten (lenge lenge siden nå). Til tiden med barn som også er lenge siden. Barnebarn er for langt unna så her blir det fredelig og stille hjemme.

    Juletreet gidder vi ikke år, men nisser er på plass og har vært det er par uker. I kveld blir det derfor stille og rolig foran TV og Juleprogrammet og kanskje Julefølelsen dukker opp.

    Dog er jeg litt som Flabben. Det er først når vi har julekort fra Disney at det virkelig er JUL!

    Ha en fin Jul og feiring og god bursdag!
    ***************************************
    Hei Freddy.

    Barndommens jul var kanskje den beste, men jeg liker den veldig godt nå også. Så får man se hva årene fremover bringer med seg av juleminner 🙂

    Ha en strålende jul og godt nytt år 🙂

Legg igjen en kommentar

