Medias integritet??

Sitter her og funderer over fenomenet sosiale medier. Da først og fremst dette med blogg. Jeg registrerer nemlig at nyhetsbildet har vært preget av at Voe skal slutte å blogge. Innimellom saker om at forsvaret ikke har oversikt over antall skadede i Afghanistan og at Jens Stoltenberg angivelig har vært noe historisk ukorrekt i sin nyttårstale, så er det Voe det har blitt skrevet om. Ved en rask titt på VGNetts forside i dag, kan jeg telle ikke mindre enn tre oppslag om denne jenta.

Personlig syns jeg faktisk det er bra at Voe slutter. Ikke fordi jeg har noe imot henne, ikke fordi jeg ikke liker bloggen hennes (har ikke lest så mye, så det kan jeg ikke uttale meg om), ei heller det at hun kan karakteriserers som en rosablogger er årsaken til at jeg syns det er bra at hun slutter. Men jeg kan ikke tenke meg at en 15-åring har godt av å møte all den kritikken hun har blitt utsatt for. For all del, 15-åringer har godt av å skjønne at verden ikke er ett glansbilde, og at den er full av ondskapsfulle mennesker, men det får være grenser for hva en tenåring skal måtte ta imot. Og det uavhengig av hvor mye hun har lagt opp til det selv ved å tre ut i det offentlige rom. Jeg tror ikke handling-konsekvens tankegangen nødvendigvis er den mest aktive i den alderen. Hvor gammel var hun da hun begynte å blogge? 12? 13?
Ser det er flere som har lurt på hvor foreldrene er oppe i dette, det har jeg også gjort i ett annet innlegg hvor jeg skrev om Voe, men ved nærmere ettertanke: Hvor mye hjelper det at mor/far prøver å fortelle deg at du ikke bør gjøre noe/være litt forsiktig, når du er 12-13-14 år? Er man ikke allerede da verdensmester, og foreldre de dummeste mennesker på denne jord, som bare prøver å ødelegge, og som ikke forstår noen ting? På den andre siden så har jeg mine tvil om at Voes foreldre har prøvd så veldig hardt i denne sammenhengen. Men det får være min antagelse siden jeg ikke kjenner hverken jenta eller forelrene.

Men så får Voe være en sak i seg selv. Det jeg ikke forstår er hvordan såkalte seriøse aviser klarer å fronte «rosabloggere» på den måten de gjør. For all del, jeg skjønner prinsippet med å selge det folk vil ha, men seriøst, jeg tror faktisk ikke store deler av norges befolkning syns at rosabloggere er verdt all den spalteplassen de får. På den andre siden så klarer det jo å engasjere oss andre bloggere ved å skrive innlegg på innlegg om disse, gi de mer oppmerksomhet og fore forfengelighetsmonsteret deres. De må gjerne fnyse av innleggene våres om dem, men innerst inne soler de seg i glansen av oppmerksomheten de får.Men jeg gir de ikke klikk ved å legge ved linken til bloggene deres. Dere vet hvem jeg snakker om, og finner de helt sikkert selv dersom dere vil.

Jeg kikket så vi vidt innom serien «Oslogirls» da den lå ute på vgnett. Jeg kan ikke annet enn å si at jeg skammer meg på vegne av disse jentene. Jeg så bare to episoder eller deromkring, og jeg håper for all del at de skikket seg litt utover i serien, men jeg har mine tvil. Hva er det som får disse bloggerne til å tro at de kan skvalte rundt med andre mennesker på den måten de gjør? Hva er det som får de til å tro at deres sannhet er den eneste sannhet? Hvem har innbilt de at klesstilen deres er så vanvittig mye bedre enn alle andres? Jeg husker nemlig den ene episoden hvor de skulle intervjues av to nye journalister (kan jo egentlig ikke kalle de det, siden det ville å være å gøre skam på profesjonen, men….). I stedet for å være litt ydmyke over den statusen de har blitt tildelt i samfunnet, så benyttet de strengt tatt bare anledningen til å rakke ned på andre.

De frekke og ufyselige. Dette skal liksom være forbilder for dagens barn og unge?

Jeg mener ikke at alt skal være seriøst og handle om krig, religion, politikk og sånt :P, men det må da være mulig å oppføre seg mens man skriver om mote, sminke osv? Det må da være mulig å skrive med en viss form for anstendighet og respekt både for seg selv og andre?

Det er jo faktisk de som klarer å gjøre det. Jeg leser så og si aldri sminkeblogger. Mest fordi jeg ikke bryr meg så mye, men også fordi jeg blir litt irritert over at jeg ikke klarer å sminke meg om jegså gikk aldri så mye inn for det. Mascara ja, litt vanlig øyeskygge ja, men ikke noe mer enn det. Men så dumpet jeg borti bareiselin på iPublish, og det var jo jammen meg en sminkeblogg som gikk ann å lese, samt å forstå noe av. Nå skriver hun om litt andre ting også, men dog. Poenget mitt er at dette er en blogg som i all hovedsak handler om sminke og denslags, men som klarer å inneha både verdighet og stil. Hun er ikke mer enn 20, men går iallefall de andre rosabloggerne en høy gang.

Det er en blogger til utenfor denne portalen jeg leser. Den ble meg anbefalt av bambi her på vgb mener jeg å huske. Det er bloggen til Linniiie, Alt du vet er feil. Dette er hva hun skriver om seg selv: «Jeg er over gjennomsnittet bitter og liker stort sett ingen andre enn meg selv. OBS: man lærer ingenting her inne»
Og ja, hun fremstår som sur, grinete, ufyselig, bitter og sær. Men jeg ler meg skakk gjennom alle innleggene hennes. Hun har en så fantastisk svart måte å se verden på (iallefall tilsynelatende) at alt annet blir positivt. Er sikker på at jeg hadde overlevd ett fengselsopphold i Kongo om jeg bare hadde fått lese hennes betraktninger på livet.
Jeg er derimot ikke så sikker på at hun er så negativ som hun prøver å fremstå. Men hun er forfriskende i denne ellers så rosa verden. Sleivsparkene hennes rammer så og si ingen andre enn henne selv, og de få hun har sendt andre er velfortjent og velplassert. Av alle toppbloggerne i Norge, så er det Linniiie som burde vært mest profilert. På den andre siden hadde hun kanskje mistet noe av sjarmen sin da. Ikke vet jeg.

Uansett, Iselin og Linniiie sine blogger er verdt ett besøk.

Dette ble jo ett helt annet innlegg enn det skulle være, og stemmer jo overhodet ikke overens med tittelen lenger. Tanken var jo å legge ansvart på de såkalte seriøse mediene for at rosabloggere er det som i stor grad preger nyhetsbildet i perioder. Nok en gang har jeg gått meg bort i mine egne tanker, men skit au. Jeg er ikke skribent, ei heller journalist. Jeg skriver om det som bryr meg og det var tydeligvis dette denne gangen 🙂

3 thoughts on “Medias integritet??

  1. Det er interessant å følge med på at saken rundt Voe spinner helt ut av proposjoner, synes jeg. Jeg kan som deg, ikke uttale meg om jenta eller bloggen hennes. Men reaksjonene, og dermed ‘makten’ og innflytelsen en 15-årig blogger har, er jo fascinerende. Til og med Blondinbella fra Sverige kommer jo på banen og sier at dette er et fantastisk markedsføringsknep som kan gi Voe enda flere lesere i fremtiden.

    Jeg liker innlegget av VamPus, jeg. Det ble frontet på VGs forside i går og viser en annen side av medaljens mange baksider.

    Sosiale medier er opplagt kommet for å bli og kommer bare til å bli viktigere og enda mer fremtredende i årene som kommer. Men det er viktig, himla viktig, at de som er med på leken og som stiller seg til hugg for den anonyme mobben på nett, er voksne nok og tøffe nok, til å tåle steken. Og det tror jeg egentlig veldig få unge tenåringer, og barn, er. Man kan le av en del, man kan riste av seg mye. Men til slutt må det begynne å gå inn på en. Sånn sett er det antagelig fint for Voe at bloggen hennes er et familieprosjekt der voksne kan gripe inn og si nok er nok (man kan så klart diskutere om de ikke burde ha grepet inn tidligere). Men så er det alle de som kanskje blogger i smug, eller som ikke får den oppfølgingen…oh my…Her står vi overfor et potensielt kjempeproblem…
    **********************************************************
    Det er klart at de som er med på leken, også må tåle streken. Men det er likevel grenser for hva de skal måtte tåle. Det er en kjent sak at folk er tøffere i trynet når de kan skjule seg bak anonymiteten på nett, enn hva de ville vært ellers. Og uansett hvor rosa man er når man blogger, så finnes det grenser for hva man skal måtte godta fra andre. Sosiale medier, er som du sier, kommet for å bli, men da er det kanskje sånn at man må begynne å sette noen grenser også. Ytringsfrihet er en ting, sjikane er noe annet. Og det gjelder forsåvidt også for bloggere som ikke klarer å skrive uten å henge ut andre.

    Leste VamPus sitt innlegg nå som du nevnte det. Og det er jo en forferdelig bakside hun forteller om. Det er ikke sånn det skal være. Men det sier litt om leserne der ute også. Ny form for mobbing? Javist. Foreldre, hvor er dere?

    Jeg tror ikke det er det siste vi har sett eller hørt fra Voe. Men det er helt greit at hun tar en pause, for å komme tilbake senere. Uansett om dette er et pr-stunt eller ikke 🙂

  2. Huff, jeg kan ikke få sagt meg mer enig med deg, er som jeg kunne skrevet innlegget selv! Iselin Pettersens sminkeblogg er kjempeflott og Linnie er som du sier et friskt pust, dog jeg ikke helt ser humoren i alle hennes innlegg. Jeg kan ikke fatte og begripe hva som gjør Voe til noe stort, jeg har lest bloggen hennes og den er akkurat som alle andre rosablogger, men media skryter henne opp i skyene og jeg tror det er der det ligger, trafikken øker jo når man blir omtalt av nettmediene osv… Vi kommer nok til å få se mer av Voe, blir spennende å se om det er et salgstriks eller ikke…
    *********************************************
    Iselin sin blogg får meg jo nesten til å ville lære å sminke meg selv. Hehe…
    Er ikke alltid Linniiie sin humor er på min linje heller, men hun får meg likefullt til å le. Hun er iallefall verdt å følge med på.
    Som sagt så skal jeg ikke uttale meg om hva det er som har gjort at Voe har blitt så stor, men tror ikke hun skal henges for det. Det er mye grunnet media som finner sine yndlinger og som blåser de opp og ut av proposjoner.
    Vi får se hva det blir av Voe, men jeg håper nå hun lykkes uansett. Blir «spennende» 🙂

  3. Det at media bruker så mye spalteplass på at denne jentungen har sluttet å blogge…..er veldig pussig, fordi jeg tror neppe leserskaren hennes leser overskrifter i avisene,- det blir vel litt for krevende 😉
    ******************
    Høm….. Du sier noe der. Det har jeg ikke tenkt på 😉

Legg igjen en kommentar

