Hvor skal jeg ta veien hvis vgb legger ned?

Leser innlegget til Cecilia om mulig fremtidig nedleggelse av vgb og kjenner at jeg blir lettere fortvilet. Og når jeg ser kommentaren som Magne har lagt igjen så blir ikke akkurat fortvilelsen noe mindre.

Magne, det er nok helt sant at det er andre bloggleverandører som er flinkere til å levere en portal uten all gnøkking av snuffler og andre ymse feil, enn hva dere er. Men det er ingen som klarer å levere en bloggportal hvor alle er velkommne uansett hva de skriver om. Jeg har bare vært her inne ett år, men jeg har opplevd de heftigste diskusjoner, de såreste innlegg om enkeltes hverdag, støtterklæringer på gode og vonde dager for de som har trengt det. Dette er ett samfunn i samfunnet, hvor folk deltar på sine premisser og alle er like velkommne. Vi har støttet hverandre, vi har grått sammen, vi har vært hverandres engler, psykologer, og demoner. Vi har vært alt og intet sammen. Her inne.

At dere på død og liv skal overse egne, fantastiske bloggere til fordel for de utenfor portalen, har antageligvis de fleste av oss bare valgt å legge bak oss. Jeg med. At dere heller ikke evner å høre på hva brukerne sier er også en sak for seg selv. Men likevel, så er det her vi vil være. Det burde jo si dere noe??

Personlig har jeg test ut iPublish. Portalen fungerer bra den, men det er jo ikke mulig å diskutere noe der inne. Tilbakemeldingene er fraværende og dermed engasjementet for å skrive også. Jeg skriver om det som opptar meg, enten det er kakebakingen som går til h******, bøker jeg har lest, filmer jeg har sett eller noe jeg har lest i en avis. Aller helst det siste. Ting som skjer i samfunnet er nok det som opptar meg mest og dermed det jeg skriver om.

Hvor skal jeg ta veien om vgb legger ned?

Av alle de portaler jeg har vært innom og kikket, så er det ingen jeg ser for meg at jeg skal finne meg til rette hos. Jeg er rimelig tilpasningsdyktig, så det er ikke der det ligger. Men jeg komme til å bli sprø dersom jeg må sno meg mellom alle sminke/mote/hår/hud og «jeg er den kuleste i hele verden, alle andre er teite» blogger. Jeg har ikke noe i mot disse, men det er jo ikke der jeg hører hjemme. Og jeg ser for meg at kommentarene ville uteblitt, leserne også.
Jeg kunne selvfølgelig har prøvd meg på aftenposten sin blogggreie, men jeg er ikke en så heftig samfunnsdebatant at jeg kan begi meg ut blant tungvekterne med mine skriverier.En stor mulighet for at tanken om «veiet og funnet for lett» ville kommet fort.

Dersom alle vgbloggerne finner veien til samme portal, ville det kanskje blitt noe annet. For det er ikke nok at bare noen gjøre det. Det er jo iPublish ett eksempel på. Der blir det ikke noe liv, selv om det er mange nok kverulanter herfra der til å klare og få det til. Men jeg tviler på at alle her havner samme sted. Jeg skal nok uansett klare å finne igjen noen av dere for å lese.

Men hvor skal jeg ta veien? Når tiden er inne og vgb gjør meg husløs, hvor skal jeg da ta veien?

20 thoughts on “Hvor skal jeg ta veien hvis vgb legger ned?

  1. Sitter med nøyaktig samme tanker som deg….hvorfor? Og hvor drar vi nå?

    😉
    **********************************
    Hvorfor får vi nok aldri svar på, for vgb er jo ikke kjent for å være særlig meddelsomme.
    Hvor drar vi nå? Iallefall ikke til blogg.no. Du og jeg blant fotballfruer, voe (pause/nedlagt) og annen rosablogging ser jeg ikke helt for meg. Eller skal vi bytte stil?? 😉

    Keep me posted om hvor du går iallefall 😉

  2. Jeg og rosa ting er som meg og ei bøtte full av muslimer…..blir bare surr 😉
    *************************************’
    Hehe.. da er vi nok to…. eller flere 😉

  3. Jeg ville da trodd at Bohemen hadde passet godt i rosa 🙂

    Men nei, det eneste som er sannsynlig for mange av oss som følte oss vel i et litt voksent miljø med plass for litt spøk og moro må da bli å legge en blogg på eget domene. Koster litt, men det er ikke avskrekkende heller 🙂

    Husk fjellvettreglen da 😉
    ****************************’
    Hehe…. ja, kanskje han gjør det 🙂
    Eget domene? Vel, det har jeg ikke greie på. Så her blir det opplæring i såfall.

    Jeg skal huske å si ifra hvor jeg går. Det gjelder deg og. Eller er du på eget domene allerede??

  4. Blogg.no er i hvert fall ikke å anbefale – det er så rosa at det gjør vondt i øynene…
    Jeg har festa meg såpass godt i iPublish at det er der jeg kommer til å fortsette – men det er så enkelt som at uansett hvor man spres så har man muligheten (i alle fall har jeg det) til å legge link til de bloggvennene man har spredt rundt om kring. Selvfølgelig blir det aldri det samme som denne portalen (som faktisk funka enda bedre for to år siden, før omlegginga – kommunikajsonsmessig) men man får innrette seg hvor man enn havner…
    Det forbauser meg ikke – verken at det skjer eller svaret til Magne. Det eneste som forbauser meg er at det skjedde så tidlig etter at jeg «fikk kjeft» av enkelte her inne fordi jeg var framsynt… men jeg føler ikke noen triumf fordi jeg fikk rett. Jeg syns bare dette er trist, leit og forjævlig, for ikke å snakke om unødvendig. Magne og gjengen glemmer at de faktisk har med mennesker å gjøre!
    ********************************************
    Man har selvfølgelig mulighet til å følge og linke til de man vil lese. Det er ikke det som er problemet.
    Jeg syns vgb fungerer fint med forsiden, siste kommentar osv. Kanskje fordi alt kommer opp i hendene på en, men likevel.

    iPulish skiller seg da virkelig ikke så veldig ifra blogg.no. Det er kanskje ikke fullt så rosa, men det er jo ikke ett nettsted som engasjerer til diskusjon på noe som helst vis. Det er musikk, sminke og annet pjatt der også. Sorry, men den portalen er noe opphauset. Man må selvfølgelig bidra selv for å skape noe, men selv om jeg kommenterer både hist og her, så er det ikke mye respons å få tilbake. Ikke en gang av dere «gamle» vg-bloggere som tidligere var ivrige på å kommentere inne hos meg.

    At det de legger opp til nå er unødvendig, er absolutt sant. De tar fra vg-nett det beste de har.

    Så hva gjenstår da? Eget domene? Usynlighet? Rosa samfunnsdebatt på blogg.no?

  5. Uff 😦 Har ikke lyst å slutte å blogge, men vet ikke om jeg gidder prøve å sette meg inn i en ny portal. Og hvilken portal skulle jeg da flytte til? Uff huff, for en elendig dag 😛

    *tenkepause*
    *******************
    Vil ikke slutte jeg heller, men hvor skal jeg gå?? Hmm…. gruble gruble….

  6. Hmmm…..noen som baksnakker meg? Grrrrrrrrrrrrrr

    😉
    ***********************
    Baksnakker ikke når det er ved navns nevnelse og veeeeeldig åpent 😉

  7. Joda, jeg har flere domener, må bare bestemme meg for hvor jeg skal plassere en blogg. Lover å si fra ja.
    Og som Effjusikay sier, det er mulig å linke fra de fleste bloggtyper, men det blir litt mer pes å finne fram i jungelen lell
    *****************************************
    Nettopp. Og det er det jeg etterlyser mest. Den «synligheten» og lettheten man har her inne til å finne/lese/kommentere og bla i blogger.
    Hadde noen klart det på samme måte, så må jo bare vg legge ned for min del.

  8. Bohemen du baksnakkes da ikke, vi bare funderer på hvordan du ville tatt deg ut i rosa 😉 Ikke noe galt med det vel? 🙂
    ***************************************
    🙂

  9. Kjenner at jeg er en smule lei meg i dag. Og det bare p.g.a en blogg.
    Slutte å blogge? Nei jeg har ikke lyst til det heller.
    På IPublish kom jeg liksom ikke helt i gang. Sikkert min feil men jeg finner ikke frem der. Da vi fra VGB fosset over dit var det bare å sende inn ideer og forslag. Jeg trodde noen av de skulle bli noe av men for meg ser Ipublish likedan ut i dag som da.
    Trist om VGB blir lagt ned. Og hva blir det med bloggtreffene våre da? 😦
    ***********************************************
    Nei, vi kan jo ikke slutte å blogge. Det er uaktuelt. Men håper flere havner på samme sted. Og da ett som er bedre enn iPublish 🙂
    Men du…. blogtreffene kan vi fortsatt ha. Tipper det er mange av oss som har kontakt utenfor også 🙂

  10. Jeg har vinglet rundt en hel del, og basert på egne erfaringer vil jeg vel anbefale wordpress.com hvis du ikke ønsker deg et eget domene.

    WordPress.com har en norsk forside, og selv om den ikke er på langt nært like dynamisk som vgb, så kan man i det minste få en viss oversikt.

    Dessuten vil jo dashbordet og alt det tekniske være helt likt.

    Lykke til!

    Ps. Det går helt fint å ha en blogg utenfor vgb altså. Jeg var i tvil lenge, men har funnet ut at jeg egentlig trives med fullt ansvar. Og frihet.
    ***********************************
    Eget domene har jeg ikke greie på. Ikke hvor og ikke hvordan. Men det er det sikkert noen som kan fortelle meg 🙂
    iPublish er jo også wordpress og det funker jo fint. Men jeg er ikke helt komfortabel med stedet.
    Klart det går fint å være utenfor vgb. Bloggen din er jo kjempefin. Men jeg liker dynamikken hos vgb. Altså flyten på fremsiden osv. Finner nok ut av det. Slutter ikke å blogge iallefall 🙂

  11. Godt poeng Silje, og WP.com har den fordelen at det er mulig å følge sine egne kommentarer… så, vel…
    *********************************
    Er gode alternativer der ute. Men det blir jo ikke det samme…. Liksom 😛

  12. Det er opp til oss om vi ønsker at f.eks. Ipublish skal fungere eller ikke. Og det ser ikke likedan ut nå som når vi startet. Det har blitt lagt til et tema som man kan fikse og trikse med så mye man vil og da trenger man ikke kunne CSS koder engang. MEN man må kunne gidde å jobbe litt med bloggen selv og forsøke å lære, det måtte jeg. Jeg kunne ikke en dritt om CSS koder når jeg gikk over til Ipublish.

    På alle bloggportaler, både blogspot, blogg.no, wordpress osv må man mekke sin egen blogg. Temaene som ligger ute er ikke akuratt de råeste på noen sted. Så uansett hvor man velger å flytte så må man forvente å bruke tid på å fikse bloggen slik man vil ha den og også komme seg inni miljøet.

    Folk får bestemme selv hvor de vil dra, men på Ipublish er vi ihvertfall noen som venter på dere og ønsker dere velkommen om dere vil 🙂
    ****************************************
    Det er vel ikke akkurat temaene og det som har gjort at enkelte av oss ikke liker iPublish fullt så godt. For min del er det synligheten, mangel på leser, kommentarer osv. Klart, det siste blir jo bedre hvis hele vgb-befolkningen flytter over 🙂
    Jeg har forresten ikke merket en eneste endring siden jeg flyttet inn der. Eller jo, det har jeg jo. Den linja som har kommet øverst på siden, med venner og greier. Men den funker jo ikke akkurat som den skal. Og har man først rotet seg inn på en av disse nye greiene, kommer man jo pokker ikke ut igjen. Forbedringspotensiale helt klart.
    Jeg er langt ifra sikker på om det er noe bedre andre sider. Alt har nok sine bugs.

    Men jeg har nå allerede en blogg på iPublish…. Kan godt være at jeg kommer tilbake til den. En eller annen gang 🙂

  13. jeg er etablert på http://carpe53.ipublish.no/ så jeg flytter vel dit den dagen døren stenges her på vgb.
    Misliker sterkt måten vgbadministrasjonen har håndert informasjonen til oss trofaste bloggere!
    ***************************************
    Har deg på vennelisten min der inne allerede 🙂
    Liker heller ikke hvordan vgb-teamet behandler oss. Vi fortjener mer.

  14. Jeg er på eget domene på Helenedrage.com men har også to blogger på Ipublush (draconigena.ipublish.no og en treningsblogg) og må si Ipublish er det beste alternativet foreløpig… Det er ikke optimalt, men det er det beste alternativet…
    *************************************
    Blir vel til at jeg fortsetter på iPublish tenker jeg. Sånn siden jeg allerede er der. Men jeg liker ikke portalen pga av synligheten. Eller manglende sådann. Men det bedrer seg kanskje hvis hele denne gjengen flytter over 🙂

  15. iPublish er en usynlig bloggportal.
    Thomas en bare en hyggelig pratmaker som ikke bryr seg nevneverdig mer enn Magne.

    Hadde Thomas blitt filleristet litt så hadde han sett potensialet som ligger i å få hele vgb over til seg, og så hadde han lagt det til rette. Ip er reklamefinansiert og har idag omtrent 4000 oppslag totalt pr dag. (på hele bloggen) med synliggjøring gjennom fast annonsering på vg.no og db,no kunne han trukket mange lesere og mange nye bloggere, og øket reklameverdien og således også inntektene.
    Synlighet betyr alt for oss som ønsker å nå ut til et større publikum. der svkter iP totalt.

    jeg har jo en side der (som du vet) og har registrert 1000 oppslag i samme periode som jeg har hatt omtrent 20000 her. Det sier sitt.

    Det gjenstår jo å se om vgb virkelig blir nedlagt. At det sysles med tanken betyr ikke at det er fattet et endelig vedtak… tror jeg. I så tilfelle ville vi nok fått beskjed slik at vi kunne begynne å forberede oss.

    Jeg håper vgb består, men vet ikke hvor mye energi jeg orker å legge ned i å formatere innleggene mine for vgb lenger, siden det evt må gjøres på nytt hvis jeg flytter.
    Håper uansett på en rask avgjørelse, hvilken vei det enn går.
    **********************************************
    Kan du ikke ta på deg jobben med å filleriste ham?? Sånn siden du klarer å tydeliggjøre det du mener og vet hva både du og endel av oss andre vil 🙂
    Stiller meg rett bak deg jeg altså. Eller ved siden av for den saks skyld.

    Er jo ikke gitt at vgb legger ned, men sannsynligheten for at de iallefall kommer til å bare la den dø ut av seg selv, ved å ikke rette tekniske feil osv, er gangske stor. Og det syns jeg er trist. Men mer trist er det jo at vgb ikke selv ser hvilke utrolig flotte skribenter de har her inne og ikke vet å verdsette de. Det taper de alt på.
    Jeg komme rtil å fortsette å skrive her til krampa tar meg.
    Som deg håper jeg at de tar en avgjørelse raskt og at vi faktisk får beskjed før alt går i svart her.

  16. Amazing_Grace sier:

    Det er ikke lett å opparbeide seg samme sosial arena som her på vgb.Det er ikke så mange portaler som dette dessverre.
    Jeg var en stund på forfatterbloggen, men den er nå nedlagt.
    Ellers er jeg på anarkisircuset men det er noe helt annet enn her.

    Jeg får bare følge med å se hvor dere tar veien, så henge meg på 🙂
    ***********************************************
    Vi får se hva tiden bringer. Jeg er på iPublish også, men håper vgb holder stand. Det er her jeg trives 🙂

  17. Både du og andre av de dyktige skribentene fra vgb er hjertelig velkomne til å opprette konto hos meg på kontrovers.no.

    Ellers er nyemeninger.no interessant for den som ønsker å skrive under eget navn.
    *************************************************
    Jeg får ta meg en tur innom og titte da 🙂
    Har en alternativ på iPublish, men jeg liker ikke synligheten. Eller mangelen på alt ettersom 🙂

  18. Jeg tror man må innse at man på et vis starter på scratch utenfor vgb. Så vidt jeg vet finnes det ikke tilsvarende portaler, hvor man ser seg selv som et samlet miljø og derfor besøker hverandre bare fordi man ligger på samme server.

    Men hvis flere søker sammen under en og samme fane kan man kanskje oppnå en tilsvarende effekt? Ikke vet jeg. Det skal iallfall mye arbeid til for en enkeltblogger å skaffe seg et publikum, for ikke å snakke om det publikum man ønsker seg.
    ***************************************************
    Jeg begynner gjerne på scratch jeg. Er ikke redd for å måtte jobbe meg opp en leserskare. Det fikser jeg 🙂 Selv om det er veldig behagelig sånn som det er her… hehe.
    Det er ingen annen portal som er som vgb. Når det kommer til synlighet, såvel som mangfoldet. Har kikket rundt på mange andre portaler og jeg syns liksom ikke det er noen mellomting mellom de såkalte rosabloggerne og de tunge politiske. Jeg skriver om det meste som opptar meg, enten det er en god bok, eller samfunnsspørsmål. Og visst har jeg meninger (det har du kanskje fått med deg om du har kikket litt rundt hos meg), men jeg blir en lettvekter i forhold til det man kan lese rundt forbi. En ting er meningene mine i seg selv, men syns ikke jeg skriver bra nok heller til å kunne menge med med endel av navnene som frekventerer på aftenposten sin debattside, ei heller nyemeninger.
    Det er vel det som er så synd med en eventuell nedleggelse av denne portalen. Her har det vært plass til absolutt alle 🙂

Legg igjen en kommentar

