Løft blikket bittelitt…..

Jeg er helt sikker på at Maria Amelie har vært og ville vært en stor ressurs for Norge i fremtiden. På lik linje med mange av de andre som har blitt sendt på hue og ræva ut av dette landet.

Men:
Hvor mange av dere har gått i fakkeltog for alle de barna som har blitt sendt ut av Norge? De som snakker flytende norsk, har norske venner og som er godt integrert?
Hvor mange av dere har skrevet illsinte innlegg om urettferdig behandling av asylsøkere tidligere?
Hvor mange av dere har ment noe om familiene rundt om i Norge, som har snakket norsk, jobbet, betalt skatt og vært endel av det norske samfunnet, da de ble sendt hjem?

Jeg vet at omtrent samtlige av dere har ment noe om Krekar. Og jeg vet at de aller fleste av dere aller helst hadde sett at han ble sendt hjem.

Men nå har det seg sånn at vi har noen lover og regler å forholde oss til her i landet. Og likhet for loven er faktisk noe vi bør kjempe for, ikke imot. Det skal ikke være sånn at bare fordi du er ressurssterk, har penger eller er ett kjent navn, skal kunne omgå lovens bokstav fremfor resten av norges befolkning. Det skal heller ikke være sånn at dersom du skriver en bok om historien din, så skal man legge reglene til side for deg.

I tillegg til nasjonale lover og avtaler, har vi også noen internasjonale konvensjoner å forholde oss til. Herunder også noen som sier noe om hvem som får bli og ikke bli på humanitært grunnlag osv. Så til de av dere som snakker om Maria Amelie og Krekar i samme åndedrag: dette er er to ulike saker, som overhodet ikke kan sammenlignes. Russland og Irak (?) er omtrent like forskjellig som himmel og helvete.

Tror dere denne saken er enestående? Det er mange tusen som er i akkurat samme situasjon som denne jenta. Forskjellen er at de ikke har skrevet bok om det og dermed heller ikke fått medieoppmerksomheten. Skal vi gjøre ett unntak for de også?

Maria Amelie ble myndig i 2003, med plikt til å forlate landet. Dette visste hun om selv. I 2004 fikk familien endelig avslag. Hvilket år er vi i nå mon tro? Hun har skjult seg for norske myndigheter, og oppgav heller ikke hvor hun bodde da hun søkte om omgjørelse av vedtaket.En søknad som forøvrig kom etter at boken ble utgitt. (hentet fra VGnett artikkel). Hadde det ikke vært en ide å være ærlig?

Hvis jeg i en bok hadde innrømmet at jeg var feks en bankraner? Jeg hadde beskrevet mine tokt rundt omkring. Ingen var blitt skadet, som person var jeg hyggelig og omgjengelig, jobbet hvitt ved siden av, deltok i samfunnsdebatten, betalte min skatt osv. En ressurs for samfunnet på mange måter. Skulle jeg da ha blitt behandlet anderledes enn andre bankranere? Skulle jeg ha sluppet straff fordi jeg skrev en bok om det og fortalte min historie? Eller skulle jeg ha fått den straffen alle andre bankranere får??

Hun har tatt mastergrad ved univeristetet (hvordan hun har klart det uten personnummer er jo en sak i seg selv). Med andre ord står hun bedre rustet til å klare seg i hjemlandet, enn mange andre gjør når de sendes hjem. Ikke mist skal hun sendes til Russland. Det har ikke skjedd noe i Russland som tilsier at hun ikke kan sendes hjem. Det er ikke noe mer politisk uro der enn andre steder i verden. Faktisk har vi returert folk til langt værre omgivelser enn dette.

Og til dere som kvester Stoltenberg og co i denne saken (som så mye annet). Hva tror dere ville skjedd dersom eksempelvis FrP satt ved makta? Ett parti som snur meningene sine alt etter hvor vinden blåser? Som klarer å dra Krekar inn i denne saken også, bare for å spille på følelsene deres? Hva tror dere ville ha skjedd?

14 thoughts on “Løft blikket bittelitt…..

  1. Var dette til meg? 😉

    Hun har skjult seg for norske myndigheter, og oppgav heller ikke hvor hun bodde da hun søkte om omgjørelse av vedtaket…..men var på Stortinget og holdt foredrag om hvordan det var å være i en slik situasjon.

    Hun har skjult seg for norske myndigheter,……men fikk gratulasjonsbrev fra Jens….etter en omtalt utnevnelse etter bokutgivelsen.

    Men vi har bare i Oslo anslagsvis 10-15.000 som lever «under jorden» og mange av disse lever av kriminalitet…..såda blir det en tanke dramatisk når 8 politimenn stiller på Lillehammer….
    **********************************************
    Det var ikke ment spesiellt til deg nei 🙂 But if the shoe fits…. 😉

    Hun har ikke vært i skjul, som i under jorden, nei. Hun har levd åpenlyst og fortalt om sin historie. Hun sier selv at hun har fryktet en utkastelse, men at det fikk komme som det gjorde. Men hun har ikke oppgitt bosted, hun har ikke søkt om endring i vedtaket før hun gav ut boken (som det kommer frem i media i allefall) og hun har jo heller ikke fulgt avslaget ved å reise ut. Ergo ulovlig innvandrer uansett hvordan man vrir og vender på det. Og de fleste av dere der ute snakker ganske så høyt om at man skal hive ut igjen de som er her ulovlig. Hvorfor skal da reglene være anderledes for henne? Skal man se bort ifra vedtaket og lovverket bare fordi hun kan være en ressurs?

    At vi har mange som lever under jorden, som vi ikke finner, og hvor en stor andel lever av kriminalitet, er ingen unskyldning for å lempe på vedtaket til M.A.
    De kunne brukt ressurser på å hive ut alle tiggerne fra Oslos gater, men siden tiggerloven ble opphevet kan man ikke det heller. For pr. definisjon gjør ikke de noe galt. Og ja, jeg er for å innføre tiggerloven igjen 🙂

  2. Meget bra løft av blikket 🙂

    Når du legger det frem slik som her så er det jo ganske tydelig at det hadde blitt trøbbel uansett hva UDI hadde gjort i denne saken.
    *********************************************
    Takk takk 🙂
    Utkastelse av landet er aldri en enkel sak uansett hvem det gjelder, men det er noe med den likheten for loven som burde stå høyere enn pressens makt.

  3. Veldig enig!
    Endelig et fornuftig innlegg!

    Sammenligningen med Krekar som jeg stadig kommer over er fullstendig malplassert. Vi har regler og forordninger som er bestemt av demokratisk valgte regjeringer, både borgerlige og sosialistiske. Disse reglene er myndighetene nødt til å forholde seg til ved utsendelser.
    Men Krekar er ingen søt ung pike som det er lett å få sympati for. Det ligger lanskje noe der?
    Akkurat nå savner jeg muligheten til å dele ut stjerner.
    ***************************************
    Takk for det 🙂

    Krekar har ingenting i denne debatten å gjøre, og det irriterer meg grenseløst at han blir trekt frem for å skape ett motstykke.
    Det ligger garantert noe i det at han ikke er en søt, liten pike ja 🙂

  4. Takk til Sjalle som anbefalte innlegget ditt. Og ikke minst en takk til deg, for klart formulerte tanker om det saken i bunn og grunn dreier seg om.
    ******************************************
    Takk for hyggelig kommentar. Jeg skrev det bare som jeg ser det, men hyggelig at du likte det 🙂
    Og ikke minst takk til sjalle som anbefalte 🙂

  5. Må bare tiltre de kommentarene som er kommet over her. Du har skrevet et særdeles bra og velskrevt innlegg om en vanskelig sak. Jeg er også enig med deg og synes ikke det er riktig at et menneske som har oppnådd «kjendisstatus» hos oss på grunn av bl.a. at hun har skrevet en bok og holdt foredrag, samt at hun sikkert er både intelligent og søt – skal få bli her av den grunn. (huff det ble en laaang setning) Det kan nok også være at vi har sendt ut en haug med ressursterke og intelligente personer som ikke hadde denne statusen i Norge. Akkurat denne saken er jeg enig med Jens & Co faktisk. Hun klarer garantert å få innpass i Norge via lovlige kanaler senere.
    ******************************************************
    Det er så absolutt en vanskelig sak. Og jeg ser helt klart noen av de andre argumentene. Som feks at hun ble fraktet hit av foreldrene og ikke hadde noe å si selv i den sammenheng. Men det er det andre igjen som har blitt, men som likefullt har blitt sendt ut igjen uten at noen har sagt noe. Og jeg tar meg i å tenke: ville denne saken fått like mye oppmerksomhet om hun het Fatima og kom fra Somalia??

  6. Bra skrevet Nina Elisabeth, som alltid 🙂 Synd det ikke finnes stjerner her inne lenger, da hadde du fått full pott 🙂
    ***************************************
    Tusen takk for det Ici 🙂
    Hyggelig at du stakk innom en tur.

  7. Ja det får man si – hva tenker du om «konspirasjonene» nå da? har du lest litt fakta som ikke sto i avisen før jeg skrev om det?

    Det er lov å ta feil men det er aldri forsent og si unnskyld 😉
    ****************************************************
    Du får sjekke datoen på mitt og ditt innlegg tror jeg.
    Jeg skrev og publiserte dette innlegget dager før ditt som jeg kommenterte. I tillegg så er jeg ganske sikker på at jeg også skrev at vi var enige i bunn og grunn i den første kommentaren til deg.

    Sjekket fakta? Jeg er ikke så stokk dum som du prøver å få det til å virke. Jeg biter ikke på alt som står i avisene og det vet du meget godt. At jeg er uenig i måten du fremlegger saken på er da overhodet ingen grunn til å tro at jeg ikke vet noe om fakta når jeg uttaler meg.
    Forøvrig så er vel innlegget mitt relativt åpent og uten spekulsajsoner på noe som helst. Det er min glatte mening om saken, slik jeg ser den. Jeg har ikke anklaget SV for noe, jeg har ikke nevnt Klassekampen og kjærestens tilknytning, jeg har ikke nevnt M.A og Treholt i samme åndedrag.
    Forøvrig var den ment som ett spark i siden til alle de som ikke har løftet en finger når afghanske, somaliske, irakiske osv familier med barn (barn født i Norge) har blitt sendt ut, men at man stiller i fakkeltog for denne jenta som ser ut som oss. Det går ganske klart frem av det jeg skriver.

    Jeg syns fortsatt det er mye konspirasjonsteori over det du skriver. Og det er jeg overhodet ikke alene om å mene.

    Ja, det er lov å ta feil, det er heller aldri for sent å be om unskyldning. Men hvis du venter på en fra meg, får du sette deg godt til rette. Jeg skal unskylde den dagen jeg har noe å unskylde!

  8. Hadde sjekket datoen din og hadde håpet du hadde kommet på bedre tanker ettervert som bevisene du etterlyste dukket opp – men jeg har åpenbart overvurdert ditt verdi syn tidligere. Men så feil kan man ta – lykke til Elisabeth 🙂
    *****************************************
    Hmm….. sist jeg sjekket var vi enig i saken. Verdisynet mitt er det heller ikke noe galt med.
    Jeg skjønner faktisk ikke hvor du vil med de to kommentarene du har lagt igjen her.

    Forresten, så heter jeg Nina Elisabeth. Skal du bruke navnet mitt, får du bruke begge.

  9. Nå tenkte jeg på ditt verdisyn med hensyn til dine krenkende og kranglete kommentarer på og om andre bloggere her på vgblogg – som f eks meg i dette tilfelle. Er vi ikke dine likesinnede i samfunnet – uavhengig om vi er enige eller uenig i sak? Du eksponerer deg overfor meg og andre som at du er kommunepolitiker i AP – det gjør at jeg følger deg opp litt mer enn andre – hva mobbing angår.

    Jeg har tenkt å holde et innlegg – om «mobbing på nett» – på Kvinnekonferansen i oslo AP den 5 februar på Stortinget. Jeg vet ikke hvilken kommune du bor i – men du er hjertelig velkommen til å komme – og du kan jo bare maile meg om du vil? Du vet vi har masse bra kurs som feks «slå tilbake» – ja nettopp det kurset jeg spurte om du ville delta på sist vi mailet sammen – noe du avsto fra med en kommentar om at du har vært på nok slike kurs? Slik jeg opplever deg kunne du nok trenge en oppfriskning! Du vet det er aldri forsent å gjøre det riktige og jeg mener ikke noe mer eller mindre enn det jeg sier! Det er kanskje vanskelig for deg å forstå men jeg har ingen uredelige – skumle eller slemme hensikter med det jeg sier – jeg ønsker bare et positivt resultat! Der har du meg liksom 😉

    Beste hilsner fra Anita Horn 😉
    *************************************
    Beklager hvis du mener at jeg har kommet med krenkende kommentarer, for det har ikke vært meningen. Hverken om andre bloggere eller på andre blogger. Jeg har stilt deg spørsmål, både hos deg og i ett annet tilfelle på en annen blogg, rettet mot din kommentar der. Spørsmål du konsekvent unnlater å svare på.
    Jeg er ikke kommunepolitiker, har ikke sagt at jeg er det heller, men det er hyggelig om du følger meg likevel.

    Jeg sa ikke at jeg hadde vært på NOK slike kurs, jeg sa jeg hadde vært på kurs i hersketeknikk tidligere. Og er det en ting jeg ikke skal ha på meg, så er det at jeg bruker hersketeknikk. Andre sine meninger er like mye verdt som mine egne, og det ville aldri falle meg inn å prøve å frata noen retten til å mene eller makten i det de mener. At jeg er uenig med deg enten i sak eller i måten du fremlegger det og dermed stiller deg spørsmål, så er ikke det ett forsøk på å «herske deg ned», men et forsøk på å få bedre forståelse for hva du skriver og hvorfor.
    Som ett relativt kjent navn i partiet, er jeg ganske sikker på at du har møtt langt krassere og mer ondsinnede kommentarer/spørsmål enn hva som kommer fra meg.

    Jeg tror ikke du har noen skumle eller slemme hensikter med det du sier. Det er ikke vanskelig for meg å forstå heller. Men jeg må likevel få stille deg spørsmål om det du skriver, uten at du skal gå til angrep og føle at jeg er ute etter å ta deg. For det er jeg faktisk ikke.

    Dessuten: det er litt rart, at av alle de jeg har kommentert hos, som har kommentert hos meg osv, så er det bare du som tilsynelatende mener at jeg er krenkende, mobbende eller lignende i enkelte kommentarer.
    Hvilke andre bloggere har jeg vært krenkende mot forresten?? Hadde vært fint om du kunne opplyse meg om det, sånn at jeg kan be om unskyldning hvis vedkommende har oppfattet meg sånn.

  10. Fint at du tar selvkritikk hvis det er det du gjør. Apropo hva du har sagt det står på mailen min. Du snakket om at jeg ikke ble tatt seriøst hvis jeg fortsatte og skrive fakta som i dine øyne er konspirasjon.

    Når dette kommer fra min såkalt «egne» da ser jeg grunn til å rydde opp og det gjør ikke jeg på din måte – som i mine øyne er å krangle! Men det er ikke et problem å diskutere innhold av en sak men du m fler diskuterte meg og ikke sak det er mobbing – ferdig!

    Dersom du slutter med det er det greit – men jeg vil uanset bruke deg og dine uttallelser som eksempler på hvordan vi politikere kan misbruke hersketekniker mot og ikke de vi hevder å representere!

    Flott om det blir bedre 😉
    ************************************
    Mye av det du skriver fremstår som ren konspirasjon ja. Og du dokumenterer skjelden påstandene dine. Hvis det å stille spørsmål ved det, eller hva du ønsker å oppnå er å mobbe, ja da skal du faktisk få en unskyldning 🙂

    Nok en gang har jeg stilt deg spm. Denne gangen om hvem andre jeg har krenket, men det unnlater du å svare på. Med mindre du har sendt meg en mail om det.
    Jeg har aldri gått på person, men på sak, så jeg ser faktisk ikke helt hvor du klarer å dra inn mobbing i dette. (Jeg kan selvfølgelig ha gått på en smell i affekt, men det er ikke akkurat meg å gå rundt å mobbe folk).
    Hvis det å stille spørsmål er å krangle, ja da krangler jeg. Men eneste måten å få svar på er ved å stille spørsmål.

    Har forøvrig ikke diskutert deg som person, men hva du har sagt. Og hvordan du sier det.

    Vet du, dersom du ønsker å bruke mine uttalelser på eksempler i hersketeknikk så er det bare å sette i gang. Jeg tror faktisk ikke det vil være særlig gode eksempler.
    Men jeg antar at du trekker med dine egne uttalelser som eksempel også da??

  11. Så ikke dette innlegget før nå, gitt. Uten at jeg har vært så veldig engasjert i denne saken, så var dette et veldig godt innlegg uten usaklige argumenter og spekulasjoner. Og jeg er helt enig med deg! At hun idag sendes ut av landet viser bare at sjarm og utseende ikke betyr alt.

  12. Stjerner for innlegget ditt og til Anita Horn : Ikke vet jeg hvor du har fått alle disse ideene dine fra om at NE er en mobber. Da vet du definitivt ikke hva en mobber egentlig er for noe.
    For er det noe NE kan så er det å fremlegge sine synskpunkter på en saklig og forståelsesfull måte. Skarp penn har hun, men ikke så skarp som tungen din.

    Disse kommentarene du har lagt igjen her syns jeg du kunne spart deg for. Du beskylder NE for å være en mobber, ja da lurer jeg virkelig på hva du er.
    *********************************
    Nå fikk du meg til å gråte litt også…. Det har ikke hun klart, og det er gallen hennes forsåvidt ikke verdt heller.
    Takk for støtten 🙂

  13. Anita Horn: Hvis du skal holde et foredrag om mobbing på nettet, tror jeg ikke du er den rette til å holde det foredraget hvis du kaller Nina Elisabeths måte å diskutere på, for bloggmobbing. Du virker heller på meg som et vrangt kvinnfolk som ikke kan innrømme for noen – heller ikke for seg selv – at man har tatt feil og heller kommer med en haug teite utsagn og beskyldninger. Jeg har selv klinka sammen med Nina Elisabeth i diskusjoner, men har ALDRI følt meg mobbet. Hvis du har følt deg mobbet av henne, bør du kanskje finne et annet forum å diskutere på enn en blogg. Men akkurat det tror jeg ikke du kommer til å nevne i foredraget ditt… bare så synd at de som kommer for å høre foredraget ikke får høre om mobbing på nett genereltp, men om ditt ersonlige syn ang. mobbing på nett. Der er det stor forskjell…
    *******************************************
    Jeg kan ikke si annet enn takk for støtten og bekreftelsen 🙂
    Regner med at dersom hun for alvor skal holde dette foredraget om mobbing og hersketeknikk, tar hun med sin egen fremferd som dårlige eksempler.
    Og du vet: den beste til å holde foredrag om hersketeknikk er kanskje den som utøver det selv?? (Dette er en betrakning generelt og ikke myntet på noen spesielt :-))

Legg igjen en kommentar

