Jeg anbefaler denne…..

Bilde hentet fra bokkilden.no

Bilde hentet fra bokkilden.no

Dersom det er en bok du skal lese i år, så er det denne!
«Hotellet på hjørnet av bitter og søt» Av Jamie Ford

Boken handler om den kinesiske gutten Henry og den japanske jenta Keiko. Begge bor i Seattle og historien begynner i 1942. En forvirrende tid og en skamfull plett i den amerikanske historien.
Henry blir sendt til en skole for hvite barn, hvor han må gjøre kjøkkentjeneste for ett stipend. Som eneste med annen hudfarge, og asiatisk bakgrunn, er skoledagen alt annet enn enkel. Men en dag dukker Keiko opp. Ett gryende vennskap starter og ekte barndomskjærlighet.
Historien viser også amerikanernes frykt og paranoia for japanerne under 2.verdenskrig. Den forteller om hvordan mennesker med japansk herkomst langs hele vestkysten ble utsatt for vilkårlige arrestasjoner og restriksjoner. De ble sågar sendt innover i landet i interneringsleire.
Dette er en rørende historie om to unge mennesker. En historie om sann kjærlighet, mot, lengsel og vennskap. Ikke minst er det en historie om verdier og respekt. En historie om overlevelse.
Dette er kanskje den mest fantastiske boken jeg har lest noen sinne.
Terningkast:
terning
3 thoughts on “Jeg anbefaler denne…..

  1. Anette sier:

    Hei!

    Denne leste jeg i julen. Absolutt en fantastisk bok, MÅ leses:)

    Leste nylig Kaptein Correlis Mandolin, også en kjempe bra bok som jeg gjerne vil anbefale til deg( litt tung enkelte steder i begynnelsen), men så fengende.

    Ha en fin fin dag!
    *****************************************
    Hei.

    Takk for tips. Den kan jeg begynne på når jeg er ferdig med den jeg holder på med nå.
    Barnepiken av Kathryn Stocket. Har bare så vidt begynt, men den virker lovende 🙂

    Ha en fin fin dag du også 🙂

  2. Elin Fredriksen sier:

    Hei
    Vil gjerne anbefale deg en superbra bok som «sitter» i hodet lenge etter at du er ferdig med den. «Øya». Husker dessverre ikke forfatteren…

    • Hei.

      Mange som har snakket varmt om den boken.
      Tror det er passende lektyre i sommer, når jeg er ferdig med den jeg holder på med nå 🙂

      Ha en strålende sommer 🙂

Legg igjen en kommentar

