Er jeg en mobber?

Det har kommet meg for øre at jeg oppfattes som en mobber på nett. At jeg både er krenkende og mobber i mine kommentarer til andre. At jeg går på person og ikke på sak.

Jeg forsøker å være mitt ansvar bevist. Som voksen, som leder, som arbeidstaker, som blogger, som samfunnsdebattant, som alt. Jeg prøver å formulere meg på en måte som gjør at det ikke gis store rom for tolkninger. Sånn er jeg i innleggene mine og sånn er jeg i svarene.

Jeg har aldri hatt til hensikt å mobbe eller krenke noen. At jeg en skjelden gang kan ha skrevet noe i affekt er nok mulig. Men jeg har aldri gått på person. Jeg har ett engasjement som ligger godt over gjennomsnittet og det kommer nok klart til syne i både innlegg og kommentarer jeg legger igjen. Men at dette skal dreie seg om mobbing?

At jeg en gang i blandt kan være krass og steil i det jeg skriver er nok sant. Jeg stiller spørsmål for å få svar, ikke for å være slem. Jeg kan krangle, men ikke bare for å krangle. At jeg vil ha siste ordet i en sak? Skjer nok til stadighet. Ikke fordi jeg har rett, og det handler ikke om det siste ordet eller å vinne, men fordi jeg alltid har mye jeg ønsker å si.

Jeg verdsetter ulikheter. Hadde alle her inne, eller i verden forøvrig, alltid ment det samme elle rvært helt like, ville vi hverken hatt fremgang eller utviklingen. Verden ville rett og slett vært på stedet hvil og dørgende kjedelig.

For meg er det ganske ille å bli kalt en mobber. Ikke fordi jeg har vært utsatt for slikt selv, men rett og slett fordi mobbing er en stygg sak. Jeg tar sterk avstand fra mobbing. Tror jeg til og med har skrevet ett eller flere innlegg om det.
Men som alltid er det mottaker av ett budskap som står for tolkningen. Det uavhengig av hvordan sender har ment dette.

Så dersom jeg oppfattes som en mobber vil jeg veldig gjerne bli det fortalt. Enten gjennom kommentar her på bloggen, eller på mail av de som føler at det er greiest. Slik får jeg også en mulighet til å be om unskyldning. For det har ALDRI vært min hensikt å mobbe noen, hverken bevisst eller ubevisst.

40 thoughts on “Er jeg en mobber?

  1. En må være sterk for å mobbe og for å bli mobbet .

    Vel, den fysiske mobbingen er den svakeste av alle de mobbene.

    takk
    zohre
    *************************
    Mobbing er en stygg sak uansett. Men siden psykisk mobbing er mindre synlig enn den fysiske, er kanskje det hakket værre.

  2. Den dagen en ikke kan ha egne meninger så er det noe galt. Og så lenge en holder seg til fakta i en diskusjon/debatt og ikke trekker frem debatanter for så og angripe dem personlig……så er vel neppe noen en «mobber»….altså,- om jeg kaller deg «ei feit purke» eller «idiotiske blondine» ,- da mobber jeg din personlighet……»blond purke»…..Den var ny 😉
    *********************************************
    Du sier noe der. Jeg føler ikke at jeg mobber i all den tid jeg viser til sak og ikke person, men……
    Blond purke?? Ja, den var ny og passer ikke meg… Jeg er brunette både i hår og sinn. Purke kan vi sikkert diskutere derimot 😉

  3. Jeg mener at vi må tåle enhver mobbing i det offentlige så ellers må anklages en på det sterkeste hvis er i en privat sfære

    takk
    zohre
    **********************************’
    Mobbing skal vi aldri tåle. Men hvor går grensen for hva som er hva?

  4. Av de kommentarene jeg har sett som du har skrevet, har de ikke inneholdt personangrep e.l. men veldig sak-relatert. Du er jo selvfølgelig engasjert og blir revet med som alle oss andre. Og det burde det da være ingenting galt med! Er vel kanskje heller det at noen blir fornærma og sint når andre ikke er enige eller man skjønner at det man selv sier kanskje ikke var like rett som det først virket.
    ***********************************************
    Burde ikke være noe galt i å være engasjert nei. Men noen tolker kanskje ting dit de vil??
    Jeg vet ikke. Men blir litt lei meg/oppgitt/frustrert når noen beskylder meg for å mobbe. Er overhodet ikke feilfri, men det får da være måte på 🙂

  5. Jeg deltar sjelden i debatter, av flere grunner. Men jeg har lest. Og jeg har ikke oppfattet deg som en mobber, tvert i mot. Jeg oppfatter at du er der du selv tror du er, som du beskrev i innlegget ditt 🙂
    ****************************************
    Takk for det. Godt å høre at jeg ikke tar helt feil om meg selv 🙂

  6. Nei, du er ingen mobber. Sånn som jeg kjenner deg, så er du alltid veldig saklig og ordentlig, både i innlegg og kommentarer.
    Klem 🙂
    ********************************
    Takk. Jeg prøver iallefall å være saklig og ordentlig 🙂
    Klem tilbake 🙂

  7. sj sier:

    Det hadler om hvordan man skriver/snakker/leser og tolker det! Samt hvordan en kommenterer 😉 Så er det er lett og rive seg med! Men mobbing! Nei 🙂
    ***************************
    Mye handler selvfølgelig om hvordan ting tolkes, men godt du er enig i at jeg ikke er mobber iallefall 🙂

  8. nei, jeg har ikke oppfattet deg som mobber, men du kan være ganske så uenig og lage debatt. Men det er jo bare bra på en bloggportal, det hadde da vært rart om vi alle hadde vært enige!
    ******************************
    Ikke så rent skjelden jeg er uenig i ting heller, men tror ikke det gjør meg til mobber 🙂
    Og det ville være kjedelig som du sier om alle var enig i alt 🙂

  9. jeg har nå aldri oppfattet deg som en mobber, synes da du virker som en hyggelig og reflektert dame jeg da.
    Legger igjen en
    klem om du vil ha.:)
    ******************************
    En klem er alltid hyggelig 🙂 Sender en tilbake jeg.
    Og takk for at du tror på meg 🙂

  10. Som jeg nylig sa til deg, vil du gjerne ha siste ord 😉
    Men ikke F*** om du er noen mobber nei! Derimot er du en VERDIG debattant, bl.a. for meg. Og det er det ikke alle som verken er eller kan! Bare så du vet det 🙂
    ***************************
    Klart jeg vil 😛
    Var ett usedvanlig godt skussmål fra deg. Takker og bukker for det 🙂
    Få som klarer å få blodet mitt til å koke like godt som dt du gjør, men du gir meg motstand. Og det liker vi 🙂

  11. Seriøs og saklig? Ja.
    Mobber? NEI!

    Men noen ganger leser folk feil mellom linjene, kanskje det er det som har skjedd? 😉
    ***************************************
    Skjelden noe å lese mellom linjene når jeg kommenterer politikk osv. All erfaring tilsier at det blir misforståelser 🙂

  12. Tror kvinner har lett for å lese feil mellom linjene i innlegg til andre kvinner……litt sånn hønseflokk 😉
    ****************************************
    Hehe… Ja, vi er noen store hønsehuer til tider 😉
    Du har nok rett i at konflikter mellom kvinner ofte dreier seg om det som ikke blir sagt, men som noen mener at ligger der likevel.
    Dog, jeg tror du har en viss anelse om hvem som har sagt at jeg er en mobber, og tror du da det ligger en misforståelse mellom linjene?? 🙂

  13. Eh javel? Jeg har aldri opplevd deg sånn, til tross for alle våre uenigheter her på VGB. Du er en av de som faktisk klarer å være saklig selv om du er uenig, og som ikke lar en uenighet dømme en hel person! Hvem i all verden er det som har sagt noe sånt?
    ******************************************
    Hvis ikke du oppfatter meg som en mobber, er det strengt tatt ingen andre som bør gjøre det heller. Til og med Starbear, som jeg er omtrent like ofte i tottene på som jeg har vært med deg, syns det var en drøy påstand. Jeg ville aldri finne på å dømme noen utifra hva de skriver. Og uenighet er langt å foretrekke fremfor alltid enighet.
    Du kan jo bare gå to innlegg tilbake hos meg og se på kommentarrekken, så finner du selv ut hvem som har sagt det 🙂 (Nå blir jeg vel anklaget for å svartmale vedkommende også, men det står svart på hvitt der).

  14. Eeeeeeh 😯 Øøøh, nei… hæ? Hva var spørsmålet? Nei, det var for dumt… eller så er noen for tandre. Vi har hatt minst en klinsj, men mobber er du da så alldeles ikke.
    Ha en vakker natt, da du 🙂
    *************************************
    Tror ikke tanderhet hos vedkommende er tilfelle her du 🙂
    Fint å få bekreftet at mine motstandere i enkelte debatter her inne, bekrefter min tanke om meg selv og ikke hennes 🙂

    Ha en strålende dag 🙂

  15. Hva er en mobber?
    Jeg tror jeg mobber stadig vekk… men jeg har faktisk aldri blitt beskyldt for det. (som jeg vet om)
    Det finnes alltid ømskinnede personer som leser alt i verste mening.
    Jeg har enn så lenge til gode å se at du har mobbet noen, men jeg legger kanskje lista litt høytt… av rent egoistiske grunner….
    ************************************************
    En mobber kan vel være så mangt, men jeg tror ikke jeg kvalifiserer til noen av definisjonene.
    Tror ikke du legger lista høyere enn de fleste, men det er kanskje enkelte som legger den vel lavt?? Og dette er ingen ømskinnet person, i all den tid hun er rimelig krass i sine innlegg. Men tålegrensen er kanskje lavere hos henne selv enn hva hun mener det bør være hos andre. Jeg vet ikke.

  16. Nei, men så koselig! Velkommen i klubben! Ta det med ro, og ta det i tillegg med en klype salt …;)
    **********************************
    Hehe… takk for det du 🙂
    Jeg tar det med en klype salt, men siden vekommende sa at jeg mobbet andre enn henne også, så syns jeg at jeg burde høre med almenheten her inne om det er sant. Så kunne jeg i det minste beklage til de det gjelder.
    Foreløbig har ikke vedkommende svart på hvem andre det gjelder, og ingen er så langt enig i hennes betraktninger, så da kan jeg fortsette å sove godt om nettene 🙂

  17. Jeg har ikke lest alle dine innlegg, men jeg har aldri oppfattet deg som en som mobber andre. Du kan ha en skarp penn, men det er ikke mobbing. Men så legger jeg også listen høyt for hva man kan tåle, men noen ganger går mange for langt. Det er mange på VGB som har hatt sjikanerende innlegg og hengt ut andre,men hvem disse er holder jeg for meg selv. Jeg blogger ikke her inne mer, men kommenterer noen innlegg. Jeg har aldri blitt utsatt for mobbing, bare så det er sagt, men jeg har også vært litt redd for å kommentere mange innlegg fordi jeg oppdaget tidlig at var man ikke enig i det som ble skrevet ble vedkommende ofte «hengt» ut og nærmest latterliggjort. Du kan sove godt. Ha en fin dag:-)
    **************************************************
    Hei og takk for det 🙂
    At jeg kan være kvass i det jeg skriver legger jeg ikke skjul på. Men det er vel langt ifra mobbing i all den tid jeg ikke har angrepet en eneste person for hverken meninger eller personlighet. Uenig i sak ja, men ikke mer enn det.
    Men det er klart, noen tar det jo som ett personangrep når man ikke er enig i saken 🙂

    Jeg er nå der at jeg så langt det går skal la være å kommentere hos enkelte. Rett og slett fordi man, som du sier, tydeligvis blir hengt ut dersom man er uenig og stiller spørsmål ved det man leser.

    Ha en strålende dag 🙂

  18. Om det trøster, så har du aldri mobbet meg! =) Jeg har heller aldri fått inntrykk at du har mobbet noen. Du har kanskje vært i heftige krangler/diskusjoner med enkelte hvor begge parter har vært like gode på «hissigheten» =)
    **************************************
    Takk takk. Det trøster 🙂 Men når sant skal sies så tror jeg ikke jeg har mobbet noen, hverken her inne eller andre steder.
    At det har vært heftige diskusjoner osv er uten tvil, men sist jeg sjekket er ikke det mobbing 🙂

  19. Med evne til å holde seg til sak og ikke person går du foran som et godt forbilde.
    *********************************
    Tusen takk 🙂 Godt å høre 🙂

  20. Må bare si meg enig med de over her. Du har sterke meninger og skriver hvorfor på en saklig og grei måte. Noen mobber er du definitivt ikke – litt sta kanskje, men ikke i negativ forstand.
    Stå bare på og skriv det du mener – enig eller uenig – du angriper sak ikke personer.
    Forøvrig skriver du veldig klart og lett forståelig.
    ********************************************
    At jeg er sta er en underdrivelse…. Mamma og pappa har alltid sagt at jeg kunne diskutere på meg en gråstein hvis jeg gikk inn for det… Hehe
    Men jeg gir meg dersom jeg tar feil altså 🙂

    Glad for å lese at du syns jeg skriver lett og forståelig. Jeg prøver så godt jeg kan og fint å se at jeg lykkes 🙂

  21. Tror den personen ikke helt vet hva mobbing er for noe jeg kjære deg… Som du sier, hvis ikke engang jeg oppfatter deg som mobber så kan ingen det, med mindre du har en mørk twisted side vi ikke vet om her inne da? 😛 Mange mennesker tåler jo ikke en dritt og føler seg mobbet for alt omtrent, selv om vedkommende bare sier sin mening. Dritt i personen sier nå jeg!
    ***************************************
    Hehe… tror i allefall hun og jeg har ett grunnleggende syn på hva mobbing er ja. Jeg har lagt henne bak meg. Konstanterer bare at jeg ikke trenger gi henne mer fyr på det bålet hun prøver å tenne opp i vår organisasjon.
    Er nok ingen mørk og twisted side med meg nei. Kanskje det burde være det…. Gjøre meg litt mystisk og spennende… hehe….

  22. Det bør du i så fall ta som en hedersbertegnelse fra en som ikke vet hva mobbing er, – eller heller later som h*n ikke vet det. Jeg har enda tilgode å se deg bedrive mobbing, men kan godt forstå at noen har slengt det etter deg. Det er jo ikke din feil 🙂

    Egentlig er mobbebeskyldninger et håløst retorisk tjuvtriks som benyttes av mange når de skjønner at de ikke kan argumentere for det de sier de mener. Å si på ymse vis at et utsagn eller en mening er idiotisk, plukke våset i fillebiter, er ikke det samme som å kalle opponenten for en idiot, men ved å hevde det så kan juksemakere avspore debatter over til «slemhetsbeskyldninger» og dermed koker tullmeningene deres vekk i kålen og kakkelet. Hvis de har flaks.

    Mange vil ikke godta at det de mener i beste fall er summen av det de tror de vet, hvis ikke er det bare fordommer. Det er kanskje der mobbingsaspektet ligger, – ingen liker å bli forklart at de har fordommer. Det er liksom ikke så innmari glupt … 😆
    *********************************************************************
    Hehe….. Jeg kan faktisk ikke forstå at jeg får det slengt etter meg. Men på den andre siden så har noe misforstått meg fullstendig, da de dårlig skjult mener at jeg lar meg lede av følelser og ikke fakta, så derfor burde kanskje ikke dette overraske heller.
    Jeg har aldri latt meg lede av følelser i politikken, men det får andre tro hva de vil om 🙂

    For å si det sånn, her lukter det hersketeknikk lang vei, og den kommer ikke fra meg. Det er feigt å trekke det til dette nivået i stedet for å svare på de spm som blir stilt uten å komme med beskyldninger om mobbing.
    Rart at dette mobbeaspektet ikke har ramlet over deg egentlig. Sånn siden du har vært langt kvassere enn meg mener jeg 😉

  23. En mobber er en person som til stadig plager andre med enten ord, slag, spark osv, men skal dette kalles mobbing skal det være bevist at det går over tid. Så bare det er klarlagt.

    Jeg har ALDRI oppfattet deg som noen mobber, snarere tvert i mot. Du har da stått opp for de du mener har blitt mobbet!!! Du er saklig i dine innlegg og kommentarer selv om du er dødens uenig, så du kan ta det helt med ro. Må lese det derre innlegget…………. KLEMS ALTSÅ.
    ***********************************’
    Takk for det vennen. Min uenighet med folk har jeg aldri tatt for å være mobbing. Jeg prøver så godt jeg kan å være saklig og tror nok jeg lykkes i stor grad.

    Les innlegget du…. så kan du jo heller melde tilbake etterpå om du har ombestemt deg. Angående meg og mobbing altså 🙂

    Hvordan går det med kroppen etter fallet forresten??
    Klemmer

  24. Mener å huske at en kar i Bergen tapte en injuriesak for noen år tilbake, eller vant den alt ettersom, idet retten kom til at mannen som hadde vært stor i kjeften ikke hadde injurierende kraft.

    Du kan trygt slenge dette i samme skuffen, og ikke kaste bort mer tid på det.

    Troll kan ikke temmes.
    ******************************’
    Troll kan ikke temmes, det er helt sant.
    Tror ikke engang dette ville blitt en sak i retten om noen hadde tenkt tanken. I såfall ville jeg blitt særdeles skuffet over rettssystemet.

  25. Beskyldning om mobbing er intet nytt her på VGB. Jeg har sagt en gang i en eller annen fortid, at de som beskylder noen for mobbing, selv er de verste mobberne. Ren skjære hersketeknikk mao.

    Anbefaler disse tre innleggene her som en Dunkman har forfattet. De relaterer seg til temaet. 🙂

    http://dunkmania.vgb.no/2007/09/21/kverk-en-stramann/

    http://dunkmania.vgb.no/2005/12/17/redd-en-stramann-i-dag/#comments

    http://dunkmania.vgb.no/2007/09/24/observasjoner-slutninger-og-vanlige-misforstaelser/
    ****************************************************
    Er nok ikke noe nytt med mobbing her inne nei. Og det er nok ikke det siste vi ser til det heller. At det er snakk om hersketeknikk, helt klart. Og jeg tror kanskje den beskyldningen burde rettes andre steder. Jeg er nok krass i mye av det jeg skriver, men det er langt fra mobbing 🙂

    Jeg skal lese de innleggene 🙂

  26. Godt skussmål fra meg til deg? Skulle da faen bare mangle og! «Æres den som æres bør» som kjent! Saklighet er stikkordet på deg. Saksuenighet må til for å få litt temperatur, ellers blir det jævlig kjedelig vett’u 😆
    **************************************************
    Det er overhodet ikke moro hvis alle er enige hele tiden 🙂
    Bøyer meg i støvet for deg 🙂

  27. Du er vel like mye mobber som jeg er ei billig sklie av ei hore. Så, ta det for det det er: synsing på nett av mennesker som ikke nødvendigvis oppfatter ting på samme måte som resten av verden.

    Det er som du sier, veldig mange forskjellige mennesker i verden, og noen er litt mer hårsåre enn andre.

    Nå skal det sies at jeg aldri har oppfattet deg som noe annet enn både hyggelig og saklig, noe jeg virkelig beundrer. For jeg er enten eller.
    ********************************************
    Hehe… har aldri hatt inntrykk av at du er ei billig sklie av ei hore, så da antar jeg at jeg heller ikke er mobber 🙂
    Noen er så absolutt mer hårsåre enn andre ja. Men det er som regel de som klarer å dra ens egne itrykk i tvil. Merkelig nok.

    Syns da du er både hyggelig og saklig i innleggene dine jeg. Kommentarer også.
    Du har en utrolig morsom og lett måte å skrive på. Er stadig innom og leser, selv om jeg ikke kommenterer så mye 🙂

  28. Jeg står ved det jeg har sagt 🙂 rumpa er blå, ellers ok 🙂
    *********************************
    Det er bra 🙂
    Godt det ikke værre med baken din da 🙂

  29. Du skriver jeg og jeg skriver til deg så hvem som egentlig er mobberen ?

    DU: ?

    takk
    zohre
    *****************************
    Du har ikke mobbet meg og jeg er ganske sikker på at jeg ikke har mobbet deg 🙂

  30. Er det så viktig at du må skrive et innlegg om dette , er en som tom for å ha noe å skrive .

    takk
    zohre
    ******************************
    Har mye annet å skrive om jeg.
    Men her hadde jeg iallefall en mulighet til å finne ut av det, siden jeg ikke fikk svar fra personen som kom med påstanden.
    Mye tyder på at vedkommende tar feil

  31. Vel, en konkret person er du på jakt etter.

    Og jeg tenkte meg at du ønsker å ta ett viktig skritt videre.

    takk
    zohre
    *************************
    Jeg er ikke på jakt etter noen jeg 🙂
    Men når jeg blir beskyldt for noe slikt, syns du ikke jeg har krav på å få vite så jeg kan be om unskyldning hvis så er tilfelle?

  32. Så dette innlegget da er ikke lærerikt , hvis ja kan du vise med et poeng her

    takk
    zohre
    **************************
    Jo, innlegget er lærerikt for min del. Det viser at jeg ikke er en mobber. Det kommer selv fra de som jeg har diskutert så busta føk med.
    Men du…. hvem sitt ærend er det egentlig du løper her??

  33. Jeg løper så fort etter deg fordi du skriver ett innlegg basert på ingenting og da ønsker jeg meg å få deg på alvoret.

    Enten er du med eller ikke.

    takk
    zohre
    ************************
    Jeg har aldri vært mer alvorlig. Mobbing er ikke til å spøke med. Hvis det er flere her inne som føler seg mobbet av meg, slik kommentatoren påstår, vil jeg gjerne vite det, slik at jeg kan be om unskyldning. Det ser jo slettes ikke ut som om det var tilfelle og jeg slår meg til ro med det.
    Men du kan lese to innlegg tilbake, med kommentarer, så ser du hvorfor jeg spør i dette innlegget.
    Men er dette virkelig noe du lurer på selv?

  34. Jeg leser deg nå og trenger jeg ikke å bla gjennom bloggen din , om noen påstår at du eller hvem som måtte være er en mobber vel, er ikke verdt å ha ett innlegg om dette .

    NOEN er bare tomme , dumme , ferdig med det.

    takk
    zohre
    *****************************’
    Ja, det er greit nok det.
    Men det er ingen som tvinger til å lese, er det vel? 🙂

  35. Tvang altså nå kaster lyset over.

    takk
    zohre
    *********************
    Hehe… nei, men dersom du syns det er så uinteresant, hvorfor leser du det da?
    Overskriften forteller ganske tydelig hva dette handler om 🙂

  36. Du skrev «uinteresant» feil.

    Vis er interessant
    Du er ikke etter en konkret person og ikke etter en konkret forklaring.

    Hvordan da skal jeg forholde meg til din blogg ?

    takk
    zohre
    ***************************
    Beklager skrivefeilen. Dukker nok opp flere skal du se. Er ikke alltid venner med tastaturet mitt 🙂
    Nei, jeg er ikke ute etter en konkret person, fordi jeg ikke vet hvem dette eventuelt er. Jeg vet hem anklageren er, men ikke mer enn det. Når den konkrete personen eventuelt formaliserer seg skal h*n få en konkret unskyldning.
    Utover det er bloggen min ganske konkret på hva jeg mener og ikke mener 🙂

  37. Jeg nå likte svaret ditt.

    Du har evnen til tålmodighet .

    takk
    zohre
    ************************
    Aha….
    Tålmodighet er en dyd sies det 😉

  38. Katya sier:

    Hei! Du tar opp et viktig tema, men tror du er blitt feilaktig anklaget. Her er en faglig definisjon av mobbing, Roland: ’mobbing er fysiske eller sosiale negative handlinger, som utføres gjentatte ganger over tid av en person eller flere sammen, og som rettes mot en som ikke kan forsvare seg i den aktuelle situasjonen’.
    *****************************************
    Hei Katya.
    Det trodde jeg også. Av definisjonen din ser jeg jo klart at anklagene er uten hold 🙂
    Takk skal du ha 🙂

  39. Katya sier:

    Bare hyggelig.. Så, fortsett å mene du! ;o)
    ********************************
    Kommer nok aldri til å slutte å mene 🙂

Legg igjen en kommentar

