På besøk i Trønderhovedstaden.

Trondheim_bybeskrivelse_1_1

Denne helgen arrangeres Trondheimskonferansen. I Trondheim selvfølgelig. Og jeg har sett mitt snitt til å besøke denne aldeles flotte byen for å få med meg dette. Får riktig nok ikke tid til å se så mye av byen (derfor har jeg lånt bildet fra nett fordi jeg ikke har tid til å ta noen selv), men dog. Jeg er her og det kjennes på kroppen. Liker trøndere og jeg liker Trondheim.

Temaet for Trondheimskonferansen er «Samling for felles kamp for arbeid og faglige rettigheter». Leder av LO Oslo, Roy Pedersen har snakket om «Økonomisk krisetid – veien ut av krisa». Historiker og forfatter Harald Berntsen har lagt frem sin mening om fagbevegelsens organisasjonsform og kampmiddler. Hittil har vel det mest interessante vært Boye Ullmann (faglig leder i Nei til EU) sin raljering med EU og dens ødeleggende virvelvind. Jeg var imot EU før jeg satte min bein i denne byen i går, jeg er ikke omvendt etter å ha hørt på Boye Ullmann.

Mest overrasket ble jeg kanskje over Gerd Liv Valla, som til trampeklapp kom inn i salen for å innlede om «Likelønnselendighet – kommer vi noen gang i mål». Jeg har aldri hatt helt sansen for dama, men hun er faktisk gangske alright å høre på. Er ikke nødvendigvis enig i alt hun sier, men jeg er da heller aldri helt enig med noen 🙂

For yeblikket er det en litt lengre pause, og hadde det ikke vært for den snøen som plutselig kommer i store hauger, så hadde jeg kanskje tatt meg en tur rundt i byen. På den andre siden, jeg har da ikke latt vær og vind stoppe meg før, så jeg tror jeg tar meg en tur opp til Nidarosdomen i allefall. Eller, den «kjærka oppi gata» som en av mine trønderske forbundsfeller sa 🙂 Konklusjon: Nidarosdomen er ett praktbygg for utenforstående. Ei kjærke for innfødte 🙂 Hehe….

Ha en fortsatt sttrålende helg folkens. Jegskal kose meg videre med ufordringer i pensjonsreformen, ungdommens fagforeningsinteresse osv.

Og forresten: det er lite som slår følelsen når nesten 600 mennesker står sammen og synger Internasjonalen for det de tror på. Det gir en stolthet jeg skjelden ellers opplever.

Det er her jeg hører hjemme. Blandt de som kjemper for folks rettigheter i arbeidslivet. Dette er min plass i livet.

6 thoughts on “På besøk i Trønderhovedstaden.

  1. sj sier:

    Valla e god 😉 Likelønnselendighet ka pokkeren e det!?
    Nyt temaord?
    Eller er det nye ordet for lik lønn! Som aldri har fungert??
    Nyt Tr-heim 🙂
    ***************************
    Likelønnselendighet skulle vel skissere det problemet vi står overfor. At vi snakker om likelønn, men ikke helt klarer å komme i mål.
    Jeg nyter Tr.Heim for alt det er verdt 🙂

  2. sj sier:

    P.S. Kan du lage et lite innlegg om likelønnselendigheten! Kan bli inntresant og lese!
    Nyt kaffekarken 🙂
    *********************
    Det skal jeg prøve å få gjort 🙂
    Men ikke i kveld 😉

  3. Jeg liker Valla, ikke fordi jeg nødvendigvis er enig med henne, men fordi hun står oppreist uansett styrken i vindkastene 🙂
    *********************************
    Har bedre inntrykk av henne etter i går 🙂
    I tillegg fikk jeg gleden av snakke med henne over en øl på kvelden. Tror med trygghet man kan si at det er en av de beste lederne LO har hatt.

  4. Er ikke Gerd Liv…….litt sånn lakk og lær,-og svinger pisken?
    *****************************
    Å svinge pisken kan hun nok glatt gjøre 🙂
    Men en veldig hyggelig dame. Fikk gleden av å slå av en prat med henne over en øl på kvelden.

  5. Kos deg i NIDAROS, og vær glad for at Nei til EU nå leder
    med 66,2 % nei over ja-sidens svikere! Nidarosdomen en kirke for innfødte bare? Skjerpings du! I hvilken kirke giftes (og krones) de kongelige tror du…?
    Ellers: Ta deg en middag i Tyholttårnets roterende restaurant, og du ikke har høydeskrekk altså…
    «Æ e’ trønder æ, å hærre Gud så tøff æ e'»… 😆
    ******************************
    Jeg er hjemme igjen nå. Rakk aldri å besøke Nidarosdomen, men isåfall en god grunn til å reise tilbake senere. Har sett den før altså 🙂
    Jeg sa ikke at Nidarosdomen er for innfødte. Jeg sa at en trondheimer kalte det for «kjærka». Sånn som vi andre gjør med mindre og vanlige kirker. Nidarosdomen er litt mer enn bare ei kirke for oss utenbys fra. Skjønner??
    Jeg har høydeskrekk så Tyholttårnet er ikke aktuelt 🙂

    Jeg er skaptrønder. Er jeg tøff nok likevel?.

  6. I Nidarosdomen har jeg vært i 1968 tror det var rundt det tallet der, ett praktbygg og en stor og fin kirke.
    Trondhjem, eller Trondheim, (vet ikke hva de bruker å kalle byen) er en koselig by å vandre rundt i. Vakkre broer over Elva, har jeg gått.
    Men det er leenge siden. 🙂
    Valla er en fin dame med meninger og Mot.
    Ha en fin uke, og kos deg.
    Sender med sol på veien.
    Klem.:)
    **********************************
    Det er så absolutt en vakker kirke. Tror forresten du kan skrive navnet på byen på begge måter. Eller?
    Valla var veldig hyggelig. Fikk slått av en prat med henne på kvelden. Tøff er hun så absolutt 🙂
    Det er overskyet og grått i Asker i dag, men jeg tar med meg solen i hjertet 🙂
    Ha en flott dag E-B.
    Klemmer….

Legg igjen en kommentar

