Hvem skal betale regningen?

Jeg leser i VG på nett i dag, at politimesteren i Troms vil sende regningen for redningsakjsjonen av to gutter som ble tatt av skred i går kveld, til guttene selv.
Personlig syns jeg faktisk det er en fabelaktig ide. Og jeg har tenkt tanken mange ganger tidligere.

Det koster endel penger å sette i gang disse redningsaksjonene. Og selvfølgelig skal vi utføre de. Det er ikke det jeg mener. Men jeg syns faktisk det er ett legitimt spørsmål å stille: hvem skal betale regningen? Er det de som bevisst har satt seg selv i en farlig situasjon eller er det du og jeg?

Politimesteren i Troms sier følgende:<em>
«De har vist grov uaktsomhet i et område som er kjent for rasfare, og  hvor det er merket med store og spesielle skilt. I tillegg er det ekstra  stor fare på denne tida av året». </em>Disse to gutta her er riktignok tenåringer, og dermed kanskje ikke veldig opptatt av tanken om handling og konsekvens, men skal det være en unskyldning? Det er lov å tenke selv om du er 16, 17, 18 år. Eller?

Nå er det ikke bare i forbindelse med snøskred vi har redningsaksjoner i Norge. Hender seg redningsfolkene må ut og lete etter folk som har gått seg bort i fjellet også. Det vil alltid være tullinger der ute som ikke er forberedt på vær og vind, eller som har med seg kart (og kompass) for den saks skyld. Eller de som bare har blitt overrasket av naturens lune uten å komme seg «hjem» i tide.
Men jeg tenker mest på fenomenet BASE-hopping. Og det er vel her jeg har tenkt tanken oftest om å sende regningen til de som må reddes. Det har tross alt vært en og annen redningaksjon innenfor denne ekstremsporten opp gjennom årene.
Ta feks Trollveggen, som forøvrig er den eneste vertikalveggen i Norge med forbud mot BASE-hopping. Det har hendt seg at noen har hoppet ut derfra og blitt sittende fast. Jeg har ikke noe problem med BASE-hopping bare så det er sagt, folk må jo gjøre som de vil. Men hvis du hopper fra en vegg hvor det er forbundt å gjøre slikt og  attpåtil blir sittende fast så du må reddes, hva da? For det første er det en risikabel redningsaksjon i utgangspunktet, som setter flere liv i fare enn ditt eget, for det andre har du gjort noe ulovlig og for det tredje det er dyrt å redde deg ned igjen. Gi meg en eneste god grunn til at jeg skal være med å betale for at du har sett deg fast på ei fjellhylle mens du utøver din type adrenalinkick?

Nå er det ikke forbudt å drive med basehopping i Norge (med unntak av i Trollveggen), ei heller med offpist (?) kjøring på ski, så dere må bare holde på. Men er det ingen som har tenkt over at dere setter andre sitt liv i fare dersom dere ender i en situasjon hvor dere må reddes? Er dere bare så opptatt av deres eget adrenalikick at dere gir f*** i andres liv? Å henge fast i en fjellvegg rammer i utgangspunktet bare deg selv. Snøskred derimot kan lett ramme andre før redningsmannskapet i det hele tatt er gjort oppmerksom på at de har en situasjon.

Jeg ser at det kan være litt vanskelig å skille mellom de som er på feil sted til feil tid og de som bevist har ignorert alle advarsler om skredfare osv. Men det burde være mulig å finne ut av.

Hva mener dere??

Legg igjen en kommentar

