Smøring!

Hvem, hva, hvor og hvordan. Det er spørsmål jeg nå stiller meg. Jeg har svar på de tre første, men ikke det siste. Kanskje noen av dere kan hjelpe meg.

Hvem skal smøre:  jeg.
Hva skal smørers: skiene mine.
Hvor skal det smøres: der det er mest hensiktsmessig.

Hvordan blir da det store spørsmålet. Altså, jeg vet hvordan man skal smøre ski. Sånn egentlig. Jeg har riktignok ikke gjort det på, tja skal vi si 10 år eller noe sånt, men…….. Tipper det er litt som å sykle. Har du først lært det, så kommer det tilbake når det må.

Men, og det er ett stort men….. Jeg har helt nye ski. Så nye at de ble hentet ut av butikken for under to uker siden. De ble selvfølgelig plassert rett i garasjen, for jeg må jo venne meg til tanken på at jeg har ski før jeg tar de ibruk. Også kan jeg gå rundt og se på de blanke, nye skiskoene mine. Som forøvrig ser helt anderlede ut enn de gamle skoene mine. Har det skjedd en utvikling på skiutstyrsfronten de siste årene kanskje? En veldig stor mulighet for det.

Altså…. Tilbake til det dette egentlig skulle handle om. Nemlig smøring. Av ski naturligvis. Ikke av politikere og andre samfunnstopper. Hvordan skal jeg smøre skiene mine? Jeg har tre farger fra swix, til ulik temperatur. Det holder til mitt bruk. Jeg skal ikke gå lange treningsturer, ikke skal jeg gå så veldig fort heller. Men det er viktig at skiene går fremover og ikke bakover. Finnes nemlig ikke moro å gå på ski når du må bruke mer krefter på å ikke skli bakover enn du gjør på å nyte selve turen.

Er det en egen måte å smøre helt nye ski på? Altså sånn første gangs smøring mener jeg. Bør jeg gå på de først før jeg har på smurningen? Sånn for å fjerne eventuelt fabrikk»støv» eller noe? Jeg har ikke peiling, så derfor spør jeg. Det må jo være noen av dere som har ski og som bruker de.
Del gjerne deres fantastiske smøretips med meg 🙂 Vær så snill!!

Men mens jeg har spist «forkost», lest aviser og skrevet dette innlegget, har solen forsvunnet, klokken er langt på dag og jeg har egentlig ikke så veldig lyst til å gå ut likevel. Men det er ski på tv, så jeg kan da alltids late som om jeg er ute. Drømme meg ut i hvite, oppkjørte løyper. Frisk luft og god norsk trim 🙂

Neste helg kanskje??

Legg igjen en kommentar

