Champix for champions?

Jeg har prøvd å slutte å røyke utallige ganger. Og jeg har aldri lyktes. Det sier seg jo selv siden jeg har prøvd flere ganger 😉 Denne gangen ser derimot alt ut til å fungere mye bedre.

24. februar har jeg vært røykfri i to måneder. Og jeg kjenner at det er anderledes denne gangen. Jeg er helt sikker på at jeg kommer til å lykkes.

Det å skulle slutte å røyke ligger i hodet. Derfor måtte jeg bare innse at jeg kanskje ikke ville klare dette uten hjelp. Tok kontakt med fastlegen min etter at en kollega hadde anbefalt å snakke med ham om å begynne på Champix. Dette er en reseptbelagt røykesluttpille, som demper røykesuget og som tar vekk nytelsen som røykere har ved røykingen.
Jeg fikk foreskrevet resepten, hentet ut en 4-ukers kur og var ved godt mot. Det skal sises at jeg ventet ganske lenge før jeg begynte på tablettene. Jeg har nemlg aldri vært særlig begeistret for piller. Tar knappast paracet, og når man leste over bivirkningene man kunne få av champix’en, så tvilte jeg litt ekstra. Blant annet så står det så pent at man kan oppleve å få depresjoner og tanker om selvmord. Hmm…. jeg skjønner at sistnevnte er ganske skjelden å oppleve, men likevel….. Faren for å komme dit var uansett usansynlig liten.

Jeg tok til slutt motet til meg og begynte på kuren. Man skulle blant annet røyke de 8-10 første dagene, så litt planlegging måtte man ha på forhånd. Iallefall greit å sette sluttdato 😉 Vel vel, 24. desember ble den utvalgte datoen. Grei dato å huske eventulle jubileer på. Hehe….
Å starte på tablettene gikk veldig bra. Litt småkvalm, men det står man over når premien er å bli røykfri. Den kvalmen ville jo gå over til slutt. Det gjorde den absolutt ikke. Ikke mens kuren pågikk iallefall.
Så…… etter å ha vært konstant kvalm i tre timer i slengen, to ganger om dagne orket jeg ikke mer. Jeg sluttet med pillene. Da var det 1 1/2 uke igjen av de 4 jeg begynnte på. Den skal egentlig vare i 12 uker. Ikke snakk om. Så mye kvalm, så lenge var ikke aktuellt.

Pillene gjorde likevel nytten sin. Jeg har ikke lyst på røyk i det hele tatt. Helt borte. Tenker ikke på det en gang. Og med det tror jeg at jeg kommer til å klare det. Jeg skal klare det 🙂

Ser forresten i papirutgaven til VG i dag at Siv Jensen har startet på samme kuren. Får ønske henne lykke til i samme slengen 🙂

12 thoughts on “Champix for champions?

  1. Lajoha sier:

    Veeeldig bra!!! 🙂 Er virkelig til å bli stolt av mennesker som virkelig prøver og ikke minst får til å slutte dette f***skapet. Jeg klarte det og hvorfor ikke du og alle andre som fortvilt prøver. Vær stolt!!! Og gratulere med to røykfrie måneder nå på torsdag. 😉

  2. Så bra 😀 Me like 🙂 Gratulerer med vel utførte 8 uker og en helg, og det kommer til å gå veldig bra fremover også, det er jeg helt sikkert på 🙂 klem

    • Hihi…. Jeg er veldig fornøyd jeg 🙂
      Det beste er at jeg ikke har lyst på, ei heller når jeg drikker. Men det er jo noe av greie med de pillene, at de tar vekk lysten. Og det tydeligvis lenge etter at man har sluttet på de 🙂
      Klemmer tilbake

  3. Jeg er ikke overrasket, over at du klarte det altså. Jeg har hatt troen på deg hele tiden jeg.
    Du har vært råflink!!!! 2 mndrs jubileum må vel feires vel 🙂

    • Jeg var veldig i tvil om jeg skulle be om den resepten. Angrer ikke nå. Vet at det bare er to måneder og altfor tidlig å si at jeg er røykfri. Men det føles som om jeg er på rett vei iallefall. Anbefaler deg å snakke med legen om det iallefall 🙂
      Men vær ærlig når han spør om ting som kan komplisere bruken, for det kan være endel stygge bivirkninger.
      Lykke til. Jeg er sikker på at du klarer det 🙂

Legg igjen en kommentar

