Ny hobby?

(Bildet forran er hentet fra A-I\’s lille verden )

Hva er det som skjer rundt meg?
Uansett hvor jeg snur meg, så er det noen som sitter og strikker. Statusoppdateringer på facebook er fulle av «nå har jeg strikket ditt og nå har jeg strikket datt».
La ut en liten mld på facebook selv i dag: «Alle strikker for tiden. Må jeg finne igjen gamle kunster også mon tro?» På null komma niks hadde jeg fått endel rungende ja på det spørsmålet.

Har ikke noe imot strikking jeg altså. Mye fine plagg å hente der. Deilig og varmt er det også. Og faktisk så kunne jeg tenke meg å lære å strikke igjen. Kan legge opp masker fortsatt, men det er det eneste. Og jeg har en en vag fornemmelse av at de skjerfene jeg prøvde å strikke på barneskolen ble smalerer og smalere, evnt bredere og bredere for hver rad (?) jeg strikket. Enten klarte jeg å legge til masker, eller så mistet jeg noen av de på veien.

Så hvis jeg skal begynne å strikke igjen, tror jeg at jeg trenger ett lynkurs. Tålmodighet har jeg, så det skal nok gå bra 🙂
Ikke kan jeg lese strikkeoppskrifter heller, så det kan jo bli spennende 🙂

Men her ett spørsmål til dere:
Hvorfor har det blitt så populært å strikke igjen? Virker som om det har ligget dødt en periode. Er det motebildet som har forandret seg og dermed også interessen for strikking, eller er det jeg som med mine venner har kommet i en alder hvor det blir natulig å hente frem igjen slike hobbyer?

13 thoughts on “Ny hobby?

  1. Jeg har tenkt på det samme for det er flere og flere av jentene på skolen jeg går som samles i sånne strikkegrupper. Det er i det minste sosialt har jeg skjønt.

    • Sosialt er det nok garantert. Har ei venninne som har strikkeklubb eller noe lignende, og jeg er ganske sikker på at de jentene der får skravlet fra seg sammen med strikkingen 🙂

  2. Skulle virkelig ønske at jeg var i stand til å strikke, men armene mine tåler det ikke. Heldigvis hender det at det drypper inn litt sokker fra snille sjeler 🙂

    • Hehe…. Ja, du har vel en svigerinne om jeg ikke husker feil, som også er ram på det å strikke 🙂
      Alltid litt synd når man ikke får gjort ting man har lyst til, men sånn er det desverre av og til. Da må man finne noe annet som kan erstatte det.

      Skulle jeg ta opp igjen strikkingen, tror jeg at jeg vil komme til den konklusjonen at jeg burde hatt en kroppslig plage som hindret meg fra å gjøre det. Har en snikende følelse av at resultatet ikke vil bli så bra. Men… Øvelse gjør mester… Hehe

  3. og ikke minst: det er til og med blitt populært blant gutter!

    Har heller aldri vært en særlig stor strikkeperson, og evnen er dertil 😛 Men brodering, der har du meg! Etter nyttår fant jeg ut at i år skulle jeg begynne igjen, og kjøleskapet er allerede fulle av supermario-magneter og et litt større bildet er påbegynt i det siste.

    Men den hobbyen er det ikke så mange i den yngre garde som har..

    • Tror ikke jeg er såååå mye eldre enn deg, så sniker meg inn i den yngre garden jeg…. For: jeg liker å brodere. Holder faktisk på å brodere min egen juletreduk. Det er noe dritt for å si det mildt, siden det grove stoffet er ett mareritt å holde styr på. Men det er veldig moro 🙂
      Evnene er større der enn i strikking, men alt kommer med øvelse 🙂

  4. Vil du ha en strikkefri sone kan du komme til meg. Her finnes ikke en eneste strikkepinne. Ikke kan jeg strikke, aldri har jeg vært interessert i det heller, før nå, men nå gidder jeg ikke å lære. Jeg kjøper eller slisker med noen som kan 🙂

    • Vet ikke om jeg vil ha strikkefri sone. Har faktisk fått litt lyst til å lære det igjen 🙂
      Men selskapet ditt tar jeg da gjerne. Både med og uten pinner 🙂 Svigermor er jo en kløpper til å strikke, og jeg får jo det jeg vil ha hvis jeg spør. Så det er ikke der det ligger 🙂

Legg igjen en kommentar

