I dag braker det løs!

Da er det duket for årets største idrettsbegivenhet i Norge. Ski VM inntar hovedstaden for full rulle i dag.

Kan ikke akkurat si at jeg er den største sportsfantasten i verden. Men når det kommer til disse store arrangementene, så er også jeg interessert. Riktignok strekker interessen seg bare til å følge øvelsene fra sofakroken. Men på den andre siden så er det jo der man får med seg mest også. I tillegg til at jeg holder varmen på beina. Hehe… Går glipp av den gode stemningen i løypene osv, men det får gå. Kan lage stemning hjemme også jeg 🙂 Ski har jeg også, så kan da ta meg en tur om jeg skulle bli inspirert.

Tuslet opp langs Karl Johan på vei til jobb i dag, og må si jeg syns de har gjort det fint. Iskulpturene de har satt opp er fantastiske. Trebodene langs lunden, med girlandere lagde ett eget preg over hele paradegaten. Nesten som å være i ett helt annet sted i verden. Enda bedre blir det vel når de får ryddet opp og fjernet sperrebåndene, flyttet anleggsbiler osv. Kan tenke meg at det blir en bra plass å være i kveld når åpning er. Kanskje jeg skal drøye hjemreisen fra jobb. Hmm….

Vi vil uten tvil gjennomføre ett mer eller mindre knirkefritt arrangement. Vi pleier å gjøre det. Må jo vise verden at vi er så gode som vi gir oss ut for.
Men det var disse medaljene da. Hvor mange skal Northug og Bjørgen raske med seg hjem?  Eller de andre løperne for den saks skyld. Hvor mange medaljer skal vi ta med oss fra hoppbakken?
Ser at Aftonbladets skribent Lasse Anrell sier til VG i dag at forventningene til Northug kommer til å ødelegge for prestasjonene hans. Riktignok er han bare ute etter på fyre opp under nasjonskampen, men det kan jo tenkes at han har rett.
Persolig syns jeg Northug fremstår som en bortskjemt drittunge, med en fremtreden som ikke er en norsk toppidrettsutøver verdig. Men hva så, er det ikke til syvende og sist prestasjonene hans som teller? Vi glemmer jo fremtreden og hyller ham som helt når han står der med gullet likevel. Kanskje har det det norske folkekravet om en idrettsutøver som smiler selv når motgangen er der, tatt fra ham fokus på å gjøre det han kan best? Nemlig det å være en ener på ski. For han er uten tvil en fantastisk skiløper. Kanskje vi skal senke forventningene om at man skal være god på absolutt alt. Kanskje det holder at gutten bare er god til å gå på ski? Er det virkelig så nøye at han stikker til skogs når han er skuffet over egen prestasjoner, fremfor å stille opp for en norsk presse som stiller de mest intetsigende spørsmålene i verden? Når jeg tenker etter, så kan jeg godt forstå at han ikke orker å svare på «hvor skuffet er du nå» eller «hva føler du nå», når han ikke har prestert riktig så godt som han og vi hadde håpet. Da får det være at det norske folk liker Bjørgen bedre. At hun makter å stå forran pressen når skuffelsen er som størst, er en egenskap hun skal ha all mulig ros for. Men det betyr ikke at alle andre skal tvinges til å gjøre det samme.
Men vi kan håpe at han får en midre uspiselig fremtoning i fremtiden. Tipper han lærer etterhver jeg 🙂

Vi kan vel ikke stikke under en stol at det vi blir husker for ute i verden når VM er over, vil være gjennomføringen og ikke antall medaljer vi tar.
Men mens det står på skal jeg i hjertet være med å heie frem våre norske utøvere. Jeg håper vi gruser svenskene i alt vi konkurrer mot de, og at vi legger resten av Europa bak oss i «støvet». Nasjonalismen kommer snikende inn i min sjel også, når det står om gullet 🙂

Ønsker hele det norske landslaget lykke til. Uansett gren. Vi skal gruse resten av verden 🙂

 

 

6 thoughts on “I dag braker det løs!

  1. Blir nok ikke til at jeg sitter og ser på, men det er jo koselig å lese i avisene når vi sanker medaljer. Håper det blir noen av dem 🙂

    • Vi krysser fingrene og håper på flest mulig. Iallefall må vi slå svenskene i alt vi kan 🙂
      Blir vel bare tv i helgen for meg, siden jeg merkelig nok har en jobb som må passes. Damn…. 🙂

  2. Hei på deg du! VM er greit det innimellom, men jeg har ikke tålmodighet til å følge med hver dag. Gøy med resultatene. Ønsker deg en strålende helg.

    • Hei på du 🙂
      Får ikke med meg alt jeg heller, men har noen grener jeg gjerne vil følge med på. Heldigvis har jeg en sånn jobb at jeg kan følgem ed litt innimellom slagene her 🙂

      Ha en strålende helg du også 🙂

  3. Jeg sitter klistret foran fjernsynet 🙂 og jeg er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ misunnelige på de som kan innta hovedstaden.
    Jeg bare elsker sport, og jeg syns det jeg har sett hittil bare viser at joda, vi er gode på å arrangere.

    Jeg hadde ståpels på hele kroppen når Bjørgen tok gull, jeg heiet også på sverige når de tok gull.

    At Nortug er som han er syns jeg er helt greit. Vi trenger en sånn en også 🙂 «Pølsa» Pettersen viste dog at han er mann som tok seg god tid til pressen selv omskuffelsen over å ha røket ut i prologen stod skrevet over hele ansiktet hans.

    Heia Norge!! Jeg vet ikke om vi gruser resten av verden, men at det blir flere medaljer, joda det tror jeg 🙂

    • Med unntak av noen blemmer med t-banene og inngangen i går, så tegner jo dette til å bli ett knallbra arrangement. Vi kan dette 🙂
      Ble gledelig overrasket over Northug da han tok sølv på sprinten. Viser at medietreningskurset har funket. Det er helt greit å være som han er, men han var vel kanskje over toppen arrogant.

      4 medaljer så langt… vi høster flere før det er over 🙂

Legg igjen en kommentar

