Fastelaven og 5 mila i Kollen.

I dag er det fastelavenssøndag og avluttende 5 mil i Kollen. Solen skinner og livet er egentlig ganske flott 🙂

Fastelaven kommer fra det middelnedertyske ordet vastel-avent, og ble tidligere brukt aftenen før faste. Fasten ble innledet askeonsdag, som er 6,5 uke før 1.påskedag. Senere ble fleskesøndag (fastelavensøndag), blåmandag (fleskemandag), hvitetirsdag (fetetirsdag) innlemmet i fastelaven. Enda senere enn dette ble fastelaven en hel uke. Etter navnene å dømme kan vi vel konkludere med at denne fasten var alt annet enn faste. Men tidsmessig er den knyttet til dette og den minner folk om at fasten kommer.

Jeg derimot faster ikke. Og det tror jeg ikke du gjør heller. I god tradisjon har jeg bakt boller, laget krem og satt meg godt til rette i sofaen. Men jeg skal innrømme en ting, og det er at jeg er elendig på alt som heter gjærbakst og har derfor jukset litt. Men jeg har ikke jukset mer enn at jeg har kjøpt ferdig bolleblanding fra Regal:

<– Denne posen ble altså til dette –>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som igjen ble til dette (jeg skulle snudd bildet ser jeg) :

Hva dette har med 5-mila i Kollen sier du? Ingen verdens ting. Ikke annet enn at jeg skal kose meg med resten av løpet. Sitte godt plantet i sofaen med fastelavensbollene mine og en god kopp kaffe i koppen. Så kan de flotte gutta slite seg ut på ski 🙂

Heia Northug!!

Legg igjen en kommentar

