Ambisjoner.

For ikke lenge siden skrev jeg ett innlegg om strikking. Eller, innlegget handlet vel mer om at jeg lurte på om jeg skulle lære meg å strikke igjen, enn strikking i seg selv.
Jeg har kommet så langt at jeg har bestemt meg for at jeg skal ta meg en tur innom strikkebutikken som jeg går forbi hver dag på vei til/fra jobb og høre om ikke de kan hjelpe meg litt på vei. Merkelig nok kan jeg å legge opp masker, problemet ligger i det å holde på de. Men øvelse gjør mester og til slutt klarer jeg sikkert det også. Hvor vanskelig kan det være liksom 🙂

Nå som jeg da har kommet dithen at jeg skal ta opp igjen gamle kunster, innser jeg at jeg går rundt og holder på en drøm. Det er kanskje ikke så mye en drøm egentlig, mer en tanke om noe som hadde vært gøy  å få til. En gang. På sikt.
Jeg har nemlig forelsket meg i Marius-genseren. Syns den er fantastisk flott. Et godt stykke norsk håndverk. Ser at den kommer i mange varianter, men det er denne her jeg ønsker meg:

(Bildet har jeg lånt fra Husfliden).

Bare så det er sagt så vil jeg ha genseren, uten mannen 😉

Nå er jeg ikke så overmodig at jeg begir meg ut på en Mariusgenser som første prosjekt. Det ville jo være litt i overkant av hva som er smart. Men på sikt. En gang i fremtiden.

Jeg synes iallefall at Marius-genseren er utrolig flott. Desverre så har den ett litt uklart opphav (det kan du lese om her hvis du vil), men at den er norsk, det er hevet over enhver tvil.
I grunnen så er det veldig mye flott norsk strikk. Har pappa sin gamle lusekofte liggende ett skapet ett sted. Den er fantastisk flott, men litt slitt. Eller kofta er ikke slitt, men båndene rundt er. Kanskje det mønsteret fortsatt finnes sånn at det går ann å få byttet ut de. Hmmm…. Verdt å undersøke vil jeg tro.

Men før jeg setter igang med Marius-genseren, får jeg kanskje begynne på noe litt lettere. Første skritt på veien blir å besøke strikkebutikken for tips, råd, pinner og garn. Og en oppskrift selvfølgelig.
Forøvrig sies det at det finnes videoer på nett som er veldig gode til å forklare hvordan ting skal gjøres. Kanskje verdt å ta en titt? Jepp, det tror jeg.

Wish me luck!

8 thoughts on “Ambisjoner.

  1. Åh, jeg har aldri tenkt noe særlig over det – men jeg har også veldig lyst på en Marius-genser! Er veldig glad i blå, og nå fikk jeg bare enda mer lyst på en når du skriver om den 😀

    Du får ha masse lykke til! Og det finnes kjempemange nyttige youtubefilmer om strikking 😀 Jeg «lærte» (husker det ikke nå lengre) å legge av masker! Mange av dem er veldig flinke på å forklare og vise, så det går seg til 🙂

    • Jeg er mer glad i rosa enn i blått, men syns den genseren er utrolig fin. Har aldri hatt en (tror jeg), så ville vært artig å klare å strikke en selv en gang 🙂
      Er jo lov å drømme i allefall… hehe

  2. Går nok strålende det, flink og får til det du vil du!
    Men selv om det holder med viljen din, og du egentlig ikke trenger flaks: Lykke til 🙂

    • Hehe… takk for tilliten. Strikkingen i seg selv skal jeg nok klare, men Maiusgenseren tror jeg nok jeg må drøye noen år. Men en gang…. en vakker dag… 🙂

  3. Mariusgenser er stor stas. Jeg har strikket til begge barna nå og de er jo sååå fiiiine :)Den klør visst, så jeg må finne et sted de selger pologensere… Finnes pologensere lenger, egentlig?
    Har planer om å strikke til meg selv, også, men i andre farger (lys beige, brunt og knall oransje) 🙂
    Ha en flott kvinnedag og lykke til med strikking! PS! Mariusgenseren er ikke så vanskelig å strikke. Selv jeg har klart det og jeg har blitt utdelt lite av sådanne gener..!

    • Hei Mona.

      Genseren er jo nesten ett like stort nasjonalsymbol som flagget. Jeg syns den er nydelig 🙂
      En venninne av meg sier som du at genseren ikke er så vanskelig. Mest fordi mønsteret tar en så liten del av plagget.

      Pologensere får du kjøpt på de fleste butikker som selger utetøy fortsatt 🙂

      Jeg er sikker på at du må ha noen strikkegenser siden du har klart dette. Men kan du så kan jeg 🙂
      Ha en fin kvinnedag!!

    • Aha….. flotters…. Det er akkurat sånne videoer som man trenger for å finne frem igjen gammel kunnskap.
      Tror heller ikke genseren er så vanskelig, men litt øvelse med andre prosjekter først tror jeg er smart 🙂

Legg igjen en kommentar

