En menneskerett å eie sin egen bolig?

Leser i E24 i dag at bankene strammer inn på belåningsgraden for unge kjøpere. Bakgrunnen for dette er at Finanstilsynet i fjor lanserte strengere rettningslinjer for den norske banknæringen.
Kravet fra tilsynet var at «lånet normalt ikke må overstige 90 prosent av boligens markedsverdi». Dette ble gjort for å gjøre nordmenn i bedre stand til å takle svingninger i boligprisene bedre, og for å redusere risikoen knyttet til boliglån. At de velger å gjøre dette har jeg full forståelse for. Det er til hjelp for bankene og ikke minst er det til hjelp for kunden som i mange tilfeller har sutret seg til å få låne langt mer enn hva de har godt av. At du som kunde ikke klarer å betale lånet er det nemlig ikke bare du som får svi for.

Kravet fra tilsynet tilsier at du som kunde må stille med minst 10% av kjøpesummen som egenkapital, samt dokumentavgiften osv. Dette er tøft for mange. Det er kanskje spesiellt tøft for unge nyetablerere. De kommer rett fra skolebenken etter endt utdannelse, de har studielån og lite penger på bok.
En ting er å kunne stille med 10% egenkapital dersom man allerede eier en bolig og kan bruke eventuellt overskudd når man skal kjøpe nytt, i tillegg til at man har hatt mulighet til å spare litt. En annen ting er å være nyetablerer.

Man har jo selvfølgelig muligheten til å spare på BSU- konto. Og for de som er heldig å klare å fylle opp den, er redningen ganske nær. Det er iallefall til stor hjelp. Men av erfaring så vet jeg jo også at det å sette inn penger på en BSU-konto når man er student, ikke er det som blir prioriteringen når man står der og lurer på om man kommer til å overleve måneden. Det å være fremsynt er ikke den største evnen man har når man lever fra dag til dag på dyrt lånte Lånekassepenger.
Jeg jobbet heldigvis mens jeg var student og klarte både sparingen og maten. Det er jeg glad for i dag. Min BSU-konto var full og gjorde at jeg kunne kjøpe meg bolig til 2 millioner. Noe som ikke er mye i Oslo-området. I tillegg hadde jeg jo også en grei inntekt. Forresten, vi hadde to inntekter.

Som sagt så kan jeg skjønne dette fra banken sin side. Det som er synd er jo at man ødelegger for de som virkelig vil inn på markedet. Som har betalingsevnen, men som ikke har fått spart opp det nødvendige.

Men så er det en ting jeg ikke skjønner. Eller som jeg stusser over iallefall. Når man skal ta opp lån så har jo banken ett eget system for å regne ut hvor mye du kan få låne basert på inntekt, forventet renteoppgang, en modell på utgifter (vanlige sådan) osv. Den sier noe om hvor mye du kan få låne. En smart sak, idet den tar høyde for endel ting du helt sikkert ville glemt å ta med i beregningen selv.
Men… Og det er dette her jeg ikke skjønner. La oss si at du i dag betaler 8ooo,- i måneden i husleie der du bor. Det klarer du helt fint. I tilegg har du alle (eller flere av) de andre utgiftene som ligger i matrisen banken bruker i sine kalkuleringer. I stedet for å leie, vil du altså kjøpe og går i banken. Legger frem inntekt, papirer osv. De regner og regner og kommer frem til at du «bare» får låne en sum som tilsvarer en utgift på 6500 i måneden. Noe som gjør at du ikke får kjøpt deg en bolig. Inntekten din er med andre ord for lav.
Dette er altså 1500 kroner mindre enn hva du betaler i husleie i dag. Ett lån som tilsvarer 8000 i måneden vil du ikke få tilslag på fordi matrisen banken bruker sier at det blir for mye for deg.
Javel…… Men du har ingen problemer med å klare å betale 8000 i husleie + alle andre utgifter. Hvorfor skal du da ha problemer med å betale de 8000 til banken? Hvor er logikken? Kunne man ikke lagt frem husleiekontrakten som bevis på at man klarte å betale denne summen? Jeg skjønner at banken ikke bare kan ta ditt ord for at du er betalingsdyktig, men likevel. Jeg skjønner også at bankene må ha rettningslinjer å forholde seg til. Men noen av disse er kanskje litt rart skrudd sammen.

På den andre siden: det er ingen menneskerett å eie sin egen bolig. Så bankene gjør kanskje rett?

 

Legg igjen en kommentar

