«Ungdommen nå til dags altså»

Overskriften får meg til å høres eldgammel ut, men den stammer kun utifra observasjoner av folk rundt meg, samt noe jeg leste i avisen for en stund tilbake. Sistnevnte måtte jeg fordøye en stund før sjokket la seg.
Bare for å ha avklart det, så er jeg 31. Så jeg er ikke så gammel altså 😛

Observasjoner:

  1. Språk:
    Selv i min tid som tenåring fantes det slang og typiske moteord. Men langt ifra i den grad det er i dag. Har vært inne på blogg.no og iPublish for å lese noe annet enn det jeg vanligvis leser. Begge steder er det fyllt opp av blogger som avslutter «alle» setninger med lizzom, azza osv.
    Å høre en 15 åring snakke får det til å gå kalt nedover ryggen min. Å radbrekke språket vårt med å ikke klare (eller ville?) uttale kj-lyden er forferdelig. Det heter ikke «sjino», «sjole», «sjøkken». Ikke er det pent og ikke er det kult.
    For ikke å snakke om at skriftspråket vårt har gått over til å handle om forkortelser som ingen andre enn pubertale tenåringer skjønner.
  2. Søppel-tv:
    For all del, det var mye dritt på tv da jeg var yngre også. Men ikke langt på nær av hva det er nå. Big Brother startet det hele i 2001. Da hadde jeg begynt på universitetet, så kan ikke akkurat si at det preget min ungdom. Etter dette har det bare blitt værre og værre. Det virker som om det største i verden er å få være med på Paradise Hotel. En av årets deltagere har jo også uttalt: «meldte meg på for å få min 15 minutter i rampelyset». Nesten så jeg vil vedde på at vedkommende i etterkant kommer til å sutre i alle landsens tabloidaviser om at «det har ødelagt livet mitt», «visste ikke hva jeg gikk til», «dårlig oppfølging i etterkant» osv. For all del, det er jo en måte å forlenge de 15 minuttene. Media har jo ikke så veldig mye annet å skrive om tydeligvis, så muligheten er til stede.
    Vet ikke helt jeg, men når dagens idoler er «Paradise-Petter», «Farmen-Live» osv, så blir jeg litt skremt. Når det er disse som setter standard for holdningen til dagens ungdom så blir jeg lettere panisk.
  3. Blogg:
    En liten titt på blogg.no får det til å grøsse nedover ryggen på meg. På generellt grunnlag. For det finnes gode bloggere der også. De som skriver om noe annet enn mote, kropp og klær. Det er forresten en og annen bra blogger innenfor disse temaene også.
    Det som skremmer meg med den portalen er antallet tenåringer som skriver om kropp. Om hvordan man skal klare å være tynnest, penest, mest populær osv. Kanskje like skremmende er det å se hvor mange lesere disse bloggerne har.
    Det er kanskje ikke så kult å være reflektert tenåring, men det får da være måte på hvor intetsigende meningene deres skal være.
  4. Klær:
    Neida, jeg skal ikke kritisere klærne til dagens ungdom. For det er egentlig ikke noe galt med den.
    Men her om dagen gikk jeg forbi en gjeng med jenter på bussterminalen i Oslo. Det snødde, var surt og kaldt ute. Det jeg legger merke ved er følgende: jentene hadde tynn jakke, oppbrettet bukse og tøysko. Lave tøysko. Sånne som man bruker om sommeren. Jeg måtte seriøst se ut av vinduet en ekstra gang for å sjekke om det fortsatt var vinter og snø ute. Lungebetnnelse og influensa er kult vettu. Man får da fri fra skole og jobb om ikke annet. Doh….

Så kommer jeg til det leste i fredagsbilaget til Dagbladet en gang i februar. Det handlet om «Drinkoreksi». På fremsiden kan man lese følgende: «Stadig flere sulter seg for å kunne gå på fylla. Det kan få farlige følger». Det siste trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne.
Jeg skjønner at dette henger sammen med anoreksi. Og at dersom man skal være med på byen, så må man spise minst mulig først, fordi det er så mange kalorier i alkohol. Jeg skjønner sammenhengen. Og jeg skjønner at dette er en «naturlig» tanke for de med anoreksi og som samtidig vil være med venner ut på en fest eller to. Jeg skjønner at dette er en sykdom.
Men det er ikke bare de med en spiseforstyrrelse som gjør dette. Jenter og gutter som i utgangspunktet ikke har problemer med vekten sin, spiser minimalt når de skal ut. Fordi de følger seg bedre. Føler seg mer vel. Og man blir billigere full. For det handler selvfølgelig om rusen. Ikke nytelsen.
Jeg har også klart å ta ett glass eller to med vin på tom mage. Jeg liker ikke følelsen. Kontrollen blir en helt annen, enn når man drikker med mat i magen. Kan ikke skjønne at noen utsetter seg bevisst for dette.
Nå sier ikke jeg at vi bare gjorde smarte valg da vi var ungdom og skulle feste. For all del. Siden jeg ikke drakk før jeg var (nesten) 18, har jeg vært den som har tørket spy, trøstet gråtende venninner, tatt vare på jenta som kavet rundt på gulvet som en bortkommen hundevalp. Det var ingen fare å sende vennegjengen på fest for foreldrene. For jeg var alltid der. Edru. Og jeg husker mye moro, mye gråt, mye latter og mye sorg. Jeg husker hjembrent og smuglersprit. Men jeg kan ikke huske en eneste episode hvor folk hadde latt være å spise i forkant av en fest. Ikke for å få billigere fyll, ikke for å føle seg tynn. Ett snev av ansvar for oss selv følte vi midt oppe i det hele.
Som student, hvor man hadde lite penger osv, var heller ikke det å la være å spise noe alternativ. Vi drakk det vi hadde rå til og når pengene tok slutt, ja da hadde vi det like moro lell. Eller man fikk den kjekke gutten i baren til å spandere 😉 Jeg drakk skjelden på byen. Mest fordi jeg ikke drakk hverken øl eller vin på den tiden. Og drinker var ikke billigere ute da enn det er nå. Så jeg var på polet og kjøpte meg en halvflaske med rom og drakk den på voerspiel. Da hadde jeg vel strengt tatt fått i meg nok likevel, så det var greit å ikke hive i seg mer. Mye bedre form var jeg dagen derpå også 🙂

Tanken som slår meg midt oppe i dette er egentlig ganske skremmende. De som syns at Paradise Hotel er det kuleste på jord, er ikke 12 år. De er 20. De som syns det er bedre å fryse på seg en lungebetennelse, enn å kle på seg om vinteren er fremtiden vår. Det er disse som etterhvert skal drive Norge fremover. Det er fremtidens politikere, bedriftsledere og sykepleiere. De som bryr seg mer om kropp og klær, enn om grunnleggende verdier i samfunnet er de som skal drive landet vår.
Jeg sier ikke at man ikke har lov til å begå feil i ungdomstiden. Gudene skal vite at det har jeg også gjort. Ikke trenger alt å være så himla seriøst heller. Man skal leve livet mens man har det. Etterpå er det for sent. Men det må likefullt være lov til å tenke seg om innimellom.

Jeg vet. Det er ikke enkelt. Mye lettere å flyte med strømmen. Kan ikke si at jeg ble noe mer populær av å engasjere meg politisk i en alder av 16-17 år. Men så har jeg aldri brydd meg om å være populær. På den andre siden var det kanskje enklere å ikke være popular før enn det er nå. Jeg vet ikke. Tidene forandrer seg.

Som sagt. Det må være lov å tenke seg om. Melder du deg på PH 2012, etter å ha sett på alle de tidligere sesongene, ja så får du 0 sympati fra meg dersom du i etterkant klager over at PH har ødelagt livet ditt. Ei heller får du sympati dersom du er med i Farmen og gråter bittre tårer i etterkant over hvor slemme folk er. Seriøst. Det har gått mange nok sesonger nå til at man vet hvordan det der foregår.

Er forøvrig klar over at jeg generaliserer i dette innlegget. Jeg vet at det finnes ungdom (mange av de) som er opptatt av helt andre ting enn å være populær, som ikke bryr seg om kropp og mote, som engasjerer seg i samfunnet og som ikke minst, spiser før de går på byen.

Men tendensen i samfunnet er skummel. Syns jeg. Men så er jo jeg bare ei gammel kjærring også da 🙂

20 thoughts on “«Ungdommen nå til dags altså»

  1. Hehe! Grøsser når jeg selv tenker tilbake på videregående, og det er bare snakk om fem år. Jeg og presterte å ikke spise så mye dagen jeg skulle ut, siden det gjorde meg billig i drift! Heldigvis tenker jeg ikke slik nå, og er forsåvidt sjelden ute på byen. Men et glass vin i ny og ne, omså på hverdager, er bare kos. Og visstnok sunt 🙂

    Men det er helt sant det du sier, det er en skummel tendens. Og jeg så selv ei på kanskje rundt 20 som gikk med übertynne, flate tøysko, lave sokker og tights. I Tromsø! Jeg blir like overraska hver gang.

    Men heldigvis er ikke alle slik. Og ingen for sympati fra meg, som syter over hvor fælt livet har blitt etter PH eller Farmen. Eller Big Brother, som jo starter opp igjen.

    • Først: hva? skal de kjøre Big Brother igjen? Er det ikke nok søppel på tv allerede????

      Jeg kan tildels forstå at de på videregående ikke klarer å tenke lenger enn billig fyll. Det gjorde jo mine venner også. Men som jeg skrev, kan ikke huske at de droppet maten for å oppnå det. Artikkelen snakket om folk over 20, og da er det lov å tenke mener jeg 🙂

      Ett glass vin i ny og ne er veldig koselig, selv på en hverdag. Ingen tvil om det 🙂 Men på tom mage, det klarer jeg meg uten… hehe.

  2. Big Brother begynner igjen til høsten ja. På TV2, hvis jeg ikke husker feil.
    Ironisk nok likte jeg den første ‘sesongen’ av det programmet. Men jeg liker ikke det faktum at det revolusjonerte vår tv-hverdag på en sørgelig og destruktiv måte.
    Jeg trenger ikke si mer for du oppsummerer det greit i innlegget ditt selv.
    Ellers tror jeg dagens ungdom blir påvirket gjennom mange flere kanaler idag enn for noen tiår siden.
    Og når amerikanske tv-produsenter, kapitalistiske medieskapere og facebook står for oppdragelsen idag, ser jeg med gru frem til hvordan samfunnet vil se ut om 20 år.

    • Er det da jeg skal komme med: men hvor er foreldrene hen? Når ble det greit at tv og facebook oppdrar barna våre?
      For all del, det er mer som påvirker i dag, enn det var for bare 10 år siden. Desto større grunn er det vel til at foreldre begynner å ta ansvar for ungene de setter til verden. Verdiene kommer jo ett sted fra. Og de bør ikke komme fra Paradise Hotel stør du meg 🙂

      Kan skryte på meg å ikke ha sett en eneste Big Brother episode. Må desverre med skam innrømme at jeg har sett en hel sesong av Paradise Hotel….

  3. Der er jeg motsatt. Jeg så (sammen med hele resten av Norge) hele første sesong av Big Brother.
    Men har aldri sett Paradise Hotel. Eller noe annen reality de siste 6-7 årene. 🙂

    • Farmen kan jeg se på innimellom, men det er ikke så idiotisk som PH og BB. 71 0N kan jeg også se. Prøver å holde meg unna alt annet. Det er jo ikke interessant for en fem-øring.

  4. Det er en skremmende tendens, men ikke uventet. Jeg tror at vi (ja vi) mødre og mormødre har gjort en feilvurdering i vår iver etter å realisere oss selv. Jeg frikjenner ingen fedre eller bestefedre, la det være sagt. Det skal to til for å lage barn og det bør være to som oppdrar selvsamme barn. Barna blir overlatt til profesjonelle voksen fra bleiestadiet. Barnehage, skole, fritidsaktiviteter og mer skole fyller dagene. Der er det enkelte barnet en del av en gruppe. Forstå meg riktig, alle disse institusjonene har sine gode funksjoner, men slik som det er, for de fleste blir det lite tid til familieliv. Møtet mellom foreldre og barn skal være så smertefritt som mulig i den tiden de virkelig ser hverandre. Alt for mye søppel på tv som viser regisserte «ekte liv» gjør at unge tror at livet virkelig er slik. At det er mote, kropp, sex og fyll som teller. For de vet ikke bedre. Nok om det. Dette var et lite utbrudd på generell basis.

    • Jeg tror ikke selvrealiseringen til våre mødre og mormødre skal måtte ta skylden for dette. Det eringen motsetning mellom det å realisere seg selv og det å oppdra barna på en god måte. Man kan selfølgelig stille spm om hvorvidt det er sundt at barna er i barnehage fra de er ett år osv, men det blirp å siden. Det er vel tiden man er sammen som er grobunnen for hilken verdier man får med seg videre.
      Mamma og pappa var i full jobb (vel, mamma var nok hjemme de første årene), barnehage og dagmamma har vært endel av hverdagen til både meg og min bror. Vi har likevel blitt fulgt opp på alle fritidsaktiviteter, samtidig som mamma og pappa har kunnet ha sin fritid og selvrealisering. Både jeg og broderen har kommet godt ut av det.

      At noen mødres selvrealisering har gått på bekostning av ungene er klart, men tror ikke det er årsaken i de fleste tilfeller. At foreldre derimot har et stort ansvar for å sette vett i ungene, er hevet over enhver tvil 🙂

  5. Jeg synes du peker på et viktig punkt. Den første tiden… Det er mange som ikke får noen første tid utover et par tre måneder. Og nei, jeg mener ikke at all skyld skal legges på mødre og fedre. Men siden dagen og tiden blir så fragmentert for menneskene, så blir det å sette sammen alle fragmentene ofte vanskelig. Hva skal med og hva skal bort. Det skal sorteres i erfaringene og da er hjelpen, som blir gitt, viktig.
    Hvis man bare har brokker av tid: eks: Før barnehage/skole – etter barnehage/SFO – dvs mellom middag og fritidsaktiviteter – mellom hjemkomst fra fritidsaktiviteter og leggetid. Så blir tiden ikke lang og det er vel noen som sier at kvalitetstid også handler om kvantitetstid?

    • Jeg er enig med deg i at foreldre i dag er for lite med barna sine. Virker det som iallefall. En time her og en time der, er ikke nok selv om kvaliteten er aldri så god.
      Denne tidsklemmen alle snakker om, er sikkert der (jeg har ikke barn, så vet ikke). Men jeg tror at en god del foreldre skaper den selv, fordi de skal være med på alt. Jobb, foreldremøter, treninger, andre fritidsaktiviteter osv. Hva medå begynne å si nei til noe, og prioritere familien istedet?? Tror jeg ville blitt vanskelig for noen 🙂

  6. Jeg er helt enig med deg og jeg er bare 23! :PH er rett og slett bare patetisk og jeg synes det er merkelig at folk tørr å melde seg på i det hele tatt…

    • Puh… Da er det ikke bare meg.. hehe. Vet jo at det finnes mye fornuftig unge folk, så det er jo ikke det. Men tendensen er desverre skremmende. Jeg skjønner heller ikke at de tør å melde seg på 🙂

  7. Enig med deg (og jeg er også bare 31 år 😉 (snart hvertfall))
    Grøsser spesielt av de som ikke greier å uttale ord som de skal…

  8. Linda sier:

    Kan heller ikke huske at vi sulta oss for å bli fullere… Bare drakk mer på vorspiel for å få en billig tur på byen… Men som deg var jeg den som vasket, trøstet og sørget for at ingen gjorde noe dumt og alle kom trygt hjem 🙂

    Hehe… Må bare fortelle en historie… Jeg er jo fra verste østkant så er vant til diverse slæng kan man si… Men EN toppet kaka… Jeg jobbet i en gullsmed på det lokale storsenteret, og inn kom en gutt og skulle handle. Jeg spurte høflig om det var noe spesielt han lette etter og fikk da som svar at «han skulle ha en skjede til dama si»… Helt ærlig så visste jeg ikke hvordan jeg skulle takle dette… Skulle jeg le? Er da umulig å holde seg seriøs når en tjueish gutt kommer inn og skal ha EN SKJEDE og ikke ET KJEDE!!! Jaja… Har hatt det mye moro av det iallefall! Og han gikk ut av butikken med et kjede… 😀

    • Hahaha….. Jeg hadde kommet til å ledd så mye at jeg rullet rundt på gulvet i butikken. Er du sikker på at han visste forkjellen forresten? 😉
      Men altså, noen har en talefeil, og det er ikke godt å vite hvem, men det gjelder vel de færreste av disse som ikke gidder å ta til seg riktig uttale 🙂

  9. Linda sier:

    Nei… Tror ikke han en gang visste hva en skjede var! hehe… Men det har nok med bakgrunnen å gjøre og ikke uttalen… Alt er jo skj istedenfor kj på den kanten (østkanten altså!), og kino er ikke kino lenger… Nei, de går nå på sjino! Eller er det jeg som har blitt gammel og noe nytt oppfunnet?! Hehehe…

Legg igjen en kommentar

