Værfast i Geiranger.

Ja, nettopp. Jeg er værfast i Geiranger.

Jeg hadde sjekket yr.no før jeg reist hjemmefra og visste at det var meldt dårlig vær her på nordvestlandet. Men at det skulle bli så ille hadde jeg ingen formening om. Det er forresten ikke det at jeg som østlandsjente syns det er ille. De innfødte syns også det er ille nå.
Iallefall… Gikk av flyet på Vigra og holdt på å blåse ned flytrafikken. Mest fordi styrken i kastene kom litt brått på meg. Men for all del, det var ingen mild fønvind som tok i mot meg. I tillegg så regnet det noe så inne h******* mye. Jeg har bodd 7 år i Bergen, så jeg vet hvordan ett skikkelig regnvær føles, men dette var mange ganger mer.

Hentet leiebilen som ventet på meg og satt snuten mot Geiranger. Forsåvidt en grei tur, bortsett fra litt dårlig sikt, men det klarer man jo alltid å overleve. Kom til Linge fergekai, det stod båten fantastisk nok og ventet på meg. Eller, den stod i allefall der. Kjørte om bord og rullet ned vinduet til fergebillettøren.

Skal du til Geiranger spør mannen.
Ja, svarer jeg som sant er.
– Da må du ringe 175 og høre om veien er oppe, for der går det ras fikk jeg tilbake.

Panikk…. Ras….. Stengt vei…. Hva faan gjør jeg da???
Rakk så vidt å taste nummeret før mannen var tilbake med følgende beskjed:

– De stenger veien kl. 16.00. Du rekker akkurat over. Det har ikke gått ras enda, men med alt regnet så er det like før.

Jeg er ikke vant med ras. Oversvømmelse ja, men ras? Det har jeg bare sett på tv. Ble litt ivrig på å komme meg fort over fjellet og nei Ørneveien før «hva-som-helst» kom og tok meg. Sånn rent bortsett fra mye vann i veibanene og en evig angst for å få vannplaning, så gikk turen fra kaia og til Geiranger smertefritt. Hadde rast litt småstein og greier ned i veien, men det var ikke mye å snakke om.

Men nå sitter jeg her. Fra hotellet kan man se rasene som har gått i fjellsidene rundt oss og veien er fortsatt stengt. Hører de lokale tisker om at det er like greit, så da er det sikkert det.
De har derimot hentet inn en ferge som ligger i vinteropplag slik at det er mulig å komme seg herfra. Men det tar jo en halv evighet og litt til har jeg skjønt. Har måttet utsette flyet mitt og håper jeg rekker det. Er det siste som går i kveld, så da må jeg jo bare. Desverre så er båten en sånn som skal innom alle småsteder osv, fordi det er eneste muligheten for folk å komme seg til og fra, så den alene tar jo 2-2 1/2 time. Istedet for de 15 min den egentlige fergen tar. Sa jeg forresten at jeg måtte ta to båter nå?? Jauda…. Men jeg kommer meg hjem til slutt. Ikke for det. Kan godt tilbringe noen dager her inne jeg. Hotellet har spa, badebasseng osv, så noe skal jeg jo kunne slå ihjel tiden med.

Hva jeg skulle her inne sier du? Jo, jeg skulle holde ett to timers foredrag på en konferanse 😉

Her er forresten bilder fra forrige tur inn hit. Det var i september (?) i fjor. Nydelig 🙂
(Dette er mine egne biler. Jeg har ikke rukket å merke de)

Geiranger fra Ørneveien

 

 

Geirangerfjorden fra Ørneveien

Fergekaia

På ferga over til Linge

8 thoughts on “Værfast i Geiranger.

  1. Høres ut som om du får deg en lang tur hjemover… Håper du rekkersyste flyet da, og at det ikke blir en ekstra dag i Ålesund. Ikke at det er så ille akkurat, fin liten by det, men er vel greit å komme hjem også 🙂 God tur!

    • Ålesund er en fin by det, men jeg vil heller hjem. Ikke kjenner jeg noen her og ikke er det vær til å være ute i. Så da er det egentlig like greit å komme seg hjem 🙂
      Ferga er i denne stund en time forsinket, så vi får se :-/

  2. Er det ikke godt at det er noe vi ikke rår med?
    Så fine bilder du hadde tatt. Men jeg ser at det ikke har endret seg stort. 🙂

    • I grunnen så er det det. Og Geiranger er slettes ikke det værste stedet å sitte værfast i 🙂

      Hehe… Er nok sikkert ikke så mye som har forandret seg nei.

Legg igjen en kommentar

