En litt anderledes utfordring.

Jeg har fått en litt anderledes utfordring fra Mormor. Den lyder som følger, med en liten historie:

Gaia hadde det ikke bra. Hun var lei av alle krumspringene menneskebarna hennes fant på. Disse krumspringene var ikke gode eller morsomme. Gaia tenkte at hun ville riste litt vett i menneskebarna sine. Men hun ville ha mennesker hos seg, så hun tenkte ut en plan, før hun satte i gang med omveltningene. Barna hennes skulle slippe å være ensomme. Så Hun snakket til noen av barna sine og sa:

Du kan få velge tre ting du vil ta med deg, men tenk deg nøye om før du velger. Du skal forklare hvorfor du valgte disse tingene. Det skal være ting, ikke noe levende, for det som lever, skal jeg ta meg av. Og du kan få invitere syv venner.

De tingene jeg vil ta med meg er:

  1. Løven min.
    Dette er selvfølgelig ikke en ordentlig løve, men en løve som min avdøde bestemor vant til meg da jeg var veldig liten. Den var min trygghet i mange, mange år og har vært med meg gjennom hele livet.
    Løven kan være min trøst på tunge dager og minne meg om alt jeg har kjært i livet. Ikke minst vil den gi meg styrke. En slik styrke bare løver gitt av bestemødre kan utvise.
  2. Tennstål.
    Med ild kommer man langt i verden. Man kan tilberede mat, få varme, lys og trygghet.
    Jeg er ingen kløpper på å lage ild uten fyrstikker. Nå er det ikke sikkert jeg trenger det her, men man kan aldri vite. I skogen, på en øde øy (med brennbart materiale), på fjellet. Ja, uansett hvor man er, så er tennstål langt mer fornuftig å ha med seg enn eventuellt fyrstikker. Fyrstikker mister funksjonen sin når de blir bløte, det gjør ikke tennstål.

  3. «Swiss army knife»
    Jeg klarer ikke kaste av meg tanken om at jeg er satt på en øde øy i denne utfordringen. Men uansett hvor man befinner seg, så er det aldri dumt å ha en swiss army knife i nærheten. Bare se på McGyver. Han fikser alt med en sånn kniv. Og gaffateip. Men jeg har ikke med meg sistnevnte, så får klare meg med kniven.
    Her er det skrutrekker, saks, kniv, knipetang, korkeopptrekker (den har jeg kanskje minst brukt for), krok, fil osv.

Jeg ser at to av mine tre ting bærer preg av tanken: «dersom du er strandet på en øde øy, hva ville du hatt med deg». Og det er kanskje der jeg havner i dette selskapet. Det er nok andre ting jeg også ville hatt med meg. Men jeg ser at jeg kan overleve lenge på dette. Både alene og sammen med 7. andre.

De syv andre jeg vil ta med meg, og dermed utfordrer, er:

Helene Drage

Kressstina

Frode

Darunia

Det er flere jeg kunne tatt med meg, men de har ikke blogg. Så jeg lar det være med disse 4 denne gangen.

 

8 thoughts on “En litt anderledes utfordring.

  1. Så lur du er. Noe til trøst og noe til nytte.
    Trøst trenger man til tider og om man skulle bli satt av på en liten øy, så er det uhyre betryggende at trøsten er i nærheten.
    Eminent tenkt.
    Takk for at du tok i mot utfordringen og ha en trøsterik dag 🙂

    • Tar alltid imot en utfordring. Liker godt de som er litt anderledes enn alle andre.
      Vet jeg ble litt hengt opp i «øde-øy» scenarioet, men likevel.
      Takk for at du tok meg med 🙂

Legg igjen en kommentar

