Naiv? Jeg?

Jeg ønsker meg en verden full av fred, frihet og likeverd. Jeg ønsker meg en verden uten mobbing. Jeg ønsker meg en verden full av åpenhet. Jeg ønsker meg en verden uten skjulte agendaer. Jeg ønsker meg en verden hvor alle bare er snille og greie. Jeg ønsker meg en verden hvor takhøyden er like stor som evigheten.

Jeg er naiv!

Jeg jobber i en bransje hvor det er mye skjulte agendaer ute og går. Eller agendaen er ikke alltid skjult heller, men metodikken for å oppnå det man ønsker, kamufleres slik at den ikke er gjenkjennelig.
Noen er ute etter å nå maktens høysete, andre er ute etter å gjøre verden bedre. Felles for de alle er at for å oppnå dette, så viskes og tiskes det i krokene. Man allierer seg med sine nærmeste og man holder sannheten skjult for alle andre.
Jeg går fem på det folk sier til meg nesten alltid. Fordi jeg har en tendens til å tro på folk. Jeg ønsker å tro på det de sier. Til syvende og sist er det likevel ikke jeg som sitter igjen med svarteper.

What you see, is what you get!

Personlig er jeg ikke sånn. Det er vel også en av grunnene til at det aldri vil bli noe stort ut av meg. Jeg orker ikke forholde meg til folk som ikke kan si ting som det er. Jeg er rett frem selv. Jeg sier det jeg mener. Det har ikke alltid vært like smart å gjøre det. Men ingen skal iallefall ta meg for å mene noe annet enn det jeg gjør.
Jeg konstanterer at ikke alle er sånn. Og det gjør meg litt trist. Jeg har selvfølgelig forståelse for at enkelte ting ikke skal, eller bør, utbasuneres før det feks er ferdigforhandlet, men ett vist snev av ærlighet hadde likevel vært å foretrekke.
Diplomat er jeg såvist ikke. Har jeg skjønt.

Men pytt sann. Jeg er da bare en liten pike som ikke vet bedre.

En ting er jobb, en annen er privat. Eller?

Jeg konstanterer at det jeg opplever på jobb, ikke skiller seg så stort i fra hva som skjer der jeg ferdes som privatperson. Altså….
Blant venner er jeg med mine likemenn og -kvinner. Man velger seg vel de som man er mest lik selv antar jeg. Dermed er det skjelden det er noen skjulte meninger som ligger bak det vi sier. Der tåler vi en støyt og diskusjonene kan gå høyt til tider. Vi er ikke alltid av samme mening. Heldigvis.

Bloggsfæren er ikke noe bedre enn det jeg møter til tider på jobb. Jeg er rundt forbi på ulike portaler og leser litt. Ser igjen mye av det samme som jeg ser i jobbsammenheng. Innleggene er ofte rett frem og ærlige. Men jeg merker meg at kommentarrekkene til tider blir litt ullne. Man sier noe som kan tolkes både hit og dit. Man er litt uklar i hva man skriver, slik at man enten får opp diskusjonen, eller man kan slippe å stå for noe som helst. Fordi man har jo tross alt ikke snakket om noe/noen, bare generellt. Og genrelle vendinger er da lov? Jeg har nok brukt en og annen generell vending jeg også.

Jeg har nesten helt gått bort ifra å kommentere på mine «gammle portaler». Det er jo ingen fart der lenger. Ingen som mener noe om noe ser det ut som. Har garantert misset ett og annet innlegg, men likevel. Det er stille. Enten så er det stille før stormen, eller så er det stille fordi man har innsett att etthvert innlegg som mener noe, ender opp i ren masakre av en eller annen. Enten av forfatteren, eller av en eller annen som kommenterer. Så da har man endt opp med å med å skrive koseinnlegg, uten å mene noe om noe. Altså, jeg har ikke akkurat skrevet veldig mange dype politiske innlegg, hvor jeg mener noe i det siste jeg heller altså. Men likevel.
I de få tilfellene hvor jeg registrerer at noen av de gammle bloggerne jeg kommenterte hos har en mening, så er det stort sett gammel gørr som trekkes opp. Det ødelegger mer enn annet. Men i stedet for å engasjere meg i det nå, vifter jg det vekk.

All lærdom, god lærdom?

Nei, jeg tror ikke det. Men det er heller ikke skadelig lærdom. Jeg har alltid visst at man ikke kan være venner med alle. Det går bare ikke. Og er ikke ønskelig heller. Ikke for min del iallefall.
Fra arbeidslivet har jeg lært at man ikke blir populær om man sier det man mener. Det var en god lærdom. Men ikke en lærdom jeg egentlig har lært av. For ingen skal få hindre meg i å mene noe. Det betyr ikke at jeg alltid behøver å si noe, men jeg lar meg ikke presse til å tie.
Jeg har også lært meg å gjennomskue enkelte folk som har en annen agenda enn hva man tror. Den lærdommen har jeg etter mye om og men klart å ta meg med inn i denne verden også. Jeg gjennomskuer mye lettere kranglefanter og folk med skjult agenda nå enn hva jeg gjorde før. Det har tatt tid, og jeg har gått på noen smeller, men jeg har lært.

Jeg er naiv!

Jeg ønsker meg en verden full av fred, frihet og likeverd. Jeg ønsker meg en verden uten mobbing. Jeg ønsker meg en verden full av åpenhet. Jeg ønsker meg en verden uten skjulte agendaer. Jeg ønsker meg en verden hvor alle bare er snille og greie. Jeg ønsker meg en verden hvor takhøyden er like stor som evigheten.

5 thoughts on “Naiv? Jeg?

  1. Jeg ønsker meg det samme, Nina Elisabeth.
    Men det vi trenger er en ny verden. Den vi har idag er så inngrodd i korrupsjon og skjulte agenda at det vil ta flere hundre år å få den ren.
    Vi ser bare toppen av isfjellet idag.
    Jeg velger å tro, heldigvis, at dette ikke foregår i min private omgangskrets. Men hva vet jeg.
    Det foregår i samfunnet for øvrig, så du er kanskje ikke den eneste som er naiv. 😉

    • Min private omgangskrets er jo der jeg vet det ikke er uerlige hensikter og skjulte agendaer.
      Heldigvis sier jeg, for det er altfor mye av det ellers 😦

      Jeg tror kanskje det er like greit å være litt naiv jeg. Så slipper man hele tiden å bekymre seg for hva som er sant og ikke. Jovisst går man på en smell i ny og ne, men det tåler iallefall jeg 🙂

  2. sjøsjuk sier:

    Heia Nina 🙂
    Den verden for du aldri oppleve, men det e lov og drømme, tenke,fanatasere og være naiv! 🙂
    Verden har gått fremover, men det e med gamle alikevell!
    Have good time 😉

    • Hei 🙂
      Så hyggelig å se deg innom her 🙂
      Verden har gått fremover ja, men av og til virker det bare ikke sånn 🙂
      Egentlig godt å være litt naiv også. Innimellom iallefall 🙂

Legg igjen en kommentar

