Min egen feil dersom jeg blir voldtatt?

Å bli voldtatt må være noe av det værste ett menneske kan oppleve. Å bli utsatt for ett traume som i mange tilfeller forfølger deg resten av livet. Jeg har ikke blitt utsatt for dette, så jeg skal ikke si noe om hvordan det oppleves, men jeg vil gjerne si noe om hva jeg føler når mennesker uttaler at det er «jenters egen feil at de blir voldtatt».

Kunne nemlig lese i Dagbladet på nett i dag at «endel overfallsvoldtekter kunne vært unngått om jentene oppførte seg anderledes». Denne uttalelsen kommer fra Amir Tauqir Chandhary. Han er fastlege på Stovner legesenter og deltidsansatt ved Oslo legevakt.
Sånn uttalelser blir jeg kvalm og provosert av. Jeg vil ha meg frabedt at vi som jenter skal måtte kle oss og oppføre oss anderledes for å tekkes med menns impulsive handlinger. Skal vi måtte passe alkoholinntaket ene og alene fordi jo mer vi drikker, jo «greiere» er det å forsyne seg av kroppen vår?

Chandhary sier at kvinner kan sørge for å ikke overskride sine egen grenser i forhold til alkohol, narkotika eller i å komme i kontakt med fremmede personer». Unnskyld meg, men skal jeg bli frarøvet muligheten til å bli kjent med andre folk, fordi det kan føre til en voldtekt? Av 100 mennesker jeg møter, så er vel iallefall 99% av disse snille og ærlige mennekser.
For all del, jeg skjønner jo at det å drikke seg fra sans og samling er en dårlig ide. Det er en dårlig ide uansett. Men uansett hvor full jeg måtte være, så er det ingen unskyldning for å voldta meg. Det gir ikke deg noe mer rett å utnytte meg for det.
«Å gå med så kort skjørt er jo som å be om å bli voldtatt». Nei, det er faktisk ikke det. At du ikke klarer å styre deg skal ikke bli mitt problem. Støresteparten av mannfolka i det landet her klarer faktisk å se på ett par bein, med ett kort skjørt uten at de begår en voldshandling. Om toppen min er utringet, så er det faktisk ingen invitasjon til deg for å komme bort å ta for deg som om jeg skulle være en kjøttdisk

Nå skal det nevnes at Chandhary også sier at det ALDRI er en kvinnes skyld at hun blir voldtatt. Og han har rett i en ting til: det er ting vi jenter kan gjøre for å minske sjansen for å utsette oss for dette. Å kunne ta vare på seg selv er ingen dum ide. Jeg ville foreksempel aldri ha gått gjennom en park midt på natten alene. Jeg ville heller aldri ha gått i mørke bakgater alene. Jeg har fått taxisjåføren til å vente utenfor til jeg hadde fått låst meg inn. Og jeg brukte heller en 200-500-lapp på taxi fremfor å gå hjem fra byen alene. Det er fortsatt ikke vårt ansvar dersom vi blir voldtatt. Det vil ALLTID være mannens feil.Men det er ting vi kan gjøre for å trygge oss selv.
Tror egentlig han hadde gode intensjoner med disse uttalelsene. Men enten så har Dagbladet vridd på det han har sagt, eller så har det kommet skjevt ut. Jeg håper iallefall at poenget hans er at vi kan passe oss litt mer. For vår egen skyld. Ikke for å frita menn for handlingen.

Han nevner også noe om sinnstilstanden til de som fortar disse overgrepene. Men jeg gir faktisk en lang f*** i hvorfor du gjør som du gjør. Om du har psykiske problemer, tror at du bare kan ta for deg, «bare må ha deg noe», ikke forstår bedtydningen av ordet nei. Det spiller ingen rolle for meg hva som er årsaken din. Det er ikke jentenes feil. Det blir heller aldri jentenes feil. Ofte er vi skyld i våre egne blemmer. Men aldri når det kommer til en voldtekt.

Som tidligere nevnt: jeg blir så ufattelig provosert over folk som sier at dette er jentenes egen feil. Og at det er jentenes ansvar å unngå slike situasjoner. Jeg får lyst til å skrike høyt og hive ting rundt meg. Ett overgrep er aldri offerets skyld. ALDRI, ALDRI, ALDRI.

Og bare så det er sagt, jeg trekker ikke frem denne artikkelen fordi det er en mann med annen hudfarge og bakgrunn som kommer med denne uttalelsen. Jeg har hørt bleikfeite hvite nordmenn si akkurat det samme.

4 thoughts on “Min egen feil dersom jeg blir voldtatt?

  1. Kan ikke sies for ofte.
    Lagde et innlegg om noe i den retningen, for en tid tilbake.
    Blir like kvalm hver hang jeg hører om voldtekt. Du blir drept for livet og det knekker også mange av dine nærmeste.

Legg igjen en kommentar

