Nei, har du hørt….

Vi nordmenn har ikke overveldende mye fridager iløpet av året i tillegg til vanlig ferie. På den andre siden kan vi vel strent tatt ikke klage heller dersom vi sammenligner oss med mange andre land.

Men nå leser jeg i VG på nett at Jan Risan, en profilert Frelsesarme-offiser, vil korte ned påsken. Jaha ja, tenkte jeg. Hvorfor i alledager vil han nå det? Kan det være at han ikke liker fri? Kan det være at han ikke unner andre fri? Eller kan det være så enkelt at han ikke syns påsken er noe å feire?
Ingen av mine antagelser ser ut til å være rett.

Nei, det viser seg nemlig at han ønsker å fjerne noen fridager for å fylle tomme påskekirker. Han mener det at en lang påskeferie hvor folk reiser på hytta osv er årsaken til det dårlige oppmøtet hos folk under påskegudstjenestene.
Personlig så kan jeg si to ting:

  1. Lang påskeferie er ikke årsaken til at jeg ikke går i kirken. Jeg går ikke i kirken annet enn på juleaften og ved dåp/konfirmasjon/bryllup.
  2. Blir påskeferien kortet ned så kan jeg garantere at jeg iallefall ikke kommer til å møte opp i kirken. Da skal hytta og ferien utnyttes alt hva den kan.

Den norske kirkes presteforening er derimot ikke enig med Risan, og anser fridagene i påsken for viktig både for kirken selv og den kulturelle identiteten vår.

Hva mener dere? Skal vi korte ned påskeferien for å gå i kirken, eller beholde den som den er, så får de som vil gå i kirken?

6 thoughts on “Nei, har du hørt….

  1. Hadde det vært så enkelt, du. Kutt ned på fridagene så strømmer folk til kirken.
    In your dreams, hr Frelsesarme-offiser Risan.
    Hvis den kristne religionen fikk vekk noe av skvalderet sitt og ikke bare drev med så mye tull, som stigmatisering og utfrysing av enkeltmennesker eller grupper. Men tok Kristi ord og levde og lærte etter dem, kunne det nok ha bedret seg noe.
    Om du hadde kunnet gå i kirken elle i forsamlingslokalet til ulike sekter uten å måtte bli tvangsforet med deres prektighet og «så snill jeg er som snakker med deg»- attityden ble det nok kanskje bedre.

    • Hvis man går i kirken eller andre forsamlingslokaler så blir man ikke tvangsforet med deres prektighet osv. Da er du jo tross alt der frivillig 🙂
      Kirken er ikke stedet for meg, men går på juleaften. Da er det lite preking og veldig koselig. Iallefall der jeg går 🙂

  2. Jeg feirer dragedagene i disse dager jeg, ikke søren av jeg korter ned på dem, går ikke i kirken uansett jeg 😉 Helt enig med deg, det er nok ikke pga lang påskeferie at folk ikke går i kirken 😛

    • Næ, tror nok det er helt andre grunner til det ja.
      Selv går jeg bare i kirken juleaften. En god porsjon tradisjon og resten hygge. Da er det lite preking (med unntak av juleevangeliet, men såpass tåler man jo), mye kjentfolk og roen senker seg:-)

      Fortsett med å feire dragedagene med god samvittighet du. Ingen kommer til å ta vekk disse fridagene 🙂

Legg igjen en kommentar

