Er glad jeg ikke har ett kjent navn!

Det er påskeferie og jeg har ikke hatt så mye å ta meg til de siste dagene. Har stort sett sittet i finværet og rotet rundt på pc’n. Lest nettaviser, mailer, blogger osv.
Det er ikke de helt store nyhetene som står i avisene om dagen. Har vel gått mest i britisk prinsebryllyp, fotball, påskevær og bruddet mellom Petter Northug og Rachel Nordtømme.

Det er i sistnevnte sak jeg blir lettere sjokkert. Ikke over at de to har gått fra hverandre. Det er ikke min sak, ei heller noe jeg bryr meg om. Men det hender seg jeg er innom og leser bloggen hennes. Ikke at jeg er så interessert i friidrett, men hun skriver iallefall ikke om sminke, slanking eller mote. Hun er opptatt av idretten sin, og det syns jeg er fint 🙂

Men i går så ble jeg sittende å lese kommentarrekken på det siste innlegget hennes «Me and my boys«. Og makan til drittslenging skal man lete lenge etter. Sett bortifra noen få kommentarer som gikk på selve innlegget, så var det ikke mye hyggelig lesning. Forresten, kommentarene til selve innlegget var ikke så hyggelige de heller når jeg tenker etter.

Jeg skjønner at når man har ramlet ut i rampelyset så vil man få mye oppmerksomhet. Og kanskje spesiellt rundt brudd. Det er lite folk liker å grafse sånn i som andres ulykke. Noen mener også at de har krav på å få vite alt som har skjedd. Er som om enkelte mener at dersom man er blitt kjendis, så skal hele livet brettes ut for resten av befolkningen.

Men er det sånn? Hvor går grensen for hva man har krav på å vite? Når kan kjendisene og de offentlige personene si at nok er nok?

I det jeg leser kommentarene i innlegget til Nordtømme, så innser jeg at enkelte mener at de har krav på å få vite alt. Andre mener de sitter på sannheten til vedkommende og igjen så er det de som ser det som sin plikt å bringe andres skittentøysvaks ut i det åpne rom.
Av kommentarene kunne jeg lese at hun er en hore, at hun har vært utro mot Petter (med navn på gutta), at hun utnytter den såkalte kjendisstatusen sin, at hun er en drittkjerring, at hun ikke ville vært noe uten Petter osv.
Javel, det er mulig det. Men spiller det noen rolle? Hvorfor tar enkeltpersoner på seg rollen som bøddel? Hva har de å tjene på det? Noen av de hevdet å være Petters nære venn osv. Isåfall tror jeg kanskje unge hr. Northug skal bytte ut vennene sine. Det kan godt være at de har rett i det de skriver, men å trekke dette ut i det ofentlige rom, på hennes egen blogg, i ett innlegg som er helt irrelevant for temaet er dårlig gjort. Ikke bare mot henne, men også mot ham. Hva er det de tror de oppnår?

Nå er ikke Rachel Nordtømme den eneste bloggeren som er i hardt vær. Og hun kommer garantert ikke til å bli den siste. Men jeg lurer litt på hva det er som får folk til å opptre på denne måten. Er det anonymiteten de kan skjule seg bak som gjøre det enklere? Jeg har nemlig vondt for å tro at flere av disse ville turt å si noe rett til henne. Iallefall i det ordelaget de fremviser i kommentarene sine. Registerer at det er flere som har lagt inn kommentar med en form for navn, men jeg tror ikke nødvendigvis de er ekte. I såfall kunne de jo ha lagt inn hele navnet sitt.

Jeg tror ikke dette er spesiellt for nordmenn. Tviler på at blogglesere i andre land er så mye bedre enn her. Men likevel. Det er jo ingen unskyldning for å drive på som man gjør. Det værste er jo kanskje at det er mye voksne folk som sitter og kaster anonym dritt på nett også. Skjønt, voksne og voksne. Akkurat det kan vel kanskje diskuteres når man ser opptreden deres.

En annen ting jeg har lagt merke til er at det florerer innlegg som på en eller annen måte setter folk i ett dårlig lys. Det kan være generell mobbing av en gruppe, eller innlegg rettet mot enkeltpersoner. Sistnevnte navngis og man tar seg den frihet å bakvaske vedkommende i offentlighetens navn. Fordi offentligheten har krav på å vite. Men har vi det? Har vi krav på å få vite alt?

Ser mange gjemmer seg bak kravet om ytringsfrihet. Men ligger det under ytringsfriheten å bakvaske folk? Å gi de ett dårlig rykte?
Etter min mening ligger det også noe annet i denne retten, enn å alltid si det man mener. Nemlig muligheten til å holde kjeft av og til også.

Hva er det som får folk til å opptre på denne måten?

Legg igjen en kommentar

