Om å klage over bloggtroll, når man er ett troll selv…..

Selvinnsikt er en fin, grønn bil!

Det forundrer meg at de som snakker høyest om ytringsfriheten, er de som har lavest terskel for meningsytringer som ikke stemmer overens med sine egen meninger. Jeg konstanterer nemlig at enkelte bloggere hevder at de er i sin fulle rett til å henge ut andre mennesker i verden. Ene og alene fordi bloggeren mener å sitte på sannheten rundt vedkommende. Bloggeren skal liksom redde menneskeheten fra medias lureri og fanteri. Og all annen vilfarelse en stakkar måtte ha. Og selvfølgelig spiller det ingen rolle om man kommer med innspill som ikke kan dokumenteres. Man sitter jo på sannheten må vite. En sannhet som ingen andre vet, og som man ikke kan legge frem dokumentasjon på. Jeg vet, dermed er det sannhet, og min sannhet skal alle andre få. Ja, uten dokumentasjonen må vite.
Man hevder at man med ytringsfriheten i hånd kan komme med disse påstandene. Man må jo få si det man mener. Og man må da kunne henge ut enkeltmennesker. Ytringsfriheten må vite.

Man publiserer innleggene sine. Med ytringsfriheten i bakhånd og en plikt til å fortelle sine medborgere sannheten hvilende på sine skuldre. Man forventer tydeligvis at samtlige lesere skal applaudere innlegget og komme med rosende ord for at noen tør å si det ingen andre tør. Man forventer å få kreditt for å være en av få som ikke er hjernevasket av medias evne til å hause opp hendelser.

Så hva skjer når man får kommentarer som ikke samsvarer med det man forventer? Man får kommentarer som retter kritikk mot det som er skrevet? Bloggeren blir bedt å forklare hva som er hensikten med innlegget. Kommentarer som krever å få dokumentasjon på det som er fremlagt i innlegget.
Jo, bloggeren føler seg mobbet, misfortstått, uthengt, osv. At noen kommentarer er usakelige, ja det ser jo alle. Men det som kommer med konstruktiv kritikk blir avfeid med at man enten mobber eller er ute etter å ta blogger.
Blogger følger således opp med å true med å stenge enkelte ute fra å kommentere. Bloggeier angriper i stedet for å komme med saklig motsvar på en saklig kommentar.

Hva skjedde med ytringsfriheten midt oppe i dette? Er det bare den ene part som får si hva man mener? Skal man ikke som blogger tåle å få kritikk for det man skriver? Da mener jeg selvfølgelig saklig kritikk. Ikke kommentarer som «du er en dust», «ei hore» osv. Disse bør man i det minste overse.
Det er klart man er herre/kvinne over egen blogg. Man bestemmer selv hva som skal komme gjennom og hva man skal akseptere. Men når enkelte ikke engang kan ta til seg konstruktiv kritikk, ja da lurer jeg faktisk på hva som er poenget. Man kan jo ikke ta seg friheten til å øse ut eder og galle i enhver sammenheng, når man ikke tåle at det kommer andre kommentarer enn «kos, klapp og klem» tilbake.

Ytringsfriheten handler om mer enn å alltid si hva man mener til enhver tid. Den handler like mye om evnen til å av og til holde kjeft.
(Siste delen kan det hende jeg burde ha valgt denne gangen)

21 thoughts on “Om å klage over bloggtroll, når man er ett troll selv…..

  1. Utrolig flott skrevet innlegg! Har vært borti mange av den sorten selv, en av de kjenner du jo godt til, og det er utrolig hvordan de klarer å rettferdiggjøre den slags oppførsel…

    • I know….
      Det er to bloggere jeg holder meg unna. Det er bloggtrollet ditt, og det trollet jeg ble inspirert av til å skrive dette innlegget.
      Jeg skjønner helt ærlig ikke hva de tenker med, når alt pisset de selv produserer skal være greit, mens kommentarer som er uenige er mobbing, usaklige osv. Får lyst til å kalle de stygge ting, men veloppdratte piker som deg og meg gjør jo ikke sånt… hehe….

  2. Hehe, selvsagt gjør vi ikke det 😉 Åh, er mitt personlig bloggtroll på krigsstien igjen? Det som også er merkelig er at noen folk faktisk holder med disse trollene og ikke ser at ting skurrer, det gjør det jo ikke særlig bedre, men ble veldig nysgjerrig på hvem det andre trollet er?

    • Neida, det er ikke ditt personlige bloggtroll denne gangen. Det er vel heller det andre. Kan vel ikke kalle henne for mitt bloggtroll, men hun har en historie bak seg med endre kommentarer hun ikke likte. Ringer det en bjelle da??

  3. Jeg har to kandidater som kan være inspirasjon bak dette innlegget, men det har egentlig ikke så mye å si hvem det er.

    Det som har noe å si er graden av selvinnsikt disse besitter, og jeg klarer å bli overrasket hver gang jeg leser noe derfra. Hvordan går det an å ha såpass store skylapper, og tro at man alltid har rett og alle som tror noe annet tar feil og er onde? Bah, de får seile sin egen sjø og se hvor langt de kommer.

  4. «Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte. Der kan kun sættes slige klarlig definerede Grænser for denne Ret, hvor særlig tungtveiende Hensyn gjøre det forsvarligt holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelser. »
    Fra Grunnlovens §100 Ytringsfrihet bør finne sted. Hele teksten ligger her http://www.lovdata.no/all/tl-18140517-000-006.html#100

    Ytringsfriheten begrenses bare av injurielovgivningen og hensynet til rikets sikkerhet, noe som fremgår av utdraget over her.

    Enkleste måten å bli kvitt nettroll er å overse dem. De trives mye bedre når de tror de blir tatt alvorlig, for eksempel som når man imøtegår dem med fakta.

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, sist om Hyggelige tilbakemeldinger

    • Måtte visst godkjenne kommentaren din, så beklager hvis den kom sent frem 🙂
      Selvfølgelig er de enklest å overse. Nå er ikke jeg spessielt plaget av troll som ytrer seg på min blogg, og godt er egentlig det. Jeg lar meg alt for lett hause opp. Engasjement er ikke alltid en god ting. Hehe.
      Jeg er klar over hvilke begrensninger som ligger i ytringsfriheten ved lov, men det hindrer ikke bruken av sunn fornuft 🙂

  5. Nei, det spiller jo ingen rolle hvem det er. Og selv om både du, Helene og jeg antageligvis har samme personer i tankene, så gjelder nok det jeg har skrevet her ganske mange fler.
    Interessant å se nivået på enkeltes selvinnsikt iallefall. Og skummelt å se hvordan tilhengerne verner rundt, blinde for hva som blir sagt.

  6. Jeg aner ikke hvem du hadde i tankene når du skrev dette, men jeg er helt enig! Når en blogger må en tåle å få både positive og negative kommentarer.

    • Skulle tro det ja. Men du vet… Enkelte bloggere sitter på sannheten og alle andre meninger er feil 😛
      Nå er ikke innlegget nødvendigvis skrevet om noen, siden mange nok kan passe. Men jeg kan jo ikke legge skjul på at det var en blogger jeg hadde i tankene. Hvem spiller egentlig ingen rolle 🙂

  7. Hallo
    Jeg misunner disse som er overbevist om at de sitter på sannheten jeg, i alle fall litt. «ler»
    Kan vel komme av at jeg er så tvilende selv. Tvilende til egen kunnskap og viten, mener jeg.

    Kanskje det er noen briller som sitter skjevt?

    • Hei og hopp mormor.

      For all del, det er helt sikkert fint å sitte på sannheten. Men jeg blir litt skeptisk når man ikke fremlegger bevis for dette, annet enn «jeg vet» 🙂
      Selv om man er tvilende til egen kunnskap og viten (noe jeg ikke tror du har grunn til), så er det likvel ingen grunn til å tro på alt andre presenterer 🙂

  8. Leah sier:

    Nina Elisabeth: Hva er hensikten din med å publisere dette?
    Vil du gjøre andre oppmerksom på en person som ikke har selvinnsikt og som gjør og skriver noe du ikke kan støtte?
    Så hvorfor gjør du akkurat det samme som det du tilsynelatende ser ut til å mislike?
    Med det mener jeg at du her henger ut et annet menneske. Dennes meninger og atferd blir ikke akseptert av deg.
    Sitter du med sannheten?
    Hvir en blogger føler seg misforstått og mobbet, kan du da motbevise at dette er faktum? På hvilket grunnlag gjør du det?
    Er du mer berettiget til å vite hva som er sannheten, hva som er rett?

    I kommentarfeltet ser jeg det spekuleres i hvem den du omtaler kan være. Det burde ikke forekomme, det er ondskapsfult og det er å utvise en nedlatende holdning.

    Det er ingen av dere som har flere rettigheter enn andre og ingen av dere er i besittelse av større grad av sannhet enn andre så når du publiserer dette så gir det et klart inntrykk av at du vet mer om hva som er rett eller ei. Akkurat det du misliker andre gjør.

    Du ser ikke verden slik den er, du ser den slik du er. Dette er viktig å tenke over en gang i blant.

    • Hei Leah.

      Hensikten medå publisere dette? Vel, igrunn er det ikke noe annet enn en generell betrakning på ting som skjer rundt i bloggverden. Det er mange som passer til dette innlegget, selv om jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde en person i tankene.

      Nei, jeg har ingen intensjon om å gjøre folk oppmerksom denne personen. Hvis det var baktanken, så hadde jeg sagt hvem det var. Selv om jeg som sagt hadde en spesiell i tankene, så passer fortsatt dette innlegget på en god del andre også.
      At det spekuleres i kommentarfeltene om hvem dette kan være, er ikke en optimal sak. Det skal jeg være enig med deg i. At jeg har svart som jeg har gjort, er ene og alene fordi det er svært få som leser bloggen min, og de som har kommentert kjenner jeg fra ett annet fora, hvor det var mye «dritt» mellom bloggere. Jeg tar selvkritikk på måten jeg har svart på. Hva andre spekulerer i får være deres sak.

      At jeg henger ut ett annet menneske er jeg faktisk ikke enig i. Det er ikke nevnt navn og med unntak av de få som kjenner en gammel historie, så er det ingen grunn til at noen skal føle seg uglesett.
      Du skriver at «dennes meninger og atferd ikke blir akseptert av deg». Nei, den type atferd som har blitt utvist av enkelte bloggere er ikke bra for noen. Meningene derimot er jeg ofte enig i. Og uansett om jeg ikke hadde vært det, så misliker ikke jeg folk for å mene noe annet enn meg.

      Jeg har aldri sagt at jeg sitter på noe som helst sannhet. Og dette innlegget er en observasjon, det står ingenting om at mitt syn på saken er sannheten.
      Når du spør om jeg kan motbevise at vedkommende føler seg misforstått og mobbet, så har jeg ett svar på det. Nei, andres følelser kan jeg ikke motbevise. Men jeg har fått slengt i trynet av vedkommende jeg hadde i bakhodet her, at jeg har mobbet. Siden jeg ikke har noen edsvorne tilhengere på nett, så tror jeg du kan spørre hvem som helst som har lest og kommentert hos meg om jeg er en mobber og få ett soleklart nei tilbake. Mine innlegg og kommentarer er som oftest saklige og gjennomtenkt. At jeg er uenig i en sak, samt å gi uttrykk for det er ikke å mobbe. Og du får mene hva du vil, men når noen avfeier saklig kritikk som mobbing, så er det faktisk ikke jeg som har ett «problem».

      Du har rett i en ting: det er ingen i bloggland som har flere eller færre rettigheter enn andre. Men når du går til det skritt å endre andres kommentarer, hetse de for å være uenig med deg, true med å stenge ute fra å kommentere de som er uenige, så mister man i det minste mye av den respekten man burdet hatt.

      Jeg er ikke feilfri, det er det ingen som er. Jeg er derimot veldig bevisst på mine feil. Og tar jeg ikke feil, så avsluttet jeg vel hele innlegget med å si noe om atj eg egentlig burde har holdt kjeft, fremfor å skrive dette.

  9. Leah, ta deg en bolle! Dette er observasjoner om ting som foregår i bloggverden, og det er absolutt ikke å henge ut noen da MANGE kan passe til den beskrivelsen. Grunnen til at det spekuleres i hvem det er er fordi noen av oss tidligere var på samme bloggportal, og derfor kjenner til noen av personene som kan passe til denne beskrivelsen. Dersom det går som mobbing så får det bare være sånn for min del så mye dritt som jeg har fått fra de to personene jeg mener passer beskrivelsen.

    Dessuten begynner jeg alltid å lure når noen reagerer så kraftig på en liten filleting, noen som føler seg truffet kanskje?

    • Mulig noen følte seg truffet ja 🙂
      Jeg skrev vel noe i kommentaren min til henne at spekulasjonene dreier seg om lite annet enn historie blant noen bloggere.
      At du har måtte tåle mye dritt fra enkelte er hevet over enhver tvil. At du har holdt ut alt er intet annet enn fantastisk 🙂

    • Hehe…. bra det. jeg er iallefall veldig glad for det.
      Så bildet av deg i VG i går. Synd artikkelen ikke handlet så mye om deg når du først var på trykk.

Legg igjen en kommentar

