Hjelp! Jeg aner ikke hva jeg skal….

Jeg innser for hver dag som går at livet mitt er i ferd med å endres radikalt. Om enn bare bagatellmessig foreløbig. De store omveltningene kommer ikke på noen måneder enda, imens får jeg forberede meg ved å ta de små utfordringene på strak arm.

Her er forresten resten av setningen i overskriften: …. ha på meg på 17.mai.
Jeg innser jo at dette ikke er krise i ordets rette forstand, men likevel så er det en liten krise for meg.
Helt fra jeg var bitteliten har jeg hatt bunad. Med unntak av det året jeg var russ, så har jeg vært ikledd stasplagget mitt på 17. mai.

Sånn skulle jeg altså ha sett ut i år (jeg til venstre, mamma til høyre):

Som for de fleste andre er bunaden min sydd slik at det skal være mulig å spise litt mens man har den på seg, men stort mer rom enn det finnes ikke i den. Så med en stadig voksende mage, som har blitt litt større enn en *jeg-har-nettopp-spist-mage*, skjønner dere jo at det ikke blir så greit å gå i bunad i år. Jeg tror ikke minien inni magen heller syns det er så behaglig å bli presset inn i ryggsøyla til mamman sin.
Men kanskje mamma vil låne bort sin når jeg tenker etter… Hmmm….. Nei, jeg får nok finne meg ett annet alternativ. Men hva? Hva i h***** skal jeg ha på meg?

Trasket så vidt rundt å butikken i går for å se om jeg fant noe som passet. Kjente tårene presset på da jeg innså at jeg egentlig ikke ville ha noe annet enn bunaden min. Nesten så jeg ringte mamma og tutet om hvor forferdelig dette var.

Dette er noen alternativer jeg har kommet opp med:

Nr. 1: Kjole fra Bikbok
Nr. 2: Bilde hentet fra minmote.no, så aner ikke hvor jakken kommer fra
Nr. 3: Hennes & Mauritz
Nr. 4: Kjole fra Indiska

Nr. 1 og Nr. 4 kan jeg fint komme til å bruke senere. Kjolen fra Indiska har jeg prøvd og den er attpåtil perfekt å danse swing i. Blir den etterlengtede polkadottkjolen til fremtidige svingfester igjen. Tipper derimot at jeg kommer til å ende opp med jakke, bukse og en topp ala den fra H&M. Veldig uvant til å være meg, siden jeg ALLTID går i kjole eller skjørt. Men siden jeg uansett må gjøre noe nytt, så er det kanskje ikke en dum ide å gjøre noe heeeeelt annet enn hva jeg pleier å gjøre 🙂
Forresten, må jo kjøpe meg nye sko også, siden det jeg har i skapet bare er sånnt med veldig høye heler. Ikke kan jeg gå med bunad, og ikke er det lenger behagelig med heler. Hva skal en jente gjøre 😛

Så hva sier dere? Hva skal jeg erstatte bunaden med og samtidig føle meg fin 17. mai? Akkurat nå har jeg nemlig mest lyst til å grave meg ned, bure meg inne og håpe dagen forbigås i ytters stilhet.

10 thoughts on “Hjelp! Jeg aner ikke hva jeg skal….

  1. Linda sier:

    Huff… Ikke moro å ikke kunne gå i bunad! Skulle gjerne lånt deg min, men det blir nok feil landsdel siden jeg har Bergensbunad, dessuten tenkte jeg å ta den på selv også 🙂 Min bør dessverre sys inn pga manglende frontlykter! hehe… Er visst litt mindre i det området nå enn jeg var som konfirmant, og det er IKKE stilig å snurpe helt igjen!

    Syns den prikkete kjolen var NYDELIG!!! Og så ville jeg valgt knall røde sko til!!! 🙂 Men du kjenner jo meg…

    Uansett hva du tar på deg så blir du iallefall vakker!

    • Jeg har rett og slett ikke turt å prøve, for jeg er helt sikker på at jeg ikke kan bruke den.
      Har konfirmasjonsbunaden min og jeg, men den er jo enda litt mindre, så den får bare henge pent i skapet.
      Om du så ikke skulle brukt din egen, så hadde jeg nektet å låne den. Sånn siden det er fra helt feil sted mener jeg. Er så tradisjonell på det området at tanken på å bruke en som er fra annet sted enn der jeg har røtter gjør meg… tja… uvell 🙂

      En BH-størrelse større og masse stuffing ordner fronten på bunaden vet du 😉

      Den prikkete kjolen passet veldig bra. Hang pent over magen også. Røde sko har jeg, om enn med litt hæler på, så de kan jeg fint bruke 🙂

  2. Linda sier:

    Hehe… Håper min passer, ellers har jeg faktisk vært 15kg tyngre og kommet inn i den også! Er bare å løfte litt på livbeltet… Hehe, dytta bare magen under og vips så sklei bunaden på!

    Jeg er også veldig tradisjonell av meg, så regnet ikke med at du ville ha lånt den! Og jeg hadde vel aldri gått med på å låne noen annen sin jeg heller med mindre det var relevant sted 🙂

    Tror faktisk det blir silikoninnlegg eller noe sånt! Er helt tragisk! MEN, skal få sydd den inn 🙂

    Men da har du vel egentlig planen klar da?! Og rød veske har jeg hvis du skulle trenge 🙂 Opptil fler… Skjønner ikke det… 😀

    • Skal jo ikke si det for sikkert at jeg ikke får den på, men er ikke så mye å løfte eller flytte. Og jeg takler ikke ting som strammer rundt magen om dagen. Ei heller at det strammer rundt mellomgulvet. Merkelig :-O
      Silikoinnlegg går fint vet du 🙂 Sånn er det bare noen ganger. Jeg ar sjeleglad i fjor, da vesten på bunaden vippet utover som den skal. Heeeelt uten hjelp 😀

      Ja, kanskje jeg har planene klar uten å være klar over det selv. Hehe… jeg har alltids brukt for en rød clutch-veske eller noe (siden alle penklærne mine er svarte), så kan nok kjøpe meg en selv. Men takk for tilbudet 🙂

    • Ikke løst enda, har ikke fått handlet. Gikk en runde til i dag og syns ikke noe var stas :-/
      Men en fin 17.mai blir det nok uansett 🙂
      En flott 17. til deg og når den kommer 🙂

  3. Det er mest sannsynlig bare den 17 mai du ikke kan bruke bunaden og siden det er de spesielle omstendigheten du er i så synes jeg ikke du skal tenke så mye over det 🙂 Ble det en bra 17 mai?

    • 17. Mai ble veldig bra 🙂 Familien samlet, god mat og fint vær 🙂
      Jeg fikk faktisk på meg bunaden, men etter middagen måtte jeg skifte. Da holdt jeg på å svime av pga plassmangel og åndenød. Hehe…. Fikk på meg den prikkete kjolen i collagen over 🙂

Legg igjen en kommentar

