Bunad og hijab?

Vel overstått 17. mai alle sammen!

17. mai er over og de fleste i dette langstrakte land har feiret nasjonaldagen med kaker, is, god mat, venner og familie. Vi var alle samlet hjemme hos foreldrene mine, noe jeg syns er superkoselig.

Selv hadde jeg en liten kleskrise i forkant da jeg var ganske sikker på at jeg ikke ville komme inn i bunaden på grunn av den stadig voksende magen. Men jeg klarte faktisk å få den på meg. Litt makt måtte brukes, men jeg fikk det til og den satt pent. Måtte riktignok skifte etter middagen da jeg holdt på å svime av pga plassmangel og dobbelsyn, men jeg hadde den iallefall på da mens jeg var ute blant folk.

Jeg skrev ett innlegg i fjor om bunaden min. Der skrev jeg også noe om hva jeg syns er uakseptabelt å bruke som tilbehør til bunad. Kort oppsumert:
– joggesko er hverken pent eller «lov»
– håndveske er fyfy (har du ikke bunadsveske, så får du la være å ta med deg noe eller få andre til å bære noe for deg)
– allværsjakke (jeg gir f*** i hvor mye det regner eller eller blåser)
– glorete paraplyer eller med store logoer (har du ikke annet? vel, det koster ikke så mye for en ny svart… løp og kjøp)

Jeg kunne ramset opp og ned i mente hva jeg mener om dette. Men 17. mai er over og jeg så nok av grusomme bunadstilbehør til å få mareritt i lang lang tid.

Men det var en ting jeg så i går som fikk meg til å steile. Aller først så får jeg tillate meg å si at jeg er ganske så åpen til det meste. Mener at folk får gå i det de vil. Til vanlig iallefall. Men bunad er tradisjon. Det er en norsk folkedrakt. Og idet jeg ser at noen velger å beholde hijaben på, samtidig som de ikler seg den norske tradisjonelle folkedrakten så blir jeg faktisk regelrett sjokkert, forbløffet, sint og lei meg.
Jeg syns det er flott at våre nye landsmenn tar til seg den norske tradisjonen med bunad. Det er ingen grunn til at de ikke skal kunne det. Mange av de er jo også født her, så hvorfor skal de ikke ta meg seg den norske tradisjonen?

Vi er opptatt av å ta vare på alle i dette landet her. At man skal kunne gå med det man vil, tro på det man vil, spise hva man vil, tenke hva man vil. Endog mene hva man vil. En fin tanke syns jeg. Ikke alltid gjennomførbar, men likefullt en fin tanke.
Men hijab til bunad hører ingen steder hjemme. Hijab er ikke endel av den norske folkedrakten. Det er luer, hatter og hodetørkle. Men det er IKKE hijab. Ikke turban heller om noen skulle finne på å bruke en sånn til herrebunaden.
Hijab handler mer om kultur enn religion etter det jeg har forstått. Bunad er kultur og tradisjon. Hijab forbindes med undertrykking, mens norsk kultur i stor grad handler om frihet. Bare dette alene krasjer i mitt syn. Bunaden kan nok i stor grad være ett utrykk for tidligere klasseskiller i dette landet (også i dag, da det ikke er alle som har råd til dette plagget), men undertrykkelse har det aldri vært ett uttrykk for.
Jeg er klar over at mange velger å gå med hijab av fri vilje. Som ikke har fått det tvunget på seg. Men når du har tatt ett selvstendig valg om å gå med dette, så får du ta ett valg angående bunaden også. Hijab og bunad er ikke en grei kombinasjon. Faktisk så syns jeg det grenser til respektløshet. Nei, det grenser ikke til. Det er respektløst.

Det er ingen menneskrett å kunne gå med bunad. Kan du ikke ikle deg denne tradisjonelle norske drakten uten å bruke hijab, ja da får du faktisk la være. Det plager ikke meg at du går med hijab til vanlig dersom du gjør det av fri vilje. Men den har ingeting med den norske folkedrakten å gjøre.

(Jeg registrerer at enkelte husflider i Norge har vært ute og foreslått å lage hijab med bunadsmønster tilpasset den enkelte bunad. Det gjør det ikke mer greit av den grunn.)

Hva mener du? Er det greit å bruke hijab, joggesko, Gucciveske osv til bunad, eller skal man prøve å bevare den norske folkedrakten som den er?

33 thoughts on “Bunad og hijab?

  1. Vibeke sier:

    Kunne ikke vært mer enig!! Det er totalt respektløst å besudle våre flotte folkedrakter med hijab. Kunne ikke falle meg inn å være like respektløs ovenfor andres nasjonaldrakter ved å ikle meg en nisselue på toppen liksom 😛
    Helt greit med fritt valg – men, man må kunne skille på enten eller og ta en valg som du sier.
    Så flere småbarn i «bunad» på 17.mai med an annen etnisk bakgrunn en norsk, og det er bare søtt, men med hijab ser det rett og slett latterlig ut – og respektløst!

    • Nei, det er noe med å respekt for andre. For all del, de må gjerne gå med hijab (frivillig) for min del, men ikke til bunaden vår. Det hører ikke sammen. Like lite som at joggesko, håndveske, regnjakker osv hører til. Hadde vært fint om vi klarte å bevare noe av det tradisjonelle i dette landet 🙂

  2. Nei, respekter vår kultur og hold hijab langt unna vår folkedrakt.. Bunad, norske flagg og 17. mai er nasjonalt for norge. Vi tukler ikke med det. Alle vil gjerne holde på sin tradisjon.. Så respekter vår..

    • At ting utvikler seg er vel naturlig, det samme med at alle vil beholde sin tradisjon og kultur.
      Jeg er helt enig med deg. La oss få beholde vår også 🙂

  3. sara sier:

    Jeg synes du er håpløs!! bare så du er klar over en ting så gikk norske kvinner med skaut over hodet, evt. dekket til håret. Og hva synes du er så galt med matchende hijab til bunaden? det blir som skaut, og dessuten så tvinger ikke de oss andre til å bruke hijab med bunaden ellr ødelegger tradisjonen. DU er meget barnslig, respektløs, fordomsfull. Du må tåle at det finnes mange som har helt andre meninger enn deg.
    Vi nordmenn kan være rassister, ofte opplever mange innvandrere dette. Men de som er en del av sosialiseringen bør få lov til det, slike som dere stopper dem! hijab kommer ikke i veien for bunad. de bruker ikke burka over bunad for å si det slikt, dekker kun håret;)

    • Håpløs faktisk 🙂
      Jeg er fullstendig klar over at norske kvinner gikk med skaut tidligere. Men vi har lagt det bak oss.
      Enkelte bunader har skaut som en del av drakten. Andre har lue. Det er ikke hijaben i seg selv som er problemet, men hijab som ett tilbehør som ikke hører til. Bruk lua eller skautet som hører til fra gammelt av, så er det helt greit.

      Forresten, hvis jeg ikke hadde tålt at andre har andre meninger enn meg, så hadde jeg vel ikke latt kommentaren din stå eller?

    • Ja, og hvis poenget er å hedre Koranens bud om at vi kvinner skal dekke håret, da har de fleste bunader et sjal eller tørkle som kan brukes.
      Det har noe med å blande symboler å gjøre. Er det så sikkert at vi respekterer hverandre ved å bruke religiøse og lokale nasjonale symboler om hverandre? Kanskje vi noen ganger skulle stå for vår egenart og ikke tenke integrering for enhver pris og på bekostning av vår egen kultur. Tenker vi over hva bunaden symboliserte og sto for våre formødre som skapte bunaden for å hedre seg selv og sine formødre? Eller skal vi la alt flyte i en eneste multikulturell saus uten at vi har noen holdepunkter som kan fortelle oss hvam vi er og hvor vi kommer fra?
      Kan også ta med at hun som sto bak Nordlandsbunaden var helt klar på at den bunaden skal ikke endres.

      Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet, om nasjonale og religiøse symboler

  4. Truls sier:

    føøøøkk deeg aa!!! du er såååå teeeeit:P skjønner meg ikke på jenter som deg. gå og brenn deeg selv a. Jævla rassist. Fordomsfulle jævel:P gå og drit i kloakken.

  5. Anne Marit sier:

    «Det er ingen menneskrett å kunne gå med bunad. Kan du ikke ikle deg denne tradisjonelle norske drakten uten å bruke hijab, ja da får du faktisk la være. Det plager ikke meg at du går med hijab til vanlig dersom du gjør det av fri vilje. Men den har ingeting med den norske folkedrakten å gjøre.

    (Jeg registrerer at enkelte husflider i Norge har vært ute og foreslått å lage hijab med bunadsmønster tilpasset den enkelte bunad. Det gjør det ikke mer greit av den grunn.)»

    Hvorfor kan de ikke det? altså, den norske tradisjonelle drakten er like fin med hijab, og det passer perfekt sammen det. Som noen her har nevnt, så er du bare barnslig og fordomsfull.. I gamle dekket norske kvinner til seg på håret, jaa. stemmer det! og hijab med bunadmønster er jo perfekt, det passer jo enda bedre. Og det er ingen tvang på deg for å dekke det stygge håret ditt! Unnskyld, blir litt irritert over slike som deg.

    • Ogh jeg blir litt irritert over folk som deg som ikke kan legge igjen en kommentar uten å måtte bruke skjellsord.
      At håret mitt er stygt (hvilket er en helt riktig observasjon) er irrelevant for saken.

  6. Linda sier:

    Ok, nå bare MÅ jeg kommentere her! Jeg blir så utrolig lei meg når jeg leser drittslenging! Innlegget er saklig og en personlig mening! Alle har rett til å mene noe uten at det er galt!!! Er det virkelig mulig folkens å være så slemme og sneversynte?!?!

    Bunad er en vakker tradisjon med mange «regler» som vi alle prøver å følge. Akkurat som i andre land med deres nasjonaldrakter. Det er noe vi er stolte av!

    Jeg har gått i mange nasjonaldrakter i løpet av oppveksten. Siden jeg er ei østkantjente, hadde faktisk ingen etnisk norske gutter i klassen min(!!!), så har jeg fått en multikulturell oppvekst og vi var veldig opptatt av å lære hverandres tradisjoner! Og det kunne verken falle MEG inn, eller de andre i klassen min av annen etnisk bakgrunn, å ENDRE hverandres nasjonaldrakter bare fordi de skulle passe våre egne tradisjoner bedre! Vi bruker ANDRES folkedrakter og tradisjonsplagg, og da får vi bruke de riktig!!!! Det var rett og slett en ÆRE å FÅ LOV til å ikle seg andres dyrbare skatter!!! Hadde jeg kommet med noe som ikke tilhørte deres folkedrakt så hadde de blitt lei seg, og sånn er det for oss også! Vi skal ikke besudle tradisjonene våre!!! Ei heller andres!!! En nasjonaldrakt er en nasjonalSKATT som må BEVARES!!!

    Integrering er viktig, for all del, men man trenger da ikke å skulle endre ALLE våre «ting» for at det skal passe andre!!! Det gjøres ikke i andre land! Prøv å dra til et muslimsk land og dra inn NORSKE tradisjoner, tror ikke de hadde blitt særlig fornøyde med det…

    Å gå i bunad er frivillig, det er også hijab, så hvorfor ikke droppe hijaben den dagen bunaden tas på? Hvis man MÅ ha hijab til bunaden, da er det vel kanskje ikke lenger FRIVILLIG med hijab??? Og da kan man kanskje droppe bunaden… Syns faktisk man må velge her, ENTEN bunad ELLER hijab!!!

  7. Magnar sier:

    FANTASTISK bra skrevet!!! Og jeg er HELT enig med deg.
    Til alle dere andre;
    Skaut: ble benyttet da man tidligere ikke vasket seg like ofte som vi gjør nå, og alle har vel en eller annen gang opplevd å ha BAD HAIRDAY etter å ikke ha vasket håret på noen dager. Andre eksempel på hvorfor man benyttet/benytter skaut, var for å unngå hår i maten.
    Bunad: dette er og blir en NORSK nasjonaldrakt!!! Skulle likt å sett reaksjonen i andre land dersom nordmenn hadde forsøkt å endre/tilføre nytt tilbehør til dere nasjonaldrakt….
    Rasist: hvordan i all verden kan dere påstå at dette er rasisme?? Her er ikke snakk om at de ikke skal få benytte sitt tradisjonelle hodeplagg til daglig? Det er snakk om at når man ikler seg en nasjonaldrakt – så skal reglene for nasjonaldrakten følges!!!!!! Viss vi skal snakke om rasisme, er det faktisk de som er rasistiske ovenfor Norge og nordmenn. Rasisme er undertrykkelse og » se ned på noe «, og i dette tilfellet er det jo akkurat det de gjør – de ser ned på oss nordmenn og vår nasjonaldrakt…

    Stå på frøken!!! Dere andre, sett dere ned og lær litt historie dere! Kan anbefale bøkene fra faget Nyere historie på videregående 😉 For så vidt Norges historie også, tilbake til vikingtiden og frem til i dag. Så bruker dere tiden til noe fornuftig…

    • Den norske tradisjonen med skaut har alltid hatt ett litt annet formål enn hijab, så det er jo ikke sammenlignbart slik de mener lenger oppe i kommentarfeltet.

      Forøvrig så lurer jeg litt på hva de egentig lærer i historietimene nå om dagen. Ikke veldig mye ser det ut som 🙂

  8. Anne Marit sier:

    Det er ikke enten eller, hijab er noe kvinnene bærer og så langt som jeg vet, så gjør de det etter eget ønske, de som blir tvunget til det er fordi foreldre har mangel på kunnskap, men det kommer ihvertfall ikke fra islam.

    Hijab er for å dekke til håret. Og jeg synes ikke hijab kommer i veien. De som ønsker å gå med det kan få lov til å gå med det sammen med bunad. Hijab er noe jenter går med uansett. Min mening er at det ikke kommer i veien for bunad. Vi blir ikke tvunget til å gå med det. Synes det er fint at jentene går med bunad selvom de bruker hijab. De er like norske som oss. Noen skaut dekket jo til hele håret. Hijab kan brukes på samme måte. Mn som sagt, du blir ikke tvunget til å bruke det. Slutt å se negativt på det.

    • Jo, det er akkurat det det er når det kommer til hijab. Enten eller. Enten så bruker du det, eller så bruker du det ikke.
      Og jeg tror du skal øke kunnskapen din bittelitt dersom du tror at flertallet av de som bruker hijab gjør det frivillig. Undersøkelser viser at storparten av de som bruker dette hodeplagget gjør det fordi de må. Ikke fordi de ønsker det selv. Selvfølgelig er det noen som har tatt ett selvstendig valg på dette. Men da kan de også ta ett selvstendig valg på å ikke bruke bunad.
      At bruken av hijab ikke står skrevet i Koranen og dermed heller ikke er religiøst betinget er helt riktig. Det står det også i innlegget. Men det er kulturellt betinget. Og forbundet med undertrykkelse. Det kommer du ikke unna, selv om du er uenig med meg i saken.

      Du må gjerne mene at hijab er urpoblematisk med bunad, men jeg må også få mene det motsatte. Dessuten kan jeg ikke se av kommentarene dine at du har fått med deg at jeg nevner andre ting som ikke hører med til bunad også. Dersom det er negativt å mene noe, så for all del. men legg igjen naiviteten din ett annet sted.

  9. Sara sier:

    useriøst emne.. du er rar må jeg si. Er ikke så glad i innvandrere som ikke interigerer seg.. men hijab og bunad har jeg ikke noe imot det passer bra sammen!

    • Useriøst emne? At det ikke har en samfunnspolitisk dypere mening er jeg enig i, men at det er useriøst det tror jeg ikke.
      Dette handler heller ikke om integrering. Jentene som bruker bunad og hijab er vel like godt integrert som mange andre. Men det er rart hvordan dere henger dere opp i selve hijaben, når jeg faktisk ramser opp en rekke andre ting som heller ikke passer til bunad.

  10. Takk for fin kommentar hos meg! Jeg ble så engasjert at jeg måtte skrive litt om dette selv…Nei, jeg synes ikke dette er helt ok. Jeg synes vi skal bevare våre egne nasjonaldrakter, og jeg synes det er synd og skam at man ikke kan si dette uten å bli stemplet som rasist og få usaklige kommentarer av den typen du har fått. Det skal være lov å stille spørsmål, og du nevner tross alt ganske mye annet som heller ikke passer til bunad.

    • Det er ikke så mye av vår egen kultur vi tviholder på. Og nasjonaldrakten vår er en bit av nettopp kulturen. Syns faktisk det er synd å «ødelegge» denne med tilbehør som ikke hører til.
      Må innrømme at jeg ikke alltid bruker lua på min bunad, men jeg erstatter den iallefall ikke med noe annet 🙂

      Takk for hyggelig kommentar 🙂

  11. Linda sier:

    Jeg er helt enig med deg. De aller fleste bunader både for menn og kvinner har faktisk hodeplagg, og da kan man ikke velge seg noe annet. Selv bruker jeg lue til bunaden min, men jeg ser jo at jeg er i kraftig mindretall der, likevel mener jeg at selv om den ikke er den vakreste delen av bunaden så kan jeg ikke velge den bort bare fordi jeg synes at den ikke er så fin. Den hører til og da bruker jeg den. Bunaden skal ikke tukles med verken av etniske nordmenn eller andre, det er direkte respektløst overfor den tradisjonen som bunaden representerer. Da får man heller velge å ta på seg noe annet. Mange velger å bruke sine egne nasjonaldrakter på 17. mai og det synes jeg speiler mangfoldet i samfunnet mye bedre enn at alle på død og liv skal ha bunad. Man kan ikke velge fritt bland alle bunadene, og ta den du synes er finest, den skal vise din tilhørighet til den delen av landet som du kommer fra, eller slekta di kommer fra. Likevel virker det som at mange, spesielt fra Oslo, gjerne velger fritt og da spesielt en bunad fra Øst-Telemark og Setesdal eller en beltestakk. Fordi dette er bunader med en viss økonomisk status, da de gjerne er dyre med mye sølv. Dette er en like stor uting som at man ikke bruker riktig tilbehør til bunaden, men det er nå bare min mening da 🙂

    • Hei.
      Takk for hyggelig kommentar. Jeg har egentlig ingenting å tilføye 🙂
      Men må innrømme at jeg avo g til synder mot luebruken. Altså, i den forstand at jeg en skjelden gang «glemmer» å ta den på meg. Men jeg erstatter den iallefall ikke med noe annet 🙂

  12. frode sier:

    Dere voldtar den norske nasjonaldrakten!
    Hvis dere fremmedkulturelle ønsker å bruke bunad så kan jeg vel ikke nekte dere det, men, hijab må aldri brukes til bunad.
    For dere som da ønsker å se på dette som et eksempel på integrering så NEI, dette er ikke integrering det er rett og slett en voldtekt av bunaden.
    Er det nødvendig med hijab så bruk din egen nasjonaldrakt.

    • At de voldtar den norske nasjonaldrakten er vel å ta litt hardt i. Isåfall bør den betegnelsen omfatte alle de som trekker inn tilbehør som ikke har noe der å gjøre. Joggesko, vesker, allværsjakker, grelle paraplyer osv. Finnes nok av de også 🙂

  13. Sara sier:

    Du «glemmer» å bruke luen som er en del av bunaden, det er tilbehøret som tilhører bunaden. Hvis du kan «glemme» hvorfor kan ikke de jentene som vanligvis dekker til håret få lov til å dekke til håret den dagen de skal bruke bunad også? ser ikke noe feil i det, eller voldtekt av bunaden slik dere skriver det. Jeg synes de skal få lov til å bruke det. Jeg har lue til bunaden, men jeg bruker den ikke, erstatter den ikke med annet heller, men når vi glemmer den, går det for det samme som erstatning, det går opp i opp.

    • Har hendt seg at jeg gjør det ja. Ikke alltid den er samme sted som resten av drakten. Men det er ikke det samme som å erstatte den med noe annet.
      Jeg har aldri sagt at bruk av hijab er voldtekt av nasjonaldrakten. Det var det en annen som sa. Les i det minste det som står før du kommer med kommentarene dine.

    • Selvsagt skal de som dekker håret til daglig kunne gjøre det når de bruker bunad. Men da er ikke hijab tingen, da bruker man det hodeplagget som hører til den bunaden, eller det sjalet som hører til.
      Som det er sagt flere ganger over her, man skal ha respekt for bunaden på samme måte som man har respekt for andre nasjonale og religiøse symboler.

  14. Sara sier:

    Jeg sier ikke at akkurat du har sagt at det er å voldta nasjonaldrakten. Men som en har nevnt her, kanskje skulle jeg ha rettet det mot vedkommende, men det var ikke meningen. Du trenger ikke å være frekk:)

    Erstatning blir da som feks. gucci sko i stedet for bunadsko, håndveske i stedet for bunad veske. Det synes jeg er erstatning som ikke passer sammen med bunad. Men det jeg vil frem til, det er mange jenter som dekker til håret av en grunn, de skal få lov til å dekke til selv sammen med bunaden. DU blir ikke tvunget til å gå med det.. Synes ikke du skal se negativt på akkurat det.. Hvis ikke du har hår på hodet, og er avhengig av parykk, skal du da la være å ta den på med bunad? fordi parykk ikke er en del av bunaden?.,.. mener det er samme med hijab., Hijab er noe de jentene bærer på av sine grunner, for å evt. ikke tiltrekke oppmerksomhet og andre grunner.

    • Var ikke meningen å være frekk, så beklager hvis du oppfattet det sånn 🙂
      Hijab og parykk er jo overhodet ikke sammenlignbart.

      Nå er det jo faktisk sånn at de fleste som bruker hijab ikke gjør det frivillig. Dette er i de aller fleste (ikke alle) tilfeller ett undertrykkende plagg og har etter min mening ingenting med den norske nasjonaldrakten å gjøre. Det er ikke en del av den norske kulturen og har derfor ingenting med bunaden å gjøre. Det norske skautet som enkelte har dratt frem har hatt en helt annen og langt mer praktisk funksjon enn hva hijaben noen sinne kommer til å få.

      Du og jeg kommer ikke til å bli enig i denne saken, men det er jo helt greit. Det trenger vi ikke bli heller 🙂

Legg igjen en kommentar

