Provoserende svakt…

Siter på jobb og blar meg gjennom nettavisene mens jeg tar meg en liten pause fra foredragsskrivingen. Kommer over følgende artikkel i Dagbladet: «Måtte spise pulver etter NAV-rot» Ble litt nysgjerrig på titelen og tenkte at her kan det jo ligge så mye bak. Det er jo ikke noe nytt at NAV roter til livet for folk, og jeg kjenner at jeg dras mot disse artikklene. Ikke av nysgjerrighet, men fordi man har hatt noen dårlige erfaringer selv. Det viste seg jo at heller ikke denne artikkelen hadde noe lykkens historie å fortelle. Selvfølgelig innbød ikke tittelen heller til å tro noe slikt, men jeg er evig optimist og håper i det lengste.

Jeg skal ikke «skryte» på meg å selv ha hatt personlig erfaring med NAV. Men min kjære samboer har. Han ble sykemeldt pga av betennelse i skulderen, noe som etter lang tid med behandling endte med operasjon. For å gjøre en laaaaang NAV historie kort, så fikk også han beskjed om å si opp jobben sin for at de skulle kunne hjelpe videre. Han skulle over på arbeidsrettet tiltak eller hva det heter og da kunne han ikke ha en arbeidsgiver. Dette skulle bare være i en overgangsperiode, til han fikk tilbake full kontroll over skulderen. Med andre ord var det restarbeidsevnen hans de skulle hjelpe med. Han stusset på beskjeden, sjekket med flere saksbehandlere og fikk bekreftet der at det var sånn det var. Så han gjorde som han fikk beskjed om. Og stod da plutselig som arbeidsledig. NAV trakk selvfølgelig tilbake beskjeden om at han måtte si opp jobben han hadde og der stod han da. Uten jobb og uten penger. For hva skjer når du sier opp jobben din selv? Jo, du blir arbeidsledig og satt i «karantene» i 8 uker. Det hjelper f*** ikke at det er NAV som har sagt at du skal si opp jobben din. Her innrømmet de saksbehandlingsfeil, men de kunne ikke gjøre noe med det.
Så stod vi der da. Jeg var (er) heldigvis i full jobb, med god lønn. Men vi hadde likevel utgifter for to. Hus, bil, strøm, osv. Vi har ikke overveldende store utgifter, bor ikke dyrt og har heller ikke dyr bil. Men en lønn er uansett mindre enn to. Jeg krøp til banken etter en stund (litt skamfull, enda det ikke var min/vår feil) og ba om å få avdragsfrihet på huset en periode. De var veldig behjelpelig med det. Jeg syns uansett det var flaut. I det minste så var det ekkelt. Lykken var at jeg har den inntekten jeg har, for hvis ikke hadde dette gått lukt til h***** og enda lenger. Hadde han vært alene, så hadde han ikke klart seg. Han ville endt opp som mannen i artikkelen. Hvor alle krever å få pengene sine, du har ingen og NAV skyver alle problemer fra seg.

Det jeg ikke fatter er at NAV ikke klarer å ta innover seg at det er folk de har med å gjøre. Og er det en ting du ikke kødder med så er det pengene deres. Vi har ett system her i landet som tilsier at man har krav på sykepenger når man er syk. Og man har krav på trygd når man er arbeidsledig, ufør osv. Mange snylter på systemet, men det skal ikke gå utover de som faktisk trenger den støtten de skal ha. NAV Alna som denne saken omfatter, unskylder seg med at de har hatt en stor økning i krav om sykepenger og at behandlingstiden derfor har vært noe lenger enn normalt. Beklager, men en så tynn unskyldning hjelper faktisk ikke denne mannen som stod i fare for å miste huset, bilen, telefonen osv. Han stod ikke i fare for å miste dette grunnet egen skjødesløshet. nei, han stod i fare for å miste dette pga en statlig institusjon som ikke makter å saksbehandle sakene i riktig tid. Både jeg, denne mannen og de fleste andre skjønner at ting av og til kan ta lenger tid enn hva som er ansett som normalt, men likevel.

Konstanterer at han ikke har gått lenger enn 3 mnd uten penger, men dersom du ikke har hatt mulighet til å spare opp egenkapital, så er det tre måneder for mye. At banken ville si opp lånet var vel unødvendig strengt. De fleste banker er villig til å hjelpe deg i en slik situasjon. Men det fordrer jo at du snakker med de om det. Staten er vel litt værre, veiavgiften skal inn åkke som, men det finnes løsninger der også.

For vår del så var det ikke nok med at NAV feilet, nektet å rette opp og vi ble stående uten inntekt nr. 2. Neida, gubben undersøkte muligheten for omskolering, sånn i tilfelle han ikke kunne fortsette innen faget sitt. Han har tidligere kjørt utrykning, men trengte noen kurs for å kunne jobbe som sjåfør. Førstehjelp osv. Førerkortet er i orden med de tillatelsene man trenger der. Han visste om ett kurs som skulle starte opp i regionen der vi bor, søkte NAV om støtte til omskoleringen, for det kostet jo penger. Hva var svaret vi fikk? Avslag på søknaden om støtte, med begrunnelse i at dette ikke var ett kurs NAV tilbød. Han måtte gjerne ta kurset, men NAV gav ikke støtte.
Hva f****? Her har du en mann som ønsker å komme tilbake i jobb, han vet hva han vil, men grunnet omstendighetene (dårlig saksbeghandling hos NAV) så har han ikke midler til å betale det selv. Så i stedet for å innvilge søknaden og betale det utgiftene kommer på, så vil heller NAV betale ut arbeidsledighetstrygd etter karantenetiden. Den alene er jo mye høyere enn hva kurset ville kommet på. Jeg fatter ikke at de kan ha slike prioriteringer. Det må da være mye bedre å ha folk i jobb? Samfunnet sparer/tjener penger på at folk er med og bidrar.

Jeg vet at det er mange NAV ansatte der ut som gjør en fabelaktig jobb. Som kan regelverket, utviser skjønn der de kan og som gjør sitt beste for å hjelpe folk i en vanskelig situasjon. Desverre så er det ikke disse vi hører om. Og det er ikke disse de fleste møter når de havner i systemet. Jeg kan ikke la være å undres over at man feilet ett eller annet sted når man opprettet NAV. Ofte så hører man jo også at de unskylder seg med at de har for mye å gjøre, for mange saker, for mye sykefravær osv. Da er det på tide å rydde opp litt. Alt dette kan endres med flere ansatte, fokus på arbeidsmiljø og en bedre fordeling av arbeidsoppgaver. Men det er vel for mye for langt antar jeg. At man har ett system som fungerer altså. At man er villig til å bruke noen kroner på flere ansatte for å gjøre hverdagen til brukerne bedre.

Er det en ting du ikke kødder med her i verden, så er det penga til folk!

7 thoughts on “Provoserende svakt…

  1. Atter en gang, på ny og på ny, dokumenteres det til overmål at NAV ikke er behjelpelig med henvisning til at VI har ikke et sånt kurs, VI dekker ikke, bla bla bla, Vi kan ikke. …….

    Statlige og kommunale etater skal forsøke å arbeide sammen, det var jo hensikten, for den enkeltes beste. Nå er det regelrytteri og ansvarsfraskrivelse en masse. Det så man enkelte ganger tror at man skal kues og knuges ned, om man stikker nesen innenfor en av NAV filialer.

    Nei, da, alle steder er ikke like og noen blir hjulpet. Men dette med «eksterne» kurs er en mare som har ridd flere enn din mann. Dessverre.

    Jeg pleier å si at rammer det ett menneske, kan det være en såkalt glipp, rammer det flesre er det systemsvikt.

    Nå må jeg gi meg, ellers så …………………………..

    • Det er skjelden jeg lar meg hisse opp over statlig udugelighet, for oftest gjør de en god jobb. Og det er vel sånn at man skjelden reagerer før det rammer en selv.
      Men akkurat NAV irriterer meg så grenseløst av og til.

      Regner med at det er flere som har opplevd det samme som min samboer. Jeg syns bare det er helt udugelig at de ikke kan støtte ett kurs som man ønskerå ta selv om det er utenfor «systemet». Det må jo være bedreå få de tilbake i jobb mener jeg. Arg…. *¤%»/¤%&¤

  2. Nav blir bare mer og mer skremmende, det er den moderne verdens skumleste eventyr, når du får det lille nurket ditt så blir alle historiene om NAV skumlere eventyr enn Disney eventyrene! Jeg er så glad for at jeg aldri har hatt noe med NAV å gjøre, men Samboeren var jo hos dem i 7 mnd før han fikk ny jobb og det var ikke en koselig opplevelse…

    Mange som jobber i NAV kan jo ikke ha medfølelse for andre, jeg hadde gått på veggen etter to måneder. Akkurat når det gleder arbeidsløshet osv så burde faktisk reglene være mye mer fleksible enn det de er! Dessuten hadde jeg passet på å fått alt skriftelig dersom jeg noengang skulle trenge NAV!

    • Det er bare det at man lærer etter at man har feilet hos NAV. Selvfølgelig burde samboeren fått alt skriftlig, men man stoler jo i bunn og grunn på en offentlig etat. Det gikk heldigvis bra til slutt, men det var tunge stunder innimellom der. Enda så hadde vi det mye bedre enn hva mange andre i samme situasjon har.
      Er glad for at jobben tar seg av fødselspengene mine, så slipper jeg å bli rævkjørt i den frbundelsen 😦

  3. Norwegiangirl85 sier:

    Takk for denne artikkelen. Jeg har snart vært sykemeldt fra min jobb i ett år og har søkt AAP, 3mnd har jeg ventet og fortsatt ingen svar på søknaden. Jeg søkte skoleplass, men måtte si den ifra meg igjen fordi jeg ikke rakk å få svar om jeg får støtte før skolestart.(Nesten alle skoler starter jo i august). Jeg søkte et kurs gjennom NAV som de regnet med jeg skulle få plass på så det var ikke så farlig med den andre skolen, kun 2 uker før kurset starter får jeg vite at jeg ikke kom inn. Så har jeg søkt enda ett kurs, får ikke vite før det er 2 uker før denne gangen heller så venter i spenning. Får jeg ikke dette kurset er det jo for sent med skole dette året…Og mitt andre problem nå er at min arbeidsgiver har spurt om jeg skal si opp selv eller om hun skal si meg opp, hun mente det sikkert var best om jeg sa opp selv. Jeg sjekket opp og har forstått at det er best å ikke si opp selv. Nå har jeg fått brev om drøftelsesmøte(Oppsigelsesmøte) om en uke…Det er ca 6 uker til max datoen min for sykepenger. Arbeidsgiver vet at jeg ikke skal tilbake, men jeg aner ikke hva jeg skal si på møtet ettersom jeg verken ønsker å si opp eller bli sagt opp før jeg vet hva som skjer videre med livet mitt…det er det kun NAV som har svaret på….Fryktelig frustrerende å sitte hjemme å vente når alt jeg ønsker er å komme videre…

    • Hei norwegiangirl85.

      Takk for kommentar.
      Jeg blir alltid lei meg når jeg får høre om folk som ikke får den hjelpen den skal. Vil ikke komme med noen råd om hva du skal gjøre, til det kjenner jeg systemet for dårlig. Men det jeg vet er at dersom du sier opp selv, så får du ikke arbeidsledighetstrygd (tror det heter noe annet nå) på 2 mnd eller noe. Karantene. Så sånn sett er det jo best om arbeidsgiver sier deg opp.
      Jeg syns du skal være ærlig med arbeidsgiver jeg. Si at du ikke ønsker å stå uten jobb før du vet noe mer. Slik jeg skjønner det, kan man få forlenget retten til å gå sykemeldt en viss periode. Hvor lenge husker jeg ikke, men det er iallefall mulig.

      Ønsker deg masse lykke til.
      Håper du får skoleplass og at alt ordner seg 🙂

  4. I en kommentar til en bloggpost på Karavanseraiet i fjor høst skrev nicket Krikkert blant annet dette:

    «Forvaltningsloven §§ 11, 16, og 17 fastsetter vide rettigheter for at man skal samarbeide med brukeren om brukerens sak. Bruker skal varsles før saken tas opp til revisjon, han skal tilsendes kopier av nye dokumenter i saken med forespørsel om han ønsker å uttale seg, og han skal som hovedregel gis anledning til å snakke med en saksbehandler om sin sak.

    Man har ingen kultur for å følge disse reglene. Nyutdannede som begynner i NAV blir ikke lært opp i dem – naturlig nok prioriterer man å lære bort det materielle regelverket først, altså folketrygdloven – barnebidragsregelverket – og så videre. Men man hopper over det prosessuelle regelverket. De saksbehandlerne som kan det prosessuelle regelverket blir oftest satt på klagesaksbehandling eller feilutbetaling/trygdemisbruk.

    Og man sitter igjen med en brukergruppe som ikke kan stole på vedtaket de får i første instans.»

    Klare ord fra en som er ansatt som jurist/saksbehandler i NAV et sted i Oslo. Saken gjaldt en blogger som ikke fikk ArbeidsAvklaringPenger (AAP) fordi hun blogget aktivt. Saksbehandler (ikke Krikkert) mente at hun derfor var i stand til å fullføre skolen hun hadde begynt på. Legeerklæring fra høy og lav betydde ingenting i denne saken.

    Folketrygdlovens § 1-1. Formål

    Folketrygdens formål er å gi økonomisk trygghet ved å sikre inntekt og kompensere for særlige utgifter ved arbeidsløshet, svangerskap og fødsel, aleneomsorg for barn, sykdom og skade, uførhet, alderdom og dødsfall.

    Folketrygden skal bidra til utjevning av inntekt og levekår over den enkeltes livsløp og mellom grupper av personer.

    Folketrygden skal bidra til hjelp til selvhjelp med sikte på at den enkelte skal kunne forsørge seg selv og klare seg selv best mulig til daglig.

    Ett mitt ringe skjønn har NAV som forvaltere av Folketrygdloven ikke tatt inn over seg hva Folketrygdlovens §1 faktisk innebærer. Det at NAV ser bort fra lovpålagte saksbehandlingsrutiner og kan ture fram etter eget skjønn, sier mer om vårt politiske styre, enn om NAV. Men det blir som å banne i kjerka å si no sånt.

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om å skille snørr og bart

Legg igjen en kommentar

