Uke 15: Jeg vokser

Etter at jeg la ut innlegget om at jeg var på vei med en liten baby, har jeg tenkt litt. Eller, jeg tenker som vanlig veldig mye, men nå har jeg tenkt litt på dette om hvor mye jeg skal skrive på bloggen om svangerskapet. Har nemlig kommet frem til at jeg skal føre en slags logg, dagbok om du vil, uke for uke her på bloggen. Vurderte å ikke begynne før jeg har vært på UL og vet at alt står bra til, men klarer tydeligvis ikke å la være. Hehe…..
Denne ukesoppfølgingen kommer jeg egentlig til å skrive mest for meg selv. Men det er hyggelig om dere legger igjen en kommentar altså. I stedet for å skrive god gammeldags dagbok, velger jeg altså å gjøre det her. Slik atde som vil, men som ikke ser meg hver dag kan følge med. Venner og familie. Mange har fortalt meg at det kan være lurt å skrive en slags dagbok for å huske hvordan svangerskapet var i etterkant. Er visst noe med at mye blir glemt når fødselen er over. Dessuten kan det jo være greit å ha det på «papiret» til sammenligning dersom vi skulle få flere barn etterhvert 🙂

I dag er jeg altså 15 uker på vei.
Ifølge babyverden.no så er ståa med babyen slik:

Vekt: 100 g
CRL: 10 cm
Full lengde: 12 cm

Med andre ord er det ikke store greia det er snakk om. Magen min har derimot vokst betraktelig den siste tiden, så skulle tro det var mer på innsiden 🙂
Formen er heldigvis strålende. Sliter litt med svak hodepine dagen igjennom, men det overlever jeg. Merkelig nok så føles det faktisk litt som om jeg er i svak bakrus. Akkurat det kan jeg jo utelukke, men følelsen er gangske lik.
Er forøvrig stuptrøtt om dagen. Sliter med å stå opp, tar gjerne en «5 minutter» med hodet i pulten på jobb, middagshvil når jeg kommer hjem og tidlig i seng. Har til og med sovet på kino den siste tiden. Har sett både «Fast and Furious 5 (Fast Five)» og «Pirates of the Carribean, On stranger tides». Begge bra filmer, med mye fart og spenning. Og ikke minst skikkelige mannfolk. Men å sovne klarte jeg likevel. Det skal sies atjeg ikke sov meg gjennom hele filmen, tok meg bare en høneblund, men likevel 🙂

Hadde tenkt jeg skulle legge ut noen bilder av den voksende magen etterhvert. For min egen del, sånn at jeg kan følge utviklingen, men jeg har ikke tatt noen enda. Vi får se om jeg gjør det, eller ikke. Litt moro å se at det endrer seg fra tid til annen 🙂

En tanke jeg også har gjort meg i det siste er at jeg er ganske så glad for at jeg ikke er 20 år, at jeg har en god porsjon selvinnsikt og fornuftig tankegang. Leser litt rundt på nett om svangerskap, fødsler osv. Og jeg blir faktisk litt skremt av all informajson som flyter der ute. Den ene nettsiden motsier den andre, råd som er gode i det ene øyeblikket «motbevises» i det neste. Du kan ikke spise sånn og sånn mat, du skal spise sånn og sånn. Du må gjøre ditt og du må for all del ikke gjøre datt. Hadde jeg vært en usikker 20 åring så hadde jeg vært livredd for det som ligger forran meg. Heldigvis så er jeg så oppegående at min sunne fornuft klarer å eliminere bort svada, slik at jeg sitter igjen med mest mulig fornuftige råd.
Noe mat holder jeg meg unna, mens andre ting er jeg ikke så forsiktig med. Jeg utfordrer ikke skjebnen med å spise ting jeg er usikker på, for man trenger jo ikke utsette seg for «skumle» ting disse månedene. Sunn fornuft er lov å bruke. Har jeg hørt iallefall.

Samtidig så ser jeg med skrekk og gru på alle tips og råd om alt man skal ha/bør ha osv av utstyr. Akkurat det skal jeg skrive ett eget innlegg om tror jeg. Hvis ikke kommer dette til å bli skrekkelig langt 🙂

Nå skal jeg nyte en bedre lunsj med mine kollegaer. Næringsmat er viktig for både meg og knøttet i magen 🙂

20 thoughts on “Uke 15: Jeg vokser

  1. Linda sier:

    Gratulerer med 15 uker!!! Spennende 🙂

    Syns det er kjempe flott at du nå kommer til å blogge om svangerskapet! Både som dagbok for deg selv, men også for oss rundt deg! Er koselig å få følge hva som skjer med deg og hvordan du har det! Dette er jo en spennende tid 🙂 Og så syns jo jeg det er moro med magebilder også da! 😀

    Ja, det er en jungel av informasjon der ute, om svangerskap, fødsel og ikke minst alle duppedingser man MÅ ha! Heheh… Er egentlig ganske moro å lese en del av det, for jeg må jo bare le… Ut i fra alt man leser og må ha så er det ganske merkelig at vi faktisk har overlevd! Og attpåtil blitt folk!!!

    • Innser at jeg syns dette er mer spennende enn jeg hadde trodd selv, og at deletrangen plutselig har blitt mye større. Hehe… Bilder kommer nok, men tenker det blir tredje hver uke eller noe. Da får man litt større sammenligningsgrunnlag.

      At mødrene våre overlevde svangerskapene sine, at vi er friske og raske er jo nesten ett under slik som man advares mot alt i dag. Ingen som advarte de mot røyking, drikking, forurenset mat osv. Ble jo folk av oss også. Enkelte ting er helt klart mer forurenset enn for 30 år siden, og kunnskapen har jo økt, men nå er nesten alt farlig.

  2. Moro moro 🙂 Godt å høre det står bra til, selv om du sover litt her og der 😛

    Følger spent med på hva som skjer, og aldri har jeg følt det har vært så lenge siden vi har snakket sammen, som nå som jeg vet det skjer endringer fra gang til gang.

    Må prøve å få lurt dere nedover en tur også, ut å prøve bilen på en langtur sydover 😉

    Med fornuften din tviler jeg ikke et sekund på at du klarer å filtrere nyttig informasjon fra alt det andre, og ungen blir heldig som får deg til mor.

    Lykke til videre med de daglige forandringene, venter spent på neste oppdatering 🙂 klem

    • Har alltid hatt ett godt sovehjerte, men nå tar det jo helt av…. Hehe….
      Vi vurderte å ta bilen ut på tur for å besøke deg på søndag, men da var det noe som kom i veien. Kan ikke huske hva, men hukommelsen min har forsvunnet i det trøttheten kom inn. Skal uansett komme ned en dag. Nå er det fullt opp i helgen for min del (valgskampstand, møte osv), og neste helg er vi i Amsterdam. Men etter det må det jo snart roe seg litt. Føler for en pust i bakken snart. Og den pusten tar jeg gjerne nede hos deg på besøk 🙂

      Takk for tilliten. Jeg tror jeg skal klare meg like bra som de fleste andre. Og gubben har funnet omsorgsgenet sitt i det siste, så lover godt fra den kanten også 🙂
      Har en masse leketanter og -onkler og reservebesteforeldre rundt forbi, så skal nok helt sikkert klare både oppdragelse og ha barnevakt i bakhånd. Hehe…

  3. Linda sier:

    Og jeg GLEDER meg over deletrangen!!! Er så moro å få følge med 🙂

    Tror sunn fornuft er det viktigste jeg, og er man usikker så kan man la være å spise/drikke det… Er jo uansett ikke mange månedene, og gjør da ingenting å være litt forsiktig 🙂

    • Nettopp…. Og jeg så må stå over ett eller annet i noen måneder så overlever jeg det helt fint 🙂

      Kommer til å dele uke for uke det som går på meg, så kommer det nok noen andre innleg om generelle betraktninger innimellom. Men jeg nekter å ha en ren mammablogg, så får dytte en del annet innimellom der igjen 🙂

  4. Linda sier:

    Er jo nok av rare ting som foregår i verden, så blir nok ikke vanskelig å finne noe å «dytte inn» mellom koselige mammablogg-innlegg 🙂

  5. Så hyggelig! 😀 Dette vil jeg følge med på. Jeg har en gang tidligere fulgt en svangerskaps blogg, og syntes det var kjempemoro. http://web-linn.no/blogg/?cat=333

    Bare jeg nå ikke blir ungesjuk igjen. Hadde liksom gjort meg ferdig med den biten av liver, hehe.
    Ha en flott dag og god helg på forskudd Nina Elisabeth. 😉

    • Hyggelig at du vil følge fremgangen 🙂
      Kommer ikke til å bli en ren svangerskapsblogg, men oppdatering hver torsdag kommer iallefall. Pluss litt innimellom.

      Har ei venninne som blir litt verpeklar av at andre er på vei, så du skal ikke se bort ifra at du også får følelsen. Hehe….

      En flott dag og god helg til deg også når den kommer 🙂

  6. Hanne sier:

    ÅÅÅ så snill du er vennen som tenker på oss du har etterlatt på andre siden av fjellet 😉 Gleder meg til å kunne følge med deg på denne måten når jeg ikke kan vere der for deg som du var for meg da jeg ventet Kassandra i mine 20 åra…
    Er nok mye mulig vi stikker innom en tur i sommer hele gjengen og det gleder vi oss til alle 4….. Aleksander og Kassandra tror jo selvfølgelig at babyen er kommet til da så de kan få kose,men men vi må bare vente som alle andre… Kose deg masse vennen med alt du har i vente fremover det blir spennende tid dere har i vente,men husk å pleie deg selv og Arnstein også for er ikke sikkert dere får like mye tid til det etter november 🙂

    • Må jo sørge for at du også får følge med på dette 🙂
      De tror at babyen har kommet allerede til sommeren ja… Hehe… Da må de nok vente noen måneder til. Skal heller komme over på besøk utpå våren engang eller noe jeg. Vi selvfølgelig. Alle tre 🙂

      Jeg pleier meg selv så godt jeg kan, og Arnstein er så oppmerksom at jeg tror nesten han er bekymret for at det skal gå galt. Hehe… Han jager bier, bærer poser, og henter meg hvor enn jeg skulle finne på å være. Snille mannen 🙂
      Vi har vel aldri vært så sosiale sammen, som vi er nå om dagen, så det er mulig at tanken på at månedene etter november kommer til å tære på som har satt inn 🙂

  7. Hei sann, 15 uker. Ting endrer seg lite. tror jeg. I mine svangerskap (2) sovnet jeg til de merkeligste tider og på upassende steder. Svigermors «store søndagsmiddag» blir det forsatt snakket om, jeg sovnet i sausen.
    Skal bli morsomt å følge med, jeg lurte litt på om du kom til å dele UL-bildene med oss, tidligere, har du bestemt deg.
    Lykke til. 🙂

    • Tiden går fremover. Og godt er det for nå synes det litt og da er det mye mer artig.
      Tror heller ikke ting endrer seg så mye på «symptomsiden»… hehe. Men at du sovnet i sausen må jo ha vært en høydare 🙂 Regner med at det snakkes om med ett smil 🙂

      Vet ikke om jeg skal dele UL-bildet, men er ganske sikker på at jeg kommer til å gjøre det. Men det er fortsatt to uker igjen og litt til, så kommer vel på uke 18 oppdateringen tenker jeg 🙂

  8. Åh, jeg gleder meg så masse til å følge deg fremover, og håper du legger ut noen bilder etterhvert også! Bra du er igjennom dette før meg, da vet jeg jo hvem jeg kan spørre!

  9. For å snakke om noe helt annet.
    Den videoen du hadde funnet om bretting av lakener funker faktisk på meg.
    Plutselig masse plass i skapet 🙂

  10. sjøsjuk sier:

    Jau,jau! 15 uker, da e bare resten igjen 😉 Men i alle gode råd som en finner overalt! Så er det bare et råd, det er fornuften 🙂
    God pinse 🙂

Legg igjen en kommentar

