Pannekaker og kollektivtrafikk.

Hva har de to tingene til felles mon tro?

Aboslutt ingenting. Iallefall ikke annet enn at jeg skal ha pannekaker til middag i dag og jeg skal ta bussen hjem fra jobb.
Nå kjører jeg kollektivt til og fra jobb hver eneste dag. Med buss. Forskjellen i dag og en tid fremover er at den køen jeg aldri blir rammet av ellers, den kommer jeg til å merke nå. Og i mange uker fremover.

Hvorfor?

Jo, fordi NSB, nei Jernbaneverket, skal utbedre linjene på Østlandet. Noe jeg syns er superflott. Og jeg har i tillegg stor forståelse for at de velger å gjøre det nå som «nordmenn flest» er på ferie. Det lager mindre heft og plunder enn om de skulle legge dette arbeidet til utenfor ferien.
Men det betyr også mye mer kø. Mer kø fordi langt flere nå velger å kjøre bil. I stedet for å ta bussen som NSB har satt opp som erstatning for tog. Det er jo ikke til å legge under en stol at en full buss belaster veinettet mindre enn om 50 stk setter seg i hver sin bil på samme strekning.

Det er helt greit at ikke alle kan ta bussen. Men det er relativt mange fler som kan enn som ikke kan. Likevel setter mange seg i bilen og turer frem. Og man skaper kø for de som av en eller annen grunn velger å kjøre kollektivt. Og ikke minst, man blir sittende i kø selv. Til og med jeg som er elendig i logikk skjønner jo at køene blir mindre dersom flere kjører kollektivt (les: buss i disse dager).

Resulatet blir at jeg i dag må sitte mye lenger i kø for å komme meg hjem til pannekaker og spinatsuppe.
Så det så 😛

Her er forresten min oppskrift på pannekaker:

3 egg
5 dl melk
2 dl mel
1 ts sukker (kan sløyfes)
1 ts salt

Miks alt til en røre, la stå i 15 min og stek etter hjertets lyst.

Server med det du har lyst 🙂
Jeg skal ha blåbærsyltetøy og gubben skal ha sukker og sitronsaft.

(Bildet er hentet fra minkokebok.net)

20 thoughts on “Pannekaker og kollektivtrafikk.

  1. Pannekaker er bra. Å skulle være togpassasjer ut fra og til Oslo ikke like lett. Men det går det også.
    Frustrert datter på telefon: «Mamma, jeg bruker så inn i h…….. lang tid i forhold til vanlig. Pjuhh, Ferie snart. Sees og snakkes.»

    Regner med flere morgensamtaler i tiden frem til ferie 🙂

    Ha en fin dag. 🙂

    ps. pannekaker avprøves med småmor i morgen 😉

    • Hehe…. Går ikke tog i min retning i det hele tatt denne perioden. Men jeg tar buss uansett 🙂
      Skjønner frustrasjonen iallefall.

      Nå skal det stekes pannekaker over en lav sko 🙂
      En fin kveld 🙂

  2. Anonym sier:

    Nå fikk jeg lyst på fleske-pannekaker…..med nyrørt blåbærsyltetøy.
    Jeg kjører bil, men heldigvis langt fra oslo-gryta….står som regel ikke stille mer enn 30 sek i løpet av turen til jobb 🙂

    • Det var knallgodt med pannekaker i går. Anbefales på det sterkeste 🙂

      Er lov å kjøre bil på jobb. Men jeg fatter ikke at folk gidder å stå timesvis i kø når de faktisk kommer kjappere frem kollektivt 🙂

  3. Anonym sier:

    Jepp, mulig det blir pannekaker i nærmeste fremtid 🙂
    Ellers er jeg nok mer for sjømat, sånn generelt…og nå er krabbesesongen i gang med gode fangster 😉
    Hadde jeg hatt kollektiv tilbud som brakte meg like fort frem som bilen, kunne jeg vurdert det. Men pr i dag tar kollektivt ca 1 time, mens bilen bringer meg til jobb på 20 min…..da er valget enkelt for meg.

    • Det skjønner jeg jo. Skulle jeg tatt bilen ville jeg brukt 1 1/2 time, mens bussen tar 45 min. I tillegg så trenger jeg da ikke bekymre meg for parkering. Jobber tross alt midt i Oslo 🙂

      Sjømat? Hmm…. jeg er ikke så veldig gladi det. Kan være fordi jeg er oppvokst langs Mjøsas bredder og der er det lite annet enn Abbor (?) å hente. Men En god krabbe er sikkert ikke å forakte 🙂

  4. Anonym sier:

    Sånn er det for oss i «distriktene» 🙂
    Hø, sjømat er jo så allsidig…ymse fiskeslag og variasjoner. Og jepp, krabbe (selvfanget) er suverent!

    • Har ikke prøvd sistnevnte. ;Men jeg har smakt gratinerte kongekrabbeklør. Det var utmerket.
      Hummer derimot har jeg smakt en gang, og syns i grunnen det var oppskrytt. Holder meg til reker og krepsehaler i boks med lake fra butikken jeg 😛

  5. Linda sier:

    Jeg fikk lyst på pannekaker med is jeg nå!!! Åhhh… Lurer på om min kjære går med på det til middag…. Lovte at det skulle være godt og sunt… Og pannekaker er vel ikke akkurat det sunneste alternativet…

    • Det var grådig godt med pannekaker og blåbærsyltetøy 🙂
      Og hvis det ikke ble det til middag på deg i går, så kan vi kanskje få det til som dessert i dag??

Legg igjen en kommentar

