I hardt vær.

Kjenner nok en gang at jeg er sjeleglad for at jeg IKKE er en av norges toppbloggere.

Etter å ha ligget under lesernes vg med dette innlegget her, så har jeg plutselig fått ørtenhundre kommentarer og mye pes. Jeg gikk plutselig fra å ha fire-tusen-ett-eller-annet klikk til å ha over 15 000. For all del, jeg syns det er stas å få mye klikk (selv om det ikke betyr så veldig mye). Syns det er stas å komme på forsiden av vg også. Det er mye bra innlegg som havner der. Er for all del ikke enig i alt som står i de, men det kan man da heller ikke være.

Men det jeg merker meg er at folk er så forferdelig ufine til tider. For første gang i min bloggtid så har jeg faktisk måttet slette enkelte kommentarer. Det var noe jeg aldri trodde jeg skulle oppleve å måtte gjøre på min blogg. Jeg er tilhenger av at alle skal få ytre sine meninger osv, men ser jo at det må gå en grense ett eller annet sted. Jeg gav vedkommende en mulighet til å skjerpe seg, men da det ikke skjedde, så anså jeg de som advart og dermed tok jeg meg den frihet å slette det som ble skrevet. Det var ikke mange, men likevel.
Kommentarene som gikk på meg som person har fått stå uansett hvor kjipe de har vært, men det som gikk på hets mot folkegrupper, sjikane osv har jeg tatt bort.

Men hva er det som får folk til å tro at de kan gjøre som de vil på nett? Jeg nekter å tro at følgende kommentar hadde blitt sagt til meg hvis vedkommende hadde snakket med meg på gata.

«hun er et jævla brødhue av en feminist tøs som jeg regner med knuller rundt som en hore.

Er det noen som med hånda på hjertet tror at vedkommende ville turt å si det til meg direkte? Det tror ikke jeg iallefall. De færreste er så tøffe i trynet når det kommer til en face-to-face situasjon.
Tviler også sterkt på at vedkommende har lest noe særlig av bloggen min, for ingen av påstandene i setningen finnes det belegg for. Men det får nå så være 🙂

Jeg har også innsett at når enkelte ikke når frem med det de sier, så tyr de til heller ufine karakteristikker av vedkommende de kommenterer. Personlig har jeg i løpet av innlegget jeg henviser til fått høre at jeg er idiot, mentalt handicapet (ikke vondt ment seff… hmm…), tilbakestående, uten logisk sans (forøvrig riktig) osv.
Kan ikke helt si at jeg skjønner hvorfor folk må ty til slike henvisninger. Hvis du går tom for argumenter, eller ser at du ikke kommer noen vei med det du sier, så er det kanskje bedre å avslutte diskusjonen for egen del? Du står jo selv fritt i valget om å besøke blogger igjen eller å la være. Hvorfor hisse seg opp over sånne som meg i dette tilfellet? Hvorfor la det gå frustrasjon i at du ikke klarer å overbevise ett menneske? Det er vel ikke sånn at hverken din eller min tolkning og meningsføring er den eneste rette? Tolkning handler jo tross alt om min, din og alle andres oppfatning av en sak, gjenstand osv. Om du tolker ett kunstverk i en retning, så er det ikke feil om jeg tolker det i en annen retning. Vi trenger ikke bli enige en gang.

Jeg håper forøvrig at jeg får muligheten til å komme på forsiden flere ganger. Det er der man blir møtt med ulike meninger og kan til og med ende opp med å endre standpunkt i saker. Det har skjedd meg 🙂
Til tross for dette noe «sutrete» innlegget så tåler jeg godt å bli møtt med både kritikk og andres ulike meninger. Tåler til og med å bli kalt feministtøs, hore og brødhue. Slike utsagn står for seg selv, og sier ingenting om meg, men veldig mye om den som har sagt det 🙂

Ønsker dere en strålende dag!

(Og ja, bildet på forsiden har jeg stjålet fra vg.no. Dere får g imeg ett hint om dere finner det helt utidig, men syns igrunn dere får se på det som reklame ;-))

 

37 thoughts on “I hardt vær.

  1. Har du lagt merke til at alle avisene nå tillater anonym kommentering igjen? Var ikke for så lang tid siden man klaget over «all møkk» som havnet på kommentarene under artiklene. Ikke det at jeg er uenig at det er mye skit der, men det er jo underfundig å se at avisene går tilbake på dette.

    Kommentarer genererer klikk. Som avisene lever på.

    • Ja, har sett det.
      I tillegg så har jeg registrert at enkelte av avisene bare åpner for kommentarer på relativt ufarlige saker. da kunne de jo like gjerne stengt for alt.

    • Kommentarene hos avisene genererer selvfølgelig masse klikk som igjen betyr penger i kassa, men både Aftenposten, VG, Dagbladet og NRK har implementert Disqus og krever nå registrering.

        • Sant sant, men registrering med fullt navn der mobiltelefon måtte benyttes for å bekrefte er noe veldig få vil gjøre. Det er lett å kaste dritt under alias, men den store forskjellen er at nå kan Donald Duck få postene sine slettet og bli utesperret om han ikke oppfører seg. Og folk gidder ikke registrere mange forskjellige kontoer (med forskjellige e-post-adresser) – ikke en gang pøblene 🙂 Når de møter for mye motstand dropper de heller å kommentere… Det er hvertfall teorien og bakgrunnen for valg av kommentarsystem 🙂

      • Det har alltid vært et behov for registrering. I så måte er det intet nytt i det som skjer i forhold til det var for noen år siden.

  2. Og nei, selvsagt hadde ikke fyren kommet å sagt noe slikt i en virkelig situasjon. Som så mye annet på nett, så får det frem det værste. Litt som å være veldig stolt av fedrelandet sitt mens man sender andre for å krige, og dø. Fenomenet er det samme.

  3. ja, er noen som mister gangsynet når de slipper løs foran et tastatatur tilkoblet Internett. Ytringsfrihet ja, men sjikane går under injurielovgivningen.
    Lang de fleste av oss tåler å bli kalt brødhue, men hva hjelper det å kalle en meningsmotstander for et nek? Har man bragt diskusjonen videre, gitt ny informasjon, kommet med nye vinkler på det som diskuteres. Neppe. da er det bedre å holde fingrene borte fra tastaturet og la folk fortsette å mistenke en for å være litt lite gjennomtenkt, enn å bekrefte mistanken.

    Trampe Kanin i Bambi sa «If you can’t say anything good, say nothing at all».

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, sist om kunnskapsformidling og sjikane

    • Har lest meg gjennom endel blogger som har fått så ørene flagrer. Og helt ærlig så fatter jeg ikke hva som får folk til å synke så lavt. Men de om det.
      Har av og til hatt lyst til å kalle noen for en idiot, men har da holdt meg for god til å komme med slike utsagn. Det ganger tross alt ikke debatten.

      Du skriver jo om det i siste innlegget ditt du også 🙂

  4. La inn lenke hit fra Karavanseraiet.no. Regner med at den katta drar inn mindre rart enn VG-nett.

    PS lurer på om spamfilteret ditt har stoppet en kommentar? Var kanskje flere lenker i den enn filteret likte?

  5. Hu hei hvor det går, tenkte jeg, da jeg så deg på forsiden. Dette blir mye pes og mange ufine karakteristikker. Og det ble det, forsto jeg.
    Sex og moral, helst andres, får tastaturene til å gå varme, både her og der.
    Greit å være uenig i sak, aldri greit å gå på person.

    Skrives.
    Ha en god dag 🙂

    • Tåler i grunnen det meste jeg. Selv kommentarer rettet mot person. Samtidig klarer jeg ikke la være å undres hvorfor i alle dager folk gjør sånt. Og det må jeg jo skrive om 😛

      En fin dag til mormor 🙂

  6. Ja bloggere er i hardt vær når lesermengden plutselig øker, og når noen først starter med ufine kommentarer så følger ofte andre på.

    Tror det er litt som med hærverk. Det har jo vært gjort noen forsøk med å parkere en fin bil midt i byen. Den får stå i fred ganske lenge, men så tagger man litt på den, og i løpet av få dager er bilen ramponert med tagging og knuste ruter.

    Det samme gjelder nok for kommentarer, hvis ikke man rydder raskt opp i det som må komme av søppel, så fortsetter det å bygge seg opp. Jeg har fulgt med på hvordan de store avisene prøver å rydde opp, og gode spilleregler samt rask sletting av ufine kommentarer virker å være løsningen.

    Skjønner godt du ikke har lyst til å slette for mange meldinger, kanskje på grunn av ytringsfrihet? Som NRK skriver: «Ytringsfrihet er noe vi har for å sikre at også kontroversielle og ubehagelige ting skal kunne sies – fordi dette i et større perspektiv er godt for samfunnet. Men ytringsfriheten er ikke noe vi har for å sikre at folk skal kunne komme løpende inn i en pågående samtale og rope PIKK! … – rett og slett fordi den videre samtalen ofte blir skadelidende og den er viktigere enn den enkeltes uinnskrenkede rett til å oppføre seg som en idiot.»

    Hvordan temme leserne diskuteres også på NRK for tiden:
    http://nrkbeta.no/2011/06/24/hvordan-fa-folkeskikken-inn-i-kommentarfeltet/
    http://nrkbeta.no/2011/06/28/dugnad-hjelp-nrk-a-lage-gode-kommentarregler/

    Men litt moro er det nok å bli populær også 🙂

    • Du havnet visst i godkjenningskøen min du 🙂 Rett og slett fordi du hadde med noen linker 🙂
      Ytringsfrihet ja, Og derfor lar jeg de fleste stå. Men for min del handler ytringsfrihet også om muligheten til å holde kjeft innimellom. Det er ikke alt som trengs å sies. Men når man ser enkelte av kommentarene (helst de som ble slettet) så er vel det personer som ikke har sperre for hva som er greit/ikke greit å si.

      Forøvrig syns jeg det er mer moro å gjøre meg upopulær enn populær 🙂

  7. Anonym sier:

    Så lenge du blogger, må du regne med å møte slike….dessverre!
    Sperrer som forsvinner i det de tilsynelatende er anonyme. Selv liker jeg en god diskusjon, men gidder ikke når det synker ned på et slikt nivå…da finner jeg andre å diskutere med 🙂
    Men så er jo jeg en enkel fyr, da 🙂

  8. Åh, her er det mange som har noe å lære ja! Jeg kjenner meg godt igjen du, jeg har hatt mine forsider på vg, og jeg blir fremdeles like sjokkert over hvor ekle folk kan være! Det verste synes jeg imidlertid er når de drar frem alderskortet når de ikke har noen argumenter, «Jeg er eldre enn deg så jeg vet best!», DET tenner virkelig mine plugger!

    Du må bare drite i det, og du har din fulle rett til å slette kommentarer! Tidligere lot jeg alle kommentarer stå, men det gidder jeg ikke lengre, det blir for dumt! Det er din blogg, og dine regler gjelder 🙂

    • Det tror jeg jeg skal dra litt oftere, det alderskortet. Kan jo legge på et par høgskole- og universitetseksamener bare for godt mål lizzom.

      Kult? Ja
      Funker? Nei

      Er som vi har vært inne på før, flere av oss, at det er respekt det er snakk om. Like mye respekt for meningsmotstanderen som det er respekt for seg selv og sine egen verdi. Men da er vi inne på det alderskortet igjen. Uten at jeg vet det, har jeg inntrykk av at mange av de som har det mest brutale språket, ikke har så mange års erfaring med hva et brutalt språk kan gjøre med et menneske. Eller det er nettopp det de har, og har bare lært å diskutere i store bokstaver med et språk som bare skaper konflikter.

    • @Helene: har hatt 3 eller 4 innlegg på forsiden der tidligere. Og til tross for at det har kommet drøssevis med kommentarer, så har de aldri vært så ille som nå. Det er egentlig litt moro og, for det viser bare hvor patetiske enkelte blir når de må synke til person»angrep» når de ikke når frem med argumentene sine.
      At du har fått inn mye rart i kommetarfeltet har jeg jo fått med meg. Nesten så man kunne tatt en studie i menneskelig oppførsel bare ved å ta for seg bloggen din. Kmmentarene altså, ikke innleggene i seg selv 🙂

      Jeg tar ikke kommentarene personlig. De er jo til å le av mange av de. Måtte bare få det ut 🙂 Jeg kommer fortsatt til å la alle kommentarer stå. Med unntak av de som er hetsende mot grupper, andre enkeltindivider osv. De som går på meg som person, de tåler jeg. 🙂

  9. Det er dessverre alltid slik at den tilsynelatende anonymiteten på internett, gjerne medfører at de «enklere» blant oss noen ganger skrur av lydpotta, setter munnen i gir før hjernen kommer opp i turtall og lar det stå til.

    Men så lenge man bruker en enkelt moderatorløsning på kommentatorfeltene sine så er det tross alt ikke så mye grums som dukker opp. Personlig synes jeg det er mye mer slitsomt med spamboter enn en eller annen halvtomsing som vil presentere sin misogyni overfor negre, samer, politikere eller andre grupper på haltende norsk med rikelig bruk av CAPS lock…

    • Har ikke fått så mye spam her på wordpress, siden de har det her aksimet liggende inne. Var mye mer av det på vg-blogg osv.
      Eneste formen for mederering jeg egentlig har her inne, er at de som har to eller flere linker i kommetaren må godkjennes før de kommer ut. En grei løsning syns jeg. Tar heller på meg jobben med å advare og eventuellt slette de få som kommer inn. Er tross alt ikke ofte jeg får grums av den typen som kom inn på det aktuelle innlegget.

      Caps Lock er jo en fin måte å bli sett på. Samtidig som bruken av dette gjør innlegget/kommentaren mye sintere 🙂

  10. Ja, jeg så innlegget ditt havne på forsiden=D Var et godt innlegg, men slike temaer ender med at du får en håndfull med slike meninger og direkte ufyselig språk. Er litt skummelt, for man hører aldri folk si slik på en kafè, busstur eller hva det skulle være..

    • Heisann Darunia. Nytt navn, og ny blogg?
      Joda, det ender alltid med å få noen sånne mindr ehyggelige kommetnarer av å ligger forran på vg. Iallefall med ett slik tema. Har erfart det ett par ganger før. Blir like overrasket likevel 🙂
      Fint at du likte innlegget 🙂

Legg igjen en kommentar

