Fedrekvote til det beste for barna?

Aftenposen sitt fredagsbilag var fullt av artikler rundt fedrekvoten.
La det aller først være sagt, jeg har ingen problemer med at far skal ta sin del av permisjonen.

Fedrekvoten kom inn og skulle styrke likestillingen. Både i forhold til at kvinner ikke skulle tape på arbeidsmarkedet, men også i forhold til at far skulle få flere rettigheter i forhold til omsorgsrollen. Jeg tror nok det tidligere har vært mange menn som har ønsket permisjon, men som ikke har fått det fordi arbeidsgiver mener at dette er kvinnens ansvar eller at kompisene har «mobbet» de fra å gjøre alvor av saken.

Nå har derimot SSB kommet med en rapport som i bunn og grunn sier at fedrekvoten absolutt ikke er med på å fremme likestilling.
Rapporten sier (hentet fra aftenposten sin artikkel):

  • Fører til at kvinner jobber mindre
  • Ikke bidrar til likelønn
  • Ikke ser ut til å endre oppgavefordelingen hjemme.
  • Ikke gir flere barn eller færre skilsmisser
Til tross for dette så kommer altså Arild Stokkan-Grande (AP) med følgene ønske:
Dess mer jeg jobber med likestilling, dess mer sikker blir jeg på at likestilingen starter og slutter med synet på omsorg. Jeg tror veien å gå er å utvide fedrekvoten ytterligere, og jeg ønsker å stimulere til at foreldrene deler 50/50

Jaha ja.

Jeg tar det som en selvfølge at det står langt mer i rapporten enn de fire punktene jeg henviser til over. Jeg er også ganske sikker på at det er flere positive resultater enn det som blir presentert.

Men jeg tar meg i å lure på om de mannlige politikerne som fronter dette med fedrekvote, en lovpålagt sådan, faktisk tenker over hvordan virkeligheten er for mange. Det er ikke sånn at alle mannfolk i dette landet sitter på Stortinget og kan gå foran som gode eksempler. Vi har sett Storberget og Lysbakken smile i media mens de har tatt ut fedrekvoten sin. De har vel sågar sittet der og sagt at de gjerne skulle hatt mer. Siste har jeg ikke belegg for å si, men jeg har på følelsen av de fint kan ha sagt det.

Personlig så syns jeg det er fint at man har utvidet fedrekvoten til 12 uker. Det er bra for barnet å kunne være sammen med far, og jeg tror det er utviklende for far å være hjemme med barn i noen uker. 3 måneder er tross alt ikke verdens undergang. Jeg er sikker på at disse 12 ukene hjelper endel fedre som gjerne vil være hjemme til å kunne få det. Enten det er kona som blånekter eller arbeidsgiver. Man skal ikke skyve under en stol at det er endel mødre der ute som er livredde for å slippe til far.

Men så ser jeg at dette faktisk kan skape endel problemer. For mange.  Og problemet ligger i manglende fleksibilitet i regelen. Iallefall slik jeg har forstått det. For dersom far ikke kan ta ut sine 12 uker (eller ikke vil) så mister man disse.

For vår del så havner vi i ett slikt dilemma. Min samboer er selvstendig næringsdrivende. I ett nyoppstartet firma med en kollega. De har ikke all verden med opparbeidet kapital enda og er i grunnen avhengig av at begge to er på jobb og tjener inn penger. Her snakker vi om ett snekkerfirma, så her er det ikke mulighet for at de kan gjøre litt hjemme mellom bleieskift osv. De bygger hus, og hus bygges ikke via en pc.

Vi venter barn i november. Min permisjon går ut 27. august 2012. Da har jeg tatt alt av ferie osv for å gjøre denne lengst mulig. Vi har valgt løsningen med 100% lønn. Det er mulig jeg må gå ned til flere uker og 80% lønn. Det får vi ta stilling til om litt. Det løser ikke problemet, men det letter det litt.

Men altså… 27. august er min permisjon slutt. 28.august skal samboer begynne på sin. Men det har han etter all sannsynlighet ikke mulighet til. Hverken gradert, eller på heltid. Babyen vår er da ca 8 måneder.

Bare for å ha nevnt det, så havner vi selvfølgelig også utenfor barnehageopptaket med ett novemberbarn. Ventelister finnes, men det er mange barn i området.

Så kommer vi til det essensielle: er fødselspermisjonen til for mors, fars eller barnets beste? Er kvoteringen til det beste for mor, far eller barnet? Er fedrekvoten til det beste for far eller barnet?

Hvis det er til det beste for barnet, så svar meg på dette: hva er det som er så bra med at vi enten må sende babyen til dagmamma i en alder av 8 måneder, eller i en barnehage (hvis vi er så heldig å få plass før tiden)? Når ble dette til barnets beste?

Er det da ikke bedre at de tre månedene som nå er forbeholdt far faktisk kan overføres til mor dersom det er umulig for far å kunne ta de ut?
Vi har nemlig ikke økonomisk romslighet nok til at jeg kan ta permisjon uten lønn i 3 måneder for å være hjemme.  Jeg hadde gladelig gjort det for å slippe å sende den 8 mnd gamle babyen til dagmamma eller barnehage, men sånn er det ikke. Vi lever ikke over evne for de som måtte tro det, men det er bare ikke mulig.

Det er forøvrig ikke aktuelt å sende en så liten baby til dagmamma, men det ser jo ut som om det er eneste muligheten vi har.

Som AP-dame svir det litt å være enig med Høyre. Men akkurat her så må jeg faktisk gjøre det. Etter det jeg har skjønt så ønsker de at familiene selv skal kunne fordele permisjonen selv. Til det beste for barnet og familien.

Dette er riktignok en løsning som kommer til å frata endel fedre muligheten til å ta ut permisjon, og det er ikke ønskelig.
Så hva med å lempe litt på regelen:

«12 uker er forbeholdt far, men der dette er umulig å gjennomføre overføres disse ukene til mor»

Ville ikke dette lettet vesentlig på endel menneskers mulighet til å være hjemme med barna lengst mulig? Jeg nekter å tro at reglene slik de er i dag er en utfordring for bare vår lille familie.

Jeg liker ikke å klage over permisjonsordningen vi har her i landet. For den er jo i utgangspunktet utrolig bra. Men den kunne blitt enda bedre dersom de hadde lempet litt på reglene. Og det uten at noen ville blitt skadelidende.

Det gjør vondt å si det, men partiet mitt er vanvittig firkantet fra tid til annen.
Hadde antageligvis ikke skadet om de tok seg en tur ut i den virkelige verden en gang i blant.

Jeg spør igjen: hvem er fedrekvoten til det beste for?

26 thoughts on “Fedrekvote til det beste for barna?

  1. Godt å se at partpisken ikke helt har tatt overhånd hos Pikenes Jens 😀 (Bare sånn for å ha sagt det)

    Likestilling kan ikke vedtas. Det er som med respekt, den må gis. Og først må man respektere seg selv, før man kan respektere andre.

    Selvstendig næringsdrivende blir stemoderlig behandlet i fedrelandet. Sånn har det vært, og det er lite trolig at Arbeiderpartiregjeringen kommer til å forandre på dette. Det gjelder alle slags sosiale ytelser som vi vanlige lønnsmotakere har. Mens jeg drev gården var jeg utsatt for en ulykke og var sykemeldt hele vinteren. Siden det var en arbeidsulykke skulle man tro at jeg ville fått samme tilbud som en lønnsmottaker. Men nei, da måtte jeg ha hatt en ekstra forsikring i trygdekassen, for selvstendig næringsdrivende. Slik at jeg fikk ikke dekket behandling av skaden som yrkesskaden. Hadde jeg vært ansatt på gården hadde jeg fått alt dekket.
    Samme med fødselspermisjon. Var 30.000 (ca) i fødselspenger og ikke snakk om dekning av tapt arbeidsfortjeneste den tida lønnsmotakere får fødselspermisjon. Da var det ikke snakk om at karfolka fikk egen fedrekvote heller.

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, sist om Forståelse eller fornærmelse?

    • Hehe… en vanlig misoppfatning blant folket det at vi lar oss merke med pisken. Vi som er i partiet vet at vi klarer å tenke selv og ikke lar oss bukke under for ledelsen 🙂

      Du har rett i det med likestilling. Den må man gjøre seg fortjent til. Som så mye annet. Men at man kan gjøre grep som letter prosessene tror jeg nok.
      Vet ikke om næringsdrivende nødvendigvis blir behandlet stemoderlig, men det er vanskelig av og til. Med tanke på at det betales skatt og andre ytelser på lik linje meg resten av befolkningen, så skulle man få lik behandling også.
      Nå vil gubben få de pengene han skal ha, men firmaet er jo avhengig av å ha ham i jobb for at det skal gå rundt. Det er der problemet ligger for vår del.
      At det er vanskelig å bli sykemeldt i dette landet hr vi også erfaring med. https://ninaet.wordpress.com/2011/05/24/provoserende-svakt/

      Jeg får heldigvis mellomlegget mellom offentlig støtte og opprinnelig lønn fra arbeidsgiver, så jeg får det jeg skal ha. Men det er ikke alle arbeidstakere som er så heldig.

  2. Man kan undres hvem som skal «profitere» på disse kvotene. I tilfeller hvor det ikke er mulig (rent økonomisk sett) å følge den slagne landevei, burde man kunne lempe noe. Men da får man til svar «Gjør «vi» det en gang, risikerer vi å måtte det gjøre det hver gang og da sitter mødrene med hele «kvoten». Tullpreik. Folk har evnen til å tenke selv og se hva som gjør hverdagen i barnets første leveår, best mulig.
    Men mange regler skal være firkantede og uten rom for skjønn, ser det ut til.
    Håper dere finner en god løsning 🙂

    Akkurat nå er det sommer og vakkert hos meg. 🙂 Håper du har det likedan 🙂

    • Jeg vil veldig gjerne at samboer skal kunne ta ut kvoten sin jeg. Men det ser ikke ut som om det er mulig. Og da må det jo være bedre at jeg får den. Jeg har vondt for å tro at en 9 mnd gammel baby har så veldig godt av 8-timers barnehage om dagen. Men, men… vi finner vel ut av det.

      Nå skinner solen her og.
      Ha en strålende dag 🙂

  3. Jeg er på mange måter enig med deg. Nesten på alle pungter. men om man bruker den reglen som du har nevnt her, at om ønskelig kan ukene overføres til mor. Da vil mange flere arbeidsgivere si til mannen, som ønsker å ta permisjon «Ja, men de ukene kan jo mor ta, om dere vil det». Da har ikke mannen noen uker som er 100% SINE lenger, og arbeidsgivere kan nok en gang utdype hvor utrolig viktig det er at nettopp DEN pappaen stiller på jobb. Om dere får barnehageplass eller ikke kan dere jo egentlig ikke vite helt 100% ennå, selvom dere får et novemberbarn. Men, jeg må bare nevne at når min datter begynte å barnehagen så begynte det ei jente på 8-9 mnd samtidig som henne. Så det går an å få så små barn inn i barnehage, selvom de egentlig ikke stiller innenfor garantien. Men dette vil jeg tro at du VET allerede, for det virker som om du kjenner til reglene. Jeg skjønner at det er tungt for foreldre å overlate barnet til andre, når barna er så unge, men om dere får barnehageplass, så burde dere ta den, du kunne jo muligens ha tatt ut 80% og søkt om plass fom den dagen permisjonen din går ut. Mulighetene er mange. Selvom reglene til tider kanskje er litt firkanta.

    • Jo, jeg ser helt klart det problemet. Det er mange arbeidsgivere som vill holdt mannen igjen på jobb, under påskudd om at de er superviktig for jobben akkurat da.
      Men det må gå ann å se ann sak til sak. Det er jo ikke sånn at alle beboere i dette landet til enhver tid har des amme forutsetningene. Og siden de nå bruker blant annet barnets beste som argument så…..

      Kan godt hende vi får barnehageplass. Det vet man ikke enda 🙂 Mulig jeg ikke skrev det i innlegget, men jeg sender heller babyen i barnehage enn til dagmamma i en alder av 9 mnd. Jeg vet ikke hvorfor, men innbiller meg at det er «bedre» 🙂 Samtidig så harj eg vanskelig for å se at det er bra for en baby på 9 mnd å tilbringe 8 timer i barnehage hver dag. Får satse på en kombinasjon av hjemmekontor, delvis barnehage og noe.

      Ordner seg iallefall helt sikkert 🙂

  4. Selv mener jeg at når staten setter kjøreregler for en familie har staten gått litt for langt. Dem som ikke viser tillit til at barnefaren ønsker og vil tilbringe tid med sitt barn er for meg uforståelig. Om en arbeidsgiver ikke gir barnefaren permisjon kan man ta en alvorsprat med sin sjef, jeg på min side tror at enhver arbeidsgiver ikke har noen problem med å gi dem fri.

    Det er og forblir enkeltfamilien selv som vet hva som er best for sin egen familie, ikke staten og dens regulering..

    • Tja, jeg er ikke så sikker på om det nødvendigvis er å gå for langt. Det er mange mødre som ikke vil slippe til far selv om far vil det aldri så mye. Og det er mange arbeidsgivere som ikke er særlig villig til å slippe far ut i permisjon. Sånn sett så er reguleringen av permisjon veldig bra. Den sikrer både mor, far og barn.
      Men når livet ikke er helt A4, så burde det jo være mulig å finne løsninger i stedet for å si at , tar du ikke det vi vil, slik vi vil det så mister du alt.

      • vestfold sier:

        Det er å gå altfor langt. Norge blir mer og mer en politi(ker)stat der hvert enkelt individ får mindre og mindre mulighet til å bestemme over seg selv, selv innenfor husets fire vegger (les familie). Håper så inderlig på et regjeringsskifte får alt blir helt skakk kjørt. Den mest stabile husholdningsøkonomien for nordmenn (også mest forutsigbar) ble til under Bondevik-regjeringen, altså en Borgerlig regjering uten FrP.

        • Det har vært ett par valg å skifte regjering på. Hvorfor stemmer da ikke flertallet blått hvis det er sånn at det er så veldig mye bedre? Dere får huske på at det er en god del sosiale rettigheter som forsvinner rett vest ved ett blått styre. Samt en hel del rettigheter i arbeidslivet forsvinner. Jeg vil heller bli styrt litt, betale min skatt og bli pålagt en og annen regel jeg ikke liker, enn å miste de fleste godene vi har i samfunnet.

  5. Syns også at man burde få kunne dele permisjonen som man ønsker mellom foreldrene, for jobbsituasjonene osv er så ulik fra familie til familie. Da kunne man planlegge slik at det blir best mulig for alle parter!

    • Jepp. Men jeg er ikke i mot fedrekvoten i seg selv jeg da. Syns fordelingen i bunn og grunn er bra.
      Men når reglene blir så firkantet at det til syvende og sist går utover barnet, så blir det feil. Det er ingenting jeg heller vil enn at pappaen skal kunne ta sine 12 uker, men det ser bare ikke ut som om det er mulig.

  6. Lajoha sier:

    Ser problemet, og som to personer med et nyoppstartet firma kan de heller ikke ansette en person i denne perioden når (jeg regner sterkt med) papirene for dette ikke er på plass i firmaet ennå. Med da kommer tankene inn på det jeg hater her i arbeidslivet, vikarbyrå. Er ikke helt sikker, men er det ikke denne mannen byråets ansvar når det kommer til sykepenger, forsikring osv.? Kan jo bruke permisjonspengene til å betale byrået for denne mannen og da igjen bruke vikarens produktivitet til egen lønn og bedriften går mer eller mindre sin gang.
    Kanskje verdt å sjekke opp.

    • Ikke kan ansette? Hvorfor skulle de ikke kunne det?

      Tror ikke det er vikarbyrået som er ansvarlig for hverken det ene eller det andre. Men man kan få gratis arbeidskraft fra NAV. De har med seg en nå hvor NAV betaler 3 måneder for vedkommende. Det er en mulighet. Problemet er bare at du aldri vet hva du får med deg.

      Utfordringen med å ansette noen er arbeidsgiveravgiften. Den er så høy at den tar kverlertak på sånne nye, små bedrifter. Alt de kunne gått i pluss, går de nesten i minus fordi staten skal ha sitt. Hvilket er helt riktig, men det skaper en utfordring eller to.

      Det ordner seg til slutt, men det irriterer at ting skal være så firkantet på absolutt alt. I noen situasjoner så er det helt greit, men ikke alltid.

    • Ja, tenkte jeg det ikke 🙂
      Varierer helt sikkert fra barnehage til barnehage. Og uten at jeg har noe å henvise til, så er jeg ganske sikker på at så små barn har godt av å være i barnehage i 8 timer.

  7. sjøsjuk sier:

    Heia! Barnhage, fedrekvote, hva er det beste for barnet!? Når det gjelder barn og barnehage, så er mitt svar på det! Barnet har det best og være hjemme med foreldre lengst mulig. Et barns stimulering (lære) går fra 0-5år!Les litt om barns utvikling! Det barnet lærer da i denne perioden,det tar barnet med seg resten av livet! En barnehage kan aldri gi den kjærlighet,omsorg osv. som et barn trenger i de første årene. Barnehage i dag er en plaseringspass for barn. Det moderne sammfunnet!! Bruk heller pengan slik at foreldrene kan være hjemme (fordeling) Det gir trygg oppvekst! Du nevner 8 timer i barnehage, legger seg kanskje kl.19.00 om kvelden. Hvor mye tid er til kos!? Se døgnet i timer! Sånn blir i mange år!! Regelverket har aldri fungert! Fedrekvote er bra , men desverre så finnes det i dag yrkesgrupper som er i en sitvasjon der de ikke kan bruke de såkaldte fedrekvote. Eks. sjøfolk ,selvstendige næringsdrivende som leiefolk som flakser opp og ned dette landet! Virker kanskje litt gammeldags, men eg motstander av at alle barn skal være i barnehage. Det er vi som foreldre som skal oppdra barna, i trygghet, kjærlighet og omsorg. Den utviklingen eg sett i mange år, den har gått i feil vei. Foreldre bør være lenger hjemme 🙂 Min tid når jeg hadde barn, så måtte vi ty til hushjelp! Eg hva sjømann, min kone jobbet skift på sykhuset. Så vår løsning var heller ikke bra, men sånn er det med det yrkesvalget man hadde tatt! Men ungan var no hjemme, 🙂 Sosialisering og lek fikk de i bøtter og spann.Men uansett, så er jo valget dokkers. Husk, det beste for barnet. 🙂

    • Jeg er i bunn og grunn enig med deg jeg. Men desverre så er det sånn at vi ikke har økonomi til å være hjemme til barnet er 5. Og da avgjør det litt av saken. Men jeg har store intensjoner om å ha kortest mulig dag i barnehagen. Jeg kan tross alt kombinere jobben min med hjemmekontor 🙂

    • natalie henriksen sier:

      Jeg kunne ikke vært mer enig!!!
      Jeg skal ha barn i desember, og er kjempe bekymret for hvordan det skal gå økonomisk etter 8 mnd med permisjon. For jeg har ingen intensjoner om å sende babyen vår i barnehage i en alder av 8 mnd. Synes det er helt sykt at staten tvinger folk til å komme seg i jobb fortest mulig, å sende ungen avgårde til fremmedfolk.
      Jeg håper virkelig jeg kan finne en løsning så jeg slipper å sende babyen i barnehage så tidlig. Etter min mening, burde man få lov å være hjemme med barnet i 2 år-

      • Hei Natalie 🙂

        Jeg vil ikke klage på ordningen med permisjon i utgangspunktet. Rett og slett fordi vi faktisk har verdens beste ordning.
        Men akkurat dette med tvungen fedrekvote er jeg litt usikker på. Rett og slett fordi det skaper problemer for endel av oss. Nå har jeg bestemt meg for å gå ut i full permisjon med 80% lønn. Inkludert ferie osv så blir jeg gående hjemme i omtrent akkurat ett år. Det løser iallefall litt.
        Jeg er enig med deg i at det å sende ungen i barnehage i en alder av 8 mnd er noe jeg ser på med gru, så derfor ofrer jeg heller noen lønningskroner. Rett og slett fordi jeg er så heldig at jeg kan. Det er jo desverre ikke alle som har muligheten til det.

        Men jeg syns det blir feil å si at staten tvinger deg til å komme i jobb fortest mulig. Det er ikke statens ansvar at du og jeg får barn (selv om de gjerne vil at vi skal) og dermed er det heller ikke deres ansvar å sørge for at vi kan gå hjemme med lønn i mange år.

        Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet, og håper det ordner seg med permisjon og etterhvert barnehage 🙂

  8. natalie sier:

    Nei, selvfølgelig er det ikke staten sitt ansvar… det var da heller ikke det jeg sa. Fint for deg og andre som har mulighet til å ofre «lønningskroner» da… Så heldig er ikke jeg. Jeg har nemlig ikke fast jobb, jobber som vikar i kommunen, og står uten ei krone etter barnet er fylt 8 mnd. Men så fint at du er så fornøyd da…

    • Jeg vet at du ikke sa det 🙂

      Ja, det er fint for meg og for andre som har muligheten. Du høres nesten snurt ut for at jeg kan?
      Jeg er heldig og er fullstendig klar over at ikke alle er i samme situasjon. Har fast jobb og en arbeidsgiver som legger til rette for at det skal ordne seg til det beste for alle.

  9. natalie sier:

    Nei, jeg er overhodet ikke «snurt». Bare syns det blir teit når du påstår at opplegget er så fint, når det tydeligvis ikke er det for alle!
    Men i utganspunktet så var det ikke deg jeg var enig med… Det var «sjøsjuk» jeg skrev til.

    • Ahh… det så ikke sånn ut skjønner du 🙂 Ikke alltid like lett å se skillene her inne (må jeg få gjort noe med).

      Vel, vi har jo faktisk verdens beste velferdspermisjon når det kommer til barnefødsel. At det ikke passer alle gjør det ikke til en dårlig løsning.
      Jeg syns jo at «ta far permisjonen eller mist den» gjør ting vanskelig, men det blir ikke en dårlig ordning av den grunn 🙂

      Er noe med at selv om ikke alt passer meg, eller deg, at det blir dårlig av den grunn 🙂

  10. lise sier:

    Vi er i akkurat samme situasjon, hvor far har en liten bedrift han ikke kan forsvinne fra for å ta pappapermisjon. Det er jo ikke et reelt valg og måtte permittere ansatte. Og bedriften er helt avhengig av kontinuerlig drift for og kunne fortsette, kroken på døra når kundene forsvinner.
    Vi har desverre heller ikke økonomi til at jeg skal gå hjemme i ulønnet permisjon. Skal spare penger og nok være hjemme en måneds tid ekstra, men da går det ikke lenger. Det er jeg som står for hovedinntekten i hjemmet og hvis denne forsvinner fullstendig sier det seg selv at det blir ganske trangt, etter at lån og avdrag er betalt ville vi sitte igjen med rett over 1000kr og leve for hvis vi bare har fars lønn. Det betyr altså at vårt barn må ut i barnehage ca 9 mnd gammelt. Synes det er litt trist at barnas beste ikke blir prioritert høyere, og at det er åpnet for unntagelser fra loven i spesielle situasjoner hvor det rett og slett ikke er mulig og få det til. Før loven ble endret sist var det et punkt som sa: «dersom faren er selvstendig næringsdrivende i en mindre virksomhet, eneaksjonær e.l., og det kan godtgjøres at uttak av fedrekvoten vil medføre betydelige økonomiske problemer», var det mulig og overføre permisjonen til mor.
    Men nå mister vi den altså. Føles litt kjipt. Ikke har vi rett på kontantstøtte heller før barnet er 1 år. Føles litt som vi faller mellom alle stoler.
    Å ta ut gradert, si en dag i uka, vil bare si at han må jobbe i helgen i stedet og vi må jo uansett ha noen til og passe på barnet de siste 4 dagene.

    • Nå har vi heldigvis kommet frem til at vi kan fungere med 80% lønn for meg. Jeg har hovedinntekten og etter ett lønnshopp før sommeren så tilsvarer 80% av ny lønn nesten 100% av gammel. Det betyr at jeg blir gående hjemme i 53 uker inkl. all ferie, noe som hjelper på betraktelig. Men siden vi får sent høstbarn (bare 6 uker igjen 🙂 ) så faller vi jo utenfor hovedopptaket på barnehage, så problemet er jo ikke løst.

      Jeg vet jeg er heldig som har god lønn og dermed kan gå i 80% uten større problemer, men siden jeg har den desidert største inntekten, så har vi ikke råd til at jeg skal ta ulønnet permisjon. Ikke når vi også sitter igjen med noen få 1000-lapper etter at jeg har betalt alt av lån og faste utgifter. Gubben får jo ikke tatt ut lønn for tiden, siden det viktigere at lærlingene i firmaet får sin lønn.

      Vet det løser seg på sikt, men det er litt kjipt å gå inn i en sånn form for uvisse. Håper det løser seg for dere 🙂

Legg igjen en kommentar

