Ferietid…..

For en gangs skyld har jeg faktisk tatt ferie. I 2 herlige uker skal jeg ikke gjøre noe annet enn det jeg har lyst til. Fri fra jobb, fri fra Facebook (ja, jeg er det litt for ofte ellers), fri fra mail og fri fra blogg. Ikke for det, det blir nok jobb disse ukene, men det er bare kos. Er tross alt barnerommet som skal pusses 🙂

Har allerede hatt en uke fri, og fikk igrunnen gjort masse allerede da. Alle bøkene mine er pakket ned, hyller er tømt og maling er innkjøpt. I tillegg fikk vi tid til å tilbringe noen dager på nordvestlandet.

På vei over Dovrefjell, måtte jeg jo selvfølgelig kikke etter moskus. Med kameraet klart, brillene på nesen og en mann som var parat til å stoppe bilen når som helst la vi i vei. Nå er jeg selvfølgelig klar over at moskusen ikke står i veikanten og venter på turistene, så sjansen for å se noen var jo heller minimal. Hvilket vi selvfølgelig heller ikke gjorde. Neste gang, så får vi heller smette på oss turskoene og ta en tur innover fjellet. Hadde desverre ikke tid til det denne gangen. Men jeg fikk tatt to bilder fra bilen i fart om ikke annet. Når jeg ser etter så er det med så mange bilskilt på de to bildene at jeg får la være å ta de med.

Etter noen timer i bil ankom vi til slutt bestemmelsesstedet. Tingvoll, rett utenfor Kristiansund. Svigerfar kommer derfra, og jeg hadde aldri vært der før, så da passset det fint å tilbringe noen dager der oppe. Samboer hadde bare en uke fri, så vi måtte jo gjøre noe mer enn å bare rydde, pakke og pusse her hjemme 🙂

Jeg syns alltid det er moro å besøke kirker, ikke fordi jeg er religiøs, men fordi det er fine byggverk. Kirken på Tingvoll var intet unntak. Her kan dere se noen bilder derfra:

Tingvoll kirke

Tingvoll kirke

Bildet over: Til venstre ser dere døren fra våpenhuset og inn i selve kirken. Nede til høyre er veggen i våpenhuset og øverst til høyr ser dere orgelet med det flotte rekkverket forran.

Bildet under: Oppe til vesntre er selve kirken. De holder på å fjerne den hvite kalken og tilbake til orginal steinene. Nede til venstre er baksiden av en kirkebenk. Oppe til høyre er våpenhuset og dermed inngangen. Nede til høyre er en minnesten utenfor inngangen over lokale folk som falt under 2. verdenskrig.

Tingvoll kirke

Tingvoll kirke

Kirka kalles også «Nordmørsdomen» og stammer fra høymiddelalderen. Mest sannsynlig bygt mellom 1150 og 1200, og ble rasturert i 1928/1929. Det mest spesielle med kirka er kanskje at det er bygd gangsystemer inne i kistemuren rundt hele kirkerommet. Høyt oppe på veggene kunne man se gangene som gikk rundt.

Her ser dere kirka i sine flotte omgivelser. Bildet er tatt fra andre siden av fjorden:

Tingvoll

Tingvoll

Hva med en hyggelig middag på hotellet? Sjøutsikt, god mat og hyggelig betjening er aldri å forakte 🙂
Hotellet er det hvite bygget i sjøkanten.

Tingvoll Hotell

Tingvoll Hotell

Eller hva med en spasertur langs sjøen?

Langs sjøen

Langs sjøen

Ble ett par turer inn til Kristiansund også. Kjempefin by, men jeg tok ikke med meg kameraet. Synd i grunnen siden det var mye å ta bilde av der. Var innom Arnulf Øverlands galleri og hentet ett bilde til svigers, ruslet rundt på bryggen, fikk kjøpt meg joggesko, bursdagsgave til lillebror og pappa, samt en ny kaffemaskin. Utrolig hva mn får utrettet når man er på tur. Hehe…

Vel, da vet dere iallefall at jeg fortsatt er i live. Titter innom på torsdag (hvis jeg husker hvilken dag det er) med oppdatering av magen. Glemte forrige uke ser jeg, så får bli en dobbelt en denne uken. Uansett så må jeg si det har vært deilig å ikke tenke blogg i det hele tatt.

Forresten: hvis dere vil bli enda bedre kjent med meg, så kan dere kikke innom Helene Drage og lese bloggportrettet av meg. Garanterer at det ikke er en eneste stor avsløring der 😉

Ha en fin uke alle sammen 🙂

 

 

13 thoughts on “Ferietid…..

  1. Enig med deg at kirker ofte er fine byggverk, så det er gøy å se på dem uten nødvendigvis å være religiøs på noe vis 🙂
    Ha en fin ferie videre og husk å slapp av litt 😉

Legg igjen en kommentar

