Uke 24: Det store vognspørsmålet

Vel, vel…. Det er sommer og jeg innser først nå at jeg har skippet to uker med oppdatering. Strengt tatt så gjør jo ikke det noe siden det ikke skjer så mye, men jeg får nesten komme med ett innlegg. Ute skinner solen, for første gang på noen dager, og jeg venter på mannen fra Securitas som skal komme og sjekke alarmen vår.

Ukens mål:
Vekt
: 650 g
CRL: 21 cm
Full lengde: 29 cm
Dager igjen til termin: 114
NY TERMIN
: 13.11.2011

Fomen min: stadig stigende. Eller, den er vel på stedet vil og det er bra 🙂 Eneste er at jeg får voldsomt hjerteklapp innimellom og det er fryktelig ubehagelig. Men det går nå bra det og. Kjenner at jeg lever… hehe.
Cravings: Nothing. Og når jeg nå tenker over det, så er jo egentlig det til det beste for både meg og gubben. Det er slitsomt å hele tiden har lyst på noe, og ikke minst er det slitsomt for gubben som må forholde seg til det.
Utstyr i havn siden sist: Seng er i boks. Maling til rommet, og jammen meg fikk jeg en bleiebøtte fra Babyshop da jeg var innom der og kikket. Vogn er plukket ut, men ikke kjøpt. Venter på høstsalget. Og ja, terassedøren på det fremtidige barnerommet er byttet ut med vindu. Flinke mannen.
Tegn til liv i magen: Kjenner mer og mer. Forrige dagen kunne jeg til og med se magen bevege seg litt. Babyen gjemmer seg fortsatt for pappan sin, men det er vel bare sånn det er 🙂

Wee…. kan konstantere at babyen begynner å bli «stor». Noe som også magen begynner å bære preg av. For all del, magen min er ikke så stor altså, men jeg merker jo at jeg også vokser. Liker det 🙂
Bare se her:

Siden sist har jeg altså gått til innkjøp av seng. Jeg og ei venninne tilbrakte omtrent en hel dag på Ikea, Babyshop og Sandvika storsenter. Riktig så trivelig var det 🙂
Noen syns kanskje det er tidlig å gå iveien å handle inn alt nå, men hva skal jeg egentlig vente på? Dessuten er det fryktelig greit å fordele utgiftene litt utover. Det er jo ikke sånn at utstyret er gratis. Når er det jo ikke sånn at det er spesiellt dyrt på Ikea. Men de hadde salg på babysenger, så da var det jo bare å benytte muligheten. Fikk seng og madrass for under 1000-lappen og syns igrunnen det var helt greit. Senga må jo byttes ut etterhvert likevel, kvaliteten er god, så hvorfor bruke mer penger enn man må til å begynne med?
Joda, kun det beste er godt nok. Men hvem har sagt at ikke Ikea er best på enkelte ting?

Det store vognvalget.
Seng er nå en ting. En annen ting, som jeg syns er mye vanskeligere er valget av vogn. Akkurat det der har jeg ikke greie på i det hele tatt. Mye man kan synse seg frem til, men akkurat vogn, der er jeg uten grunnlag for synsing også.
En ting jeg derimot er veldig bestemt på er at jeg skal ha vogn med 4 hjul. Dette er basert på følgende:
– vi får ett vinterbarn og vogna må derfor være stødig på snøete veger
– vi bor ett sted hvor det snør uhorvelig mye om vinteren, hvilket betyr at argumentet over står av seg selv
– vognr med 4 hjul har større bag (ser det iallefall ut som) og med vinterbarn må vi ha plass til å holde babyen varm i vogna
– vogner med 4 hjul har større plass under
– vogner med 4 hjul er mer håndterlig i ulendt terreng – tilfelle vi skal på hytta til mamma og pappa feks. Selv om det ikke er vogn å dra med ut i skog og mark, så gir den iallefall mulighet for å ta seg en tur på grusveier og stier.

Hmm… flere argumenter? Ja, helt sikkert, men jeg kommer ikke på de nå. Samboeren klarer ikke helt å skjønne hvorfor jeg ikke vil ha vogn med 3-hjul, men det er ikke alt han trenger å skjønne heller. Hehe…. Det er jeg som blir gående hjemme i permisjon når været er på sitt værste, så den avgjørelsen tar jeg selv tror jeg. Han kan få være med å velge farge 😉

Folk jeg har snakket med har ulike preferanser på merker også. Den ene naboen har en Emaljunga, den andre naboen har en Simo. Jeg tror at valget mitt har falt på en Simo kombivogn. Rett og slett fordi den kan brukes så lenge jeg har behov for vogn. Baggen er løs og kan tas ut når jeg har behov for det (greit når man er på besøk feks), og når babyen er for stor til det, så er sportsvognen klar til bruk. Det er jo ikke så mange årene man trenger vogn, og jeg gidder ærlig talt ikke bytte så veldig ofte.
Den er riktignok litt tung. 20 kg totalt. Men jeg trenger ikke bekymre meg for å bære den noe sted. Er bare å dytte rett inn i garasjen. Eneste er inn i bilen, men akkurat det skal jeg fint klare. Har sånn fint baggasjerom hvor det ikke er kanter eller noe, så da går nok det greit.
Får heller kjøpe en reisevogn i tillegg slik at man kan ha den med på ferie hvis det skulle trenges etterhvert.

Oh well…. Valgets kval 🙂 Finner uansett ut av det. Men dere må gjerne komme med noen råd angående vogn, dersom dere har noen 🙂

30 thoughts on “Uke 24: Det store vognspørsmålet

  1. Linda sier:

    Så NYDELIG mage du har!!! HURRA!!!

    Takk for en utrolig koselig «tittedag» i butikkene 🙂 Var stor stas å vandre rundt i baby-verden! Hihi…

    Når det kommer til vogner er jeg enig med deg. Simo har alltid vært min favoritt, og spesielt kombidelen. Dessuten passer den deres bruk perfekt både med tanke på hvor dere bor og årstid babyen melder sin ankomst! Bare synd du ikke får den brune… 😀

    • Hehe… ja, skulle gjerne hatt den brune. Men siden samboer ikke liker brunt og må få velg litt kan jeg klare meg med svart. Er så mye fint tilbehør vet du 😉

      Jo, det var en kjempekoselig «titte-dag». Veldig glad for at du orket å være med 🙂 Flere sånne får vi nok etterhvert skal du se 😀

  2. Jeg kan nok INGENTING om vogner, nada. De burde ha hjul slik at man trille og barnet burde ligge godt og beskyttet.. Det jeg vet!
    Men kjempefine magen!

  3. For å få en lettere vogn er det lurt å velge en med aluminiumsunderstell – har jeg hørt! Men det er jo ikke sikkert modellen dere har valgt kommer med det?!
    Kjempefin mage<3

    • Jeg tror ikke den vognen har sånt understell. Men det går nok bra. Å skyve den er jo bare god trening, og så mye skal jeg jo ikke ha den inn og ut av bil uansett 🙂 Men jeg skal huske på det når jeg er på butikken for å plage de ansatte med spørsmål. Hehe….

      Liker magen jeg og. Deilig å gå gjennom sommeren med struttende front (på flere områder… hehe) ❤

  4. I by’n, på gata og på asfaltvei er firehjulsvogna stødig og god, og vekta spiller ikke så stor rolle (utenom ved løft). Men vekta kan det kompenseres for med god løfteteknikk og god plass.
    På vinterføre og i ulendt terreng er firehjuls bagvogn ikke alltid førstevalget.
    Det beste er faktisk bæresele på magen med snusken i saueskinnsdress/-overall. Vi sydde selv både sele, dress og overall til våre tre. Norsk pelssauskinn er både mykt og varmt selv om det er klipt ned til 12 mm og kan vaskes på ullprogram. Og ungene holdt varmen godt selv i vintervær med minusgrader og nordasno (alle mine er født på høsten/vintern). Ble en ekstra omgang med rens av Husquarnaen etter at den slet seg gjennom pelsen, men sånn er det bare.
    Nestbest i snø og uføre er joggevogn (trehjuls med hengekøye, ikke bag) og saueskinnspose. Og det har jo alle til ungen, uansett? Eller en Voks-i pose. Et minimum er et saueskinn som snusken har å ligge på. Anbefales av alle prematuravdelinger, (been there, done that).
    MEN, man skal ha med bleier, stellesaker og ekstra klær, derfor vil langt de fleste ha bagvogn. + at snusken også har senga si med seg.

    Ei studievenninne spurte akkurat det spørsmålet på fjæsboka her på forsommeren, og det hele hurven med ergoterapeuter var samtstemte om, var joggevogn i ulendt terreng og snøføre, bagvogn i by’n og på god vei. Men så er det jo også faget vårt, å kartlegge behov og legge til rette for menneskelig aktivtet. Også for mor og barn 🙂

    Du finner den vogna du trives best med, uansett hva velmenende omgivelser måtte mene 🙂

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om sau i by’n

    • Ja, ser der var mye jeg ikke hadde tenkte på.
      Saueskinnsposen er i boks. Mamma har gravd frem den hun brukte til meg og lillebror og den er i fin stand til å brukes til lille baby. Må bare få sydd nytt trekk på, siden 80-talls orange ikke er helt min smak 🙂
      Kjenner jeg meg selv rett, så kommer jeg ikke til å ferdes ute i snøføyka så veldig mye. I tillegg så er det ikke ofte jeg kommer til å begi meg på ulendt terreng de første månedene. Jeg syns det er greit å ha en bag man kan ta ut, fordi man da kan ha noe å plassere baby i hvis man er på besøk osv. I forhold til soving og lignende.

      Ser iallefall at naboene er skjønt enige om at 4-hjul har passet best for de her oppe i lia, så da velger jeg å tro at det kanskje ikke er en dum løsning 🙂

      Men jeg skal ta med meg innspillet ditt videre 🙂

  5. Fine magen 🙂
    Vognråd? Nope, endringene er for mange siden jeg trillet egen, narnebarnvogn blir noe helt annet.
    Bare en gang i blandt 🙂
    Vinterbarnet vårt hadde firehjuls. Sommerbarnet også, men brukte mye bæresele 🙂
    Likevel det er ditt valg 🙂

  6. Hanne sier:

    Du er så fin fin min venn… Er nesten og mer deg nesten så jeg får lyst på en til bare for å få oppleve det å gå gravid en gang til for det er helt utrolig….
    Når det gjelder vågn må du finne en du med din høyde spaserer godt på tur med og jeg kan anbefall at dere velger luft dekk som en MYE bedre enn de vanlige harde og det serlig på vinterføre. Ett tips helt vekk fra vogn er å gå til innkjøp av ett saueskinn som du får gleden av å ligge på og kose på og som prinsessen kommer til å føle seg ekstra trygg når hun ligger på i sengen,vognen på overnatting forde det lukter mamma av det og det er tryggheten selv 😉

    • Takk takk, vennen ❤
      Liker magen min jeg… Hehe….

      Høyden på Simo-vogna er perfekt for både meg og gubben. Også er håndtaket justerbart, så det går ann å endre. Vogna har også luftdekk, så den biten er i boks 🙂

      Den gamle saueskinnsposen som mamma brukte i vogna til meg og broderen er på vei til renseriet. Og saueskinnsfell er bestillt. Av en ordentlig sau altså 😀
      Kom med alle tips du har vennen. Du har jo erfaringen og jeg ingen 🙂 Ikke sikkert jeg hører på alle, men det er bare å komme med de 🙂

  7. sjøsjuk sier:

    Det veks og det veks 🙂 Anbefaler en vogn med store hjul til vinterbruk! Sauskinn i bunn, og ikke for mye klær! Eg kan love at de gir beskjed, når de er for mye innpakket! 😉
    God sommer 🙂

  8. Celin sier:

    Simo er en utrolig bra vogn, godt valg:-) Har en selv for tiden, stabil, vanntett og god vogn i all slags føre. Eneste er litt trøblete å dra med den store bagen på flyet. Jeg gikk til innkjøp av en babytravel softbag som passet perfekt i flyhylla (og kunne brukes i vogna med sikring i enden), veldig greit så slipper man å bære ungen hele tiden:-)

    • Syns det virker som en bra vogn ja, så godt å høre at andre er fornøyd med den også 🙂
      Jeg tror ikke flyvninger kommer til å bli noe stort problem for oss, men dersom vi skulle finne på å legge ut på tur, så skal jeg ha tipset ditt i bakhodet 🙂 Så takk for det 🙂

  9. Anonym sier:

    Jaja, en god ting kan man sjelden få for mye av, eller…? 🙂
    Håper ferien var ok, og at formen er bra?

    • Hehe…. joda, det kan nok bli for mye, men ikke med dette som årsak 😛
      Ferien harvært strålende, men det er godt å være tilbake på jobb. Formen er fin-fin, men tar en dag av gangen 🙂

  10. Anonym sier:

    Nei i denne sammenheng er det vel bare helt greit!
    Ser i alle fall flott ut…både her og der 😉
    Ble dårlig med bikinibilder??
    Joda, godt å være tilbake, men himmel så mye som skjer i løpet av tre uker ferie….innboksen renner over her….sukk….

    • Bikinibilde ja…. Har ikke fått tatt noen enda… Hehe…

      Er så heldig at de fleste andre har hatt ferie også, så da er det ikke så mange mailer som ligger her og venter. Myk start etter ferien er alltid bra 🙂
      Du kommer nok gjennom de til slutt skal du se 🙂

  11. Anonym sier:

    Hmf…jaja, sommeren er vel ikke over enda 😉

    I min bransje tar ikke alle fri på en gang, her er det business hele året. Dermed ligger det som regel både arbeid, og kontroller og venter…
    Halvveis nå…ser lyset der fremme 🙂

    • Nei, det er den jo slettes ikke. Er nå finværet og de varmeste dagene kommer 🙂

      Av de vi representerer så er det mange på jobb, men de klarer seg stort sett somemren gjennom. På kontoret er vi til sammen 18 stk og de fleste av oss har ferie samtidig. Stille og rolig for de som er her om ikke annet 🙂

      Snart kan man vel gå hjem? Myk start som sagt 😛

  12. Anonym sier:

    Stemmer det…ser ut vinduet, og sola skinner…..
    Må vel jobbe en liten stund til? Men snart… 😉

Legg igjen en kommentar

