Strikkeprosjekt 1 & 2

Midt i all elendigheta må jeg skrive ett innlegg om mine nye prosjekter.

Jeg har tidligere skrvet ett par innlegg om at jeg vurderte å ta opp strikking som hobby. Som sagt så gjort. Det er noe med denne strikkekunsten som er verdt å bevare. Joda, det blir like fint om alt industrieres og strikkes på maskin, men det blir ikke det samme likevel. Og det er tross alt litt moro å kunne strikke til sine egne barn 🙂
(Innleggene finner dere forøvrig under kategorien «hobby» i venstremargen.)

Det tar litt tid med meg, og siden jeg måtte lære strikkingen på nytt, er jeg først nå ferdig med prosjekt 1. Eller, det er ikke helt sant, for jeg er faktisk ferdig med prosjekt nr 2. Glemte bare å legge ut bilder av det første, så da legger jeg de ut nå.

Prosjekt 1.

Jeg begynte egentlig på noe helt annet enn hva jeg fullførte. Viste seg at jeg tok  meg litt vann over hodet.
Tenkte som så at ett pled ville være enkelt nok. Å strikke på retta klarer jeg, å strikke på vrangen måtte jeg lære meg. Vel, som sagt så gjort, prosjektet ble satt igang.
Til å være mitt første strikke-prosjekt må jeg si at jeg er ganske så fornøyd. Bare se her:

Ok, jeg må innrømme en ting. Pleddet er ikke helt ferdig. Det skal nemlig være en heklekant rundt hele greia. Men siden jeg ikke kan hekle, har jeg satt bort det til svigermor.
Ferdig skal det se slik ut: Drops Fabel

Drops har forøvrig utrolig mange flotte oppskrifter. Godt forklart og ikke minst så har de videoer på hjemmesiden som forklarer hvordan man skal gjøre både det ene og andre.

Prosjekt 2.

Dere som strikker, er sikkert kjent med «Lillestakken». For dere andre, så er det en meget enkel kjole å strikke. Rene nybegynnerkjolen faktisk.
Man strikker forstykke og bakstykke hver for seg, syr sammen i kanten og vips så er den ferdig.

Det lille bildet er begynnelsen på fremstykker, det store bildet viser ferdig fremstykke:

Her er ferdig prosjekt:

Den ser litt skjeiv ut på bildet, men det var litt vanskelig å få tatt ett bra ett. Uansett så ser dere hvordan det ble.
For å være helt ærlig så er jeg faktisk litt stolt av meg selv. Det er tross alt første gang jeg tar i en strikkepinne siden ungdomsskolen. Og det er noen år siden det og. Erfarne strikker vil nok oppdage feilen med en gang, men pytt sann. Jeg kan alltids strikke den en gang til og få det rett da 🙂

Neste plagg som skal utfordres er en ullbukse 🙂
Kanskje dere får se bilder av den og.

Advertisements

10 thoughts on “Strikkeprosjekt 1 & 2

  1. Jeg tror du kommet til å bli flink til å strikke, jeg. Det er rart med det. Gamle teknikker og gammeldags håndverk gjør en godt.
    Når man har barn i magen dukker det opp mye rart i tenketanken :.-) og det gir en god følelse å kunne legge et egenlaget teppe rundt en liten kropp: Eller en genser 🙂

    Keep on

    Ha en vakker dag 🙂

    • Øvelse gjør mester, er det ikke det de sier?
      Om jeg kan strikke uten å gjøre store eller synlige feil, så skal jeg være fornøyd. Tror ikke jeg kommer til å begi meg ut på de helt store mønstrene 🙂
      Men det er artig. Og det er artig å vite at man kan være med på å føre en sterk tradisjon videre 🙂

      En strålende dag til deg 🙂

  2. Linda sier:

    Så nydelig kjolen ble!!! Du er kjempe flink!!!

    Moro at du liker å strikke 🙂 Jeg har en haug prosjekter liggende halvferdig, så får ta meg sammen og avslutte noen av de… Har en fæl tendens til å bli overivring og støtt og stadig begynne på nye spennende ting… 🙂

    • Takke takk 🙂 Den ble ikke så værst 🙂 Men tror jeg må strikke den en gang til bare for å få den til å bli helt riktig. Hehe….

      Du som er så flink som du er kan ha flere prosjekter på en gang. Jeg derimot må gjøre meg ferdig med ett før jeg begynner på noe nytt. Klarer ikke hente meg inn igjen hvis ikke 😛

      • Linda sier:

        Tusen takk! Men problemet er vel heller at jeg aldri blir ferdig med noe… Hehe… Har tepper, sparkebukser, kjoler og jakker liggende strødd rundt omkring halvferdig… Kanskje jeg klarer ta meg sammen snart… Prøver støtt og stadig med kjøpeforbud før alt er ferdig, men klarer aldri holde det… 😀

        • Hehe.. .er noe med det.
          Greit å gjøre seg ferdig med noe iallefall 🙂
          Foreløbig klarer jeg å gjøre meg ferdig, men blir jeg flinkere så ender jeg vel opp som deg tenker jeg 😉

  3. Ønske jeg kunne strikke, men ga opp da jeg prøvde å lære meg det for noen år siden! Men kjempesøt liten kjole, den finnes vel ikke i min størrelse?

    • Jeg trodde heller ikke jeg kunne, men så var det ikke så vanskelig likevel. Jeg gjør fortsatt feil, men ikke så mange lenger iallefall 🙂
      Man kan sikkert strikke den kjolen i voksen størrelse også 🙂

  4. Så flink du er 🙂 Jeg prøvde meg på stikking engang, det ble ikke pent… Likte veldig godt det pleddet, blir nok bra når den lille kommer! Så jeg må bestille av deg den dagen jeg blir gravid da? 😉

    • Takk og takk 🙂
      Trodde ikke jeg kunne, men fant igjen noen gamle kunnskaper ett sted 🙂

      Med mindre du har tenkt til å få små akkurat nå, så kan det jo hende jeg rekker å bli så flink at jeg kan strikke for andre og 🙂 Så du får jo bare prøve å bestille når den tid kommer.