Uke 26: Hva skal barnet hete?

Tiden flyr og det blir bare kortere og kortere til jeg skal ut i permisjon. Da jeg begynte på jobb igjen på mandag innså jeg at det på dagen var 3 mnd til jeg ikke skal sette mine føtter der igjen på evigheter. 3 måneder igjen til jeg skal gå ut i permisjon. Frem til da skal jeg nyte livet med stor mage, forventninger til det som skal skje, skrekkblandet fryd, shopping og jobbing.

Vekt: 900g
CRL: 22,5 cm
Full lengde: 31 cm
Dager igjen til termin: 100
NY TERMIN
: 13.11.2011

Fomen min: Har de siste dagene hatt enormt vondt i lyskeområdet og frykter en bekkenløsning. Men er bedre i dag. Ellers er formen upåklagelig. Forterer sliten enn til vanlig, men det hører jo med 🙂
Vil være i god form 🙂
Cravings
: Ingenting, men nå som jeg er tilbake på jobb så sniker jeg til meg en Whooper på bussen hjem fra jobb. Smaker fortreffelig hver gang 😛
Utstyr i havn siden sist: Har skrevet liste iallefall over ting jeg skal handle. Fremskritt.
Tegn til liv i magen: Har hatt en turner i magen de siste to dagene. Moro å se og kjenne at magen spretter rundt :-)

Hva skal barnet hete?
Når det kommer til navn, så er det ikke bare bare å bestemme seg. Vi vet jo at det blir en jente, men det er like fullt vanskelig å bestemme seg for hva det skal bli. Vi skal jo bli enige også, noe som er kan være vanskelig når man har ulik smak 🙂
Personlig har jeg noen veldig bestemte meninger om dette med navn og det har hjulpet litt på i prosessen:

  • ingen Æ-Ø-Å
  • norskklingende, men lett å uttale for andre utenfor riktes grenser
  • navn som passer gjennom hele livet
  • ingen sære navn
  • ingen «bygde-dobbeltnavn»

Vi lever i en ganske så internasjonal verden, og syns derfor det er greit å ha ett navn som gjør det enkelt å presentere seg i utlandet. De særnorske bokstavene som Æ-Ø-Å er ikke enkle bokstaver å forholde seg til annet enn her til lands.
Det er greit med spesielle navn, men trenden er jo å finne de merkeligste navnene å kalle ungen. Det er jeg ikke med på. Eple, pære og banan er med andre ord utelukket. Det samme er Vinter, sommer og høst. Vår kunne vært ett alternativ, hadde det ikke vært for bokstaven i midten. Sol er nydelig, men det er ikke noe jeg har tenkt på selv og dessuten så er det kanskje opptatt 😉

Nå har det seg jo sånn at vi faktisk har valgt navn til babyen. Men jeg tenkte likevel at dere skulle få bidra litt. Dessuten så må jeg jo teste ut den «poll»-funksjonen som er her 🙂 I tillegg så kan det jo være at det navnet vi har plukket ut ikke passer i det hele tatt når babyen kommer, så dersom flertallet velger noe annet enn oss, så kan vi jo alltids ha det som en god nummer to. Det er forøvrig lov til å komme med flere forslag i kommentarfeltet 🙂
(Jeg ser IKKE hvem som stemmer hva, så her er det bare å trykke i vei :-))

22 thoughts on “Uke 26: Hva skal barnet hete?

  1. Kom til å tenke på Marit når jeg leste kriteriene dine, og Kristin(e) som gjerne blir Christy på engelsk. Hedda dukka også opp i hodet mitt, det er også vanlig i Algerie for eksempel.
    De navnene du tenker på er pene alle sammen, og jeg skal ikke gi meg ut på noen rangering.

    Dobbeltnavn er visst ikke vanlig på samme måten sørover som hos oss nordfra forstår jeg. En teori som er satt fram om navneskatten nordover er at om de ikke hadde annet å gi ungene så kunne de iallfall få mange navn. Selv er jeg oppkalt etter tippoldemor på morsida og farmor. Og når noen bruker begge navnene oppfatter jeg det som omtanke og respekt hos den som kaller meg Ragnhild Alma. Ikke bare respekt for meg, men også for de to jeg er oppkalt etter.
    For det er noe med navn, de beskriver personen, hans/hennes væremåte og påvirker også den enkeltes tilnærming til livet. Og som du sier navnet skal passe også i voksen alder, så det er ikke bare bare å velge navn til snusken.

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, med gjesteinnlegg om å leve langsomt

    PS Kos deg videre i svangerskapet, blir alltid så glad når alt går bra 😀

    • Vi har vært innom Kristin, men avstod fra det. Husker ikke helt hvorfor, men tror det var noe med likheten til en eks. Min eks het Christian, så tror det var derfor. Mye rart som spiller inn 🙂

      Jeg har jo ett dobbeltnavn. Bruker begge når jeg signerer og presenterer meg, men ikke ellers. Mitt navn har jo også en historie. Jeg er oppkalt etter en oldemor. Skulle vært oppkalt etter to, men bestemor satte seg visst skikkelig på bakbeina, så da ble det ikke sånn.
      Syns dobbeltnavn er fint, men det er endel som jeg holder meg unna. De typiske «taper-navnene». Altså, misforstå meg riktig, ingen er tapere, ei heller på bakgrunn av navnet. Men det er noen som gir dårlige asosiasjoner.

  2. Spennende 🙂 Jeg har allerede bestemt hva mine barn skal hete, både om jeg får gutt og jente, gjenstår bare å overtale mannen 😉 Gleder meg til å se hva du velger! 3 mnd ja, det høres så mye ut, men fy søren så fort det går! Fint å høre at du er iform enda da 🙂

    • Jeg var også veldig klar på hva barnet skulle hete dersom det ble en jente. Det har jeg vært i alle år. Men jeg måtte gi meg desverre. Sånn er det bare noen ganger. Viktigste er jo at vi er enig til slutt 🙂

      Jo, formen er fortsatt bra og håper det holder. Nok å gjøre på jobb i disse månedene, så å bli sofasliter er ikke noe alternativ. Hehe….

  3. Synes det var mange fine forslag dere hadde jeg, men nå ble jeg da veldig nysgjerrig på hva dere har bestemt dere for 😉

    Og reglene dine er jeg helt med på, det eneste er at det er vanskelig å finne et navn som skal passe gjennom hele livet. For de typiske navnene vi synes passer på gamle passet på unge for en generasjon siden, og motsatt. Så å finne et voksent navn i dag kan fort bli til et typisk barnenavn om 50 år 😛

    Og vet ikke helt om jeg har hørt om så mange «taper-navn» for jenter. Og selv om man ikke skal dømme noen på navnene så tenker mange dessverre sitt når de hører navn som «Bernt-Ronny» og «Kåre Bjarne»…

    • Trodde du viste hva vi hadde bestemt oss for jeg? Men vi var kanskje ikke kommet helt dit da vi var på besøk sist 🙂
      Joda, navnetrenden endrer seg og det kan være vanskelig å finne noe som passer livet ut. Men det er likevel noen som er mer gammel-dame navn enn andre 🙂

      Ikke mange typiske «taper-navn» for jenter. Men det er noen der også som har en dårligere forutsetning enn andre.
      Har mange eksempler på guttesiden derimot 😉

  4. Anonym sier:

    Hos oss ble navn valgt ganske greit, ettersom ingen skulle kalles opp etter noen, og man var rimelig enig om hva som passet av navn.
    Lite krangling og slåssing om det 🙂

  5. Det er ikke enkelt å velge navn, men jeg er enig i kriteriene dine.
    Når guttongen ble født hadde vi jentenavn helt klart og sånn høvelig et guttenavn klart, men det ble noe helt annet enn først tenkt! Kanskje vi bare så at han passet til det vi kalte han for?! 🙂

    • Det kan være litt trøblete, men vi har klart oss uten de store kranglene 🙂 Vi hadde slitt mye mer om det var guttenavn vi skulle finne ut av.
      Er greit å ha ett back-up navn for det er jo slettes ikke sikkert ungen passer til det man har valgt ut 🙂

  6. Vi kjente ingen av dem som kom, så vi ventet til de ble født 🙂
    Begge har fått sine navn etter at de «ble sett» og ingen av dem har klaget i etterkant. og ikke kranglet vi heller. Men vi holdt generasjonene foran oss borte fra å delta i navnevalg.
    Heldige oss.

    Magebilde????

    Ha en vakker dag :-9

    • Når man ikke vet, så er det jo ikke så enkelt. Hadde vi ikke visst, ville vi nok uansett ha plukket ut noen til begge kjønn 🙂
      Magebilde kommer neste gang 🙂

      Fin-fin dag!!

  7. Lajoha sier:

    Det er jo noe rart med det å gi barnet navn, om man er enige eller uenige, sikker eller usikker, men den dagen man for første gang legger øynene på barnet så er det som lyn fra klar himmel og man bare vet at «det» skal barnet hete.

    Lykke til. 🙂

    • Det vil jeg tro 🙂
      Men det er godt å ha noen forslag i hodet og gjort noen tanker rundt det. Vet jo om folk som ikke har brukt måneder etter fødselen på å tenke navn 🙂

  8. Navn er neimen ikke lett nei. Vi hadde navnet klart om det ble jente. Men på to av de tre UL vi har vært på, så har det blitt sagt at vi venter gutt. Sleit lenge med navn. Var ikke enige i det hele tatt. Krangla nesten. Men en kveld så bare datt det et navn ned i hodet mitt, og jeg husker jeg så på Øyvind og sa «hva med NN», og gjett hva. Han var enig. Så nå er navnet bestemt. Men det er hemmelig frem til han er født.

    • Vi hadde slitt om det ble en gutt, for vi har bare klart å komme på jentenavn… Hehe….
      Har ikke kranglet over navn faktisk. Litt overrasket igrunnen. Men vi satte noen regler først og da har det egentlig gått greit.
      Hvordan går det med «sette i gang fødselen prosjektet» ditt??

Legg igjen en kommentar

