Sultne barn i Afrika!

Det er lite som smerter mer enn å lese om sultne barn. Det være seg sultne barn i Norge eller sultne barn i Afrika.
Nå som jeg går med ett barn i magen selv, så er det kanskje enda vondere å lese om og jeg priser meg lykkelig over at jeg bor i Norge, ett velutviklet land, med gode velferdstilbud og mat «på hvert ett hjørne». Jeg har en stødig inntekt og taper lite på å gå ut i permisjon. Jeg kan ta meg av meg og mine. Lucky me!

Men bortsett fra at jeg er Plan-fadder og gir en slant i ny og ne til gode formål (med andre ord når jeg en skjelden gang har mynt i lommeboka), så prøver jeg, som så mange andre, å skyve verdensproblemene unna. Det er rart med det. Vi lever i vår egen lille boble her oppe i nord. Våre problemer kan se ut som om de dreier seg om hva man skal ha til middag og hvor man skal feire bursdagen til poden sånn at h*n blir enda litt mer populær.
Men så er det jo sånn at når en katastrofe rammer her hjemme, så blir man med ett mer oppmerksom på hva som skjer der ute i verden også. Avisene kunne nemelig meddele her om dagen at før terroranslaget i Oslo og på Utøya så var givergleden overfor de sultne barna i Afrika heller laber, mens den i etterkant økte markant. Om det har en sammenheng aner ikke jeg, men det var iallefall det media kunne meddele.

12 millioner mennesker er rammet av den største sultkatastrofen i vår tid.

FN kan melde om at hele 12 millioner mennesker vil trenge nødhjelp de neste seks ukene. Etter tre år med tørke har en hungersnød av dimensjoner rammet Afrikas Horn. Titusenvis av mennesker er allerede døde. Og flere vil det bli dersom ikke verden bistår med nødhjelp.

Dadaab flyktninger (www.care.no)

Jeg har tidligere skrevet om CARE sin innsats for å gi jenter og kvinner i Mali en bedre hverdag ved å blant annet opprette vannbrønner i landsbyene. I tillegg til å sørge for at de slapp å gå milevis om dagen for å hente vann, noe vi får i springen når vi måtte ønske det, så bidro prosjektet også til å gi jentene større mulighet for skolegang og utdannelse. Denne gangen setter de søkelyset på hungernøden i Afrika. CARE har i tillegg ett ekstra fokus på å hjelpe kvinner og barn. Ikke fordi menn ikke trenger hjelp, men fordi kvinner og barn oftest blir forbigått og oversett. CARE driver nødhjelpsarbeid i de hardest rammede områdene i Somalia, Etiopia og Kenya.  Så langt har de nådd mer enn én million mennesker, blant annet med distribusjon av mat, vann og medisiner.

Dette innlegget er ingen instendig bønn om å gi penger. Jeg vet at mange av dere gir til andre formål og de fleste velger sine mål utifra egen overbevisning. Det finnes tross alt mange gode organisasjoner der ute som hjelper til på sine måter. Men hvis jeg, med dette innlegget, kan bidra til att bare ett menneske ekstra gir en liten slant, så har jeg iallefall oppnådd noe. Vi har vel alle sett de grusomme bildene på tv, hvor barna er så utmagrede at det ikke er til å tro. Store triste øyne som stirrer mot deg på skjermen. Her kan dere i tillegg lese noen av historiene til menneskene som er rammet av dette.

Klarer du å sitte å se på at andre sulter?

9 thoughts on “Sultne barn i Afrika!

  1. Det er vel ingen som blir latt tilbake uberørt av dette? Eller?
    Kan jeg få lov til å bruke siden din til å «markedføre» en annen hjelp?
    Det er ikke katastrofehjelp, men hjelp til selv hjelp.?

    Ha en vakker og meningsfylt dag :-9

  2. Hei Nina Elisabeth
    Tusen takk for dette fine og viktige innlegget. Det er flott at du hjelper oss å spre budskapet om det som skjer på Afrikas Horn og om at det faktisk nytter å hjelpe!

    Hilsen Grethe i CARE

  3. sjøsjuk sier:

    Jau du! Det er en katastrofe, men eg har alltid lurt hvor er Afrikas hjelp i dette? Det eg har fått meg for øyeblikket er at det kun to Afrikanske land som hjelper til med nødsendinger!
    Naturligvis skal en hjelpe, men eg blir litt sånn skurrende! Når eg veit at det finnes en ufattelig rikdom i Afrika. Nok politikk! Så en for bare håpe at regnet kommer, og den hjelpen som kommer, når fram!

    • Ja, du kan så si. Men jeg leste ett sted at vellykkede afrikanere bare trekker på skuldrene og ikke bryr seg. Det er sikkert ikke hele sannheten, men blir jo på en måte bekreftet av at de ikke hjelper sine egne.

      Nå har jo til og med hjelpesendinger blitt stjålet og selges til høystbydende 😦

Legg igjen en kommentar

