«Er det ingen solidaritet mellom de uønskede gravide og de ufrivillige barnløse?»

Dette var overskriften på en artikkel i Dagsavisen i går. Artikkelen refererer til ett innlegg Kjell Ingolf Ropstad skriver i sin blogg. Ropstad er forøvrig stortingsrepresentant for KrF, uten at det egentlig har noe å si utover det at han er med og bestemmer i dette landet.
I dag har han kommet med ett innlegg om at samfunnet ikke stiller opp for gravide.

Jeg står nå midt i ett svangerskap og jeg har tidligere vært gjennom en abort. Med andre ord har jeg iallefall egenopplevd erfaring til å mene noe om dette. Ta det med ro, jeg mener ikke at Ropstad og andre som ikke har vært gjennom det ene eller andre ikke har rett til å mene noe om dette. Det har de selvfølgelig.
Men her er min betraktning.

Da jeg valgte å ta abort var jeg i ny jobb, i ett usikkert forhold, og selv om jeg var gammel nok så var jeg slettes ikke voksen nok til å bli mor. Jeg hadde god økonomi, så det var ikke noe argument for å ta abort. Jeg følte derimot at jeg ikke var hverken klar eller skikket til å bli mor. I seg selv syns jeg faktisk det er ett godt argument. Skal man sette barn til verden, bør man i det minste kunne ta seg av de på en god måte. Joda, man vokser på seg modenheten under ett svangerskap, men likevel.
Det var ingen enkel avgjørelse. Jeg visste jeg gjorde det rette, men det var likevel ingen enkel avgjøre. De som uttaler at det å ta abort er en enkel løsning aner ikke hva de snakker om. Det er kanskje det enkleste av to «onder», men enkelt er det slettes ikke. Dette er en avgjørelse som sitter igjen i hodet lenge etter at den ble tatt og gjerningen utført.

Å få oss jenter til å føle skam for å ta denne avgjørelsen er ingenting annet enn nettopp skammelig. Vi trenger ikke den belastningen i tillegg.

Men så sier Ropstad at ufrivillig gravide bør vurdere å bære frem barnet for å hjelpe ufrivillig barnløse. Jeg kjenner at jeg blir litt kvalm. Ikke fordi det ikke er en god tanke, men fordi en graviditet fører med seg så utrolig mye at jeg ville ikke unne min værste fiende å bære frem ett barn man ikke ønsker for å gi det videre. Som den sosialisten jeg er, er jeg selvfølgelig for den solidariske tankegangen, men dette handler om så veldig mye mer.

Jeg er 28 uker på vei i dag. Det har vært uker med glede, tårer, kvalme, vondter, mer glede og enorm lykke.
Lykken gjør at du overlever dagene hvor du ligger bøyd over doskåla. Lykken gjør at du overlever dagene hvor du ikke orker ¨å bevege deg fordi hele innsiden holder på å vrenges». Lykken gjør at du kan le av tårene som triller for absolutt ingenting og lykken gjør at både du og alle rundt deg overlever når hormonene raser som verst.
Vi snakker om 9 måneder med en god blanding av himmel og helvete. Det er ikke sånn at alt er fryd og gammen ved å gå gravid. Selv ikke når det er en planlagt graviditet. Jeg har vært heldig og er lite plaget. Ja, jeg gråter over alt og ingenting men det er omtrent det eneste. Hadde mine «grønne» dager i begynnelsen, men det har vært lite i forhold til hva mange andre opplever.

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ALDR, ALDRI, ALDRI hadde orket å gå gjennom ett svangerskap som var uønsket, selv om det var i solidaritet med andre. Til det krever ett svangerskap for mye både mentalt og fysisk. Kanskje aller mest mentalt. Etterhvert som magen vokser og man kjenner at det beveger seg der inne endrer også sinnstemningen seg. Og jeg vet det hadde vært helt forferdelig å kjenne det jeg kjenner nå og samtidig vite at jeg skulle gi det fra meg etterhvert. Joda, jeg ser at Ropstad skriver at kanskje noen endrer syn og velger å beholde barnet likevel. Ja, det kan godt være det. Men det endrer jo ikke premissene for hvorfor du ønsket å ta abort i første omgang.

Det er ikke sånn at antall kroner på konto er avgjørene for om du kan gi barnet ett godt liv eller ikke. Det handler også om å være mentalt klar for å skulle ta seg av noen i mange, mange år fremover. Ikke alle er det og ikke alle blir det i løpet av ett svangerskap. For noen er det bare en utvei og det er å ta abort. Da spiller det ingen rolle hvor gode økonomiske ordninger det er, eller hvor god oppfølging du får. Penger er skjelden ett spørsmål i seg selv for de som sitter der og veier for/mot abort.

Man kan si og mene mye om både prevensjon og det å ta ansvar for egne handlinger. Men det er nå en gang sånn at den eneste helt sikkre prevensjonen er avholdenhet og vi vet jo at det ikke ligger i menneskets natur. Hvilket betyr at noen uønskede graviditeter vil man få og med det vil man også få noen svangerskapsavbrudd.
Jeg har større tro på at det å skape gode holdninger i forhold til prevensjon er ett bedre alternativ fremfor å gi jenter skyldfølelse for å velge abort. For ja, det er akkurat skyldfølelse dere gir oss når vi går til det steget og  velger abort.

Beklager, men det er nå sånn at ikke alle kan få barn. Og at noen av de som kan få, velger å ta abort. Livet er urettferdig i enkelte sammenhenger.
Dersom det blir større fokus på muligheten for å adoptere bort, så er det fint i seg selv. Men ikke på bekostningen av ens egen metale helse.
Og er det virkelig noen som mener at en 16-åring skal bære frem barnet i solidaritet med andre som ikke kan få selv?

Jeg velger meg retten til å bestemme over min egen kropp uten at noen skal gi meg dårlig samvittighet av det.
Abort er aldri enkelt, men det er ofte det eneste rikige.

11 thoughts on “«Er det ingen solidaritet mellom de uønskede gravide og de ufrivillige barnløse?»

  1. Tiltredes, hvert eneste ord.
    Jeg holdt på å si: Hva annet kan du vente……………………
    Men jeg stopper der.
    At det finnes barn som kommer uønsket til verden, i et land hvor prevensjon er tilgjengelig er synd. Men ikke uventet.
    At en som har blitt gravid og ikke vil/kan fullføre svangerskapet skal pådyttes skam av politikere og andre. 👿
    DET er skam det. Skammelig å målbære i alle fall.:evil:
    Nå ble jeg skikkelig sur og må gå fra tastaturet en stund.

    Men du får ha en vakker dag 🙂

    • Oi, det var ikke meningen å gå deg til å forlate tastaturet i sinne….
      Menne, jeg synes det er drøyt å komme meg slike utsagn. Selv for en KrF’er. Å gi jenter dårlig samvittighet for å ta ett valg som vil påvirke de resten av livet, uansett retning, er bare skammelig 😦

  2. Fortsatt sint, men skrev det av. La en henvisning til din blogg der. Ok?

    Ha en fin dag og ikke ergre vettet nesten av deg, som jeg gjorde. 😆

    • Det er helt greit 🙂
      Nei, jeg prøver å la være å bli for irritert, men sånne ting som det der er vanskelig å overse.

      En fin dag mormor. Pass på blodtrykket 😛

  3. Veldig bra skrevet innlegg Nina! Jeg valgte også abort engang, jeg var i et nytt forhold, var blakk og var absolutt ikke istand til å ta vare på et barn, og det er tøft, ingen lett uvei! Dersom man velger å sette et barn til verden så har det krav på det aller beste og det kunne ikke jeg gi der og da. Jeg ville ikke gjennomført en graviditet for å hjelpe andre, tankegangen er fin, men som du sier, en graviditet er ikke fryd og gammen og det er lykken som hjelper en igjennom mye. Man kan selvsagt bli glad på andre vegne som de som skal få babyen men det blir ikke det samme! Dessuten, man legger på seg og gjennomgår store forandringer kroppslig sett når man går gravid, da er det fint å ha en belønning å se frem til, det mister man jo om man bærer det frem for andre….

    Abort er vanskelig nok fra før, at andre skal gjøre det enda tøffere er bare forkastelig! Huff, helt utrolig at noen kan tenke slik!

    • Jeg kan ikke annet enn å tenke at selvfølgelig måtte dette komme fra en mann. Han må gjerne mene det, men akkurat dette tror jeg ikke var gjennomtenkt.

      Å velge abort er noe de færreste gjør med tungt hjerte. Å velge å bære frem barnet for så å adoptere bort ville jeg aldri valgt. Til det er det mentale ved ett svangerskap for tøft.

  4. Jeg er ufrivillig barnløs. Jeg føler meg på grensa til krenket over at Robstad snakke om solidaritet på denne måten. Det er mang ting Robstad ikke har forstått. Både om å være uønsket gravid. Og uønsket barnløs. Jeg tror han skal tenke nøye gjennom menneskesynet sitt før han presenterer synspunktene sine. Jeg skrev denne for en stund siden..

    http://hm-bente.blogspot.com/2010/11/tabu.html

    • Jeg har egentlig ikke lyst til å si «du er mann og vet ikke hva du snakker om», men samtidig så er jo det helt rett.
      Han vet ikke hva han snakker om, i det han aldri vil måtte gå gjennom det følelsesregisteret det er å være gravid.

      Jeg følte meg krenket over at han i det hele tatt ymter frempå om at man bør vurdere adopsjon fremfor abort for å hjelpe andre. Jeg tenkte ikke engang på hvordan det føles for ufrivillig barnløse opp i dette.

      Han er KrF’er så det er ikke overraskende at han snakker varmt om alt annet enn abort. Men jeg tror ikke han har reflektert over forslaget sitt. Ei heller den skammen han klarer å brunge over oss som har tatt det valget en gang.

  5. Den mannen gjorde mildt sagt forbannet. Og jeg var klar for å si mitt. Men etter å ha lest kommentarene og sett at Ropstad fjerner kommentarer, så jeg ingen vits i å kommentere innlegget hans. Det fortalte meg imidlertid at der var det ikke snakk om fri meningsutveksling, men kontroll over hva som blir belyst av erfaringer og fakta.

    Godt at du skrev dette innlegget Nina Elisabeth. Takker.

    • Jeg tror ikke han fjerner kommentarer. Jeg har fjernet min egen og «kommentar fjernet» blir liggende sylig. Så det er ikke sikkert at du skal beskylde ham for det. Jeg fikk med bare halve min nemlig, så derfor jeg fjernet før jeg la inn hele 🙂

      Men ja, mannen og hans tanker gjorde meg forbannet også. Å tråkke på andre på denne måten er ikke greit 😦 For det er faktisk tråkke på han gjør.

Legg igjen en kommentar

