Din kommune – ditt valg (2)

Som aktiv deltager i valgkampen og kandidat på listen til Lier AP har jeg skrevet leserinnlegg i avisen. Jeg aner ikke hvilken dag det kommer på trykk, men jeg kan uansett legge det ut her på bloggen også. Kanskje spesielt siden jeg antar at det ble litt langt for avisen, og dermed vingeklippet til noe annet enn det som er skrevet orginalt.

Din kommune – ditt valg!

Å drive valgkamp er ingen enkel sak. I stedet for å snakke om hva man kan gjøre bedre de neste 4 årene, handler det stort sett om hvem som har gjort de største blemmene i perioden som har gått. Høyresiden skyter på venstresiden og omvendt.

Jeg er relativt nyinnflyttet i Lier. Har dermed ikke all verden med kunnskap om alt som har skjedd tidligere. Jeg kjenner ikke til alle argumentene for/imot kulturhus eller for/imot sykehjem her eller der. Det jeg derimot kjenner til, er grunnverdiene til Arbeiderpartiet. Verdier som jeg tror på, og som jeg kan stå for. Verdier som jeg helt og fullt tror er det beste for kommunen vår.

  • Jeg ønsker meg en kommune som tar var på de svake, som har gode skoler og ett godt velferdstilbud til de som trenger det. Ikke bare for de som har penger.
  • Jeg ønsker meg en kommune med gode skiløyper og attraktive friluftsområder
  • Jeg ønsker meg en kommune som gir ungdommen mulighet til å drive med fritidsaktiviteter i trygge rammer og under gode forhold.
  • Jeg ønsker meg en kommune hvor lærlingene kan være sikre på at de får fullført den videregående utdannelsen sin uten å måte vente i årevis på en plass.

Med hånda på hjertet kan jeg si at jeg ønsker meg alt dette og mer til, men uten at kommunen skal gå konkurs av den grunn. For å få til det må vi tørre å si nei. Vi må tørre å si at kulturhuset ikke kan bygges før vi vet hva kostnadene blir. Vi må tørre å vente på utredningene som har sett på alle løsningene. Vi må tørre å stå imot presset om at alt skal skje akkurat nå.

Hva står Lier Arbeiderparti for?
Frihet fra fattigdom, likhet i rettigheter og i muligheter, solidaritet mellom de som har og de som ikke har, lokalt, nasjonalt og internasjonalt.”

Vi ønsker oss en kommune som har skoler hvor barna er i gode pedagogiske hender. En barnehage hvor de ansatte er rustet til å avdekke omsorgssvikt og overgrep. Et Lier hvor de kommunale tjenestene er tilpasset brukerne og ikke de som tjener penger på å være tilbyder. Vi ønsker oss en kommune som er attraktiv for unge mennesker, en kommune som gir de mulighet til å bo og utvikle seg.  Vi ønsker en eldreomsorg som er til for de eldre. Ikke en eldreomsorg som ser pen ut på papiret, men som ikke fungerer bak kulissene.

”Vi ønsker oss ett levende og attraktivt Lier. For alle.”

Egentlig burde overskriften vært: Din kommune – ditt ansvar! Gjennom valgdeltagelse har du en unik mulighet til å være med på å bestemme hvem som skal stå for løsningene i kommunen. Til syvende og sist er det faktisk du som avgjør om kommunen skal styres mot en felleskapsløsning hvor alle får eller mot en løsning som dreier seg om individbasert betaling av tjenester.

Jeg skulle selvfølgelig ønske at du stemte på Arbeiderpartiet og meg, men til syvende og sist er det faktisk viktigst at du benytter deg av stemmeretten din. Så gjenstår spørsmålet:

”Hvem vil DU skal styre kommunen din?”

Nina Elisabeth Tollan
9. kandidat, Lier Arbeiderparti

2 thoughts on “Din kommune – ditt valg (2)

  1. Så fort jeg har blitt kvitt kennelen min, skal jeg stemme. På torsdag skal jeg til lege, så da kan jeg gå til valg da 🙂
    Ikke hjemme (håper jeg) på valgdagen, men stemme skal jeg 🙂
    Godt innlegg ***

    Ha en fin dag og godt valg 🙂

Legg igjen en kommentar

