«Bruk stemmeretten og mobiliser en venn»

Denne overskriften møtte meg da jeg åpnet mailboksen min i dag.
Og jeg bringer den videre. Meldingen kom fra statsminister Jens Stoltenberg og budskapet er viktig. Jeg fikk mailen fordi jeg er medlem av AP, men uansett hvem du stemmer på, så er det viktig at du stemmer.

Ved forrige kommunevalg var det 1,4 millioner nordmenn som ikke benyttet seg av stemmeretten. I ett land hvor befolkningen ikke en gang har rundet 5 millioner og hvor valgfriheten er stor, så er dette altfor mange.

Hvis du ønsker å være med på å bestemme hvem som skal styre i kommunen din, så er det bare en ting å gjøre i dag. Det er å finne veien til valglokalet. Dersom du ikke vet hvor og når det er åpent, kan du gå inn på hjemmesiden til kommunen din og finne oversikten der. I tillegg til å ta med deg kona/mannen, en venn eller nabo, må du også huske på å ta med deg valgkort og gyldig legitimasjon 🙂

Stemmer du ikke, har du ikke rett til å klage i etterkant!

12 thoughts on “«Bruk stemmeretten og mobiliser en venn»

    • Nei, det koster ikke så mye. Bortsett fra en tanke eller to. Men det ahr de fleste råd til å avse.
      Jeg er klar over at enkelte mener de har rett til å klage, selv om de ikke ville være med å påvirke. Å stemme blankt er bedre enn å ikke stemme i det hele tatt.

      Godt valg!

  1. Å stemme er viktig, men også å snakke politikk med barna. Synes det er lov å klage selv om en ikke har stemt, synes ikke stemmeseddelen er en inngangsport for meninger.

    • Jo, jeg syns faktisk det. Sitter du hjemme og lar være å si din mening valgdagen, har du fraskrevet deg retten til åklage på systemet. Rett og slett fordi du aktivt har valgt å ikke påvirke systemet når du hadde muligheten til det.

    • Nei, stemmeseddelen er ikke inngangsport for meninger. Men derimot så er det den største muligheten du har til å påvirke. Dersom du ikke gidder å benytte deg av den muligheten, så er det liten grunn til å klage etterpå.

  2. Personlig forstår jeg at mange velger å ikke stemme, det er mye å sette seg inn i, og dersom man våger å ytre noen meninger så er det stor sjanse for å bli halshugget, noe jeg har merket selv mange ganger. Det virker som om folk har lite forståelse for hva andre mener når det gjelder politikk og jeg blir skremt fra å delta mer i politiske diskusjoner pga det. Men jeg skal være litt enig, dersom man ikke stemmer, er det liten grunn å klage etterpå.

    • Hvis man ikke tåler å møte motstand, så har man lite å gjøre i politikken. Og det er greit. Å drive med politikk er ikke for alle. Personlig ville jeg trodd at du tålte litt mer enn som så 🙂

      Å være uenig med deg handler forøvrig ikke om at man ikke forstår hva andre mener. Men du får huske på, noe jeg også minner meg selv om til tider, at det som meningsbærer er det opp til deg å få folk til å skjønne det du sier. Mottager vil alltid se/høre/lese det de ser/hører/leser så lenge du ikke er helt tydelig. Har da gått på en sånn smell eller fire selv 🙂

Legg igjen en kommentar

