Lav valgdeltagelse – ett demokratisk problem?

Vi er akkurat ferdig med kommune og fylkestingsvalget her i landet. Mange har fått fornyet tillitt, nye mennesker er kommet til og lokalmakten har flyttet seg fra høyre til venstre eller omvendt.

Valgdeltagelsen var på lave 62,5 %. Det betyr at nesten 40 % av de stemmeberettigede i Norge valgte å sitte hjemme. Altså ingen «Utøya-effekt» som mange snakket om. Tror vi alle hadde håpet på at det som skjedde 22. juli i det minste skulle få flere til å benytte seg av stemmeretten sin. Hva folk stemte ble plutselig litt mindre viktig, så lenge man tok sin demokratiske rett i hånd og gikk til valglokalene. Det skjedde altså ikke.

Hva er det som får folk til å sitte hjemme?
VG har lagt ut en protokoll hvor hjemmesitterne kan skrive inn hvorfor de ikke stemte. Jeg har lest gjennom noe av det, og kan vel ganske fort sette frem påstand om at politikerforrakten er stor og at kunnskapen er lav. Ingen av disse påstandene er gjeldende for alle de som ikke stemte, men det er sånn det ser ut basert på kommentarene som er lagt inn.

Jeg syns det er skremmende. Politikerforrakten kan jeg til dels forstå, men kunnskapsløsheten syns jeg er værre. Har vi for dårlig opplæring i skolen om samfunn, politikk og forvaltning? Er det media sin feil? Er folk generellt bare ignorante, eller bryr de seg rett og slett bare ikke?

For det første så tror jeg faktisk at samfunnsopplæringen i skolen er altfor dårlig. Husker selv da jeg gikk på videregående. Stat, fylke og kommune var såvidt nevnt i samfunnfagsboka og hadde det ikke vært for at jeg valgte samfunnslære som valgfag ville jeg ikke lært så mye om skillelinjene, om hvem som styrer hvor og hva. Nå var jeg riktignok samfunnsengasjert allerede, og politisk aktiv siste året på videregående. Men likevel. Det er ikke alle som er det, og dermed kommer ikke kunnskapen av seg selv.
I tillegg vil jeg faktisk rette en liten pekefinger mot media. Lokalavisene er sevlfølgelig fyllt opp av lokalt valgstoff i valgtidene, men hva med riksmedia? Jeg skjønner at det ikke er sexy å fronte en vanlig kommunepolitiker, men det er faktisk ham/henne vi skal stemme på i ett kommunevalg. Ikke Jens, Siv eller Erna. Kommunepolitikk handler mye om personvalg det også, men ikke av de som sitter på stortinget eller i regjeringen. Det er forsåvidt fint at «de store» tar seg tid til å hjelpe «de små», men det er ikke det som bør være fokuset. Jeg ser jo av kommentarene at noen av grunnene til at folk ikke stemmte var saker som blir avgjort på stortinget, ikke saker som hører hjemme i kommunene. I tillegg så sier folk at de ikke liker Siv, Jens og Erna og derfor stemte de ikke. En ærlig sak det, bare så synd at det er Tonje, Helene og Fabian som skulle fått/ikke fått din stemme denne gangen.

Kunnskapsmangelen gir seg også til syne i setninger som: «de holder aldri det de lover». Nei, det kan kanskje virke sånn. Men i all den tid ingen får rent flertall, er det vanskelig å holde alle løftene man kommer med. Kanskje politikerne burde bli smartere ved å si at de ønsker å jobbe for «ditt og datt» istedet for å si » leg lover å gjøre sånn og slik». Virkeligheten er tross alt en annen når vedtakene skal gjøres. Men jeg har en følelse av at kunnskapsmangelen rundt hvordan ting fungerer er med på å øke politikerforakten. Når man ikke forstår hvordan ting fungerer, så er det lett å ta «mannen i stedet for ballen».

Livet handler mye om å finne kompromiss. I forhold, med venner, på jobb og i familien. Hvorfor skal det være noe anderledes i politikken? Det er ikke sånn at alle til enhver tid kan få det som de vil. Ofte kommer man frem til den beste løsningen fordi man diskuterer seg frem og tar med det beste fra begge sider.
Feks. ville ikke private sykehjem ha vært så ille, hvis eierne gikk med på å gi de ansatte lønns- og arbeidsvilkår som tilfredsstiller lovverket og prioritere brukerne, fremfor å sette egen profitt i høysetet. For både H og AP ville dette vært ett kompromiss. Og det til det beste for innbyggerne i kommunen.

Jeg ser også mange som sier at de ikke vet hva partiene står for, eller at partiene står for det samme, så det spiller ingen rolle hvem man stemmer på og kan derfor like gjerne la være.
Vel, jeg syns faktisk det er din egen fordømte plikt å sette deg inn i hva partiene står for i kommunen din. Det kan ikke være sånn at alle andre hele tiden skal komme å fortelle deg hva som er hva, og hvem som er hvem. Til og med samboeren min har gjort ett helhjertet forsøk på å sette seg inn i ting og tang. Og han er slettes ikke den som er mest interessert i partipolitikk.
Ja, jeg skal være enig i at partiene ser ganske like ut. Felles for alle er at de ønsker det beste for kommunen på alle felt. Skole, eldreomsorg, kollektivtilbud osv. Alle vil det samme. Forskjellen er hvordan de ønsker å få det til.
Hvis du fortsatt ikke aner hva du skal stemme etter å ha satt deg inn i tingenes tilstand, så er det faktisk mulig å stemme blankt. Den beste måten å vise at man ikke vet hva som er rett, eller for å markere at man ikke finner forskjeller, er faktisk å stemme blankt. Å sitte hjemme i sofaen er ingenting annet enn latskap og ignoranse for det som foregår rundt deg. Og stemmer du blankt, så kan du iallefall klage over alt som skjer eller ikke skjer. Sofasliterne innehar faktisk ikke den rettigheten.

Vi bor i verdens beste land. Verdens beste land med sine feil og mangler, men likefullt verdens beste land. Kanskje vi har det for godt her oppe i nord. Er det det som egentlig er årsaken til at nesten 40% av norges stemmeberettigede ikke gidder å bry seg nok til å gå til valgurnene?

8 thoughts on “Lav valgdeltagelse – ett demokratisk problem?

  1. I utgangspunktet så tenkte jeg at så lenge valgdeltakelsen var over 60 prosent så var det ingen krise, og man kan ikke forvente at alle interesserer seg for politikk og har en mening.

    Men; så klikket jeg på lenken til VGs protokoll, og ser at grunnene er noe helt annet enn jeg trodde.

    At folk ikke ønsker/gidder å mene noe synes jeg er helt legitimt, alle må ikke engasjere seg, og en må få lov til å ikke bry seg – selvfølgelig da uten rett til å klage etterpå.

    Men som du også sier så er det politikerforakt og ikke minst kunnskapsmangel som er det store problemet. Jeg blir ikke sjokkert over hvor dumme kommentarer enkeltmennesker kan ha, men at det var så mange av dem satt meg faktisk litt ut…

    Flere kommenterer at blanke stemmer burde vært telt, og det kan jeg sikkert være enig i. I lokalavisen Østlands-Posten stor det for noen valgkretser antallet blanke stemmer. Så lenge dette ikke kommer frem noe sted i statistikker så er det liksom ikke noen vits i å stemme blankt – bortsett fra at det teller inn på valgdeltakelsen. Eneste jeg har klart å finne er at på stortingsvalget i 2009 så var det 0,4 prosent som stemte blankt.

    Men tror som deg, etter å ha lest protokollen, at det som må til er mer grunnopplæring.

    • Krise er det ikke, men ved forrige kommunevalg var 1,4 millioner mennesker som ikke stemte. Jeg vet ikke hva prosenten i år utgjør i antall mennesker, men selv 1 million er for mange.
      Ikke alle intereserer seg for politikk som du sier, men så er spm: hva er politikk? Er det å gå i møter og snakke med andre, eller er det å mene noe om skolen ungene går på, veiene du kjører på, kino/idretssparker osv.

      For det er nettopp det. Politikk handler om nærmiljøet, byen din, skolen og eldresenteret. Og om slike ting har alle en mening. Og de som ikke har en mening om dette, de klager heller ikke.

      Blanke stemmer telles, om de blir oppgitt overalt, det vet jeg ikke.

      Men at man bør ha mer folkeopplæring i hvordan samfunnet fungerer, se det kan vi iallefall være enig om 🙂

  2. Jeg tror jeg har sagt noe om det, et eller annet sted, men jeg kan jo si hva jeg tror, her.
    Jeg tror at siden handlingsrommet blir lite, grunnet faste utgifter i en kommune, spiller det liten rolle for mange, hvem som forvalter den resten som blir igjen. Enkelte kommuner har ikke mer enn ca 20% av sine «inntekter» til å gjøre noe. Lønn, lån og lovpålagte plikter spiser resten.
    Jeg tror at mange får lokalpolitikken langt opp i halsen fordi mange partier og deres medlemmer går så høyt opp på banen i forkant og glemmer at det ikke er «dem» som sitter med makten og pengene alene. Det skal samarbeides med andre politikere fra andre partier og med et lokalt byråkrati. Kan bli tungt det. I etterkant.
    Politisk hestehandel og uklare linjer under valgkampen. «Jeg bestemmer meg etter valget» innbyr ikke til stemmegivning, i alle fall ikke til den som uttaler slikt.
    For mange «riksere» som uttaler seg om dette og hint, selv når det er lokalvalg.
    Og manglende kunnskap om hvordan samfunnet fungerer.

    Og min lille dille. Hvem velger for meg, først?
    Og hvor egnet er de som er valgt for meg først, til å styre en kommune, et fylke eller et land?
    Jada, vet det, du skal og må være medlem i et parti 😆

    Men stemmer gjør jeg, hver bidige gang og håper at livet går videre.

    Ha en fin dag 🙂

    • Handlingsrommet er ikke så lite som man skulle tro. Men det er en sabla enkel unskydlning overfor velgerne, i stedet for å forklare hva og hvorfor.
      Hvem velger for deg? Nja, man får jo bare håpe på at de ulike valgkomiteene har gjort jobben de skal, og valgt de beste kandidatene 🙂

      Det er vel en god kombinajson av mye som forklarer hvorfor folk ikke stemmer, men etter protokollen i VG å dømme, så er det ikke mye kunnskap det ute.

  3. sjøsjuk sier:

    Heia! Sannheten er muligens at folk er lei av løftebrudd, det man kan kalle for reelle saker som folk er opptatt av! Og at Stortingspolitikerene blander seg litt for mye opp i de kommunale valgene! Som Giske sier i de neste årene skal det bli 40.000 arbeidsplasser her på Vestlandet! Da rista gamlingen på hodet!! Skal ta min kommune. Da valget var over, så kom maktarogansen fram i det ene partiet som kunne velte et sammarbeid mellom to parti.
    Jeg skal ha Ordførereplassen! Dette ordnet seg etter noen dagers forhandlinger,men dette er noe som velgerene begynner og blir lei av, maktkamp! Så den dagen politikerene begynner virkelig og samarbeide og tar tak de sakene som opptar velgerene/sammfunnet.
    Da tenker jeg at det skjer mye:) Vi for det vi velger, men uansett! Det er grunn for at man sitter i sofaen, eg gjor det. Hvorfor? Er lei pjatt, handling!!

    • Men folk reagerer like mye på hestehandel som på maktjaget. Så da er det ikke hold i hverken min eller din teori?
      Løftebrudd? Jo, selvfølgelig. Men hva folk uttaler rundt dette sier noe om kunnskapsnivået. For det er klart det må bli noen løftebrudd når man ikke har rent flertall. Det er en sammenheng i alt, og det må folk forstå 🙂

  4. sjøsjuk sier:

    Det er alltid en sammenheng! Men hvorfor ikke kalle spade for en spade 🙂 = handling 🙂
    Hold! Å joda i begge. 🙂
    God middag 🙂
    Gårdagen fårikål,nam 😉

    • Jeg har for vane å kalle en spade for en spade jeg. Men det blir alltid tatt på feil måte når man kaller deler av norges befolkning for ignorante og kunnskapsløse. Selv om det er å kalle en spade for en spade 🙂

      Ha en strålende dag sj 🙂

Legg igjen en kommentar

