Rosa sløyfe aksjonen.

Jeg ser at det er mange som skriver om dette for tiden, men det kan ikke skrives for mye om ett godt formål.

Brystkreft rammer nesten 3000 kvinner årlig og er den hyppigste krefteformen som rammer kvinner. Desverre så er denne sykdommen noe som ofte oppdages helt tilfeldig. Som med så mange andre sykdommer, reduserer man risikoen for å dø dersom man oppdager dette tidlig.
Kreft er gjerne ett resultat av den livsstilen man fører . Det er derfor stor mulighet for å kunne forebygge ulike former for kreft. Forskningen viser at det er tydelig sammenheng mellom fysisk aktivitet og redusert risiko for utvikling av brystkreft. Nå er det jo ikke sånn at fysisk aktivitet alene reduserer riskikoen for å få denne sykdommen, men den er iallefall med å bidra. Det er jo heller ikke sånn at man er garantert å ikke bli rammet av kreft selv om man er fysisk aktiv, men det har jo aldri vært negativt å bevege på seg, så hvorfor ikke bruke det som en form for forebygging.

Hva er rosa sløyfe aksjonen og hvor blir pengene av?
Jo, dette er en internasjonal folkebevegelse, og i Norge har man holdt på siden 1999. Den startet opprinnelig i USA, der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. Etter dette har oktober måned blitt viet til dette temaet verden over.

Siden aksjonen har som mål å spre informasjon, samt å samle inn penger til forskning på brystkreft, må jo pengene gå til noe. Middlene har så langt gått til forskning i ulike former. Mer utfyllende om dette kan dere lese her, men pengene har blant annet gått til dette:

  • Mammografiscreening
  • Brystkreftregister
  • Kartlegging av gener
  • Hvordan oppstår spredning
  • Genforandring som årsak til behandlingssvikt, samt hormonelle effekter som gir risiko for utvikling av brystkreft

Jeg har selv fjernet en kul i brystet. Riktignok var jeg for «ung» til at det skulle være noe alvorlig, men det ble likevel tatt på alvor. I en alder av 20 var jeg inne til mammografiscreening, fikk konstantert at det var en ufarlig kul, men at de ville fjerne den likevel. For å være på den sikre siden sa de. Nå har jeg ett pent arr på det ene brystet og en større interesse for å undersøke egne bryst enn hva jeg kanskje ville hatt ellers. Den gangen gikk det min vei, men hvem vet. Neste gang er jeg kanskje ikke så heldig. Håpet da ligger jo i at rosa sløyfe aksjonen har hatt noe for seg og at de har kommet så langt i forskningen at man både overlever og blir fort frisk.
Man må jo ikke glemme at man med årene har blitt mye bedre på dette emnet, og at det er langt færre som dør av påvist brystkreft i dag, enn hva det var for bare 10 år siden.

Ønsker du å støtte aksjonen kan du gjøre en av to:
sende en SMS til 2277 og gi 50,- kroner
konto 7001 09 88592 og gi hva du ønsker

Eventuellt kan du gå inn i kreftforeningens nettbutikk og kjøpe en av produktene du finner der.
Selv har jeg vært på Vitus Apotek og kjøpt meg en sløyfe. Den er verdt pengene sine 🙂


Vi anbefaler å undersøke brystene selv fra 30-35 års alder. Få kvinner får brystkreft i den alderen, men hensikten er at du lærer å kjenne dine bryster. Det betyr ikke noe at ett bryst er større eller henger noe lavere enn det andre hvis det alltid har vært slik. Du skal imidlertid reagere på selv små forandringer fra det som er normalt for deg. Brystene føles ofte småknudret og er gjerne ømme – særlig før menstruasjon. Smerter er ikke et tidlig symptom ved kreft. De fleste forandringer i brystene er godartet, men bare legen kan avgjøre hvilke som er det. Hentet fra www.rosasloyfe.no

Vi jenter snakker om så mye annet sammen, hvorvor ikke minne hverandre på at vi må huske å undersøke brystene våre regelmessig?

8 thoughts on “Rosa sløyfe aksjonen.

  1. Brystkreft er skumle greier! Det er viktig at det blir satt fokus på det og at vi kvinner blir flinkere til å skjekke oss selv med jevne mellomrom. Jeg må ærlig innrømme at det er skjedlen jeg skjekker selv…

    • Jeg er ikke flink nok jeg heller, men gjør det innimellom. Det er en enkel måte å finne ut om det er noe galt i gjære i allefall.
      Vi jenter snakker jo om så mye annet rart når vi treffes, så kanskje vi burde bli flinkere til å minne hverandre på dette også?

  2. Anonym sier:

    Dette er en god sak, som det ikke kan brukes for mye tid på.
    Og du? Et pent lite arr er mye bedre enn alternativet….husk det.
    Dere må sjekke dere selv, og ta vare på dere selv. Husk at vi gutta vil ha dere hos oss i lang, lang tid!

    • Arret plager ikke meg. Er bare glad for at de tok tak i det jeg 🙂
      Vi må bli mye flinkere til å sjekke. Derfor gjør det jo ingenting om det raser på med blogginnlegg om det heller. Så får vi jenten minne hverandre på det i tide og utide 🙂

Legg igjen en kommentar

