Hvorfor skal jeg skylde på Jens, sa du?

Jeg sitter her og blar gjennom nettavisene på morgenkvisten og kommer over en artikkel i Dagbladet som provoserer meg. Veslemøy Lode viser til en bok skrevet av Marta Breen, «Rosa streker, røde tall», og er av den oppfatning av at dersom innholdet i boka stemmer, så burde alle gravide damer stille seg i kø utenfor slottet for å lynsje Stoltenberg når han kommer ut etter sitt ukentlige møte med Kongen. Jeg har ikke lest boka, har heller aldri hørt om den, så jeg skal ikke kommentere innholdet utover det som står i artikkelen.

Lode skriver følgende:
«I EN NESTEN endeløs elendighetsbeskrivelse gyver Breens løs på det meste som er galt i norsk helsevesen en gravid kvinne kan rekke å komme over på ni måneder. Det er, som mange vil hevde, mye å ta tak i.»

Jeg er 35 uker på vei. Det er i underkant 5 uker til jeg skal oppleve det største ett menneske kan oppleve (ifølge diverse kilder). Det betyr at jeg snart har vært gjennom ett fullgått svangerskap. Jeg har vært til kontroll hver måned, har fått fødeplass på det sykehuset jeg vil ha, legen (og jordmora) har målt, veid, lyttet og testet det de skal. De har sendt rekvisisjon for å snu på babyen som ligger på tvers, jeg har fått gode råd, hatt hyggelige samtaler og blitt fulgt opp som bare det. Jeg nekter å tro at jeg er den eneste gravide i Norge som har fått den oppfølgingen jeg skal ha. I tillegg har jeg vært i jobb hele perioden. Og jeg skal jobbe til jeg må gå ut i permisjon. Rett skal være rett, jeg har hatt hjemmekontor de dagene kroppen har vært skikkelig i ulage, men jeg har ikke vært så syk at jeg ikke kan jobbe.
Selvfølgelig opplever enkelte at ting ikke er som det skal, men det er vel heller fåtallet. Håper jeg.

Lode fortsetter med å skrive om Breens syn på disse babypakkene man kan få gratis på enkelte apotek. Mot at man registrerer navn og annen relevant personalia. Jeg kan ikke for mitt bare liv fatte og begripe at hun gidder å henge seg opp i det. Å klage på en ordning som er frivillig, som gir deg ett gode og intet annet, er vel lite annet enn patetisk.

Som gravid får du selv velge den smertelindringen som passer best for deg. Forutsatt at fødselen ikke har kommet så langt at enkelte ting er utelatt av den grunn. Flere og flere sykehus har tatt bort lystgass, men utover det så tilbys det meste. Selv har jeg gitt beskjed om at jeg IKKE skal ha epidural, men at akupunktur er ønskelig. Det får jeg. Så er det selvfølgelig noen av fødestuene (hvis det er igjen noen av de) og mindre sykhus som ikke tilbyr alt mellom himmel og jord, men jeg tipper at du får den smertestillende du trenger likevel.

Hvorfor kan vi ikke snakke om det som er positivt?
– gratis oppfølging gjennom hele svangerskapet
– fritt sykehusvalg
– smertestillende etter eget ønske
– omvisning på fødestua (noen steder gratis, andre steder må man betale litt)
– fødselsforberedende kurs (burde være gratis overalt for førstegangsfødende, men man har iallefall tilbudet)
– ett lovverk som forplikter arbeidsgiver til å tilrettelegge arbeidsoppgavene så langt det er mulig
– gratis vaksinasjon og helsekontroll
– hjemmebesøk av jordmor etter fødselen
– fokus på etterraksjoner i forhold til depresjoner (hos både mor og far)
– hjelp dersom man trenger det (ammehjelp, råd, veiledning osv)
– mer fokus på at far også er en del av dette
– betalt fødselspermisjon (lang er den også) for både mor og far (hvor far faktisk har lenger lovfestet rett til perm enn mor, samt at han nå har opptjening på eget grunnlag)
– 100 % barnehagedekning (stort sett iallefall), ikke er den så dyr heller….

Jeg kunne sikkert nevnt mye mer. Mye mer. Uansett kan jeg garantere at ikke alle er fornøyd med tilbudet der de bor. Noen kan klage med rette, andre klager bare for å klage. Det er ikke til å legge under en stol at vi er storforlangende og skal ha alt akkurat slik vi forventer det. I bunn og grunn har vi slettes ingenting å klage over.

Men tilbake til artikkelen:

Jeg skjønner ikke hva det er jeg skal skylde på Jens for.

26 thoughts on “Hvorfor skal jeg skylde på Jens, sa du?

  1. Vi har blitt for egoistiske i dette landet. Det er det som er problemet. Vi vil ha det sånn og slik og forventer at det offentlige skal tilrettelegge slik at akkuratt DU får det akkuratt slik DU vil ha det, akkuratt NÅR du vil. Det fungerer ikke. Det er flere mennesker som bor i dete landet. Vi har et supert tilbud. Jeg skal iallfall ikke klage. Er helt enig med deg.

    • Jeg tror også at mye ligger der. I at vi har blitt for egoistiske. Jeg vil, skal og forlanger at «staten» skal stille opp for meg på mine premisser.
      Så klart finnes det mangler, men jevnt over så har vi ett supert tilbud.

  2. Så fint at det går greit og at du får den oppfølgingen du trenger og har behov for.
    Det er bra. Mange har det sikkert som deg.
    Men Norge er et vidstrakt land og mange har langt, både til ordinær kontroll og til et fødested. Det kan man nok klandre våre styrende organer og helseforetak for.
    For det er ikke bra at en fødende kvinne skal måtte humpe milevis i bil eller ambulanse for å komme frem til et sykehus som kan ta i mot barn.

    Å klage på frivillige ordninger er pjatt. Da lar man bare være. Nei takk, holder lenge det.
    Ha en fin dag 🙂

    • Men mormor, vi kan ikke forlange at det skal være en fødestue på hver en fjelltopp og i enhver dal her i landet. Og spessiellt ikke der det finnes 10 kvinner som kanksje kan komme til å føde de nærmeste 20 årene.
      Som innbyggere vet vi også at dette er ett vidstrakt og langt land. Men det er fortsatt fritt frem å bosette seg der man vil. Å bo nærmere sentrale strøk, betyr heller ikke at man skal bo i Oslo.
      Jeg hører ofte at man klager over at man betaler for mye skatt osv her i landet. Hva tror dere skjer dersom man oppretter fødestur på hver en fjellknaus i Norge? Ett sted må nemlig pengene taes fra.

      Ha en fin dag mormor 🙂

      • Nina Elisabeth
        Det er vel ikke snakk om å bygge, men å bevare, ikke sentralisere bort alle. Det har skjedd i urovekkende grad. For fødeavdelingen har vært ofret på sentraliseringen og økonomiens alter.

        For oss, som bor rimelig sentralt er det greit nok. Vi trenger ikke reise 20 mil eller mer. for å komme til en ordinær kontroll eller få kommet til et sykehus med fødeavdeling.

        Veldig mange fine ordninger for mor og barn og far, for den saks skyld, men det er kanskje ikke lurt å helle babyen ut med badevannet?

        • Nei, men det er det heller ingen som har sagt at man skal.
          Men fokuset på det som er negativt er faktisk langt større enn på det som er positivt. Det betyr ikke at man ikke skal gjøre noe med det negative, men det får da være måte på.

          Her sutres det over at man kanskje må fra Kongsberg til Drammen for å komme seg på føden. Det er 30 min kjøretid. Da er man i overkant storforlangende. Har man ikke nok folk til å dekke opp overalt, så vil ting bli sentralisert. Det er ikke nok med å ha bare fødestuer osv overalt, man må ha noen som kan jobbe der også. Og hvor er de? Jeg skjønner at jordmødre, leger osv vil jobbe i større miljøer hvor de kan utvikle seg innenfor fagfeltet i store miljøer hvor det er flere resurser.

          • Men det er jo sentralt, jeg tenker på dem som bor i bygder over det ganske land, med lang vei til omtrent alt.
            Mange klager over at folk ikke bosetter seg i distriktene, men hvorfor skal de det? Langt til legesenter og tannhelsetjeneste for vanlig behandling, skolen lagt ned, butikker borte. barnehage en drøm, også videre.
            Der kommer et trygt fødetilbud inn i bildet. Ikke for oss som er sentralisert slik at 30 minutters kjøretur er lik død og fordervelse, selv det nok kan være det også, i ytterste nødsfall.
            Jeg er vel ikke så helt enig med deg i at de ikke vil og at de vil til store enheter, alltid. Men spesialisering har sin pris, helt klart.
            Nå skal jeg ri en bitteliten kjepphest: Administrasjonen vokser og fagpersonell vokser ikke. De administrative oppgavene tar mer tid enn pasientbehandling.for ganske så mange helsearbeidere.Og med et topptungt og tungdrevet helseforetak, må pengene tas fra ett sted, riktig? Og hvor finner man som regel penger?

            Siden administrativt ansatt ikke kan drive med bla. pasientbehandling og fagpersonellet bruker mer tid på administrative oppgaver, hva blir resultatet?

            Men tilbake til dem som klager over 30 minutter. Det er laaaaang tid med veer, men det er kortere enn flere timer. 🙂

            • Vi er nok stort sett enig serru. Og nei, 30 min er ikke usentralisert, men det er likefullt de som klager mest. Og kanskje høyest.
              Jeg syns det er fint at man ikke bosetter seg i bare de store byene, men man må på en måte også ta konsekvensen av det. Jeg fastholder nemlig at vi ikke kan ha sykehus/fødestuer osv på hver en knaus i dette landet.

              At 30 min er lang tid med veer, men at timer er lengre, det tror jeg ikke at jeg skal si noe på 🙂

              • Lajoha sier:

                Er enige med dere begge to faktisk, vi har et utrolig bra system og helsevesen for gravide her til lands. Men for å gi et eksempel fra denne plassen (Narvik) så har vi sykehus med fødeavdeling som i flere år har vært av og på grunnet styret av dette, en stund måtte alle her kjøre til Harstad 12 mil, 1,5 time etter fartsgrense. Akkurat nå for tiden henger helsevesenets spøkelse over både Narvik og Harstad, ergo må alle fødende til Tromsø, 25 mil, 3,5 timer etter fartsgrensen. Kan jo ta fly eller helikopter, men det må jo først fly fra Tromsø for å komme til den plassen den skal hente den fødende så klokka tikker uansett alternativ. Så fatter overhodet ikke hvorfor det skal klusses med de sykehusene og føfeavdelingene som allerede er. Penger og innsparinger er jo selvølgelig en faktor her. Dette er midt i vårt langstakte land og tør nesten ikke tenke på de stakkarene som bor ennå lengre nord som Finnmark.
                Men foruten dette så mener iallefall jeg at vi bor i et land hvor vi ikke trenger å klage.

                Ha en god dag videre til dere begge.

                • Jeg kommer egentlig fra Hedmark, og er du så «uheldig» å komme fra midt i det fylket, så er det også 3 timer med bil til nærmeste sykehus og fødestue. Likevel vil folk påstå at man her kommer fra sentrale strøk 🙂
                  Det er klart det ikke er optimale forhold overalt. Men folk syter over at vi betaler for mye skatt, men alle skal ha tilbud om alt overalt. Det er noe som ikke stemmer helt med folks oppfatning av hvordan ting henger sammen. Så kan jo selvfølgelig det private tilby, men mye tyder på at de ikke vil tjene nok penger på å ha en fødestue i Narvik eller Engerdal for den saks skyld :-/

  3. Se der ja, da var du ute av det du selv kalte meningsløshet, og tilbake med politiske meninger 🙂

    Helt enig med deg, folk klager over alt for mye. Og spesielt som du har kommentert i et av svarene; folk klager på høye skatter, men også på at staten ikke bruker mer penger.

    For å si det sånn; staten makulerer ikke pengene vi betaler inn, og de kan heller ikke bare lage noen ekstra sedler for å betale for utvidet tilbud, det er nok vi som må betale. Og det gjør jeg med glede 🙂

    • Ja, det dukket plutselig opp. Men det er jo innenfor tema da…. Hehe….

      Syns det er fasinerende å se at folk klager og klager, men faktisk ikke ser hvor bra de faktisk har det. Ikke alle er som meg, ei er alle like heldig med tilbudet. Men det er langt fra at alle gravide skal lynsje Jens og den 1% som ikke får det tilbudet de har krav på.

      Kanksje vi alle skal begynne med pengepresse i kjelleren?

      Jeg betaler forøvrig også min skatt med glede. Hadde blitt veldig mye dyrere med disse kontrollene om jeg skulle betalt alt fra egen lomme.

  4. Enig med du Mormor.
    Eldstemann kom til på den lokale fødestua. På andre siden av fjorden. Tyve minutter med veer i småbåt er laangt. Selv i blankstilla.
    Allerede da for 24 år siden ble antatte kompliserte fødsler overført til sentralsykehuset. 1/2 times helikoptertur eller 1 1/2 time med ferja + 1 1/2 time med bil. Ble til at de ble værende i byen ei stund. Nå er fødestua lagt ned. Ingen som vil ha det sånn, men det er pengetellerne som styrer.
    Og det kan Jens gjerne ta kritikken for, han har vært med og godkjent den byråkratiseringen som har vært i helsevesenet, og dermed den pulveriseringa av ansvar som nødvendigvis følger med flere administrative stillinger. Men det er ikke nødvendig å henge ham opp i nærmeste tre, det blir for enkelt. Og ikke fjerner det utfordringene med å ha et overadministrert helsevesen heller.

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om skam og formater

    • Vel, det er jo litt av poenget. Selvfølgelig er ikke alt på stell i helsevesnet, men det er pokker ikke så ille som så mange skal ha det til.
      Og iallefall ikke for oss gravide som blir fulgt opp i hue og ræva. Unskyld språket.

  5. martabreen sier:

    Hei Nina Elisabeth!

    Marta Breen her – forfatter av boka «Rosa streker, røde tall – Jakten på hva som feiler verdens beste helsevesen.»
    Jeg er helt enig med deg i at vi har et godt helsevesen her i landet, og at ting stort sett fungerer bra. Dette kommer også tydelig fram i min bok.
    Det jeg derimot er skeptisk til er den markedsorienterte retningen vi har sett i helsepolitikken det siste tiåret, som har gitt oss blant annet foretaksreformen, stykkprisfinansieringen og anbudsregimene. Jeg mener denne måten å «leke butikk» på, ikke fungerer innen helse og omsorg. Rapportene som kommer fra tillitsvalgte leger, jordmødre og sykepleiere, går da også ut på at de er bekymret for framtiden, og for at den økonomiske tankegangen skal overskygge fagetikken.
    Et konkret eksempel på hvordan for eksempel stykkprisfinansieringen fungerer er dette:
    For en normal fødsel får sykehuset utbetalt ca 18 000 kroner fra staten. Men for å passe på en baby i noen timer, slik at en utslitt fødekvinne får sove noen timer etter fødselen, får de ikke én krone. Det er heller ingen penger å hente i å la en kvinne som sliter med amming eller depresjon, få ekstra omsorg eller et par netter ekstra på hotellet. Resultatet av denne politikken er at dersom det er travelt på sykehuset, skrelles det voldsomt ned på all aktivitet som ikke gir penger i kassa. Dette går spesielt utover utsatte grupper, og de tilfellene der alt ikke «går etter boka.»

    De fleste av de rundt ti tusen kvinnene som føder på Ullevål hvert år, har heldigvis gode opplevelser. Men det viser seg at det også er ganske mange som ikke har det. Som blir sendt hjem eller til et annet sykehus mens riene er i full gang. Som ikke få plass på fødestue, som ikke får plass på hotellet, som føler at de får for liten støtte i dagene etter fødsel og blir sendt hjem lenge før de har fått kontroll på amming. Dette er viktige historier å få fram, og det bør ikke nedvurderes som «syting.»

    Jeg vil gjerne benytte anledningen til å anbefale boka mi, som slett ikke er «en lang elendighetsbeskrivelse» som Veslemøy Lode skriver, men et nokså humoristisk og fandenivoldsk angrep på New Public Management.

    Sjekk bokanmeldelsen her:
    http://martabreen.wordpress.com/2011/10/07/superanmeldelse-i-dagsavisen/

    • Hei Marta.

      Hyggelig at du kikker innom.
      Må få presisere, som jeg også gjør i innlegget, at jeg ikke kritiserer innholdet i boken utover det jeg leser i avisartikkelen. Rett og slett fordi jeg ikke har lest den. Men skal jeg da jammen meg ta opp til vurdering å gjøre. Må jo ha noe å lese på mellom riene om noen uker 😉

      Selvfølgelig er ikke alt på stell i norsk helsevesen. Jeg tror ikke at noen mener det. At New Public Management har ødelagt mye for helsevesnet er det ingen tvil om. NPM ødelegger vel stort sett det den farer over.
      Å leke butikk, som du sier, innen helse og omsorg er ikke en god ting. Vi kan nok enes der. Men det er langt fra det og til å svartmale hele helsevesnet, samt å mane oss gravide til å «henge Jens». Til tross for at noen får dårlig oppfølging og enda dårligere mottagelse på sykehuset, så er faktisk de fleste av oss strålende fornøyd.

      Jeg har forstått det sånn at folk blir kastet ut av sykehusene omtrent idet de er sydd sammen. Samtidig hører jeg andre si (og det er langt flere av de) at de valgte å reise hjem før de måtte. Ikke fordi de ikke fikk den støtten og behandlingen de trengte, men fordi de ikke følte for å ligge der lenger. Jeg tror fortsatt at de aller fleste som vil får ligge en dag eller to ekstra. Men man har selvfølgelig unntakene. Men er det unntakene som skal få bestemme hva som er bra og ikke?

      Kan forøvrig legge til at da mamma fødte meg for snart 32 år siden, så ble hun sendt rundt i Oslo på let etter en ledig seng. Ikke alt som var bedre før markedsliberalismen overtok med andre ord.

      Og jo, mye av det gravide kvinner lierer ut av seg er syting. Jeg har til og med henfalt til det selv i innlegget mitt «Pappaperm til det beste for barnet?» (noe i den duren i allefall). Vi har verdens beste perm.ordning, vi blir fulgt opp langt over hva mange av våre medsøstre blir, vi har så gode ordninger at vi nesten ikke har lov til å klage. Likevel gjør vi det. Vi har det kanskje for godt her til lands, når vi krever og krever og ikke ser skogen for bare trær?

      Men at penger skal styre helse og omsorg? Nei, vi trenger kvalitet og kvalifiserte fagmennesker som gjør noe annet enn å dytte papirer. Der kan vi iallefall være enig 🙂

  6. sjøsjuk sier:

    Jau, jau. E no en kall! Bor i et fylke der de snart legger ned 2 fødeavdelinger og mere! Her handler det meste om økonomi, om det er føde eller andre speialavdelinger rundt omkring i fylket! Jeg har ingen tro på et det e noe økomiske inntjeninger med og fløtte med de avstander som er her i fylket og øyer i havgapet! Jeg bor i liten by med 11000 innbyggere. Med et sykhus som er nedlagt! Vell, det er time inn til sykhuset her ifra byen! Men eg tenker på de som bor i havgapet og andre avstander her i fylket! Jeg vet og hvordan det fungere for de fødene som har lange avstander, men hvis ser en helhet i kostnad! Innleggelse lenge før fødtsel,båtransport, drosje, helikopter, fly og ambulanstransport med mere. Så tror jeg at dette hadde lønt seg og beholdt det ene sykhuset med fødeavdeling innerst inne i fjordgapet her i fylket. Den e lang! Veien e lang og en må med ferge og deretter så vet aldri før veien er stengt pga. ras! Det handler om mor og barn! Mere kunne ha hvert skrevet om dette, men økonomien går forran! Det rare e, de går forsatt med underskudd, hva enn de prøvet på! 😉 Så snill jente no 🙂

    • Om det hadde lønt seg er jo ett spørsmål om hvor mange fødende det er i året. Du må huske på at man også skal ja jordmor og lege til stede.
      Så alt i alt tror jeg ikke nødvendigvis det koster noe mer å legge folk på føden inkl. transport enn hva det gjør med lønnskostnader osv 🙂

      • sjøsjuk sier:

        Njaa!! Tallene på fødene betyr en del.ja! Men en kan ikke hige etter at alle småe,store sykhus skal gå med overskudd!! Det andre er her i bygdefylket, er at folk de flytter som har profesjoner innen helse! Det er meget alvorlig! For flytter ikke folk til dette fylket, for mennesker ønsker og ha et helsetilbud innen rimlig avstand! Da blir det desverre for lange avstander! Kommunene for ikke arbeidskraft. Det er mange faktorer som en del personer glemmer ang. dette i dette med og legge ned lokale sykhus! Det slik at sparing, ikke alltid fører noe godt med seg.Desverre!! No e det lørdag! 😉
        God helg 🙂

Legg igjen en kommentar

