Intet nytt under solen…. Statistisk sett…

Vel, jeg leser i Dagbladet i dag at BI-forsker, Jon H. Fiva stiller seg kritisk til Audun Lysbakkens bruk av tallmateriell i sin nye bok «Frihet, likhet og farskap». Mannen føler seg oversett og reagerer på at Lysbakken har brukt en svensk studie som bakgrunn i boken sin og ikke den norske som Fiva selv står bak.

Kjære Hr. Fiva, det er slettes ikke så rart at Lysbakken bruker den svenske undersøkelsen, da det er den som støtter opp om Lysbakkens egne meninger. Skulle han ha brukt din kunne han jo ikke ha kommet til den konklusjonen han har i boken sin.

Var det en ting jeg lærte da jeg tok metodekurset på universitetet, så var det iallefall det at statistikk brukes slik at man får det svaret man er ute etter.
Bestiller man en undersøkelse gjennom ett eller annet firma, så bestiller man spørsmål som er rettet slik at man vil få det svaret man er ute etter. Selv meningsmålinger i valgtider underbygger jo dette. Spørsmålene blir stilt slik at man får det resultatet som er ønskelig akkurat den uken.

Det er dermed lite som overrasker meg når Lysbakken, eller andre, bruker de undersøkelsene som passer best til deres mening. Jeg ville blitt sjokkert derom Lysbakken skrev boken sin og konkluderte med at hans oppfatning er feil, med bakgrunn i norske funn, når svenske funn gir ham rett.

At han burde ha basert seg på en norsk undersøkelse er kanskje mer riktig, siden det er norske fedre det er snakk om. Men pytt sann…. Spiller det noen rolle om vi forvrenger virkeligheten??

Det skal sies at mannen ikke er noe bedre eller værre enn andre politikere, men jeg håper ikke SV velger ham som sin nye leder. Ikke at jeg har noe bedre kjennskap til Holmås, men…..

 

8 thoughts on “Intet nytt under solen…. Statistisk sett…

  1. Jeg leser gjerne boken til Lysbakken og håper Fiva vet å bruke media framover slik at det blir faglige, faktiske diskusjoner i det offentlige.

    Lysbakken er lite motsagt blant folk som har innflytelse.

    • Jeg håper også han vet å bruke media til å få frem sine funn når det kommer til norske forhold.
      Kommer nok ikke til å lese boken, men jeg burde kanskje…..

      Lysbakken er lite motsagt i det store og hele syns jeg.

Legg igjen en kommentar

