Jenter, ta vare på dere selv!!

Nok en gang kan man lese i avisen at det har vært x-antall voldtekter i Oslo. Dette samme helgen som det var fakkeltog for å ta gata tilbake og som det var ekstra bemanning med politi ute.
I dagens nettutgave av VG kan vi lese at Politisjef i Oslo, Arnstein Gjengedal, tror at det er flere personer som jakter sammen på kvinner som går alene på natten. Hvis dette er tilfelle, så er det jo en dreining i holdningen hos enkelte menn som er skremmende langt over fatteevne. Misforstå meg riktig, alle voldtekter er ille for offeret, men når menn begynner å jakte på sårbare kvinner i flokk, ja da blir det straks mer skremmende for oss alle.

Jeg har skrevet det før, og jeg skriver det igjen: det er aldri en kvinne/jentes feil at hun blir voldtatt. Det spiller ingen rolle om hun er overstadig beruset, lettkledd eller går alene. Det vil ALDRi, ALDRI, ALDRI være offerets feil i en voldtekstsak.

Men jeg lurer nå på….. Er vår rett til å drikke oss dritings på linje med gutta, vår rett til gå halvnakne på byen, vår rett til å gjøre som vi vil, viktigere en å ta vare på oss selv?
Det burde være en selvfølge at vi skal kunne ferdes trygt, uansett tilstand og tid på døgnet, i vår egen by og i våre egne nabolag. Men faktum er at vi faktisk ikke kan det. Så hvorfor skal vi hver eneste helg friste skjebnen?

Hvorfor utsetter vi oss for fare ved å drikke oss fra sans og samling?
Hvorfor utsetter vi oss for fare ved å gå alene hjem natterstid?
Hvorfor utsetter vi oss for fare ved å ignorere alle gode råd vi får med oss på veien?

Det begynner å bli en stund siden sist jeg var på byen. Jeg skal innrømme det. Jeg skal også innrømme at jeg har drukket meg litt for full og hatt litt for lite kontroll. Ikke ofte, men det har skjedd. Heldigvis har jeg kommer fra det uten å bli utsatt for noe. Men det er en ting som har vært felles for alle disse turene ute på byen, jeg har ALDRI gått alene hjem. Jeg har alltid tatt meg råd til å sette meg i en taxi i stedet for å drikke en drink til (som jeg strengt tatt ikke burde drikke uansett) fremfor å gå hjem alene. Jeg har heller levd på knekkebrød og nuddler en uke, enn å gå alene hjem.

Selvfølgelig kan det skje ting i en taxi. En av helgens episoder er bevis for det. Men det er skjeldnere du hører om overgrep i en taxi, enn i en bakgate. Forresten, når jeg tenker meg om så var det en pirattaxi det gjaldt denne helgen. Ikke en ordinær taxi.

Og her er ett poeng til: vi blir til stadighet oppfordret til å holde oss unna pirattaxier. Både fordi det er ulovlig, og fordi det oftere skjer noe der enn i vanlige taxier. Dette gjelder både menne og kvinner. Likevel, så setter vi oss helg etter helg inn i disse bilene. Uvitende om hva som kan komme til  skje. Jeg innrømmer at jeg av og til lurer på hvor utrolig dum vi nordmenn er.

Jeg registrerer at mange hyler etter mer synlig politi i gatene, opplæring av gutter i hva som rett/galt i tidligere alder, fokus på å stenge asylsøkere/papirløse asylsøkere inne i egen mottak, for å unngå flere overfallsvoldtekter osv. Men ingen, absolutt ingen av disse sier noe om at vi jenter faktisk må ta litt bedre vare på oss selv.
Uansett hvor mye politi man setter ut i gatene, så kan de ikke være overalt. Det er tross alt ikke sånn at alle overgrepene skjer på gaten og i parkene heller. En av helgens voldtekter skjedde på ett nachspiel, en annen i en leilighet.

Å oppfordre jenter til å ta sine forholdsregler fratar faktisk ikke gutta ansvaret for det som skjer. Det er fortsatt gutta som voldtar. Det er gutta som tar valget om å være en overgriper. Men vi jenter kan faktisk gjøre noe for å være litt tryggere:

* Ikke drikk deg fra sans og samling
* Ta en taxi hjem, selv om det koster noen kroner
* Gå aldri alene (eller med noen du ikke kjenner)
* Ha gjensidig ansvar for jentene i gjengen, ikke gå fra noen alene som ikke er i stand til å ta vare på seg selv
* Avtal med taxisjåføren at han/hun ikke reiser før du har låst deg inn døren

Det er så enkelt, og det skal så lite til for å være litt tryggere på byturen. Og det uten at det tar fra oss retten til å ferdes hvor vi vil, når vi vil i hvilken tilstand vi vil.
Selvfølgelig er det ikke sånn det skal være. Men det er faktisk sånn det er. Og inntil vi klarer å ta vare på oss selv, får endret holdningen til de som er/blir overgripere og får menn generellt til å passe litt bedre på oss, så må vi ta noen forholdsregler.

Selv om føreren av en bil ikke kan kjøre på deg når du er i ett gangfelt, så ser du deg rundt om det er biler i veien før du går over likevel. Banal sammenligning ja, men likevel…. Vi tar forholdsregler ellers i hverdagen. Hvorfor ikke i helgen?

Jeg skjønner bare ikke hvorfor vi skal utsette oss for fare hver helg, bare fordi vi har rett til det!

4 thoughts on “Jenter, ta vare på dere selv!!

  1. Jeg er så enig! Vi skal kunne gå alene hjem om natta uten å være redde, men for vårt eget beste bør vi ta noen forhåndsregler nå når ting er som de er. Det er synd, men sånn er det. Det er nesten bare så vi må tenke oss mer om og bare håpe det blir trygt snart..!

    • Må innrømme at jeg aldri har følt meg utrygg i hverken Oslo eller Bergen (eller noe annet sted for den saks skyld), men så kan jo det være fordi jeg aldri har rekt gatelangs alene om natten.
      Det er synd det skal være sånn, men for vårt eget beste er det greit å kunne ta noen forholdsregler. Enten man liker det eller ikke 🙂

Legg igjen en kommentar

