Gled en som gruer seg til jul!

Det er november, julepynten, kakene og gaveideene har kommet over oss for fullt. De fleste av oss gleder oss til tiden som kommer, men slettes ikke alle. Det finnes nemlig endel mennekser i samfunnet vårt som ikke ser med glede på tiden som kommer.
Barn med foreldre som drikker, gamle eller unge uten familie, hjemløse, fattige osv. Listen er lang og vond. Altfor lang i verdens rikeste land.

Men det finnes noen som prøver å gjøre positive ting for disse som ikke har de samme mulightene som endel av oss andre. En av disse er Kirkens Bymisjon. Jeg har ikke noe forhold til disse i utgangspunktet, men da en tidligere skolevenninne av meg la ut en oppfordring om å sende sms «Glede» til 2490, så tenkte jeg at jeg måtte skrive noe om det, for å spre budskapet mer. Den sms’n koster deg 80,- kroner, men til gjengjeld så gir den altså julemiddag til 2 personer. Dette er ett ledd i bymisjonens juleaksjon for 2011. For de fleste av oss er 80,- kroner en forsvinnende liten sum. Men for disse som får julemiddagen betyr det antageligvis veldig mye. Ikke antatgelivis, jeg vet at det betyr mye.

Tidligere har jeg skrevet innlegg om ett arrangement som hetter «Inn i varmen». Dette er ett arrangement i regi av LO, i samarbeid med ulike andre organisasjoner i Oslo. Dette foregår en av dagene i påskeuken (husker ikke hvilken akkurat nå), og frivillige fra LO stiller opp for å gi byens løse fugler, prostituerte, fattige, narkomane, osv en hyggelig påskemiddag. Det serveres lam m/tilbehør, lapsgaus og karamellpudding. Vi som deltar som frivillige gjør alt fra å være garderobevakt (ja, for det trengs når man kommer med alt man eier og har i en plastpose eller to), dovakt (for å kunne tilkalle hjelp dersom noen skulle sette en overdose, falle om eller lignende), vi serverer, rydder, snakker, henter kaffe, snakker litt mer og generellt sørger for at de får en aldeles strålende kveld.
Jeg har vært så heldig å få være i selve lokalet begge de gangene jeg har vært med. Jeg har hentet mat og kaffe, smilt pent, snakket med de som har lyst til å snakke og flyttet unna tallerkner når noen har stått faretruende nær å sovne i «suppa». Jeg har måttet snu meg vekk når familier med barn kommer inn, for ikke å vise tårene mine, jeg har ledd av de gode historiene og jeg har delt ut klemmer der hvor det har vært behov for det. Den takknemeligheten som står skrevet i ansiktet til disse menneskene er så overveldende. Man ikke skulle tro at ett måltid, litt underholdning og medmenneskelighet var det eneste som skulle til. Men det viser seg jo år etter år, at noen timer inne i varmen (bokstavelig talt) gjør underverker. De kommer igjen år etter år og de forholder seg til de få reglene som settes. Og det er ikke bare de forfrosne fuglene som kommer inn i varmen. Det gjør jammen vi andre også. For den varmen som møter oss i disse menneskene, skal man jammen lete lenge etter hos «vanlige» folk.

Men nok om det. Jeg har som sagt ikke noe forhold til bymisjonen, men jeg syns dette er ett godt tiltak. Fordelen med bymisjonen er jo at den ikke bare bidrar i Oslo, men over store deler av landet. Jeg ser på hjemmesiden at pengene som du donerer vil bli fordelt i området der du bor. Altså, hjelper du i ditt nærområde.
Hvis du som meg har telefon som er betalt av arbeidsgiver, så er det kanskje ikke så populært å sende den sms’n. Selv om det er til en god sak. Skulle du likevel ønske å gi en slant, kan du gjøre det her.

Men så ser jeg at det er flere måter å varme ett hjerte på. Eller noen føtter, hender, hals eller kropp. For Hobbyklubben har nemlig startet en strikkekampanje hvor de oppfordrer strikkeglade medlemmer til å strikke plagg og sende til bymisjonen. For mer informasjon kan du gå inn på Hobbyklubben sin hjemmeside. Jeg har endel garn til overs etter diverse strikkeprosjekter, så kanskje jeg skal finne frem pinnene mine og strikke en lue og ett par sokker? Ved å både gi penger og å strikke, så har jeg gjort flere gode gjerninger på en gang. Også kan jeg selvfølgelig gi meg selv bittelitt god samvittighet. For det er ikke til å legge under en stol at det føles godt å kunne hjelpe andre. Det må være lov å si det.

Kunne du tenke deg å glede noen som gruer seg til jul?

16 thoughts on “Gled en som gruer seg til jul!

  1. Linda sier:

    Da er meldingen sendt! Og kanskje jeg strikker en lue?! Utrolig viktig å gi til andre som ikke har det like bra som oss selv! Både her hjemme og i andre land. Jeg tror kanskje vi er flinkere å gi til andre land, det er iallefall jeg… Men kanskje fordi det ikke synliggjøres hvor enkelt det er å hjelpe her hjemme?!?! Så herlig at du skrev om dette, for da fikk jeg gjort en god gjerning i dag også!!!

    Jeg har valgt å være fadder for ei jente i Zambia via Plan Norge også… Fant ut etter å ha vært støttemedlem på SATS i lang tid at det er vel bedre å gi et barn en bedre hverdag enn å gi SATS penger som ikke kommer noen til nytta allikevel?!?! Så det var en enkel sak! Dessuten så vet jeg hvor mye de få bildene og kortene jeg sender gjør for hele landsbygda der nede, og ikke minst for denne lille jenta som mottar de!

    OG, så kan man jo også gi «gaver med mening» til jul, til tanter og onkler man allikevel ikke vet hva man skal gi… Det har nemlig jeg! En gris, noen kyllinger og noen meter med minefri skolevei!!! Og det er jaggu flott å få sånne gaver også!!! Kanskje jeg faktisk skal sette det på ønskelista mi i år?!

    • Jeg skal også strikke en lue. Har aldri prøvd, men inbiller meg at det er lettere enn sokker. Så lue først og sokker etterpå 🙂
      Skal iallefall få til noe.
      Har en drøm om å stille opp på ett slikt fellesarrangement nyttårsaften, evnt juleaften. Men det sitter litt langt inne å ikke skulle være med familien. Derfor er jeg så glad for at jeg kan stille opp i påska i stedet. Kanksej du vil være med meg ett år 🙂

      Jeg er også Plan-fadder. Har jeg vært siden -98 tror jeg. Må ærlig innrømme at jeg er sløv til å sende kort og sånt, men de får iallefall penger til landsbyen. Og det er jo det viktiste tenkter jeg.

      Ene søskenbarnet mitt ønsket seg geit til jul. Altså at noen gav geit i hans navn. Det fikk han jo oppfylt. Når man har alt fra før er det jo en mye bedre følelse å få/gi en gave med mening 🙂

      • Linda sier:

        Lue er superenkelt! Du bruker kanskje en kveld eller to!!! 🙂

        Jeg blir gjerne med! Uansett hvilken dag det er! Julaften er kanskje kjipest å forlate sine kjære, men jeg er med!

        Syns det er viktig å gi sånne gaver også jeg! Og hva er vel 100,- for oss? Ingenting… Så jeg koste meg der jeg satt på nett og leita etter «passende dyr» til de ulike familiemedlemmene! Hehe… Noen passer liksom bedre til gris, og andre til kylling 😀 Hehehe…

        • Blir nok ingen juleaften nå som man får barn, men det som skjer i påsken er i den delen hvor folk flest er på jobb, og selve høytiden liksom ikke har begynt.
          Vi får se det ann etterhvert 🙂

          Spørs om ikke jeg må gå gjennom listen og se også. Har kjøpt gave til mamma og pappa i dag, men det er nok noen andre som fortjener ei geit eller en gris… hehe…. Og nei, 100,- er ingenting for oss, men mye for de som får 🙂

  2. Nå ga du meg en nydelig grunn til at strikkepinnene ikke skal få hvile. 🙂
    Samtlige av mine har frabedt seg flere strikkeplagg før til neste vinter og jeg var nok litt sur.
    Her hos oss er det privatpersoner eller en privatperson som har åpent hus Julaften Nyttårsaften og Påskeaften. Der legger jeg mine penger og noen gaver, for på Julaften er det gaveutdeling. Nå fikk jeg et sted til å sende strikkedingser. Takk skal du ha.
    Melding mottatt og sendt. 🙂

    Ja til en fin dag 🙂

    • Så bra 🙂
      Da jeg gjort en god gjerning ved å få andre til å gjøre en god gjerning også.
      Fint å kunne strikke til noen som ikke har så mye fra før også 🙂 Jeg skal iallefall finne frem restegarnet når bolledeigen er satt og strikke en lue. Det blir min første…. Spennende 🙂

  3. Så fint at du tar initiativ til å spre ordet..jeg har klistret opp en lapp på blogge min også. Har tenkt å sende melding…men lurer på hvor vanskelig det er å strikke en lue? Kanskje dette er en skikkelig fin presang fra meg..siden jeg ikke kan strikke 😉 , iallfall ikke noe annet enn RettStrikking
    Igjen : hurra for flott initiativ!

    • Jeg har strikket en halv lue nå i kveld, og det er første gang jeg gjør akkurat det. Du kan jo gå inn på http://www.dropsdesign.no og se på luene de har der. De er superenkle endel av de, i tillegg så har de veldig gode instruksjonsvideoer som viser hvordan man skal strikke på vrangen feks. Jeg har lært veldig mye av den siden 🙂

      Flott at flere henger seg på. Det kommer til å varme mange i julen og resten av vinteren 🙂

Legg igjen en kommentar

