Mens vi venter….

Overskriften er en setning jeg oftest forbinder med jula, men akkurat nå har den en litt annen betydning. Selv om det nærmer seg jul også, så er det fortsatt babyen vi venter på.
Siden det ikke ble 11.11.11 hadde jeg ett håp om at det skulle skje i dag. Samboeren har burdsdag 21.mai, jeg har 21. desember, så det hadde jo vært stilig med en 21. november baby. I tillegg har bestiskompis bursdag 21. januar og en bestisvennine 21. september.
Nå er ikke dagen i dag over enda, så det er jo lov å håpe.

Uansett, mens vi venter så gjør jeg  andre ting for å få tiden til å gå 🙂
Heldig mannen som kan gå på jobb.

Hva skal dette bli mon tro:

Det skal IKKE bli ett skjerf...

I tillegg må jeg bake litt mer. I går var det eplekake som stod på plakaten. Hadde fått en pose med Sogndalsepler av Magnar og Linda, og de måtte brukes før de ble dårlige. Jeg er litt treg til å spise frukt, så det er fort gjort å la det ligge. Uansett, de endte opp i en veldig god eplekake. Den tok jeg selvfølgelig ikke bilde av, så dere får bare forestille dere hele kaka 😉

Men i dag, da bakes følgende:

Muffins med sjokoladepletter (før steking)

Blåbærmuffins (etter steking). Anbefaler de å stå litt lenger i ovnen, da safta fra blåbæra gjør de litt blautere 🙂

Bringebær (etter steking).

Bærene jeg bruker er frosne fra butikken. Funker helt supert 🙂

Oppskriften fant jeg på klikk.no og er som følger:

100 g smør

150 g sukker

3 egg

150 g hvetemel

1 ts bakepulver

½ dl melk (kan bruke appelsinjuice istedet)

  • Rør smør og sukker hvitt. Tilsett ett og ett egg. Bland mel og bakepulver. Tilsett det tørre og melken vekselvis mens du rører.
  • Vil du ha sjokolademuffins, tilsetter du 4 spiseskjeer kakaopulver i røren. Bruk i så fall tilsvarende mindre mel.
  • Stekes midt i ovnen på 175 grader i ca 20 minutter (avhengig av hvor sterk ovnen din er, følg med! Kakene skal bli gylne, men ikke brune).

Dette er en grunnoppskrift på muffins og kan variereres i det «uendelige». Som dere ser har jeg laget 3 utgaver. Jeg gidder ikke lage røra mange ganger, så jeg lagde like godt trippel med en gang. En variant pr brett. Vel, jeg trodde faktisk jeg skulle få 4 brett siden jeg lagde den x3 nå, ikke bare x2 som sist. Men jeg innser at jeg har hatt mer røre i formene og da blir det selvfølgelig færre i antall. Blir nå uansett 36 muffins og det bør jo holde… tja, en dag iallefall 😛
Jeg skal glatt innrømme at jeg har klart å knote til muffinsoppskrifter tidligere, men denne var bare fantastisk. Samtlige hever seg som de skal, ingen synker sammen etter at de er ute av ovnen og de er saftige og gode. De egner seg veldig godt til å fryse ned. Putt de i ovnen på 100-150 grader, så er de som nybakte etter få minutter.

I tillegg fikk jeg uventet besøk i hagen i dag. Ned skråningen kom det traskende to rådyr. Jeg spratt opp av sofaen og fikk så vidt tatt bilde av de før de forsvant over skråningen hos naboen. Klarte nemlig å liste meg ut på terassen og ta bilde før de løp inn i skogen igjen.

Det skal forøvrig sies at jeg lå på sofaen og slumret, så jeg trodde først det var katta til naboen som kom gående. Den er svær og gul, ligner absolutt ikke på noe rådyr, men jeg er iallefall vant med at den kommer gående på samme plassen. Ble litt forskrekket da jeg fikk summet meg og så hva det faktisk var som kom gående 🙂

12 thoughts on “Mens vi venter….

  1. Jeg våger meg på tipping igjen og tror du strikker… tøfler?! Har hørt om dem, dog ikke prøvd det selv.
    Muffinsene så knallgode ut! Har også hørt at muffins med epler er godt 😛

    • De er vanvittig gode, så glad jeg fant den oppskriften 🙂 Har og hørt at det er godt med epler, men har ikke prøvd. Vurderte å putte i vaniljekrem derimot 🙂

      Tøffler ja…. Ser jo ikke sånn ut, men du har helt rett 🙂 Er ferdig med en, holder på med den andre. Blir spennende å se resultatet etter tovingen 🙂

  2. Du hadde jo øyekontakt med rådyret til og med, det ser rett i linsa 🙂 Og skjønner det var dumt av meg å komme innom på lørdag istedenfor mandag, siden det var muffins på programmet i dag 😀 hehe…

  3. Linda sier:

    Og jeg som trodde du strikka lampeskjerm!!! For det har nemlig jeg tenkt å prøve meg på! Har gått litt lei annen strikking, så må prøve noe nytt… 😀

    Gleder meg til torsdag jeg! Men er snuppa smart så kommer hun i morgen 🙂 Så slipper hun å bli tvunget ut! 😀

  4. Syns du er flink jeg 🙂 Og muffinsene så supergode ut. Sokkene over her hadde jeg glatt brukt, heltovet eller ikke. Jeg kan jo ikke legge opp masker en gang…..jo hei, det kan jeg jo sånn egentlig, men strikke??? Nope 😦

    Håper alt er bra vennen ❤

    • Muffinsene er knallgode. Om jeg får si det selv. Bare å overta oppskriften 🙂
      Og strikking erslettes ikke vanskelig. Har jeg funnet ut. Kan man å legge opp, rette og vrange masker er man veeeeldig langt på vei 🙂

      Alt er bra, men ble sendt hjem. Prøver på nytt i morgen 🙂

Legg igjen en kommentar

