En rolig kveld….

Sitter her på sofaen overlatt helt til meg selv. Gubben og dragen ligger begge og sover søtt, mens jeg nyter stillheten på sofaen. Dragen sovnet tidlig i dag og gubben er utslitt etter jobb.

Vi har vært en liten familie i 17 dager. 17 spennende, skremmende, slitsomme, artige og utfordrende dager. De tre første dagene etter at vi kom hjem fra sykehuset måtte vi tilbake for å ta blodprøver pga gulsotten. Ikke noe ille i seg selv, men det tar litt på når man aldri har vært i foreldrerollen før. Uvant at ting tar lenger tid og at man ikke kan forutse noe. Hehe….  I tillegg ble noe så «enkelt» som å vekke dragen for å gi henne mat, litt skummelt. Ble noe alvorlig over hele greia. Det var i grunnen befriende da verdiene gikk nedover og hun ble friskmeldt 🙂
Etter det har alt egentlig gått i ett eneste stort kjør. Masse besøk av familie og venner, i tillegg til å skulle lære å mestre nye ting daglig. Kjenner at jeg begynner å bli litt sliten.

Heldigvis har vi verdens snilleste lille drage. Hun sover nesten hele natten gjennom, gråter bare når hun er sulten eller trenger ny bleie og «snakker» stille med seg selv når hun ligger på sofaen og koser med mammaen sin. Ok, i går gråt hun litt ekstra mye, men overlever det når hun er så snill ellers. Vi har ikke begynt med smokk (ikke vil hun ha heller), så når det står på som verst må far ut og gå med henne. Utrolig hva pappaen kan trøste med en liten gåtur i stua… Hehe….

I går hadde vi vår første utetur i vintersnøen. Folkemuseet på Bygdøy hadde julemarked for siste gang i år, og det måtte jo oppleves. Endelig har jo snøen kommet, og ingenting er vel triveligere enn å traske rundt blandt juleboder osv når det er passe kaldt og hvitt av snø. Så jeg inviterte med meg Linda og pakket med meg Thea.
Må jo innrømme at jeg var litt usikker på om det egnet seg å legge ut på tur i kulda med en 16 dager gammel baby, men med ulltøy, voksipose og dyne hadde hun det som plommen i egget nede i vognen. Litt kaldere var det for oss voksne som trasket rundt. Uansett var det en superfin tur på julemarkedet. Veldig glad for at Linda takket ja til å være med. Eneste er at jeg ikke tok noen bilder. Glemte helt det. Vel, får ta det neste år 🙂

Juleforberedelser har det derimot blitt litt værre med. Har ikke engang fått opp adventstaken i vinduet. Vel, får ta det i morgen før mamma og pappa kommer på besøk.
Har i det minste fått bestillt julekortene fra FotoKnudsen. Håper bare de blir ferdig så jeg får sendt de ut før jul. Ser de er satt i produksjon, så kommer nok snart. Skal jo hente de selv uansett, så det hjelper jo på.
I tillegg har jeg fått skrevet liste over hva alle skal få til jul i dag, så da er det bare å komme seg på ett eller annet senter som har de fleste butikkene. Tipper det blir Gulskogen senter i Drammen som får pengene mine i år. Stor og romslig senter, hvor det går ann å gå med barnevogn. Uansett så blir det mye lettere når jeg har planlagt på forhånd hva alle skal få. Da er det jo bare å poppe innom de aktuelle butikkene, betale og gå igjen. Sweet…. Jeg elsker juleshoppingen, køene og alt, men det egner seg dårlig med vogn, så da blir det litt planlegging i forkant 🙂

Nå skal jeg kose meg forran tv’n en liten stund. Regner med at dragen snart våkner og skal ha mat, så tar med meg det før jeg kryper under dynen selv 🙂

I morgen får vi forresten hjemmebesøk av helsesøster. Blir spennende å se hva dragen veier og generellt høre hva hun har å si om ting og tang 🙂

14 thoughts on “En rolig kveld….

  1. Åh så kos 🙂 Kjenner meg igjen. Første dagen vi hadde Thomas hjemme så dusjet jeg sånn ca. kl. 1900 om kvelden. Rakk det ikke før jeg 🙂

    Klart du kan gå tur så lenge det ikke er kaldere enn nå 🙂 Du har jo godt med klær og voksipose og alt hun trenger, ikke farlig med lillegull, ikke i det hele tatt. Du må bare prøve deg frem som alle oss andre gjorde. Det som passer for mitt barn passer ikke alltid for ditt, sånn er det jo bare 🙂

    Kos deg med lillegull, jeg merker mammahjertet er fullt av kjærlighet helt hit.

    Nyt det og kos deg. Utfordringene kommer, tro meg. Som når min datter reklamerte høyt og tydelig i dag at på nyttårsaften skulle hun drikke øl!! Jaha sa jeg og hvorfor tror du det er greit? Du kan ikke nekte meg, var svaret. Jo sa jeg det kan jeg, og du er bare 15år!! Ja, og den siste som ikke har rørt noen ting i vennekretsen og jeg sa ihvertfall fra hva jeg skulle, DET skal jeg ha!!!! Ja, hva sier man??? La oss si vi tok oss en prat 🙂

    • Hehe…. høres ut som om du har noen utfordringer ja. Men hvilken 15-åring er det ikke som tester litt grenser 🙂 Vel, jeg gjorde det faktisk ikke, men så var jeg ett usedvanlig lydig og snillt barn/ungdom. Litt kjipt egentlig, for jeg har nok gått glipp av ett og annet uskyldig moro.

      Neida, jeg er ikke bekymret for å gå ute når det ikke er kaldere enn nå. Men du vet, man gjøre seg jo noen ekstra tanker når alt er nytt og ukjent 🙂
      Vi storkoser oss om dagen og jeg gleder meg til å ta med dragen på juleshopping. Må kanskje kjøpe julekakene i år, men det går nok bra det og 🙂

      Dusj? Hva er det for noe? Hehe…. Har begynt å sette henne i vippestolen på badet, mens jeg løper gjennom vannet. Utrolig hva man plutselig får utrettet på mye kortere tid enn tidligere 🙂

  2. Det er bra du får litt tid til å slappe av! Viktig å tenke litt på seg selv også selv om det er kommet en liten en 😉
    Jeg blir smått misunnelig når jeg ser små barn som ligger godt inntullet i vognene sine. Det ser jo så varmt å deilig ut<3 Tror hun har det helt flott nedi der 🙂

    • Tror absolutt hun hadde det fint nedi der 🙂
      Var rent misunnelig selv der vi småfrøs siste biten 🙂

      Er nok slettes ikke flink nok til å finne tid til meg selv om dagen, så timene i går kveld gjorde godt 🙂

  3. «Utrolig hva man plutselig får utrettet på mye kortere tid enn tidligere»
    Den setningen fikk meg til å smile gjenkjennende,
    Men det er en underlig og vidunderlig tid. Kos deg, nei – kos dere.

    En liten dragekos avsendt og pass på deg selv i hele ståheien.

  4. Anonym sier:

    Da vil jeg bare ønske hele familien en riktig fin juletid, og måtte dere få en herlig første jul som familie 🙂

  5. Linda sier:

    Så deilig å få litt tid for seg selv da 🙂

    Og tusen takk for invitasjonen! Det var kjempekoselig! Og jaggu var vi spontane! Må si jeg syns du var superkjapp jeg! For jeg rakk jo bare kle på meg og løpe ut for å møte deg! Mens du hadde jo en liten som også trengte litt oppmerksomhet 🙂 Imponert!!!

    Tror hun koste seg godt oppi vogna jeg 🙂 Egentlig ble jeg litt misunnelig, for det så så godt og varmt ut 😀

    Ha en herlig dag med den lille nydelige dragen din! 🙂

    • Har begynt å få taket på bleieskift og mating vettu 😉

      Var superhyggelig at du ble med. Hadde ikke kommet meg avgårde hvis ikke. Men si meg, la vi igjen shoppinggenet hjemme?? De hadde jo så mye fint, men ingenting ble med hjem :-/

      Dragen er litt slapp og blek i dag. Håper ikke det er noe annet enn en dårlig dag. Venter besøk av helsesøstra nå, så blir spennende å høre hva hun har å si 🙂

  6. Linda sier:

    Tror shoppinggenet vårt frøys litt! Men det kommer sterkt tilbake, bare jeg finner motivasjonen til å komme meg ut av sofaen og i en butikk! Tror Bogstadveien i morgen gjør susen! Hehe…

    Krysser fingrene for at dragen er frisk og fin, bare litt slapp etter å ha vært på tur og sovet veldig lenge 🙂 Hun frøys iallefall ikke oppi den vogna der! 🙂

Legg igjen en kommentar

