Ble nektet å bruke nisselue….

Leser i Drammens Tidende at elever ved Øren skole i Drammen ble nektet å bruke nisselue under juleavslutningen. Bakgrunnen var at man skulle vise respekt for de med annen kulturell bakgrunn og tro.
Som om ikke det var nok fikk de beskjed om at de ikke lenger skulle ha juleavsluttning, men vintermarkering.

SAY WHAT??

Har vi virkelig kommet så langt her i landet at vi til enhver tid og i enhver sammenheng skal forsake våre egne tradisjoner? Man kan si hva man vil om julen, kjøpepresset, pengebruken, smørmangel osv. Men å nekte bruk av nisselue under en juleavsluttning er vel å trekke det litt vel langt. For ikke å snakke om at man redefinerer det hele til å være en vintermarkering.
Og ja, det ble invitert til juleavslutning, med bilde av nisse og greier på invitasjonen. Det var først under oppmøte at de fikk beskjed om at det var endret til vintermarkering.

Selvfølgelig skal vi ta hensyn til at vi er flerkulturelle, men det betyr ikke at vi skal forsake våre egne tradisjoner i ett og alt. Jeg sitter desverre med ett inntrykk av at dersom våre tradisjoner kan «såre» noen, så må vi kvitte oss med de. Skulle det derimot gjelde tradisjonene som andre tar med seg hit til landet så skal vi møte de med forståelse og aksept.

Kommer den dagen hvor min lille drage ikke skal få gå med nisselue, gå på juleverksted og ha juleavsluttning på skolen så kommer det til å bli bråk. Fremtidige rektor du er herved advart. En illsint meg, med en prustende drage på slep kommer ikke til å være noe du vil utsettes for.

En av de koseligste dagene på skolen som jeg kan huske er jo den dagen vi hadde juleverksted og hvor matboksen var fyllt opp med julekaker istedet for tørre skiver. Og hvor man fikk ha med en flaske brus i tillegg. Julebrus…. Namme-nam…..

Jeg blir lettere oppgitt av og til. Dette er kritikkverdig fra ende til annen. Det kan ikke være sånn at vi alltid skal legge vårt eget til side.

26 thoughts on “Ble nektet å bruke nisselue….

  1. Linda sier:

    Og så skal det vel sies at det vi tenker på som julenisse her til lands faktisk ikke er trosrelatert! Kan vel ikke si at fjøsnissa er spesielt kristen av seg?!?!

    Det ligger i navnet Santa Claus at det er av kristent opphav, men dess mer jeg leser, dess mer finner jeg om at deler av kristne ikke liker sammenlikningen og omtalen av Santa Claus som en «jolly man» som deler ut gaver… Så med andre ord er det ikke veldig mye trosrelatert igjen med vår julenisse!!! Så hvorfor bry seg? Hvorfor ødelegge en tradisjon alle liker og en tradisjon som passer flere trosretninger? Er det ikke fint at man har en snill person som tenker på andre før seg selv og gir gaver og ting som han vet at barna har ønsket seg i lang tid???

    Det blir ikke bare dragen og du som kommer illsint og ildsprutende på skolen om noen år. Jeg skal jaggu stille opp som den heksa jeg kan være!!! Ingen skal nekte barna juletradisjoner! For da jeg gikk på skolen så var det noe av det blant annet de muslimske barna likte! Vi delte alle ut gaver til hverandre og det var aldri noe trosrelatert i vår julefeiring! Det eneste var en julegudstjeneste som var valgfri. Og sant skal være sagt, det var flere av de såkalt kristne som droppa det, mens mange muslimske møtte opp i kirken fordi de syns det var spennende og koselig med feiringen!!!

    ARGH dumme rektor!!!

    • Den norske fjøsnissen kan vel uansett ikke knyttes opp mot religion, og selv om den amerikanske (som egentlig er tysk) har gjort sitt inntog, så er det jo først og fremst fjøsnissen vi snakker om her til lands.

      At man får fritak fra å gå på julegudstjenesten er jo greit, sånn har det vel «alltid» vært. Men da handler det plutselig om religion, ikke nisser.

      Arg… jeg blir så provosert av og til altså. Juletiden skal handle om samhold, familie og kos. Ikke om å forsake egne tradisjoner til fordel for noen få andre.

      Forøvrig synes jeg synd på den eventuelle rektoren som må ta imot en ildsprutende dragemor og tante 🙂

      • Linda sier:

        Den stakkars rektoren får et sant helvete ja! For dissa damene kan sprute ild! Hehe…

        Syns det er helt riktig at ting som er trosrelatert skal være VALGFRITT, men julenissen?!?! Hallo!!!! Og så må jeg jo si at hvis vi skal være så forbaska tullete så burde jeg også fått fri når det er muslimsk eid! For det fikk de andre barna i klassen! Det er visst nemlig noe som heter trosrelaterte fridager! ALLE får fri på «mine» dager, men jeg fikk ikke på deres! Urettferdig! Likt skal være likt!!!

        • Enklere å håndtere at de får fri på dine dager, enn å holde en skole åpen for enkelte elever. Så den ser jeg faktisk 🙂
          Nå skal det jo sies at dette etter sigende er noe skolen selv har bestemt. Er ganske sikker på at det ikke er mange, om noen, med annen religion som har bedt om dette.

  2. Dette var ekstremt… Håper virkelig de endrer tilbake til juleavslutning, og får du problemer med fremtidig rektor er det bare å si ifra, så stiller jeg meg i rekken med dere 🙂

  3. Han, rektoren, må ha fått noe hardt i hodet. Nisseluenekt?? Kjæregudfadersen og hans fru. Om det ikke skulle være nok at man har valgfri julegudstjeneste for eleven.
    Noen misforstår fullstendig og tror at det gjelder å være så pregløs som overhodet mulig. Norske tradisjoner må tåles av alle, her til lands. De skal tåles.
    Om det var på religiøs bakgrunn så er fyren på tur. Den norske nisseluen er ikke noe kristent symbol, tvert um, for å si det slik.
    Nei, frem for nisseluer for dem som vil gå med dem. Risengrynsgrøt og rød saft, lussekatter og gløgg.

    Sur mormor. 😦
    Dragen skal nok få jultradisjoner, når hun blir stor nok

    • Spørs om ikke ribba har gått ham til hodet. Forresten, vi må kanksej slutte med ribbe og i de 1000 hjem. Er jo tross alt svinaktig godt. Ok, useriøst, men det var jammen meg vedtaket om å ikke kunne bruke nisselue og.

      Dragen skal få masse juletradisjoner. I år forstår hun svært lite av de, så da tar vi det med ro 🙂

  4. Tradisjoner er noe vi skaper, hver gang vi utfører dem.
    Vikingene med sin Åsa-tro blòtet midvinters, joleblot, ved solsnu. Er derfra vi har julefeiringen, ikke fra en kar som hang på et kors tredve – femogtredve år etter sin fødsel. Som feires av kristenfolket ved solsnu, rett og slett fordi det var vanlig å ha en stor fest akkurat da.
    Pragmatiske de gamle munkene.
    Blir den samme diskusjonen opp igjen, men som Mormor gjerne sier; Man får ta skikken der man kommer. Denne gangen er det vi som har skikkene som andre må ta når de kommer hit. Sånn er det bare, ellers kan vi like gjerne fjerne flagget, riksvåpenet, grunnloven, legge ned Stortinget, pensjonere kongehuset, låse døra og flytte. Norge og norske tradisjoner er stengt. Oljekranen skrudd til. Hurtigruta solgt til Karibien med små avstikkere til Middelhavet. Russland overtar Svalbard. Island tar over Jan Mayen og Bjørnøya. Og vi får endelig slutt på grensehandelen med Sverige. Ca fem millioner nordmenn som da slår seg ned rundt forbi på Middelhavskysten og på Kanariøyene, og som kan mimre om gamlelandet med alle fjordene, fjellovergangene og turisthyttene som nå er stengt. For ikke snakke om andre- eller noen steder tredjedagsfesten som ikke blir feiret lenger.
    Vi får feire jul og spise gulerøtter så lenge det er sundt.

    Kos deg med dargeberta så lenge 🙂

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om ei enslig hjernecelles linedans

  5. Lajoha sier:

    RELIGION og VALUTA

    Hvis man tenker og tygger litt på disse to ordene så tror jeg ikke man finner noen andre ord i verden som har ødelagt mer for menneskeheten på kloden vi lever på.
    Og nå skal pinadø religionen ødelegge jula for alle tusen barn i alle tusen hjem! Tror at jula nå i dag generelt sett ikke dreier seg så alt for mye om religionen her til lands som den en gang gjorde. Jula og våre tradisjoner har blitt så flerkulturell som den aldri har vært før. Så finner vel i grunn ikke ord for denne nisseluenekten! Annet at man bare blir trist og lei seg av å lese slikt sludder.

    RELIGION og VALUTA…

    Men ellers så får du bare kose deg fordervet med dragen din i disse fantastiske og herlige juledagene 😉

    • Forsåvidt enig med deg, men la oss ikke ta det helt ut av sammenheng. Det er en lærer som har gjørt dette utifra eget initiativ. Ikke «andre» religiøse som har krevd dette.
      Men du…. det er vel strengt tatt jesu fødsel (noe feilberegnet vel og merke) vi feirer i julen da. Selv om de færreste av oss faktisk tenker så mye på akkurat det. For de fleste av oss dreier det seg om nisser, familie, kos, pakker og gode dager.

      Desverre gir jo denne saken alle brune meninger bein å gå på. Blir skremt igjen når jeg leser kommentarene som legges ut under artikkelen i avisene. Skrekk og gru…..

      Jeg og dragen koser oss glugg i hjel. I morgen er det julegaveshopping. Håper jeg iallefall. Det er nemlig speilblankt oppi høgget her. Selv om jeg vet jeg fint kan kjøre på sånt føre, så blir det straks litt mer gruvsomt med en liten drage i bilen. Oh well…. Skal nok få gjort det jeg må 🙂

  6. Jeg er så enig med deg. Når begynte tro og nisselue å gå hånd i hånd? Skal vi virkelig legge alle våre tradisjoner pga våre nye landsmenn?

    Jeg husker helvete det ble, OG med rette når de sluttet å gi barna på radiumhospitalet marsipangris til jul, det kunne støte muslimene. JEG blir sint når jeg ser og høre om alt dette tullet. Vi har våre tradisjoner, skal andre virkelig få komme til vårt land å ta dem i fra oss, av hensyn til dem?

    Når ble nissen forbundet med kristendom?? Jeg har ihvertfall aldri forbundet de to tingene. La oss beholde våre tradisjoner, himmel og hav, noe annet burde være helt utenkelig.

    • Nei, det var det. Lite religiøst over fjøsnissen etter min mening. Og det er det tydeligvis ikke etter de andre troende sin mening heller.
      Og «coca-cola» nissen har jo bakgrunn i en snill mann som delte ut gaver til de fattige. Det er vel ikke religiøst betinget??

      Husker også saken med marsipangrisen. Idiotisk spør du meg.

      Vi får nok beholde våre juletradisjoner. Her var det snakk om en lærer som totalt har misset integreringspoenget. Ikke ett krav fra «de andre».

Legg igjen en kommentar

