Another year over….

… sang John Lennon og Yoko Ono i sangen Happy Christmas (War is over). Snart er det en realitet for oss alle. 2011 er straks forbi og for meg har det vært ett veldig anderledes år.
Jeg har ikke tenkt til å ta noen kavalkade over hva året har innebært for min del, for jeg tror det ville blitt en veldig kjedelig affære. Dere som leser meg fast vet jo at svangerskapet har opptatt stort sett hele året for meg.
Men kort oppsumert kan vel 2011 beskrives slik for meg:

  • Gravid
  • Lært, og blitt relativt flink til, å strikke
  • Kommunevalg
  • Stiftet nye bekjentskaper på godt og vondt

Året som snart har gått har satt sine spor hos meg som hos så mange andre. Noen kan gå inn i 2012 med bare glede bak seg, andre går inn i 2012 med sorg og ett savn som er tungt å bære.

Nyhetsåret 2011 har vært en begredelig greie. Det er mulig jeg bare henger meg opp i de negative tingene som har stått, men jeg syns jeg stort sett bare har lest om land som går konkurs, finansuro generellt, drap, krig og elendighet. Det gjelder både norsk og internasjonal presse. Det er jo ikke til å komme unna at 22. juli har tatt mye, til tider nesten all, spalteplass i norske aviser. Annet har ikke vært å vente. Det skuffende har vært sensasjonsjaget som har preget spaltemeterne. Hvem har skyld i hva, hva kunne vært gjort anderledes/raskere/bedre, hvem skal stå til ansvar, osv har fått så mye fokus at jeg nesten syns gjerningsmannens handling blir unskyldt av alle andres håndtering. Jeg syns ikke det er riktig, og det har jeg sagt hele veien. Det er bare en mann som er skyld i 22.juli og det er hverken foreldre, justisminister, WoW, FrP, barnevern, naboer, klassekamerater eller noen andre.
Noe av det værste jeg opplevde med dette i etterkant, var debatten på tv, hvor overlevende fra Utøya nærmest tryglet redaktørene i VG og Dagbladet om å ikke trykke bilde av gerningsmannen på hver eneste forside, hver eneste dag, hvorpå redagktørene i fullt alvor svarer at det kan de ikke gjøre fordi det er deres ansvar å bringe nyhetene ut i verden. Joda, men jeg tror faktisk de fleste av oss ville syntes det var greit å slippe å se gjerningsmannen i avishylla hver bidige dag. Hva de trykte inni avisa var det ingen som mente noe om, bare forsiden. Men neida, medmenneskelige hensyn kan jo ikke gå forran tabloidtanken. Skjønner seriøst ikke hvorfor jeg gidder å lese de to avisene.
Noe to self: VG og Dagbladet skal leses minst mulig i 2012.

Det er ikke til å komme unna at kommunevalget har vært en stor greie for meg i år. Ny kommune, nytt valg og nye posisjoner. Jeg fikk min plass, får være med å styre kommunen og ta valg som påvirker alle som bor her. Jeg føler ansvaret og jeg gleder meg til å kunne gjøre mitt ytterste de neste årene for å gjøre kommunen til ett enda bedre sted å bo.
Provoserende nok var det mange som var ute i forkant av valget og delvis beskyldte oss (AP) for å bruke tragedien til vår fordel under valget, samtidig var det de som var frekk nok til å yttre at vi kom til å gjøre tidenes valg pga tragedien. Vel, resultatene gav de (heldigvis) ikke rett. At det mange steder var flere som stemte var nok riktig, men ingenting tyder på at de stemte AP. Sitter vel med inntrykk av at det er mange andre som har brukt tragedien i langt større grad enn hva man kan beskylde AP for.

Det største som skjedde i 2011 for min del, var selvfølgelig at lille Thea kom til verden 25.11. En vond, ikke altfor lang fødsel brakte ett nytt liv inn i vår verden og jeg kan vel si at det er en følelse hinsides noe annet. Jeg hadde aldri trodd det skulle bli sånn, men det er stort å bli mor. Det er veldig stort. Samtidig så er det stort å se kjærligheten i øynene og handlingene til pappaen. Hvordan han så varsomt holder henne og vugger henne. Hvordan han snakker til henne og gir henne en klem hver dag når han kommer hjem fra jobb. Jeg ville ikke vært dette foruten. Nyter dagene med «dragen» og syns tiden går altfor fort 🙂

Jeg kan ikke annet enn å håpe at 2012 blir bedre for verden enn hva 2011 har vært. Har mine tvil, men uten håpet har man ingenting. Her på berget har vi vært rammet av en handling ingen av oss trodde ville skje innenfor våre landegrenser. Vi fikk oss en real vekker.
Noen er rammet av personlige tragedier, andre av lykke. Sånn vil det alltid være. Livet er urettferdig sånn sett. At tiden leger alle sår er nok en mager trøst for mange.

For 2012 ønsker jeg:

  • at nordmenn innser hvor godt vi faktisk har det
  • at vi begynner å bry oss mer om menneskene rundt oss, og mindre om materielle verdier
  • at vi her på berget skal innse at vår aller største fiende er oss selv
  • at menneskene i denne verden skal innse at hat ikke er en fuktbar tanke/følelse

Jada, jeg vet at dette er luftige og lite gjenomførbare ønsker. Mennesket vil alltid være seg selv nærmest. Noen evner å se utover sin egen nesetipp og være ett medmenneske, men det gjelder de færreste. For min egen del håper jeg iallefall at jeg i 2012 skal strekke meg litt lenger for å være ett medmenneske. Strekke meg litt lenger for å stoppe opp i hverdagen og gjøre noe for andre som trenger min hjelp og støtte.

Hva er deres håp og ønsker for 2012?

De beste ønsker til dere alle. Måtte 2012 bringe lykke og glede til dere alle sammen. Jeg er utrolig glad for at deres veier har krysset min i bloggverden. Noen har jeg vært så heldig å få treffe i virkeligheten også. Når ammetåka legger seg skal jeg lese, skrive og kommentere mer enn hva jeg har hatt kapasitet til i det siste. Som en viss herremann har sagt: «I’ll be back….»

zwani.com myspace graphic comments
Graphics for Happy New Year Comments

14 thoughts on “Another year over….

  1. Mamut~mamma sier:

    Du skriver godt!
    Gleder meg til å følge deg i det nye året!
    Jeg har ikke så mange ønsker for det nye året, men jeg gleder meg veldig til å bli farmor igjen og å fortsette med studier….og at helsa holder… 😛
    Ønsker deg et riktig Godt og vakkert nyttår!

    • Takk for det. Jeg har vært litt dårlig til å publisere innlegg i det siste, men tiden har gått til litt andre ting. Kommer som sagt sterkere tilbake på nyåret når alt går seg til hjemme 🙂

      Måtte helsa di holde og lykke til med studier og nytt barnebarn 🙂

      Jeg har visst ikke vært inne og lest hos deg før (tror jeg), men det skal jeg begynne med 🙂

  2. Endelig et nytt år, tenker jeg mange vil si. Det er ikke alle år som er like gode, ikke dager eller timer heller, for den saks skyld.
    Jeg tror jeg ønsker meg en mer menneskevennlig verden i 2012. Da må jeg begynne arbeidet med den minste enheten, meg selv.
    Et lykkelig og innholdsrikt år til drage med foreldre herfra 🙂

    • Ja, det er nok mange som ser med glede på at ett nytt år starter. Blanke ark og alt det det 🙂
      Skal man forandre noe må man nok begynne med seg selv, som du sier 🙂

      Ett forrykende 2012 til deg og dine 🙂

  3. Det er noen flotte ønsker du har og jeg håper det er mange som tar til seg litt av dem – meg selv inkludert!
    Eller har jeg ikke tenkt så mye over de stor tingene, men har jo noen personlige tanker – eller ønsker om man vil kalle det det 🙂
    Ønsker deg nå hvertfall et godt nytt år og en flott nyttårsfeiring 😀

    • Jeg må nok også ta til meg mine egne ønsker. Ingen helgen her i huset. Men hvis vi alle blir litt flinkere, så er det håp 🙂

      Håper du får ei fin feiring hvor enn du befinner deg 🙂

  4. Ønsker deg det beste livet kan gi deg for det nye året. Jeg ønsker at Thea vokser seg stor og flott, at dere holder dere friske, at ting blir slik du ønsker deg.
    Jeg håper 2012 blir stille, rolig og at du og din lille familie får det godt.

    Jeg håper vi ses i 2012 🙂 varme klemmer

    • Thea vokser for hver dag som går. Skal på 6-ukers kontroll på torsdag, så blir spennende å se hva hun veier og hvor lang hun er nå 🙂

      Håper nyttårsaften ble en fin kveld for deg, selv om du hadde barna i bakhodet 🙂 Gjelder å være trygg på at man har gitt de den ballasten de trenger for å komme seg gjennom kvelden uten uhell og hjertesorg 🙂

      Jeg håper og vi sees i 2012 🙂
      Klemmer

  5. Anonym sier:

    Godt nytt år til deg og dine!
    Kommer nok til å svinse innom iblant, for å se hvordan året ditt utfolder seg 🙂

Legg igjen en kommentar

