Barneklær.

Jeg har nå vært mamma i snart 3 måneder og selv om det ikke er så veldig lenge har jeg allerede gjort meg mine erfaringer. Som overskriften avslører skal jeg nå dele min erfaring med barneklær.

For det første så har vi arvet vanvittig mye av en nabo. Superhappy for at de har fyllt skuffene med klær som blir for små nesten før man har fått de på babyen. Mye av det har blitt godt brukt, noe har vi ikke rukket å se på engang.
Jeg var litt sånn at jeg gjerne ville kjøpe alt selv, men valgte å «spare» litt på å ta imot og heller supplere der det trengtes. For selv om man arver masse, har man jo slettes ikke fått alt, ei heller alt man trenger. Så hvis det er om å gjøre å få brukt mest mulig penger, har man fortsatt muligheten.

For det andre så har vi jo fått utrolig mye klær i barselgaver. De aller fleste har vært flinke og kjøpt i litt større størrelser, sånn at vi faktisk får muligheten til å bruke det litt. Noe rakk desverre å bli for lite før vi fikk brukt det. Får ta vare på det og satse på at det kommer en jente neste gang også. Evntuellt la noen andre få gleden av det. Føler at det er litt slemt og, men samtidig så er vel det bedre enn å la det støve ubrukt ned i en skuff.

Men så er det dette med hvor klærne kommer fra. Altså hvilken butikk, ikke hvor det er produsert. Det meste er vel sydd av bittesmå barnehender i Kina osv uansett.
Jeg har nemlig oppdaget at de mest ubrukelige/udugelige klærne kommer fra en bestemt butikk. Eller, det er vel mer ett merke men butikken heter det samme. Det jeg snakker om er:

Name it, som du forøvrig kan finne her har utrolig mye fine klær. Det skal de ha. Kvaliteten er også superb. Men så lite praktisk utforming har jeg jammen meg ikke opplevd på noe annet Thea har fått. Knapper i nakken, trange halser, for korte glidlåser, smale modeller osv.
Bare  se her. Denne utedressen fikk Thea til jul. Den er kjempefin, varm og god. Vi har brukt den mye i det siste til tross for at den har sine upraktiske sider:

1. Det er fint at de tenker på at man ikke skal få trekk ned i halsen, men når man drar glidelåsen helt opp har hun dressen sånn omtrent midt i ansiktet.

2. Kjempesmart knappesak. Helt sikkert godt ment fra designeren, men den er veldig upraktisk. Knepp den igjen og ungen har dressen, ja netopp…. Midt i ansiktet.

3. Glidelåsen. Oioi… Det er to stykker sånn at man får åpnet hele frontstykket. Det i seg selv er kjempesmart. Dressen er i størrelse 62/68 og er dermed myntet på barn i alderen 2-4 mnd eller noe. En baby på to mnd sitter vel svært skjelden på fanget og de fleste ligger på rygg når de blir kledd på. Så også vår lille, selv om hun fint sitter også. Mao, dobbel glidelås fungerer veldig bra, sånn at man kan legge ungen i dressen for så å putte bein og armer dit de skal.
MEN: glidelåsen stopper så langt opp at man nesten må bryte av foten på babyen for å få beina nedi. Det var vel ikke særlig smart tenkt av designeren vel?

4. Strikk rundt foten. Ja, altså… Det har helt sikkert sin funksjon. Men når glidelåsen er så kort som den er, så blir det en liten kamp å få foten helt ned dit.

 

Dressen er veldig fin altså. Den er lyserosa og grå/brun selv om det ikke synes på bildet. Vi bruker den når vi skal ut på biltur, men ender alltid opp med å brette frontstykket ned sånn at hun ikke kveles i dressen. Den knappegreia er bare i veien. Thea holder derimot fint varmen i den, så den funksjonen er iallefall som den skal.

Selv om jeg dras mot nameit når jeg er på shopping selv, så prøver jeg å unngå å handle der. Pysjamasene deres er fortreffelige, men det er det eneste jeg har funnet som jeg ikke har noe å utsette på.
De har som sagt veeeeldig fine klær, men jeg velger heller å handle på H&M eller Lindex. Klærne der er veldig fine de også, i tillegg så er passformen bedre og prisene ekstremt fine. Bare tenkt hvordan du føler deg selv når singleten, genseren eller skjorta sitter som limt på kroppen. Det er ikke veldig behagelig å føle seg fanget i ett pølseskinn.

Jeg hører nok at noen av dere mumler noe om å kjøpe en størrelse eller to større, men det skal passe sånn omtrentlig på armer osv også da. Når du må opp to str for at bodyen skal passe rundt mage og bryst, så passer den i allefall ikke i lengde og på armene.

Det var min lille «utblåsning» for i dag. Jeg har lenge tnekt på å skrive ett innlegg om dette, men midt i alle dåpsforberedelser osv blir det smått med tid 🙂

4 thoughts on “Barneklær.

  1. Det er mye å tenke på når man er foreldre!
    Jeg trekkes ofte mot Name-it når jeg ska handle barselgaver og slikt, men jeg skal hvertfall se litt nøyere på klærne før jeg kjøper dem. Takk for tips 🙂

    • Har ikke hørt noen andre klage egentlig, så kan jo hende det bare er meg 🙂
      De har utrolig mye fint, men jeg kommer iallefall til å se litt nærmere på klærne før jeg kjøper mer der 🙂

  2. Handler ikke så mye på nameit, sokker og slikt og en del ull. Men har funnet ut (hva man lærer ) at det er bedre å ta med mamma og barn. Eller kort og godt gi penger. Småmor er av den smale sorten, så det som ble kjøpt til henne, passet bra.

    Jeg lurte litt på om du ikke kom med denne snart 😆
    Klemmer på dragelille og sier hei til co. 🙂

    • Hehe… Du lurte på det ja 😛
      Altså, nameit har masse fint, og masse praktisk. Det bare overrasker meg at det er de som hittil har de mest upraktiske løsningene 🙂
      I morgen er det dåp, så nå er det natti natt 🙂

Legg igjen en kommentar

